Gå til innhold

Muskelhunder (eks Engelsk Staffordshire Bull Terrier)


MsZ

Anbefalte innlegg

Jeg har stadig undret meg over at så mange mennesker som (i mine øyne) ikke aner hva de snakker skal ha en mening om disse hundene.. Når jeg snakker om muskelhuder mener jeg raser som amstaff, eng staffordshire bull terrier, rotweiler, cane corso, boerboel og andre raser som ser "skumle" ut. Under kategorien muskelhund går egentlig også raser som boxer og ridgeback for å nevne noen, men siden disse skjelden blir sett på som farlige dropper jeg å ta de med..

Jeg har nemlig en engelsk staffordshire bull terrier. Han er en velfungerende hund, og jeg sørger for at at aldri er i veien for andre (type på buss ol.) Alikevel så opplever jeg ofte at folk ser stygt på meg da jeg er ute å går med han. Hører folk hvisker "kamphund" og i noen tilfeller føler jeg nesten at de ser på meg som kriminell bare fordi jeg har valgt denne rasen.

heldigvis finnes det pgså mange eksempler andre veien hvor folk kommer bort og sier hunden er nydelig og slår av en fin prat om rasen.

Men jeg lurer så fælt på hva folk tenker og mener om disse hundene, og da tenker jeg mest på folk som ikke har veldig mye erfaring med hunder?

Og hvorfor mener du det du mener om disse hundene? Erfaringer ol..

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Silvermist

Jeg har stadig undret meg over at så mange mennesker som (i mine øyne) ikke aner hva de snakker skal ha en mening om disse hundene.. Når jeg snakker om muskelhuder mener jeg raser som amstaff, eng staffordshire bull terrier, rotweiler, cane corso, boerboel og andre raser som ser "skumle" ut. Under kategorien muskelhund går egentlig også raser som boxer og ridgeback for å nevne noen, men siden disse skjelden blir sett på som farlige dropper jeg å ta de med..

Jeg har nemlig en engelsk staffordshire bull terrier. Han er en velfungerende hund, og jeg sørger for at at aldri er i veien for andre (type på buss ol.) Alikevel så opplever jeg ofte at folk ser stygt på meg da jeg er ute å går med han. Hører folk hvisker "kamphund" og i noen tilfeller føler jeg nesten at de ser på meg som kriminell bare fordi jeg har valgt denne rasen.

heldigvis finnes det pgså mange eksempler andre veien hvor folk kommer bort og sier hunden er nydelig og slår av en fin prat om rasen.

Men jeg lurer så fælt på hva folk tenker og mener om disse hundene, og da tenker jeg mest på folk som ikke har veldig mye erfaring med hunder?

Og hvorfor mener du det du mener om disse hundene? Erfaringer ol..

:)

Hunden blir et produkt av sine eiere, det er den enkle sannhet.

Det finnes ikke slemme hunder, bare dumme eiere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden blir et produkt av sine eiere, det er den enkle sannhet.

Det finnes ikke slemme hunder, bare dumme eiere.

Jeg kunne ikke vært mer enig med deg :)

Så lenge du holder den i bånd så er de fleste hunder ok for meg.

Så du sier at så lenge hunden er i bånd så bryr du deg ikke? hvis den er løs da? men under kontroll av eier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker generelt ikke hunder, jeg har dårlig erfaring med dem og jeg er redd store hunder. Derfor, hvis en hund (spiller egentlig ingen rolle hva slags hund), det kan være store som små, så er jeg ekstra vaktsom. Det hjelper ikke meg at hundeeierne påstår at de har kontroll på hundene sine når jeg dessverre har hatt en annen erfaring. Derfor kan jeg ikke fordra hunder som ikke er i bånd, og jeg ser nok ikke så blid ut om jeg må stå ved siden av en hund på bussen.

Det er ikke noe galt i hunder i seg selv, det er mer det at jeg føler meg svært utrygg rundt dem. Det skal sies, hunder jeg kjenner, er ok, men ikke noe mer enn det.

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thessie!

