Gå til innhold

Muskelhunder (eks Engelsk Staffordshire Bull Terrier)


MsZ

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Så du tror ikke på f.eks. at pitbullen blir trent opp til hundekamp, du tror heller at den er ondskapsfull?

Selvsagt vet jeg at noen trener hunder til hundekamp eller hva de nå måtte ønske, men jeg vet også at noen hunderaser egner seg bedre til det enn andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir nervøs når jeg ser enkelte hunderaser pga jeg har dårlig erfaring med noen hunderaser (som f.eks Schæfer og R.ridgeback).

Når det kommer til Staffordshire bull terrier, synes jeg de er en av de nydeligste og herligste hundene som finnes! De er så pene :rodmer: Og de er ikke så svære heller, så er ikke redd for dem i det hele tatt. Og har lest mye positivt om rasen, kunne faktisk tenkt meg en selv hvis jeg hadde fått lov til å ha hund her jeg bor.

Jeg har stort sett ingenting imot "muskelhunder", men det gjelder også alle andre hunderaser. Jeg ser dem an på kroppsspråket og hvor nervøse de virker. Jeg er mer redd for nervøse hunder enn hunder som virker trygge. Og der har eierne (nåværende eller tidligere) mye å si på hvordan hunden har blitt.

Men jeg tror at jeg alltid er mer forsiktig med å hilse på en hund jeg veit er stor og sterk enn en liten hund. Det er fordi hvis en liten hund "klikker", er den ikke like farlig for meg som en stor hund som "klikker".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt vet jeg at noen trener hunder til hundekamp eller hva de nå måtte ønske, men jeg vet også at noen hunderaser egner seg bedre til det enn andre.

Staffordshire bull terrier, som tråden handler om, har bruksområde som familiehund, mens f.eks. border collie, som "alle" bruker som familiehund, egner seg som energisk gjeterhund, narkohund, lavinehund, agilityhund, brukshund, hva som helst, bare den stimuleres. Hvis en av hver må leve som familiehund, hvem av dem tror du biter først?

Endret av Dragonfly84
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir nervøs når jeg ser enkelte hunderaser pga jeg har dårlig erfaring med noen hunderaser (som f.eks Schæfer og R.ridgeback).

Når det kommer til Staffordshire bull terrier, synes jeg de er en av de nydeligste og herligste hundene som finnes! De er så pene :rodmer: Og de er ikke så svære heller, så er ikke redd for dem i det hele tatt. Og har lest mye positivt om rasen, kunne faktisk tenkt meg en selv hvis jeg hadde fått lov til å ha hund her jeg bor.

Jeg har stort sett ingenting imot "muskelhunder", men det gjelder også alle andre hunderaser. Jeg ser dem an på kroppsspråket og hvor nervøse de virker. Jeg er mer redd for nervøse hunder enn hunder som virker trygge. Og der har eierne (nåværende eller tidligere) mye å si på hvordan hunden har blitt.

Men jeg tror at jeg alltid er mer forsiktig med å hilse på en hund jeg veit er stor og sterk enn en liten hund. Det er fordi hvis en liten hund "klikker", er den ikke like farlig for meg som en stor hund som "klikker".

Min hund er liten og kjempesøt (mops), men opplever at flere er redd når jeg går med den enn med gigantraser som leonberger feks (vet det ikke var det tråden handlet om), men han er nå ganske hissig av og til vs store hunder som pleier å være mer av det rolige slaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hver hund er farlig i gale hender!

Og hvilken som helst hund kan være oppdragen og normal, i rette hender.

Endret av Lilila
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min hund er liten og kjempesøt (mops), men opplever at flere er redd når jeg går med den enn med gigantraser som leonberger feks (vet det ikke var det tråden handlet om), men han er nå ganske hissig av og til vs store hunder som pleier å være mer av det rolige slaget.

Mops er jo bare kjempesøte :)

En hissig Mops? Det var noe nytt. Har hørt så mye positivt om dem om at de at skal være så snille og gode :) Men sosialisering har jo noe å si også sikkert da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du er usikker i og med at du har dårlige erfaringer med hunder :) Det hadde nok jeg også vært hadde det ikke vært for at jeg var for dum til å bli redd.. hihi.. :P

Men er det samme for deg hvordan hunden ser ut, eller blir du mer redd/sleptisk om du ser en korthåret muskuløs hund fremmfor feks en border collie eller golden retriver?

