Gå til innhold

Muskelhunder (eks Engelsk Staffordshire Bull Terrier)


MsZ

Anbefalte innlegg

Jeg har selv hund, og jeg er livredd hvis jeg ser en hund uten bånd (hvis jeg ikke kjenner hunden). Det er så respektløst at jeg ikke finner ord

Så du har alltid din hund i bånd med mindre den er innenfor husets 4 vegger?

mener ikke å lage en båntvangstråd av dette, men synes du ikke det er trist for hunden å aldri på løpt så fort den kan etter en pinne, eller herje løs med andre hunder?

jeg personlig synes det er fantastisk å se hunder uten bånd jeg da.. hvis de er under kontroll vel og merke, og det ser man jo relativt fort om de er eller ikke.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Der jeg bor er det ingen steder hvor det er lagt opp til at hunden kan løpe løs lovlig i båndtvangstiden nei.. Der er det heller ikke helårs båndtvang, men de perioder av året det er så er det ingen ting som er lagt opp til at hunder kan løpe løs noe sted lovlig.

Hehe.. skaffet meg en hund som krever mer enn jeg klarer.. vel.. Nå har jeg ikke det da, for jeg har trent den såpass godt at den kan løpe løs og få sprintet sine 10 minutter i full guffe uten at den er til bry for noen.

Ooog.. hehe.. jeg har fremdeles til dags dato til gode å skremme noen med denne hunden som har behov for å løpe løs, fordi: 1: Den er så lydig at den kan kalles inn uansett. og 2: jeg slipper den kun på steder jeg vet det er lite folk og det skjer skjelden at noen kommer.

Så jeg både slipper hundne, OG ungår og skremme noen.. og tenk, jeg plukker opp etter den også ;)

Problemet får jeg når jeg går med de i bybildet, eller skal ha de på bussen/banen. I byen er de selvsagt alltid i bånd, men det er her jeg møter folk som er redde/sinte/slenger komentarer.. :/

Hvis du selv mener at du er en seriøs hundeeier så bør du i det minste overholde båndtvangen. Er det båndttvang så er det ingenting som heter full kontroll .. Da er det kun bånd som teller.

De fleste kommuner har inngjerdet område hvor hundene kan løpe løs ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får løpe på et sted hvor det ikke finnes biler, og kun hvis det ikke er mennesker der (stort område, så jeg ser det med en gang hvis det er noen andre der). Evt løper han og koser seg i hagen vår, eller hos naboen som har inngjerdet område

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn82

I en perfekt verden skulle ingen ha noen grunn til å være redd for hunder. Det er slik hundeelskere ofte anser virkeligheten for å være. Det er ikke alltid at fremmede setter like stor pris på din hund som du gjør.

En veldressert hund er å foretrekke uansett størrelse og rase. Det er ting knyttet opp mot rasene TS nevner som assosieres med negativitet. De har rykte og fysikken på sin side, derfor er det enklere å være mer redd en muskuløs hund en hva det er å være redd en Breton.

Som nevnt tidligere så formes hunden av sin eier. De som blir neglisjerte av eierne blir ofte også ustabile, mens de som blir tatt hånd om blir fine og omgjengelige. Men det man aldri skal glemme er at fremmede hunder du ikke har noen kjennskap til er å betrakte som farlige. Det er vel mer en forhåndsregel en et faktum, men det er for hver enkelts beste sånn som jeg ser det.

Selv de som har veldresserte hunder burde respektere andre såpass godt at de holder hunden sin i bånd i omgivelser hvor det oppholder seg folk. Som f.eks i sentrum, på gangveien, på bussen osv. Det er respektløst ovenfor andre og ikke bruke bånd, da de blir presset til å stole på at du har full kontroll på din hund via kommandoer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har alltid din hund i bånd med mindre den er innenfor husets 4 vegger?

mener ikke å lage en båntvangstråd av dette, men synes du ikke det er trist for hunden å aldri på løpt så fort den kan etter en pinne, eller herje løs med andre hunder?

jeg personlig synes det er fantastisk å se hunder uten bånd jeg da.. hvis de er under kontroll vel og merke, og det ser man jo relativt fort om de er eller ikke.. :)

Du kan aldri ha full kontroll uten å ha bånd på hunden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Jeg er stort sett skeptisk til alle løse hunder uansett rase, spesielt om jeg har med min egen. Det er for mange med løse hunder som ikke ser problemet med å la den løpe bort til meg og min hund. Min er redd andre hunder og går til angrep hvis de kommer for nære.

