Stinelin Skrevet 1. juni 2013 #3781 Skrevet 1. juni 2013 Vi ønsker også at lillegutt skal få være her mens vi er borte og føder, håper jeg får ei venninne til å være her med han. Jeg har rett og slett problemer med å overlate alt til bestemødrene hans, de er liksom ikke på nett i det hele tatt. Gruer meg mer og mer nå som det nærmer seg. Her har vi en merkedag i dag, ingen flaske har vært i bruk!! Lillemann har jo vært avhengig av flaske/pupp fro å få sove hele livet, og han avslutter alltid dagen med ei flaske velling på senga. Samme dag som jeg begynte å bekymre meg for tennene hans avsluttet han uvanen selv. Så idag har han sovet to ganger på dagen, og sovnet for natta uten ei eneste flaske! Jeg er drittlei av å vaske Dr.Browns-flasker med flere smådeler og spesialbørste, så dette var kjærkomment! Jeg hadde også slitt om mannen var glad i å feste. Eksen min var slik, var utrolig slitsomt. Vi er innstilt på tøffere tider nå som vi får to barn såpass tett, regner med at begge må strekke seg mer enn vanlig for å få dagene til å gå opp, og at det blir mindre tid både på egenhånd og til hverandre. Da blir det kanskje en naturlig slutt på festinga til mannen din Ara? Du må ihvertfall stå på krava så du ikke sliter deg ut selv.
Haley Skrevet 1. juni 2013 #3782 Skrevet 1. juni 2013 Skjønner godt at du synes han må roe ned på festingen, Ara! Et par øl og hjem i rimelig tid er greit for da er han i form til å dele på ansvaret med barna, men stadig typisk helgefyll hadde nok vært bannlyst her. Og "en er som ingen mens to er som ti" sier de, så det er nok lurt å ta den praten i god tid før nestemann kommer. Vi hadde én natt alene i en annen by forrige uke og da var frøkna hjemme hos mine foreldre. Og det gikk kjempefint, Nektarin! Men så har hun jo overnattet der sammen med oss flere ganger (men aldri alene før) og vi har vært mye der/de hos oss, så hun kjenner dem godt og er trygg på dem. Og St.hans-helga skal hun være to netter borte fra oss pga bryllup vi skal i, men da skal hun være hos en tante (som hun også har mye kontakt med, men aldri har overnattet hos). Så bra at han kuttet flasken selv, Stinelin! Vi gir fremdeles flaske (sluttet å amme for en månd/halvannen siden pga lite produksjon, men ønsket at hun skulle få MME ihvertfall fram til hun er 1 år), men vi skal nok prøve å kutte den om noen uker, tenker jeg. Frøken Fryd fikk plutselig masse røde prikker over store deler av kroppen når finværet kom, så jeg trodde først det kunne være varmeutslett, men så kom jeg på hun ble smurt med solfaktor 50! Det anbefalte de på apoteket, men det er jo mer enn nok med 30 har jeg lest i etterkant. Så jeg tror det rett og slett ble for tett for huden hennes. Men hun gir ikke uttrykk for noe kløe eller sånt, heldigvis. Går vel raskt over nå når hun har badet et par ganger og ikke blitt smurt på et par dager.
Schadenfreude Skrevet 2. juni 2013 #3783 Skrevet 2. juni 2013 Nektarin: jeg ville nok ha bedt svigermor om å komme hjem til dere mens ungen er såpass liten som den er og er avhengig av vante omgivelser. I hvert fall er han lille vår det, å få ham til å sove andre steder krever betydelig større innsats. Det går i ett her om dagen, etter at jeg begynte på jobb igjen. Syns knapt jeg ser ungen... Men han trives godt hjemme med pappaen, så jeg vet i det minste at han har det bra. Litt godt er det jo å være på jobb også, og kjenne meg som "meg selv" igjen, men savner Småen mye. Ikke minst så skjer det så mye som jeg ikke får med meg! Han har tatt noen kjempeskritt motorisk nå: går langs møbler, krabber i full fart (parketten har visst vært litt for glatt, han måtte ut på plenen for å knekke krabbekoden), blir stadig stødigere på beina. Syns egentlig det er snodig å ha to tanker i hodet på den måten. På den ene siden skulle jeg gjerne bare vært hjemme med Småen, men samtidig er det så deilig å komme ut og bruke hodet på annet vis også.