Igjen så skjønner jeg at man er skeptisk om man har dårlig erfaring med enkelte raser, sånn kan jo jeg være også.. Men jeg føler mange dømmer disse rasene uten på ha noe erfaring med de..

Personlig så ser jeg ikke så mye på rase, men mer på hundens holdning og språk når den er nærmer seg.. Viser den frykt/ utrygghet/ aggresjon er jeg selvsagt tilbaketrukken, og passer bedre på min egen hund slik at de ikke skal komme i nærheten av hverandre.

Men ofte opplever jeg folk som er ufine mot min hund selv om han logrer med hele seg og viser glede ingen kan ta feil av. Og da lurer jeg jo på om dette bare er pga rasen. har aldri opplevd dett med min andre hund som er en Whippet. hun er snerpete og kan virke skikkelig sur og grinete, men henne er det aldri noen som kikker stygt på uansett hvor stygt hun kikker på de.. :P

Jeg er forsåvidt ikke redd for hunder og elsker staffer og slike hunder, å suns faktisk små hunderasene er skumlere hvis det . Det sies jo å at små raser kan være mer aggresive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kun et svar til TS' problemstilling og ikke så mye til bånd/ikke bånd osv:

Jeg synes spørsmålet "farlige eller søte" er litt spesielt, men jeg forstår hva du mener. For egen del mener jeg at disse hundene ikke er søte for fem flate øre, tvert i mot finner jeg dem temmelig usjarmerende, men de trenger jo ikke være farlige av den grunn.

(Det er verre med "søte" hunder av skumlere raser.)

Jeg forstår også hvorfor folk har fordommer mot de rasene som nevnes. For det første er dette tross alt er hunder som feil type folk tydeligvis føler seg tiltrukket av. For det andre er det en hel del ulike raser som har noe felles opphav og likner på hverandre, og for menigmann i gata er det lett å ta feil (jeg kjenner til folk med brune labradorer som har fått beskjed om at de må kvitte seg med kamphunden sin!!!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever akkurat det samme med mine to.. Whippeten får enten godord eller så bare brys folk seg ikke, selv om hun fint kan ha seg frabedt at fremmedfolk driver å skal snakke med henne. han andre klumpen derimot, som elsker alt og alle, rygger folk unna.

Nå er heldigvis mitt opphold i storby midlertidig og jeg vil så flytte tilbake til "landet" hvor folk er mer omgjengelig etterhvert. Heldigvis møter vi også mange som er positive til rasen, jeg skulle bare ønske fler som var usikre eller tvilende ville komme bort og spørre og å få hilse, eventuelt for å spørre litt om rasen.. Det hadde vært koselig det :D

Merkelig Whippet du har, har drevet med oppdrett på Whippet siden 1984 og har fortsatt til gode å møte på en som ikke er super glad i mennesker og aller helst vil hive seg over alle de ser for litt kos og oppmerksomhet. Måtte bare kommentere dette, for jeg kan trygt forsikre deg om at dette er svært uvanlig for denne rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kun et svar til TS' problemstilling og ikke så mye til bånd/ikke bånd osv:

Jeg synes spørsmålet "farlige eller søte" er litt spesielt, men jeg forstår hva du mener. For egen del mener jeg at disse hundene ikke er søte for fem flate øre, tvert i mot finner jeg dem temmelig usjarmerende, men de trenger jo ikke være farlige av den grunn.

(Det er verre med "søte" hunder av skumlere raser.)

Jeg forstår også hvorfor folk har fordommer mot de rasene som nevnes. For det første er dette tross alt er hunder som feil type folk tydeligvis føler seg tiltrukket av. For det andre er det en hel del ulike raser som har noe felles opphav og likner på hverandre, og for menigmann i gata er det lett å ta feil (jeg kjenner til folk med brune labradorer som har fått beskjed om at de må kvitte seg med kamphunden sin!!!).

Når det er snakk om "farlig eller søt" var det mest en utryksform.. Jeg forstår jo at man legger forskjellige ting i betydningen av ordet søt, og at en labradorvalp er søtere enn en staff feks. For å uttype hva jeg mente med "søt" så var det mer i retning om man er redde for denne type hunder, eller om man ikke er redd for de. Altså, om man synes de er farlige, eller om man ikke synes det.

