Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

:skratte: For en morsom tass du har, Schaden!

Håper varene står til forventningene, Stinelin! :)

Her sov L fra 19.00 til 06.00 i dag. Våknet 2 ganger fordi han hadde mistet smokken men sovnet igjen så fort han fikk den. Deiiilig! Håper dette er begynnelsen på en ny og god soverutine etter ukesvis med oppstykket og dårlig søvn! *drømme*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi var på kontroll i går, og E er nå 9,8 kg og 69 cm. Vi gjør visst alt feil også, i følge hs. Ihvertfall det hun så ut til å tro på av det vi sa.

Det var nemlig ikke nok med 3 måltider hver dag, men han spiser visstnok for mye. Og så kunne hun ikke helt tro på at han bestemmer selv når han skal stoppe og spise. Og så ammer jeg altfor mye. Tror hun hadde foretrukket at jeg sa at han fikk pupp 2 ganger om dagen, og aldri på natta. Og så lager han for få lyder, og det er nok vi som ikke lager nok lyder rundt han.

Og så har vi jo gitt han mat det tidligere ble anbefalt å vente med, som appelsin og egg! Det var jo nesten livsfarlig.

Men likevel var hun ikke interessert i å ha oss tilbake før han er 12 mnd, så det kan vel ikke ha vært så galt som det høres ut :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai. Må bare innse at jeg har fått en liten hai. Tær er utsatt, uansett når jeg matet ham sist. Han har også funnet seg en ny favorittaktivitet, ØDELEGGING. Han fikk et sånt stabletårn fra Fisher Price her om dagen, med sånne kopper i ulike størrelser. Det er visst grisemoro å velte det overende! Spiller ingen rolle om det bare er to klosser oppå hverandre eller alle sammen, det MÅ ned.

Han kan faktisk være i andre enden av stua og plutselig oppdaget tårnet. Da åler han seg fremover så kjapt han bare klarer, mens han hviner av fryd. Eller skulle det kanskje være et fryktinngytende krigsrop, tro? :rodmer:

I går skulle jeg en tur ut alene for å shoppe litt klær. Gikk ikke lange stunden før mannen ringte, lettere amper, og lurte på hvorfor ungen min nektet å spise grøten sin. Småen hadde visst begynt å grine bare han nærmet seg med skjea, så mannen var mildt sagt frustrert da jeg kom hjem. Etter litt feilsøking, konkluderte jeg med at det nok ikke var så lurt av mannen å kose seg med deilige kyllingvinger rett foran poden, for så å forsøke å mate ham med kjip, kjedelig grøt :ler:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, Nektarin, HS'en din høres litt masete ut! Min sier i hvert fall at disse små er selvregulerte, fordi akkurat det lurte jeg på sist. Han kan jo tidvis virke helt umettelig, han småen. Hadde jeg ikke sett at han faktisk KAN bli mett også, hadde jeg vært litt bekymret :rolleyes:

Snodig at det er så forskjellig med kontrollene, forresten. Her er det ikke individuell kontroll før ved 12 mnd. De regner vel med at man tar kontakt hvis man har spørsmål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, dere har visst fått en sånn HS som vi hadde til Turnerose, Nektarin... Hun har heldigvis gått av med pensjon nå. :roll: Bare la være å si hvordan dere gjør det, jatt med og smil pent, var min taktikk, ihvertfall. Hun burde ha vært på museum. :Nikke: Jeg synes det er spesielt når brukerne er mer opplyste på temaer som helsesøster burde ha peiling på enn helsesøster selv... (Hun vi har fått til Snorkfrøken nå er den strake motsetning til Turneroses HS - kjempeinteressert i alt vi gjør "annerledes", har spurt om forfatter og tittel på bøker jeg har nevnt (No-cry sleep solution og den BLW-boka), er helt oppdatert på alle anbefalinger osv.)

Schaden, jeg må bare flire av han lille godingen din. Også beskriver du så godt. :fnise:

Her har vi forkjøla baby. Snørret virkelig renner, og hun har feber av og på. I natt virkelig skrek hun i 45 min. :( Men jeg regner vel i grunnen med at det er tenner med i ligningen, de pleier jo å presse seg gjennom ved feber, så det er ikke så rart om hun er plaget, stakkars. Bare litt typisk at vi ikke kan på svømming i morgen eller åpen barnehage på torsdag, siden vi skal få nye vinduer... Men jeg burde jo skjønt det, sånne ting går aldri etter planen. :tunge1: Vi får trille tur. Håper været blir brukbart. ;) Og at gruggenheten i halsen min ikke blir til forkjølelse, også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så teit helsesøster, Nektarin! Blæh, vet ikke hva man skal gjøre med sånne. Min helsesøster sier bare at vi styrer selv mtp nattamming og sånn og så kan vi komme til henne om vi trenger råd. Veldig deilig!

