Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Gjest Dorey

Mini går ikke noe særlig alene enda (et par skritt bare), men han er en mester i å reise seg rett opp uten støtte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får deres små fremdeles grøt?

Vi har egentlig så å si gått bort i fra det, men prøvde oss igjen i kveld. Grøt over alt! Hjelpes! En bitteliten grøtdråpe ble klint ut over hele bordet og skjea ble slått bort sånn at det ble enda mer grøt å klisse utover. :bond:

Går hovedsakelig i brødskive og yoghurt-grøt (2 deler tyrkisk/gresk yoghurt, 1 del lettkokte havregryn og 1 del fruktmos, feks ellas) utenom middagsmåltidene her.

Jeg leste forresten nylig en test av UV-klær for småttiser og der sa de at UV-beskyttelsen forsvant temmelig fort fra plaggene. Ergo ville de etter kort vask beskytte like "lite" som vanlig tøy.

Jeg er veldig var for sola og blir brent bare jeg går ut, mens mannen tåler sol godt. Vet ennå ikke hvilken hudtype Småen har arvet, men jeg smører ham der klærne ikke dekker og prøver så godt jeg kan å holde ham i skyggen, så sant det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får deres små fremdeles grøt?

Mini får grøt til kvelds, føler at han får i seg mest mat på den måten. I kveld spiste han en stor tallerken + ei halv brødskive av min mat, siden jeg spiste samtidig. Om jeg bytter ut grøt med brød blir det 3 brødmåltider om dage, føler det er litt ensidig. Tar gjerne imot tips for variasjon!

Noen ganger blir middagen sein slik at det blir siste måltid, fungerer det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir grøt om kvelden fortsatt, men det var en liten periode hvor han ikke ville ha og da fikk han brød. Synes det er veldig greit med grøt fordi det går så mye fortere, og så er han er så trøtt og utålmodig på kvelden. Gir han ei skje og d-vitaminflaska sånn at han har noe å holde på med mens han mates. :fnise:

Edit: apropos UV-klær: jeg tror det er mer komfortabelt med våte UV-klær enn våt bomull, pluss at det tørker raskere, så til bading og stranda ville jeg gått for UV-klær om ungen er glad i å bade, misliker å smøre seg og ikke skal være naken.

Endret av Mohair
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klagde for ei stund siden på at småen reiser seg i senga ca tusen ganger etter legging. Vi har på det meste gått inn og ut av rommet i 2 timer før han har sovnet. I det siste har det blitt færre og færre turer inn, og i kveld sovna han på direkten!! :tommelsmil:

Gir meg enda sterkere tro på at det meste går over. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her begynner grøt å bli kjedelig.. Men han får som regel til kveldsmat.. Blir litt mye brødmåltider føler jeg også men prøver med masse forskjellig pålegg også frukt og yoghurt :)

Så godt at leggingen går bedre Stinelin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Unknown

Så bra at leggingen går bedre Stinelin! :)

T får skjelden grøt. Han vil bare ha mat som han kan spise selv, og må han mates med noe blir det bare styr og tull. Han får somregel havregrynsngrøt når M også vil ha :)

T går heller ikke ennå. Men jeg stresser ikke med det akkurat. Gleder meg ikke til å stadig springe etter en unge som aldri står still :ler: Tror vi kan kjøpe hundebånd først som sist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Direkte i søvn for andre kveld på rad! :danse: Selv etter en 2 timers(!) ettermiddagslur!

Småen får alltid frukt til grøten, så det går greit, men ser at grøten snart kan erstattes med noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snorkfrøken har jo aldri likt grøt, så det avgjør seg selv. Men hun har begynt å få smaken på "vanlig" havregrøt, så det hender det at vi lager til frokost eller kvelds. Da stort sett fordi Turnerose bestiller det, som hos Unknown. :)

Her har ammingen plutselig avtatt en del, og fast føde tiltatt veldig. Har vært en lang periode med veldig mye pupp nå, grunnet tenner og sykdom. Men nå får hun 2-3 ganger på dagtid og 1-2 ganger på natta, deilig! Og vips, så flyr kiloene av meg, så det er tydelig at kroppen min har holdt på reservene (heh) grunnet amming denne gangen. Ganske sprøtt å spise og bevege seg akkurat som før, og så gå på vekta og se at to kilo har forsvunnet på en uke! Spent på om vektnedgangen fortsetter, og på hvor lenge Snorkfrøken har tenkt å die. Turnerose kutta ut selv da hun var 16 mnd.

Snorkfrøken tar noen få skritt på egenhånd, men ikke mange, og jeg vil vel ikke akkurat si at hun går selv. Det er mer en konsekvens av nødvendighet. :ler: Men hun står helt stødig uten å holde seg og elsker å gå mens vi holder henne i (én) hånd, og hun løper rundt her med tralla si, lekekasser på hjul og med lekebilen ute. Får se når hun slipper seg! Turnerose var på dagen 13 mnd da hun slapp seg, så Snorkfrøken er alt eldre enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E spiser en del grøt, han spiser selv og øver seg med skje. Ellers er han småspist og vil fortsatt helst ha pupp når han kan.