Men så lenge bikkja til vedkommende er i bånd reagerer jeg ikke uansett hvilken rase det er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I en perfekt verden skulle ingen ha noen grunn til å være redd for hunder. Det er slik hundeelskere ofte anser virkeligheten for å være. Det er ikke alltid at fremmede setter like stor pris på din hund som du gjør.

En veldressert hund er å foretrekke uansett størrelse og rase. Det er ting knyttet opp mot rasene TS nevner som assosieres med negativitet. De har rykte og fysikken på sin side, derfor er det enklere å være mer redd en muskuløs hund en hva det er å være redd en Breton.

Som nevnt tidligere så formes hunden av sin eier. De som blir neglisjerte av eierne blir ofte også ustabile, mens de som blir tatt hånd om blir fine og omgjengelige. Men det man aldri skal glemme er at fremmede hunder du ikke har noen kjennskap til er å betrakte som farlige. Det er vel mer en forhåndsregel en et faktum, men det er for hver enkelts beste sånn som jeg ser det.

Selv de som har veldresserte hunder burde respektere andre såpass godt at de holder hunden sin i bånd i omgivelser hvor det oppholder seg folk. Som f.eks i sentrum, på gangveien, på bussen osv. Det er respektløst ovenfor andre og ikke bruke bånd, da de blir presset til å stole på at du har full kontroll på din hund via kommandoer.

Velig bra skrevet! :)

Hvis du selv mener at du er en seriøs hundeeier så bør du i det minste overholde båndtvangen. Er det båndttvang så er det ingenting som heter full kontroll .. Da er det kun bånd som teller.

De fleste kommuner har inngjerdet område hvor hundene kan løpe løs ...

Du kan aldri ha full kontroll uten å ha bånd på hunden.

Jeg ser på meg selv som en seriøs hundeeier. Du mener sikkert noe annet i og med at jeg slipper hunden min selv om det er båndtvang. Jeg ser derimot ingen grunn til å skulle holde en velldressert hund i bånd på steder som er svært oversiktlig, hvor det er lite folk og andre dyr, og hvor man har mulighet til å kalle inn i god til før folk kommer nærme.. Da synes jeg hundene skal få lov til å være hunder, løpe løse, herje, jage ball og faktisk nyte livet litt. Selv om en eller annen har bestemt at det i forskriften skal stå at de skal være i bånd hele tiden.

men nå hender det jeg kjører 5 over fartsgrensa og lar bilen trille sakte på full stopp skilt også da så.. :P hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Han får løpe på et sted hvor det ikke finnes biler, og kun hvis det ikke er mennesker der (stort område, så jeg ser det med en gang hvis det er noen andre der). Evt løper han og koser seg i hagen vår, eller hos naboen som har inngjerdet område

Sånn gjør vi det også. Her jeg bor har vi ikke noe inngjerdet område for hunder så jeg tar enten med min til en dame med hage vi har fått lov til å låne, eller på en inngjerdet fotballbane sent på kvelden når det er minimal sjanse for å møte folk og hvor det ikke er noen som helst form for dyreliv.

Båndtvangen finnes for en grunn:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg har en nydelig rottweiler, men bor i et land der folk er enda mer skeptiske til store raser enn det jeg har opplevd i Norge.

Desverre føler jeg daglig på "rasismen" da folk omtrent løper av fortauet når vi kommer gående, og løfter opp sine barn og hunder i en fei. Dette resulterer i barn som skriker og småhunder som bjeffer og min hund blir ganske forfjamset av dette. Han er kjempekosete og vil helst ha klapp og oppmerksomhet av alle han ser. Men som sagt blir mange livredde av hans entusiasme og stivner eller skynder seg vekk, og hunden min begynner av og til å bjeffe av dette siden han ikke forstår hva som skjer. Da er alle omkring 100% sikre på at de skal bli spist og dermed eskalerer dramaet.

Selvom jeg kan forstå frykten (er selv blitt bitt av hund for endel år siden) er det skikkelig kjipt med denne onde sirkelen av mangel på forståelse og kommunikasjon :(

Også er det litt spesielt at vår andre hund som er mindre får beundrende blikk og godord selvom hun er den som kan være litt skeptisk og ugrei siden hun har en fortid som gatehund..

Så... jeg føler med deg. Vi får vel bare gjøre det vi kan for å ikke skape ubehag for de som ikke setter pris på våre firbente venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg har en nydelig rottweiler, men bor i et land der folk er enda mer skeptiske til store raser enn det jeg har opplevd i Norge.