Hvorfor du synes det er værre med en "søt" hund av skummel rase skjønner jeg ikke..

At meninmann i gata ikke ser forskjell bryr jeg meg ikke så mye om. Jeg har hatt en dame som kosa amstaffen til eksen min halvt i hjel, før hun spurte hva slags rase det var. Da hun fikk vite det var en amstaff hoppet hun halvannen meter bakover og skjelte meg ut fordi jeg hadde en sånn farlig hund, og det blir bare for dumt for meg..

Merkelig Whippet du har, har drevet med oppdrett på Whippet siden 1984 og har fortsatt til gode å møte på en som ikke er super glad i mennesker og aller helst vil hive seg over alle de ser for litt kos og oppmerksomhet. Måtte bare kommentere dette, for jeg kan trygt forsikre deg om at dette er svært uvanlig for denne rasen.

Vel.. Det står nå i rasebeskrivelsen til whippet at det er en reservert hund da, så hvor merkelig hun er som går inn under denne beskrivelsen vet jeg ikke.. Jeg har en god del erfaring med whippet jeg også, men jeg har fremdeles til gode og møte noen som hiver seg over alt av fremmed folk og fe på samme måte som en staff eller labrador.

Min whippet kan godt hilse på folk, men hun gidder ikke overkosemosemennesker hun ikke kjenner som skal kladde på bussen eller trikken. Da kan hun si "hei, hei" og så gidder hun ikke snakke med de lenger.. Hun har heller ikke noe behov for å hilse på alle mennesker vi mlter på vår vei. Noe jeg setter VELDIG pris på med henne.

Og nei, hun er ikke nervøs eller redd folk, hun er bare reservert ovefor fremmede, noe min erfaring med rasen tilsier at er svært normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kun et svar til TS' problemstilling og ikke så mye til bånd/ikke bånd osv:

Jeg synes spørsmålet "farlige eller søte" er litt spesielt, men jeg forstår hva du mener. For egen del mener jeg at disse hundene ikke er søte for fem flate øre, tvert i mot finner jeg dem temmelig usjarmerende, men de trenger jo ikke være farlige av den grunn.

Ja, for å svare på spørsmålet: Jeg syns staffene er søte, og de fleste av "muskelhundene". F.eks. en doberman syns jeg er skikkelig søt når han har hale og ører i behold, rottweileren er søt når han får ha hale... De fleste er egentlig søte når de er glade, fornøyde og får ha alle kroppsdelene sine!

doberman4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fordommer mot slike svære muskelhunder. En som bor litt oppi veien her har en hund som ser ut som Satans vaktbikkje. Aner ikke hvilken rase, men den er vel rundt 60 kilo, kun muskler og ser ut som et beist. Eieren veier nok mindre enn hunden, og hunden er livsfarlig. Alle med hunder løper i andre retningen hvis de ser de to, for den hunden angriper. Den løper etter med eieren hengende på slep.

-Men den er jo så snill med mennesker, sier eieren

Hva hjelper det når du har 0 kontroll på den hvis den ser en annen hund?

Edit: Skulle gjerne ha visst hvilken rase dette er. Noen som kanskje har en anelse? Den er sjokoladebrun, hengelepper, svært ansikt. Ansiktet kan ligne på en engelsk bulldog, men den har skikkelig snute.

Endret av MalloryK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fordommer mot slike svære muskelhunder. En som bor litt oppi veien her har en hund som ser ut som Satans vaktbikkje. Aner ikke hvilken rase, men den er vel rundt 60 kilo, kun muskler og ser ut som et beist. Eieren veier nok mindre enn hunden, og hunden er livsfarlig. Alle med hunder løper i andre retningen hvis de ser de to, for den hunden angriper. Den løper etter med eieren hengende på slep.

-Men den er jo så snill med mennesker, sier eieren

Hva hjelper det når du har 0 kontroll på den hvis den ser en annen hund?

Edit: Skulle gjerne ha visst hvilken rase dette er. Noen som kanskje har en anelse? Den er sjokoladebrun, hengelepper, svært ansikt. Ansiktet kan ligne på en engelsk bulldog, men den har skikkelig snute.