Han går ikke enda, han har akkurat kommet til punktet der han slipper taket i møblene i noen sekunder. Jeg gikk da jeg var 13,5 mnd, og E tar visst etter meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååårrrgh. Vi er inne i en periode hvor det blir morgen klokken tre HVER ENESTE dag. Og dersom vi er heldige, tar det en time å få Småen til å sovne igjen. Som oftest lar det seg ikke gjøre... :bond:

Mannen tar størstedelen av nettene, men jeg våkner jo, jeg også. Føler meg direkte fyllesyk nå (uten å ha fyllet, selvsagt), og det er ikke så fin kombo med en mildt sagt hektisk jobbhverdag. I tillegg gjør NSB/Jernbaneverket sitt for at jeg verken kommer TIL jobb i tide eller kommer meg hjem etterpå.

Føler meg fullstendig slakt hver dag, selv i helgene. Hvor lenge kommer det til å være sånn? Jeg mistenker at det ligger noe mer bak, så jeg skal få tatt meg en tur til legen og sjekket om noe mangler (utover søvn og hvile).

Men Småen sier "Mamma" bevisst nå, det er litt gøy. Roper etter meg hvis jeg er i overetasjen og sånn. :rodmer:

Vi fikk et sånt utviklingsskjema vi skal fylle ut før 1-årskontrollen og der var det et par punkter jeg stusset litt over. Eller, kanskje ikke stusset, men det slo meg at noen av de tingene gjør Småen ikke fordi han aldri har sett noen andre gjøre det. Riste på hodet for nei, feks. Han vifter med hånda for nei isteden. Han peker heller ikke, men bruker hele hånda (ser til tider litt tvilsomt ut - politisk :fnise: )

Sånn. Dagens lille babling. Jeg savner å slarve med dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klokka 3! :sjokkert: Så slitsomt! Når legger han seg for natten da?

Høres litt slitsomt ut hos dere om dagen... Håper det går seg fort til. Og legebesøk er nok ikke dumt!

Utviklingskjema fikk aldri vi..De praktiserer veldig forskjellig fra helsestasjon til helsestasjon har jeg inntrykk av. Jeg kunne virkelig tenkt meg å møtt tassen din, Schadenfreude! Han virker så utrolig festlig :fnise:

Her har L funnet ut at han kan trasse. Skikkelig "drittungetendenser"! Nabojenta fikk MME da vi var på besøk der.(De er jevngamle). Men L skulle da også ha melk må vite! Han liker det jo ikke en gang :laugh: Han fikk tilbud om sin egen flaske, men neitakk! :jolie: Han kastet seg ned på gulvet og hylte og skreik. Jeg ga han ikke viljen sin, men vet ikke om han forsto at hylinga ikke hjalp... Han er kanskje litt liten enda?

Jaja, samma greia skjedde da kusina hans spiste kjeks mens han skulle ha middag. Total klikk! Hjelpes. Han har også begynt å slå etter oss hvis han blir irritert også tar han skikkelig tak og røsker i håret noen ganger. Ramp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er som regel i seng rundt sju. Vi er nå igang med å teste ut mindre soving på dagtid, for å se om det hjelper, men ungen har tydeligvis fått den døgnrytmen at det ER morgen klokka tre.

Småen slår forresten både oss og katta. Katta for å leke med dyret (veldig populært, kan dere tro :fnise: ) og oss for å bølle. Han VET at han ikke får lov, det er jeg ganske sikker på. Her om dagen slo han til leppa mi så det begynte å blø... (Vil du fremdeles hilse på'n, Ara? ;) )

Når Småen først slår seg vrang sånn, har jeg funnet ut at det hjelper å si "Mana mana!". Da sperrer han øynene opp og kikker etter mobilen. Burde nesten filme det, det er så morsomt at jeg knekker sammen i latter hver gang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemann har plutselig begynt å sove på dagtid, sover nå i senga si i ca to timer i strekk på dagtid. :hakeslepp: Ikke at jeg savner halvtimeslurene hans altså, men det er jo veldig merkelig!! :fnise: Har derfor gått over til bare en lur på dagen.

Og nå har han jammen begynt å gå også! Har tatt det litt sånn gradvis de tre fire siste dagene hvor han øver stadig mer hver dag. Han er så stolt! :biggrin:

Det der med soving er litt vrient.. Jeg har sovet sammen med gutta de siste nettene og da skjønner lillemann at det er mulig å få mat om natta, så i natt ammet jeg faktisk tre ganger! :murvegg: Får flytte ut igjen..

Schaden; stakkars dere! Slitsomt når de ikke vil sove igjen.

Jeg synes det er godt å høre at dere andre også har bøller hjemme. Lillemann får skikkelig raseriutbrudd om dagen og han har begynt å slå også. Vi var i parken for noen dager siden og lillemann krabbet bort til noen som satt ved siden av oss, og de hadde dessverre med seg en vannmelon.. Jeg prøvde å løfte han vekk fra den og da begynte han å skrike, sprelle og slå meg i ansiktet. Ble så overrasket og flau, for jeg var så uforberedt på den reaksjonen!