Desverre føler jeg daglig på "rasismen" da folk omtrent løper av fortauet når vi kommer gående, og løfter opp sine barn og hunder i en fei. Dette resulterer i barn som skriker og småhunder som bjeffer og min hund blir ganske forfjamset av dette. Han er kjempekosete og vil helst ha klapp og oppmerksomhet av alle han ser. Men som sagt blir mange livredde av hans entusiasme og stivner eller skynder seg vekk, og hunden min begynner av og til å bjeffe av dette siden han ikke forstår hva som skjer. Da er alle omkring 100% sikre på at de skal bli spist og dermed eskalerer dramaet.

Selvom jeg kan forstå frykten (er selv blitt bitt av hund for endel år siden) er det skikkelig kjipt med denne onde sirkelen av mangel på forståelse og kommunikasjon :(

Også er det litt spesielt at vår andre hund som er mindre får beundrende blikk og godord selvom hun er den som kan være litt skeptisk og ugrei siden hun har en fortid som gatehund..

Så... jeg føler med deg. Vi får vel bare gjøre det vi kan for å ikke skape ubehag for de som ikke setter pris på våre firbente venner.

Jeg opplever akkurat det samme med mine to.. Whippeten får enten godord eller så bare brys folk seg ikke, selv om hun fint kan ha seg frabedt at fremmedfolk driver å skal snakke med henne. han andre klumpen derimot, som elsker alt og alle, rygger folk unna.

Nå er heldigvis mitt opphold i storby midlertidig og jeg vil så flytte tilbake til "landet" hvor folk er mer omgjengelig etterhvert. Heldigvis møter vi også mange som er positive til rasen, jeg skulle bare ønske fler som var usikre eller tvilende ville komme bort og spørre og å få hilse, eventuelt for å spørre litt om rasen.. Det hadde vært koselig det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen hemmelighet at det er flere mennesker der ute som har valgt rase pga utseende, og utseende alene. Etter min erfaring blir disse anskaffet nærmest som statussymbol, lite eller ingen trening og sosialisering, og de blir ikke brukt til noe. De fleste 'skumle' raser er faktisk brukshunder.

Ingen tvil om at feil personer skaffer seg feil rase, og dermed ødelegger for de som faktisk er seriøse i hundeholdet sitt.

En av mine hunder er av en rase nevnt i det første innlegget, og jeg opplever stadig at folk krysser veien der vi går pent i bånd. Eiere med mindre hunder kan finne på å snu istedenfor å passere oss. Til tross for at jeg som regel går med en liten hund samtidig.

Derimot virker det som barn ofte ikke har de samme fordommene som voksne, så de kommer gjerne opp til oss for å klappe 50-kilosen :rodmer:

Mine hunder er også løse, på steder det egner seg, med god oversikt. Ikke fordi jeg ikke har kontroll, men fordi det er vanvittig mange andre med løse hunder uten kontroll som jeg helst vil unngå å møte. Da jeg kan koble mine og gå, om jeg skulle møte på disse.

Dessuten er det mange som er redde for hunder, særlig løse. Det respekterer jeg, så jeg kobler mine når de dukker opp folk.

Jeg er veldig imot å skaffe seg en hund basert på utseende, og ikke ta hensyn til hundens egenskaper og bruke hunder deretter.

Som regel er man da dømt til å mislykkes.

I bunn og grunn mener jeg folk burde skaffe seg bikkje etter bruksområder som passer og ikke ta seg vann over hodet ved å fokusere på utseende. 30-40 kilo hund er MYE hund, og du skal vite hva du driver med. Er det en vokterrase/bruksrase i tillegg, har du hvertfall en jobb å gjøre.

Forresten heter det stafforshire bull terrier, ikke engelsk.

Jeg blir veldig pirkete når jeg ser noen kalle bikkja si 'engstaff'. :fnise:

Endret av mysticmoo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn82

Det er ingen hemmelighet at det er flere mennesker der ute som har valgt rase pga utseende, og utseende alene. Etter min erfaring blir disse anskaffet nærmest som statussymbol, lite eller ingen trening og sosialisering, og de blir ikke brukt til noe. De fleste 'skumle' raser er faktisk brukshunder.

Ingen tvil om at feil personer skaffer seg feil rase, og dermed ødelegger for de som faktisk er seriøse i hundeholdet sitt.

En av mine hunder er av en rase nevnt i det første innlegget, og jeg opplever stadig at folk krysser veien der vi går pent i bånd. Eiere med mindre hunder kan finne på å snu istedenfor å passere oss. Til tross for at jeg som regel går med en liten hund samtidig.