Her er igjen et eksempel på en eier som tydeligvis ikke har kontroll på sin hund, og da vil den jo bli skummel.. Men hadde du syntes den var like skummel hvis det var en st bernard eller en eller annen annen bamsehund?

Vet ikke hvordan rase det kan være, kan være alt fra en amerikans bulldogg til boerboel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den kan ligne på denne

http://boerboelfarmdog.blogspot.com/2010/04/quo-vadis-barracuda-9-months.html

Men den er mye styggere i ansiktet og kraftigere

Jeg hadde synes den var like skummel hadde den vært en annen rase ja, når jeg vet at den er farlig

Det blir jo litt andeledes når man vet at den er farlig ja.. jeg hadde også vært skeptisk til en hund jeg viste var farlig, uansett rase og størrelse.. Men nå er jo jeg livredd en hunderase i hele verden da, og det er Chihuahua.. :P Hihi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes enkelte raser kan se mer skumle ut enn andre, fks disse staffene og andre lignende raser som har stort hode og stort kjeveparti. Allikevel tenker jeg ikke automatisk at den er farlig, det kommer jo helt an på eieren det. De fleste jeg har vært i kontakt med har vært kjempesnille. Men jeg har respekt for ukjente hunder, og spesielt store raser, det har vel med at de store kan gjøre mer skade om de virkelig vil. Ellers vil jeg gjerne prate og dulle med de fleste hunder, og går gjerne omveier for å møte på hunder på tur med eieren sin :fnise: Hund :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er snakk om "farlig eller søt" var det mest en utryksform.. Jeg forstår jo at man legger forskjellige ting i betydningen av ordet søt, og at en labradorvalp er søtere enn en staff feks. For å uttype hva jeg mente med "søt" så var det mer i retning om man er redde for denne type hunder, eller om man ikke er redd for de. Altså, om man synes de er farlige, eller om man ikke synes det.

Hvorfor du synes det er værre med en "søt" hund av skummel rase skjønner jeg ikke..

At meninmann i gata ikke ser forskjell bryr jeg meg ikke så mye om. Jeg har hatt en dame som kosa amstaffen til eksen min halvt i hjel, før hun spurte hva slags rase det var. Da hun fikk vite det var en amstaff hoppet hun halvannen meter bakover og skjelte meg ut fordi jeg hadde en sånn farlig hund, og det blir bare for dumt for meg..

Jeg forklarte meg nok ikke så godt, men det jeg mener med at det er verre med "søt hund av skummel rase" er at folk har færre reservasjoner mot disse, og kan utsette seg selv for dumme situasjoner av uvitenhet. Å tenke at "søt hund = sosial og åpen hund som vil kose alt og alle og takler enhver situasjon med fremmede like godt" er ikke særlig lurt, men det finnes de som tror det er slik. Det var igrunnen det jeg hadde i tankene.

Siden du ba om betraktninger rundt muskelhunder, og hvorfor folk reagerer som de gjør, så gav jeg deg mine tanker. Jeg synes selvsagt at damen du forteller om overreagerte, men siden de ulike muskelhundrasene kan blandes sammen (også dette av de som ikke nødvendigvis kjenner slike raser ut og inn), og av grunner som jeg nevnte tidligere har et (ufortjent) rykte, er det ikke så rart at man møter motforestillinger. Det kjenner jeg til selv fordi jeg har en hund av en rase som enkelte absolutt reagerer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er snakk om "farlig eller søt" var det mest en utryksform.. Jeg forstår jo at man legger forskjellige ting i betydningen av ordet søt, og at en labradorvalp er søtere enn en staff feks. For å uttype hva jeg mente med "søt" så var det mer i retning om man er redde for denne type hunder, eller om man ikke er redd for de. Altså, om man synes de er farlige, eller om man ikke synes det.

Hvorfor du synes det er værre med en "søt" hund av skummel rase skjønner jeg ikke..

At meninmann i gata ikke ser forskjell bryr jeg meg ikke så mye om. Jeg har hatt en dame som kosa amstaffen til eksen min halvt i hjel, før hun spurte hva slags rase det var. Da hun fikk vite det var en amstaff hoppet hun halvannen meter bakover og skjelte meg ut fordi jeg hadde en sånn farlig hund, og det blir bare for dumt for meg..