Endret av Mohair
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt usikker nå, Schaden! Vil ikke risikere å bli slått til blods :laugh:

Så gøy at han har begynt å gå, Mohair!! :blomst:

Hvordan ble det med barnehage her? Har alle fått plass? Vi har oppstartsdato 5.august klokka 09.00. Blir spennende :) Vi har vært mye i åpen barnehage i det siste og det er veldig populært hos L. Han koser seg skikkelig. Håper han kommer til å gjøre det når han begynner på ordentlig også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er artig å lese om disse andre små, selv om ikke alle aspektene høres like morsomme ut. (Du har min fulle medfølelse, Schaden! Og Mohair, har du oppskrift på totimerssoving? :ler: ) Jeg er ikke så flink til å skrive her om dagen, men leser, det gjør jeg. :) Det går i ett om dagene!

Vi har fått plass til Snorkfrøken i Turneroses barnehage, hurra! :hoppe: Spent på hvordan oppstarten går.

I dag har jeg en ultrasur unge her, og jeg er så L-E-I! Hun har sutret/skreket seg gjennom turen vi hadde ut tidligere, ethvert forsøk på å sette henne på gulvet, to måltider (kaste mat rundt i hele stua er gøy, visst :roll:), og hun nekter plent både å spise og sove. Det er sikkert noe som plager henne, men jeg ANER ikke hva, og jeg blir SPRØ av å henge med henne i dag. Sånn. Nå er jeg nok offisielt en dårlig mor også, som utleverer ungen min på denne måten. ;) Men enkelte dager har jeg ærlig talt mest lyst til å levere henne på Fretex. :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg nok offisielt en dårlig mor også, som utleverer ungen min på denne måten. ;) Men enkelte dager har jeg ærlig talt mest lyst til å levere henne på Fretex. :tunge1:

:klemmer:

Småen har en sånn dag i dag, han også. Vil visst bare være på armen (og snatrer i ett kjør om "SE! SE! SE!" og skal bort og klå på det han veiver hånda i retning av), mannen er ganske nære å tørne. Han var litt varm i dag tidlig, så kanskje det er enda flere tenner. Har poppet opp tre stk på en gang, mulig det er en fjerde som jobbes med nå.

Vi fikk plass i barnehagen vi ønsket oss. Oppstart andre uka i august. Blir interessant.. Jeg tror nok at det går greit for Småen, men jeg kjenner VELDIG på den dårlige samvittigheten. Skulle veldig gjerne vært hjemme lengre med ham.

Men antar at jeg kommer til å gå ned litt i stilling den første tiden. Også fordi jeg er så himla skutt om dagen. Har legetime til uka, får høre hva de sier der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var visst litt for raskt ute med å skryte av sovingen, for i dag sov han plutselig bare en time. Men alt er bedre enn 30 minutter, altså!!

Høres slitsomt ut, Joyce, når hun verken vil spise eller sove eller noe som helst annet.. Nå har jo mannen vært hjemme i permisjon i tre måneder så nå har jeg mye mer tålmodighet når lillemann sutrer.

Vi har fått barnehageplass i noe som ligner mer på en fabrikk og som en liten stund var Norges største barnehage, så vi har rett og slett sagt "nei, takk!" Så da blir det redusert stilling på meg fremover. Jobber turnus og kan jobbe motsatt av mannen, så det skal nok gå greit sånn økonomisk. Håper vi får et av ønskene vår i løpet av høsten, eller ihvertfall rundt jul. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskrift på totimers lur: legg de 19 og la de sove til 07, og legg de igjen litt over 09 mett av frokosten (eget rom, og en tutt og kos i nærheten), rullegardina ned og si sov godt: Ungen sover gjerne 2 timer og våkner mot lunsjtider. Er visst heldig med soveunge, jeg ;)

Idag har FP og jeg vært alene hjemme etter jobb, og storkost oss! Babling i ett sett, og mer kos enn vanlig. Hun fikk en nestle banansmoothie på tåteflaske, og den koste hun seg bare sånt med. Lå i sofaen på rygg og glugg glugg glugg mens jeg koste med foten hennes. Hun har begynt å elske når vi klør henne på ryggen, stryker en finger over huden hennes osv...

Fikk lagt henne nå 19.30, og endelig skal det bli litt pizza på en noe forkjøla og sliten mamma.. ;) Men lykkelig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskrift på totimers lur: legg de 19 og la de sove til 07, og legg de igjen litt over 09 mett av frokosten (eget rom, og en tutt og kos i nærheten), rullegardina ned og si sov godt: Ungen sover gjerne 2 timer og våkner mot lunsjtider. Er visst heldig med..

Hihi, velkommen hit for å prøve :fnise:

Småen sover i vogna på dagtid. Kan fort sove to timer i slengen, men nå vekker vi ham i håpet om at mindre dagsøvn gir mer nattesøvn. Kommer forhåpentligvis til å gå over til en lur i løpet av noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...