Gå til innhold

Muskelhunder (eks Engelsk Staffordshire Bull Terrier)


MsZ

Anbefalte innlegg

Dette må jeg bare få kommentere selv om det er utenom temaet her. Jeg er den heldige eier av to Whippet gutter og vil si jeg har mye erfaring med denne rasen, har hatt Whippet hele livet og jobber også en del som dommer. Min erfaring er at de er alt for glade i mennesker. Uansett hvor mye jeg prøver å trene mine to til ikke å løpe bort til alle de ser, og da mener jeg all de ser, så lykkes jeg ikke. De vil veldig gjerne hoppe av glede og hvis de får respons er de i himmelen! Jeg hadde også en Golden Retiever som var slik, men dette vokste han fra seg, det har ikke disse gjort! Litt slitsomt er det jo, og vi går kun med bånd der vi kan møte andre. Spesielt, som alle de Whippetene jeg har hatt, er de glade i barn. En barnehage vi ofte går fordi kan hundene mine sikkert stå i timesvis å bare vifte på halen i håp om at noen av barna skal komme bort, noe de som regel gjør.

Jeg lurer hvor du har fått det fra at det står i rasebeskrivelsen til Whippet at den er en reservert hund? Da syns jeg du burde gå inn på NKK sine sider å laste ned rasebeskrivelsen. Jeg jobber som sagt som dommer og kjenner til rasebeskrivelsen godt, og der beskrives ikke rasen som reservert. Der står det følgende om rasens adferd/temperament, hverken mer eller mindre: En ideell ledsager. Tilpasser seg meget godt i både hjemlige og sportslige omgivelser. Vennlig, hengiven og stabil.

Hva folk måtte finne på å skrive i diverse forum og nettsteder regnes ikke som en rasebeskrivelse, og å si at en Whippet normalt vil ha seg frabedt godord og en kos er på ingen måte vanlig for denne rasen! Tvert i mot pleier den å bli helt fra seg av glede. Dette er nettopp en av rasens egenskaper jeg forelsket meg i. Hvis du har funnet denne informasjonen på Wikipedia kan jeg fortelle deg at det ikke er skrevet på bakgrunn av rasebeskrivelsen, men her har tilfeldige mennesker vært på banen å skrevet. Mye av det som står der er riktig, men akkurat dette vet jeg at NKK prøver å få rettet opp. Dumt at Wikipedia blir brukt som eneste kilde når det er mangelfull og feilaktig informasjon.

Jeg opplever ofte at folk som ikke kjenner til rasen blir overrasket over hvor kosete og utadvent den er. Stadig møter jeg på mennesker som sier at de trodde slike hunder var overlegene og menneskeskye. Det tror jeg er noe folk generelt tror om Mynder, at de er reserverte enmannshunder. Det gjelder riktignok for en noen Mynder, blant annet har du Azawakh som kun godtar det den anser som sin flokk, og dette er en rase som tro det eller ei, faktisk får trekk på utstilling hvis den lar dommeren ta på seg! Ganske unikt. Dessverre er det kanskje Mynder som dette som får folk generelt til å tro at Whippeten er en reservert og sky hund. Selvfølgelig er det rom for individuelle forskjeller hos alle raser, så jeg sier ikke at din hund ikke er slik, det jeg sier er at det ikke er rasens beskrivelse som du åpenbart tror.

Ot svar også, plager ikke meg :)

Nei, da har jeg sikkert misforstått :)

Men min whippet er alikevel reservert, og å stå å logre etter barn i timesvis hadde hun aldri giddet.. :P Hun er jo ellevill etter folk hun kjenner, men fremmede er hun ikke spesielt interesert i.

Men nå er hun en ordentelig prinsessa på erten som må dyttes ut hvis det regner, nekter å stå opp før kl 14.00 på ettermidagen, furter som et uvær hvis hun må ligge på gulvet (og da mener jeg ligge på gulvet MED teppe.. uten teppe ligger hun ikke på gulvet, da står hun til noe annet åpenbarer seg som en løsning) Snurper på nesa av alt av for bortsett fra lunken V&H (jada.. Har prøvd å ta bort maten og alt det der når hun var liten..) og hun er grusomt sjalu..