Vel.. Det står nå i rasebeskrivelsen til whippet at det er en reservert hund da, så hvor merkelig hun er som går inn under denne beskrivelsen vet jeg ikke.. Jeg har en god del erfaring med whippet jeg også, men jeg har fremdeles til gode og møte noen som hiver seg over alt av fremmed folk og fe på samme måte som en staff eller labrador.

Min whippet kan godt hilse på folk, men hun gidder ikke overkosemosemennesker hun ikke kjenner som skal kladde på bussen eller trikken. Da kan hun si "hei, hei" og så gidder hun ikke snakke med de lenger.. Hun har heller ikke noe behov for å hilse på alle mennesker vi mlter på vår vei. Noe jeg setter VELDIG pris på med henne.

Og nei, hun er ikke nervøs eller redd folk, hun er bare reservert ovefor fremmede, noe min erfaring med rasen tilsier at er svært normalt.

Dette må jeg bare få kommentere selv om det er utenom temaet her. Jeg er den heldige eier av to Whippet gutter og vil si jeg har mye erfaring med denne rasen, har hatt Whippet hele livet og jobber også en del som dommer. Min erfaring er at de er alt for glade i mennesker. Uansett hvor mye jeg prøver å trene mine to til ikke å løpe bort til alle de ser, og da mener jeg all de ser, så lykkes jeg ikke. De vil veldig gjerne hoppe av glede og hvis de får respons er de i himmelen! Jeg hadde også en Golden Retiever som var slik, men dette vokste han fra seg, det har ikke disse gjort! Litt slitsomt er det jo, og vi går kun med bånd der vi kan møte andre. Spesielt, som alle de Whippetene jeg har hatt, er de glade i barn. En barnehage vi ofte går fordi kan hundene mine sikkert stå i timesvis å bare vifte på halen i håp om at noen av barna skal komme bort, noe de som regel gjør.

Jeg lurer hvor du har fått det fra at det står i rasebeskrivelsen til Whippet at den er en reservert hund? Da syns jeg du burde gå inn på NKK sine sider å laste ned rasebeskrivelsen. Jeg jobber som sagt som dommer og kjenner til rasebeskrivelsen godt, og der beskrives ikke rasen som reservert. Der står det følgende om rasens adferd/temperament, hverken mer eller mindre: En ideell ledsager. Tilpasser seg meget godt i både hjemlige og sportslige omgivelser. Vennlig, hengiven og stabil.

Hva folk måtte finne på å skrive i diverse forum og nettsteder regnes ikke som en rasebeskrivelse, og å si at en Whippet normalt vil ha seg frabedt godord og en kos er på ingen måte vanlig for denne rasen! Tvert i mot pleier den å bli helt fra seg av glede. Dette er nettopp en av rasens egenskaper jeg forelsket meg i. Hvis du har funnet denne informasjonen på Wikipedia kan jeg fortelle deg at det ikke er skrevet på bakgrunn av rasebeskrivelsen, men her har tilfeldige mennesker vært på banen å skrevet. Mye av det som står der er riktig, men akkurat dette vet jeg at NKK prøver å få rettet opp. Dumt at Wikipedia blir brukt som eneste kilde når det er mangelfull og feilaktig informasjon.

Jeg opplever ofte at folk som ikke kjenner til rasen blir overrasket over hvor kosete og utadvent den er. Stadig møter jeg på mennesker som sier at de trodde slike hunder var overlegene og menneskeskye. Det tror jeg er noe folk generelt tror om Mynder, at de er reserverte enmannshunder. Det gjelder riktignok for en noen Mynder, blant annet har du Azawakh som kun godtar det den anser som sin flokk, og dette er en rase som tro det eller ei, faktisk får trekk på utstilling hvis den lar dommeren ta på seg! Ganske unikt. Dessverre er det kanskje Mynder som dette som får folk generelt til å tro at Whippeten er en reservert og sky hund. Selvfølgelig er det rom for individuelle forskjeller hos alle raser, så jeg sier ikke at din hund ikke er slik, det jeg sier er at det ikke er rasens beskrivelse som du åpenbart tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...