Jeg vet jo at slike hunder ikke i utgangspunktet er farlig, men jeg er allikevel litt mer skeptisk når jeg ser de. Det gjelder ikke alle rasene du har nevnt her som typisk muskelhunder, men det gjelder f.eks rottweiler. Grunnen til det er at jeg har truffet på så mange av disse rasene som har eiere som ikke kan en dritt om hunder, noe som selvfølgelig fører til en ustabil hund. Her hvor jeg bor, er det sjelden jeg ser en rottweiler som ikke er eid av en narkoman, og de har jeg dårlige erfaringer med når det kommer til hund, da de ofte kjøper de grunnet beskyttelse eller utseende.

Og det sier jo seg selv at man blir littere mer redd disse hundene når de er så svær og lett kan dra eieren over ende, noe jeg også har opplevd.

Men selvfølgelig jeg vet at disse rasene er herlige hunder når de har rette eiere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Survival

Jeg elsker staffer, men nå har jeg en del erfaring med hunder og elsker alle forskjellige hunderaser.

Har dog inntrykk av at mange mennesker har større frykt for litt større hunder som f.eks. staffer, og det fordi at de ser større og kanskje litt farligere ut selv om at de ofte er snille, lydige dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ikke vært mer enig med deg :)

Så du sier at så lenge hunden er i bånd så bryr du deg ikke? hvis den er løs da? men under kontroll av eier?

Her jeg bor er det heldigvis båndtvang. Desverre er det hundeeiere som ikke bryr seg om loven og lar sine hunder gå løs. Jeg har hund selv og overholder båndtvangen, hvilket det fleste seriøse hundeeiere gjør.

Og ja - det er verre å møte en muskelhund gående løs enn en liten hund.

Det er flere momenter som gjør at folk som går med hunden løs irriterer meg skikkelig. Jeg kjenner folk som er livredde hunder, og som omtrent får hjertestans når en løs hund kommer mot dem. For oss som går med hunden i bånd så er det nifst å treffe løse hunder. Vi kan ikke vite hva slags hund det er på forhånd. Sist men ikke minst så har eieren null kontroll over løse hunder som driter overalt. Omtrent hver dag ser jeg eiere som går og snakker i mobilen mens hunden løper løs, eieren vet at hunden gjør fra seg, men ser fint en annen vei og plukker ikke opp ... :kjefte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker generelt ikke hunder, jeg har dårlig erfaring med dem og jeg er redd store hunder. Derfor, hvis en hund (spiller egentlig ingen rolle hva slags hund), det kan være store som små, så er jeg ekstra vaktsom. Det hjelper ikke meg at hundeeierne påstår at de har kontroll på hundene sine når jeg dessverre har hatt en annen erfaring. Derfor kan jeg ikke fordra hunder som ikke er i bånd, og jeg ser nok ikke så blid ut om jeg må stå ved siden av en hund på bussen.

Det er ikke noe galt i hunder i seg selv, det er mer det at jeg føler meg svært utrygg rundt dem. Det skal sies, hunder jeg kjenner, er ok, men ikke noe mer enn det.

Mvh Yvonne :heiajente:

Jeg skjønner at du er usikker i og med at du har dårlige erfaringer med hunder :) Det hadde nok jeg også vært hadde det ikke vært for at jeg var for dum til å bli redd.. hihi.. :P

Men er det samme for deg hvordan hunden ser ut, eller blir du mer redd/sleptisk om du ser en korthåret muskuløs hund fremmfor feks en border collie eller golden retriver?

Jeg vet jo at slike hunder ikke i utgangspunktet er farlig, men jeg er allikevel litt mer skeptisk når jeg ser de. Det gjelder ikke alle rasene du har nevnt her som typisk muskelhunder, men det gjelder f.eks rottweiler. Grunnen til det er at jeg har truffet på så mange av disse rasene som har eiere som ikke kan en dritt om hunder, noe som selvfølgelig fører til en ustabil hund. Her hvor jeg bor, er det sjelden jeg ser en rottweiler som ikke er eid av en narkoman, og de har jeg dårlige erfaringer med når det kommer til hund, da de ofte kjøper de grunnet beskyttelse eller utseende.

Og det sier jo seg selv at man blir littere mer redd disse hundene når de er så svær og lett kan dra eieren over ende, noe jeg også har opplevd.