Så hun er vel kanskje ikke en rasetypisk whippet da, for jo, hun er en enmannshund, mammadalt ut av ingenting, hun er resevert, sær og overlegen.. Men det spiller ingen rolle for meg, jeg elsker henne uansett :rodmer: :rodmer:

Desuten skal hun ikke ha valper heller, så er jo ikke så farlig :P

Men et lite spm bare.. På diverse utstillinger har hun fått skryt for gemyttet, selv om hun ikke digger at dommeren skal grave over alt. Og for å si det sånn.. med det furtetrynet hun setter opp så er det umulig å ikke oppfatte at hun synes livet suger og verden er teit når ting ikke går sånn hun tenkte det.. :P

(hun har veldig mange positive egenskaper også asså.. hun høres jo helt grusom ut når jeg bare skriver det negative.. hehe.. :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har stadig undret meg over at så mange mennesker som (i mine øyne) ikke aner hva de snakker skal ha en mening om disse hundene.. Når jeg snakker om muskelhuder mener jeg raser som amstaff, eng staffordshire bull terrier, rotweiler, cane corso, boerboel og andre raser som ser "skumle" ut. Under kategorien muskelhund går egentlig også raser som boxer og ridgeback for å nevne noen, men siden disse skjelden blir sett på som farlige dropper jeg å ta de med..

Jeg har nemlig en engelsk staffordshire bull terrier. Han er en velfungerende hund, og jeg sørger for at at aldri er i veien for andre (type på buss ol.) Alikevel så opplever jeg ofte at folk ser stygt på meg da jeg er ute å går med han. Hører folk hvisker "kamphund" og i noen tilfeller føler jeg nesten at de ser på meg som kriminell bare fordi jeg har valgt denne rasen.

heldigvis finnes det pgså mange eksempler andre veien hvor folk kommer bort og sier hunden er nydelig og slår av en fin prat om rasen.

Men jeg lurer så fælt på hva folk tenker og mener om disse hundene, og da tenker jeg mest på folk som ikke har veldig mye erfaring med hunder?

Og hvorfor mener du det du mener om disse hundene? Erfaringer ol..

:)

Jeg har to Cane Corso, og får ikke så mange reaksjoner når jeg er ute med dem. Men når det gjelder det å få besøk her, så er det flere som ikke tør å komme til oss pga hundene. Det har de sagt rett ut, og foreslår at vi heller møtes andre steder. Litt synd at det er sånn, men de det gjelder synes altså at hundene er skumle. Nå trenger ikke besøkende å ha noe med hundene å gjøre, bare så det er sagt :)

Den ene av hundene er veldig glad i folk, og hilser overstrømmende på alle hun møter. Den andre er reservert og skeptisk til folk, så han får ingen hilse på sånn uten videre. Men er heller ikke "plaget" av at folk kommer bortil oss.

Begge hundene er veloppdragne, men de har mye vaktinstinkt. De er veldig enkle, greie og rolige, men vaktinstinktet må man alltid ta hensyn til, og det er litt begrensende i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt skeptisk til Staffordshire Bullterrier, ikke pga utseendet men atferden deres. Jeg opplever mange av dem som agressive ovenfor andre hunder, men har aldri opplevd dem som agressive ovenfor mennesker bare så det er sagt. :)

Det er oppførselen deres mot andre hunder som jeg ikke er så tilhenger av, min hund har flere ganger blitt angrepet av staffer, selv når hun var valp ble hun angrepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er amstaff og pitbull, men det som provoserer meg er når folk kaller bullterriere "kamphunder" og "farlige". Alt kommer an på oppdragelse og eieren, og hvor god eieren er på å lese hundens signaler og kroppsspråk. Alle hunder kan være farlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt skeptisk til Staffordshire Bullterrier, ikke pga utseendet men atferden deres. Jeg opplever mange av dem som agressive ovenfor andre hunder, men har aldri opplevd dem som agressive ovenfor mennesker bare så det er sagt. :)

Det er oppførselen deres mot andre hunder som jeg ikke er så tilhenger av, min hund har flere ganger blitt angrepet av staffer, selv når hun var valp ble hun angrepet.

Det har jeg full forståelse for, og det er samme grunnen til at jeg skeptiske til Jack Russell terrier. Men, det kommer helt an på eierne! Jeg har også truffet flere staffer som er hissige og knurrer for ingenting, men ettersom jeg og min samboer var veldig konsekvent på dette da vi selv skaffet oss en staff, er vår erfaring helt annerledes. Vi sosialiserte henne fra dag 1, og er nå stolte eiere av en staff som er trygg på seg selv, og som elsker både dyr og mennesker. Det er utrolig trist at du har den erfaringen du har, forhåpentligvis vil du i fremtiden få treffe en staff som rettferdiggjør rasen. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...