Lillemann har begynt å protestere på å sitte/ligge i vogna nå.. Hva gjør jeg med sånt? Synes det er litt tuklete med bæretøy og masse tykke klær om jeg skal bære på rygg, og magebæring er blitt litt tungt. Dessuten skal han bare titte på alt så han bøyer seg bakover og henger ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var på kontroll i går, og E er nå 9,8 kg og 69 cm. Vi gjør visst alt feil også, i følge hs. Ihvertfall det hun så ut til å tro på av det vi sa.

Det var nemlig ikke nok med 3 måltider hver dag, men han spiser visstnok for mye. Og så kunne hun ikke helt tro på at han bestemmer selv når han skal stoppe og spise. Og så ammer jeg altfor mye. Tror hun hadde foretrukket at jeg sa at han fikk pupp 2 ganger om dagen, og aldri på natta. Og så lager han for få lyder, og det er nok vi som ikke lager nok lyder rundt han.

Og så har vi jo gitt han mat det tidligere ble anbefalt å vente med, som appelsin og egg! Det var jo nesten livsfarlig.

Men likevel var hun ikke interessert i å ha oss tilbake før han er 12 mnd, så det kan vel ikke ha vært så galt som det høres ut :roll:

Hun der høres ut som vår HS! Jeg har bare begynt å si at alt går fint, alle har det bra, vi trives helt fint med tingenes tilstand, og vi lurer egentlig ikke på noe spesielt. ;) Neste uke skal mannen på 10mnd kontroll, blir spennende å høre om han tar samme løsning, eller om han river ned glansbildet jeg har bygd opp. :plystre:

I går skulle jeg en tur ut alene for å shoppe litt klær. Gikk ikke lange stunden før mannen ringte, lettere amper, og lurte på hvorfor ungen min nektet å spise grøten sin. Småen hadde visst begynt å grine bare han nærmet seg med skjea, så mannen var mildt sagt frustrert da jeg kom hjem. Etter litt feilsøking, konkluderte jeg med at det nok ikke var så lurt av mannen å kose seg med deilige kyllingvinger rett foran poden, for så å forsøke å mate ham med kjip, kjedelig grøt :ler:

Haha, så bra! Og så "ungen din"! :ler:

Lillemann har begynt å protestere på å sitte/ligge i vogna nå.. Hva gjør jeg med sånt? Synes det er litt tuklete med bæretøy og masse tykke klær om jeg skal bære på rygg, og magebæring er blitt litt tungt. Dessuten skal han bare titte på alt så han bøyer seg bakover og henger ut..

Aner ikke hva man gjør. Kanskje han heller vil se fremover, sitte annerledes, eller rett og slett gå selv?

Jeg synes også bæring er tungvint med masse klær. Ender alltid opp med for lite klær på meg selv for at det ikke skal bli så tykt. Ei bærejakke hadde kanskje vært tingen. Nå som magen vokser blir det snart håpløst uansett.

Sist vi var på bæretur oppdaget jeg underveis at lua til småen hadde snudd seg på hodet hans, og måtte ta han ut av selen for å få rettet på den. Så klarte jeg ikke få han opp på ryggen igjen, og endte med å bære han hjem i armene. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist vi var på bæretur oppdaget jeg underveis at lua til småen hadde snudd seg på hodet hans, og måtte ta han ut av selen for å få rettet på den. Så klarte jeg ikke få han opp på ryggen igjen, og endte med å bære han hjem i armene. :roll:

:fnise:

Han vil ikke sette seg ned i vogna engang. Spenner hele kroppen sånn at han ikke får satt seg, eller setter seg ned og vrir seg ut før jeg rekker å få på selene. Det går som regel raskt over når vi skal ut på første tur, men om vi har vært ute et sted og skal hjem så blir han ofte så sint at jeg må ta han opp. Kan jo ikke la han sitte og hyle i vogna..

Har prøvd å snu vogna sånn at han får se fremover, men virker ikke som om det hjelper noe når han først protesterer..

Blir spennende å høre hvordan det går med mannen hos HS, ja! ;) Mannen her prøver å klage litt til helsesøster om tingenes tilstand, men han får ikke særlig mye sympati av henne for at vi må opp kl sju- halv åtte om morran. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk dere! :klemmer:

Jeg prøver å bare si at ting går fint, takk, kan vi gå? Men hun insisterer på mest mulig detaljer. Spør og graver og maser. Mannen var også med, og ble også en smule paff over reaksjonene hennes på mer enn en ting.

Jeg går aldri dit igjen alene, og det ville ikke mannen heller :sjenert:

mohair, vi står også opp i den tida, og jeg klager ganske mye jeg også :lol: men jeg klager bare til mannen, for jeg vet at vi egentlig er dritheldige, og jeg tror liksom ikke at de som står opp senest 6 har lyst til å høre det :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag hørte vi ei som klagde på å stå opp kl.7. Jeg og mannen bare så på hverandre, her er det nesten uten unntak ca 5.30. Man blir vant til det også, men jeg synes dagen blir lang.