Men selvfølgelig jeg vet at disse rasene er herlige hunder når de har rette eiere

Igjen så skjønner jeg at man er skeptisk om man har dårlig erfaring med enkelte raser, sånn kan jo jeg være også.. Men jeg føler mange dømmer disse rasene uten på ha noe erfaring med de..

Personlig så ser jeg ikke så mye på rase, men mer på hundens holdning og språk når den er nærmer seg.. Viser den frykt/ utrygghet/ aggresjon er jeg selvsagt tilbaketrukken, og passer bedre på min egen hund slik at de ikke skal komme i nærheten av hverandre.

Men ofte opplever jeg folk som er ufine mot min hund selv om han logrer med hele seg og viser glede ingen kan ta feil av. Og da lurer jeg jo på om dette bare er pga rasen. har aldri opplevd dett med min andre hund som er en Whippet. hun er snerpete og kan virke skikkelig sur og grinete, men henne er det aldri noen som kikker stygt på uansett hvor stygt hun kikker på de.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at du skulle spørre om det akkurat i dag, for i kveld så jeg en kjempeglad rottweiler, og tenkte på hvor urettferdig det er at så mange tenker at enkelte hunder er "farlige" bare fordi de er en spesifik rase.

Jeg bryr meg ikke om hvilken rase det er, men humøret til hunden. Jeg prater med alle hunder jeg får lov å prate med omtrent, og hvis en staffordshire eller rottweiler er kjempeglad for å bli klappa syns jeg det er skikkelig koselig, akkurat som hvis det er en puddel, malteser eller newfie. Hund er hund, som de sier på jarlsberg-reklamen :gjeiper: Neida, men jeg er glad for å få prate med glade hunder, jeg, uansett hvilken rase det er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangpunktet er jeg ikke redd noen hund, men jeg har repsekt for alle fremmede hunder.Jeg foretrekker absolutt at hunder er i bånd, uansett størrelse. For jeg har opplevd litt for mange ganger løse hunder som i følge eier er "sååååsnille",men som egnetlig har vært helt ute av kontroll. Hunden blir et produkt av oppvekst, trening og læring. Og med stor hund følger det også mye kraft. En liten hund som er uoppdragen kan jeg ta kontroll på ved å løfte opp\fjerne fra stiuasjoen. Det kan jeg ikke gjøre med en hund på 40-50-60 kilo. Det er aldri hundens feil, det er eierens, men allikevel, jeg har oppelvd at mine barn har blitt bitt av " såååsnill" hund....

Men jeg er faktisk mere skeptisk til miniatyrhundene; for de "slipper" ofte unna med vill adferd, nettopp fordi det er bare å ta de under armen. Har møtt veldig mange flere uspiselige smårotter av hunder enn store, for å si det slik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor kan jeg ikke fordra hunder som ikke er i bånd, og jeg ser nok ikke så blid ut om jeg må stå ved siden av en hund på bussen.

Hehe, jeg er helt motsatt! Hvis jeg ser en hund på t-bana prøver jeg å sette meg så nær som mulig :fnise: Og så håper jeg at hunden vil prate, sånn at han kommer bort og jeg kan få klappe vofsen! :rodmer:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du er usikker i og med at du har dårlige erfaringer med hunder :) Det hadde nok jeg også vært hadde det ikke vært for at jeg var for dum til å bli redd.. hihi.. :P

Men er det samme for deg hvordan hunden ser ut, eller blir du mer redd/sleptisk om du ser en korthåret muskuløs hund fremmfor feks en border collie eller golden retriver?

Jeg er nok generelt veldig skeptisk til hunder, og noen ganger kan de små ofte oppleves enda verre enn de større hundene i enkelte situasjoner. Border collie og golden retriver er dog hunder jeg kjenner litt til, fra andre i familien som har hatt den type hunder, så derfor er jeg mindre skeptisk til dem, men allikevel, det er en sterk skepsis der. Det er vanskelig å legge den vekk.

Mitt problem ligger vel i at jeg så en av mine bestevenner ble angrepet og stygt bitt i ansiktet da h*n var to-tre år. Jeg var to år eldre og det er som klistret på netthinnen. Det har preget meg hele livet.