Derimot virker det som barn ofte ikke har de samme fordommene som voksne, så de kommer gjerne opp til oss for å klappe 50-kilosen :rodmer:

Mine hunder er også løse, på steder det egner seg, med god oversikt. Ikke fordi jeg ikke har kontroll, men fordi det er vanvittig mange andre med løse hunder uten kontroll som jeg helst vil unngå å møte. Da jeg kan koble mine og gå, om jeg skulle møte på disse.

Dessuten er det mange som er redde for hunder, særlig løse. Det respekterer jeg, så jeg kobler mine når de dukker opp folk.

Jeg er veldig imot å skaffe seg en hund basert på utseende, og ikke ta hensyn til hundens egenskaper og bruke hunder deretter.

Som regel er man da dømt til å mislykkes.

I bunn og grunn mener jeg folk burde skaffe seg bikkje etter bruksområder som passer og ikke ta seg vann over hodet ved å fokusere på utseende. 30-40 kilo hund er MYE hund, og du skal vite hva du driver med. Er det en vokterrase/bruksrase i tillegg, har du hvertfall en jobb å gjøre.

Forresten heter det stafforshire bull terrier, ikke engelsk.

Jeg blir veldig pirkete når jeg ser noen kalle bikkja si 'engstaff'. :fnise:

Hadde bare alle hatt en slik holdning til hundehold. Det du skriver er etter mitt syn et absolutt og ren logikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke så mye. Synes flere av rasene er pene utseendemessig. Noen av dem er også litt krevende i gemyttet, andre ikke.

Nå er jeg hundemenneske da, så jeg sitter på litt for mye kunnskap til å ha teite fordommer mot en hel rase basert på få individer og ikke minst dårlige eiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns de hundene er PENEST da, og jeg kunne godt tenkt meg en amstaff eller en rottweiler selv. Første er jo ulovlig og dessverre mye dårlig avl på rottweiler + at siden jeg er kronisk syk tar jeg ikke sjansen at jeg ikke orker å gå langt nok når jeg er dårlig og stimulere den godt nok.

Men det som er trist som jeg ofte ser med disse hundene, er når ungdomsgutter har de, og du ser at hunden er tydelig kuet/mishandlet. Utenfor butikken en dag sto det en rottweiler som holdt på å bli kvelt av båndet sitt og satt fast med armen vrengt, fyren som eide han stod og drakk øl med en kompis rett bortenfor. Jeg gikk bort til den og løsnet den der den satt fast og klappet den litt, og jeg ble kjempelei meg når jeg så hvor SINNSYKT glad den ble for å se meg. Lot også merke til at den hadde flere sår og "kuler" i pelsen (det er iallefall sånt hunden min har fått når han har blitt bitt/falt eller lignende). Når han fyren som eide den kom bort og løsnet den røk den logrende halen rett ned mellom beina og den la seg ned for å vise at han var sjefen og han bare "DUSTEHUND" og spente i siden på den, så det ble en telefon til politiet som "dessverre" ikke kunne ta seg av dette på en lørdagskveld.

Når "vanlige" hundemennesker har disse hundene og de er sunen, friske og glade er det superflott å se! Kunne bare ønske de var strengere på kjøp, salg og oppdrett av disse rasene som er utsatt for gutter som vil ha penisforlengere eller en tøff hund å gå med av forskjellige grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg har så lyst på staffe. Syns disse muskelhundene er kjempefine jeg :) Spesielt rottweilere er jo alltid glade, hvertfall de jeg har møtt. Blir ikke staffer kalt for nanny dog forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden blir et produkt av sine eiere, det er den enkle sannhet.

Det finnes ikke slemme hunder, bare dumme eiere.

Så hjertens enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blir ikke staffer kalt for nanny dog forresten?

Jo, det er fordi de går utmerket sammen med barn. Selvsagt skal man aldri la en hund være alene med barn, men min hund elsker ihvertfall unger. Og selv om hun har en tendens til å hoppe på voksne når hun blir glad, gjør hun aldri det med barn. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden blir et produkt av sine eiere, det er den enkle sannhet.

Det finnes ikke slemme hunder, bare dumme eiere.

Unskyld meg, du er jammen ikke mye oppdatert!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unskyld meg, du er jammen ikke mye oppdatert!!

Så du tror ikke på f.eks. at pitbullen blir trent opp til hundekamp, du tror heller at den er ondskapsfull?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Mye har med dårlig avl å gjøre også, det er ikke noen hemmelighet. Folk som vil avle på hunden sin fordi den er såååå søt og snill uten å tenke på at den faktisk kan være unntaket i en lang slektslinje med dårlig temperament og faenskap. Jeg er ikke imot hunder uten papirer, men jeg er absolutt ikke for å avle bevisst på dem om man ikke kan sjekke linjene bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...