Minner meg om at jeg egentlig skal sove nå. :natti:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste uka har det vært 6-6.30 her også. Vi har flyttet litt på leggetidspunktet på kvelden sånn at han legger seg ca 18.30. Så en halvtime ekstra på kvelden gav en time kortere morgen. :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi er skikkelig bortskjemte, med unger som sover til 8-9-tiden... :)

Nektarin; finnes det andre helsesøstre der? For du kan be om å bytte hvis det er andre tilgjengelige. Eller dere kan ta kontrollene hos fastlegen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dorey

Vi er inne i en god periode hvor lillegutt sover til kl 6.30. Utrolig deilig. Han sovner vanligvis 1830 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi også hatt flere netter der L har sovet fra 19.00 til rundt 07.00! Fantastisk deilig. Har hendt jeg må opp en gang eller to for å finne smokken som har havnet nederst i senga eller langt ut på gulvet, men han sovner igjen med en gang :nigo:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig godt at de fleste begynner å sove bedre her nå! Småen er fortsatt våken noen ganger, men gjerne bare en gang på kvelden og en gang i 4-5 tida. Overkommelig synes jeg.

Hvor mange ganger sover deres om dagen nå? Vi er i en slags overgang hvor vi har mistet helt kontrollen. To ganger er litt lite, tre er for mye. og noen gang er det kul umulig å få han til å sove, slik at det blir èn. Så blir det tidlig kveld, og enda tidligere morgen. :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, jeg har ingen forestillinger om at Snorkfrøken skal sove natta gjennom før om et års tid eller sånn. Men hun sover stadig bedre om natta, legger seg i 20-tiden, våkner for pupp 2-3 ganger før jeg legger meg i 23-24-tiden, og ammes 2-3 ganger i løpet av natta, med mindre det er noe spesielt (sykdom, tenner - som det har vært mye av siden jul). Synes det er helt greit, jeg, men det handler vel også om at jeg vet fra sist at det blir stadig bedre. :) Hun våkner altså i 8-9-tiden, stort sett nærmere 8 enn 9.

Snorkfrøken sover én daglur nå, den er som regel på ca 1 time. Litt mer innimellom, og enkelte dager bare en halvtime... Det hender en sjelden gang at hun har to lurer, men det skjer kanskje en gang annenhver-tredjehver uke, og da er det to 20-30-minutterslurer. Sover hun mer enn dette, sovner hun ikke for kvelden før vi legger oss. Hun følger i Turneroses fotspor på det punktet. Hun kutta ut dagsoving i god tid før hun ble 2 år, rundt 19-20 mnd hjemme og et par mnd senere i barnehagen.

Endret av *Joyce*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småen våkner for dagen et sted mellom 5 og 6, som regel nærmere 5 enn 6 dessverre... :bond: Han sover generelt dårlig fra firetiden og utover, men frem til da går det greit. Mulig han faktisk blir sulten, men han sovner jo etter fire-fem minutter med pupp, så SÅ ille kan det heller ikke være.

Han er fremdeles på to dagslurer her, innimellom tre. Ser en tendens til at han sover mye på dagen dersom han har fått mindre enn 11 timer søvn på natta, som feks i går, hvor det ble nesten 5 timer totalt på dagtid. Hvis han får stå i ro i vogna si, sover han gjerne 1-2 timer per lur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi er skikkelig bortskjemte, med unger som sover til 8-9-tiden... :)

Nektarin; finnes det andre helsesøstre der? For du kan be om å bytte hvis det er andre tilgjengelige. Eller dere kan ta kontrollene hos fastlegen.

Ja jeg har tenkt på det, men vi skal uansett flytte og bytte helsestasjon til sommeren, så jeg tror vi "overlever" siste kontrollen bare :)

Her er det fortsatt 2-3 dupper. Blir det 2 dupper så sover han fra 19-07 (med sikkert 169 amminger), blir det 3 så sover han 21-07.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Her har igrunn sovingen bare vært tull siden jul. Vi rekker aldri å finne noen rutine før vi blir syk og alt blir ødelagt igjen. Men vi prøver, og ser litt tendenser iblandt til at natt er fra 19 - 6 (mer 5 i det siste, men håper det går over!) Og så sover han nå 3 dupper, men tror det holder på å bli til 2 :)

På natta er vi egentlig bare våken 1 gang for å få mat, og det synes jeg er helt greit!

Vi har en morgenfugl fra før, så er ikke så ille å stå opp så tidlig med T, men jeg gleder meg selvsagt til at han sover til over 6 hver dag (gjerne 7 også!) :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...