Hunder i bånd går dog greit, men jeg opplever stadig folk som har hund og lar være å bruke bånd. Spesielt i bystrøk har jeg liten sans for det. Her om dagen gikk jeg over en bro for å komme til jobben, denne broa er sterkt trafikert med motorvei, sykkelvei og gangvei. Midt i alt "kaoset" kommer en hund løpende mot meg og en eier som går bedagelig etter og ikke viser tegn til å ha hunden i bånd. Er ikke slikt uforsvarlig? Poenget mitt, jeg ble oppriktig redd, jeg er ikke vant til hund (kun husdyr som katt, fugler osv) og alt jeg ville var å komme meg vekk. Hunden var heldigvis en snill hund og ville bare kose, men det føles rimelig ubehagelig.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her jeg bor er det heldigvis båndtvang. Desverre er det hundeeiere som ikke bryr seg om loven og lar sine hunder gå løs. Jeg har hund selv og overholder båndtvangen, hvilket det fleste seriøse hundeeiere gjør.

Og ja - det er verre å møte en muskelhund gående løs enn en liten hund.

Det er flere momenter som gjør at folk som går med hunden løs irriterer meg skikkelig. Jeg kjenner folk som er livredde hunder, og som omtrent får hjertestans når en løs hund kommer mot dem. For oss som går med hunden i bånd så er det nifst å treffe løse hunder. Vi kan ikke vite hva slags hund det er på forhånd. Sist men ikke minst så har eieren null kontroll over løse hunder som driter overalt. Omtrent hver dag ser jeg eiere som går og snakker i mobilen mens hunden løper løs, eieren vet at hunden gjør fra seg, men ser fint en annen vei og plukker ikke opp ... :kjefte:

Hehe.. jeg synes det er ganske spennende at akkuart dette med båndtvang kommer fra en hundeeier jeg da.. jeg haaater nemlig båndtvangen, og skal være den første til å innrømme at jeg bryter den.. fordi jeg har en rase som er skapt til å løpe, og jeg klarer ikke å tilfredstille den instinketet ved å sykle/jogge/mental stimuli. hun må få rase i sine 10 min hver dag for å være en lykkelig hund..

Staffen kan fint stimuleres og være lykkelig i bånd, men synes selv bikkjene er mer lykkelig når de kan herje løse.

Derfor er jeg STERK motstander av helårs båndtvang.. jeg vil faktisk dra det så langt som å si at det er et dårligere liv for en hund som må gå i bånd hele livet..

MEN det skal sies at mine hunder alltid er under kontroll, og de går ikke løse der de kan være til bry for folk.

Hehe.. jeg selv er mer redd for folk som kommer med flexiline jeg da.. :P Da går jeg gjerne over på andre siden av veien med mine to hvis det er mulig.. hihi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her om dagen gikk jeg over en bro for å komme til jobben, denne broa er sterkt trafikert med motorvei, sykkelvei og gangvei. Midt i alt "kaoset" kommer en hund løpende mot meg og en eier som går bedagelig etter og ikke viser tegn til å ha hunden i bånd. Er ikke slikt uforsvarlig? Poenget mitt, jeg ble oppriktig redd, jeg er ikke vant til hund (kun husdyr som katt, fugler osv) og alt jeg ville var å komme seg vekk. Hunden var heldigvis en snill hund og ville bare kose, men det føles rimelig ubehagelig.

Mvh Yvonne :heiajente:

Dette er nå i mine øynde dårlig hundehold, og det er slike ting som skaper problemer for de som prøver å ha hund på en måte som gjør at de ikke skal være til hinder for andre..

som sagt, mine hunder kan godt gå løse, men de er aldri bortpå andre mennesker eller hunder.

På buss eller tbane er det vanskelig å unngå at de får snust på en sko eller kommer borti et nukseben hvis det er fullt av folk da.. :P Da ber jeg bare til høyere makter om at det er noen som liker hunder og som vil kose i steden for noen som helst vil drepe meg.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. jeg synes det er ganske spennende at akkuart dette med båndtvang kommer fra en hundeeier jeg da.. jeg haaater nemlig båndtvangen, og skal være den første til å innrømme at jeg bryter den.. fordi jeg har en rase som er skapt til å løpe, og jeg klarer ikke å tilfredstille den instinketet ved å sykle/jogge/mental stimuli. hun må få rase i sine 10 min hver dag for å være en lykkelig hund..

Staffen kan fint stimuleres og være lykkelig i bånd, men synes selv bikkjene er mer lykkelig når de kan herje løse.

Derfor er jeg STERK motstander av helårs båndtvang.. jeg vil faktisk dra det så langt som å si at det er et dårligere liv for en hund som må gå i bånd hele livet..

MEN det skal sies at mine hunder alltid er under kontroll, og de går ikke løse der de kan være til bry for folk.

Hehe.. jeg selv er mer redd for folk som kommer med flexiline jeg da.. :P Da går jeg gjerne over på andre siden av veien med mine to hvis det er mulig.. hihi..

Det er steder man kan ha hundene løpende løs og de som ikke respekterer båndtvang burde ikke ha lov til å ha hund.

Hvorfor i all verden har du skaffet deg en hund som krever mer enn du klarer? Synes du det er riktig at du skal skremme andre for å tilfredstille din egen hund?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hehe, jeg er helt motsatt! Hvis jeg ser en hund på t-bana prøver jeg å sette meg så nær som mulig :fnise: Og så håper jeg at hunden vil prate, sånn at han kommer bort og jeg kan få klappe vofsen! :rodmer:

Ønsker meg sånn likeknapp til denne komentaren.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nå i mine øynde dårlig hundehold, og det er slike ting som skaper problemer for de som prøver å ha hund på en måte som gjør at de ikke skal være til hinder for andre..

som sagt, mine hunder kan godt gå løse, men de er aldri bortpå andre mennesker eller hunder.

På buss eller tbane er det vanskelig å unngå at de får snust på en sko eller kommer borti et nukseben hvis det er fullt av folk da.. :P Da ber jeg bare til høyere makter om at det er noen som liker hunder og som vil kose i steden for noen som helst vil drepe meg.. :P

Ja, du har nok helt rett i det, selv om jeg allikevel nok er uenig i de som lar hundene sine gå løse, spesielt i tettbygde strøk og byer. Og hunder kan være koselige de, så lenge jeg føler hundeeierne har kontroll over situasjonen. Det hender jeg til og med klapper dem hvis jeg føler meg trygg nok, selv på t-banen. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er steder man kan ha hundene løpende løs og de som ikke respekterer båndtvang burde ikke ha lov til å ha hund.

Hvorfor i all verden har du skaffet deg en hund som krever mer enn du klarer? Synes du det er riktig at du skal skremme andre for å tilfredstille din egen hund?

Der jeg bor er det ingen steder hvor det er lagt opp til at hunden kan løpe løs lovlig i båndtvangstiden nei.. Der er det heller ikke helårs båndtvang, men de perioder av året det er så er det ingen ting som er lagt opp til at hunder kan løpe løs noe sted lovlig.

Hehe.. skaffet meg en hund som krever mer enn jeg klarer.. vel.. Nå har jeg ikke det da, for jeg har trent den såpass godt at den kan løpe løs og få sprintet sine 10 minutter i full guffe uten at den er til bry for noen.

Ooog.. hehe.. jeg har fremdeles til dags dato til gode å skremme noen med denne hunden som har behov for å løpe løs, fordi: 1: Den er så lydig at den kan kalles inn uansett. og 2: jeg slipper den kun på steder jeg vet det er lite folk og det skjer skjelden at noen kommer.

Så jeg både slipper hundne, OG ungår og skremme noen.. og tenk, jeg plukker opp etter den også ;)

Problemet får jeg når jeg går med de i bybildet, eller skal ha de på bussen/banen. I byen er de selvsagt alltid i bånd, men det er her jeg møter folk som er redde/sinte/slenger komentarer.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv hund, og jeg er livredd hvis jeg ser en hund uten bånd (hvis jeg ikke kjenner hunden). Det er så respektløst at jeg ikke finner ord

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...