Stinelin Skrevet 2. juni 2013 #3784 Skrevet 2. juni 2013 Vi var på ettårskontroll før helga, og da hadde vektkurven nesten flatet ut fra forrige gang. Jeg synes han har blitt slankere, og trodde det var fordi han har vært syk, men det var selvfølgelig fordi han har økt aktiviteten noe voldsomt! Sist han var veid lå han jo fortsatt på ett sted og kavet, nå fyker han rundt i full fart og er sjelden i ro. Jeg synes det er så artig at han blir større og mer selvstendig nå. Så bra at han kuttet flasken selv, Stinelin! Vi gir fremdeles flaske (sluttet å amme for en månd/halvannen siden pga lite produksjon, men ønsket at hun skulle få MME ihvertfall fram til hun er 1 år), men vi skal nok prøve å kutte den om noen uker, tenker jeg. Frøken Fryd fikk plutselig masse røde prikker over store deler av kroppen når finværet kom, så jeg trodde først det kunne være varmeutslett, men så kom jeg på hun ble smurt med solfaktor 50! Det anbefalte de på apoteket, men det er jo mer enn nok med 30 har jeg lest i etterkant. Så jeg tror det rett og slett ble for tett for huden hennes. Men hun gir ikke uttrykk for noe kløe eller sånt, heldigvis. Går vel raskt over nå når hun har badet et par ganger og ikke blitt smurt på et par dager. Kjekt å høre om slikt, tror kanskje ikke jeg hadde tenkt på solkremen engang, men trodd at ungen var syk. Ja han er grei sånn, plutselig "tar han saken i egne hender". Var slik med amminga også, sluttet bare å være interessert. Jeg har egentlig ikke rukket å tenke på hverken ammeslutt eller flaskeslutt før han har ordnet det selv. Håper det blir slik med smokk og bleier også, men det tror jeg når jeg ser det.
ViljaH Skrevet 2. juni 2013 #3785 Skrevet 2. juni 2013 Ang. solkrem, en dame på apoteket sa at babyer ikke skal smøres på hele kroppen med solkrem, det blir for mye kjemikalier på den lille kroppen (mye hud på lite menneske). Det var de offentlige anbefalingene visstnok. Lette klær, parasoll, solkrem på det som stikker ut av klærne. Følger dere andre dette? Min har vært ute på teppe kliss naken, i sola, med solkrem overalt.. Ikke lenge, griller han ikke, men er jo så deilig å kjenne vind og sol på kroppen.
Gjest Unknown Skrevet 3. juni 2013 #3786 Skrevet 3. juni 2013 Merker vi er slappere med solbeskyttelse med T enn med M. Vi har også smørt hele kroppen og vært ute i bleie, har ikke tenkt at det ikke er bra engang. UV-drakt har vi ikke i hus, men jeg mener ene capen (som han river av med en gang vi tar den på) skal være en god solhatt "heldigvis" bruker ikke soldagene være så mange her, og nå er det en pause, så jeg rekker å skaffe litt beskyttelse til neste omgang Både T og M har overnattet borte, T har også vært alene på overnatting mens M har vært hjemme. Har gått helt supert. Men vi har alle besteforeldre i nærheten, og ser de så ofte at barna er trygge på de.
*Joyce* Skrevet 3. juni 2013 Forfatter #3787 Skrevet 3. juni 2013 Det med solkrem kommer vel an på om det er en med fysisk eller kjemisk filter? (Men apotekene har vel knapt noe uten kjemikalier, irriterende nok!) Vi bruker utelukkende fysisk på jentene, så får det heller være at de ser litt hvite ut. Favoritten her er denne fra Badger. Men vi er ikke så flinke til å smøre; jentene har arvet min hud, og vi blir praktisk talt aldri solbrent. Vet vi burde smøre likevel, men det har en tendens til å forsvinne for meg... Smører når de er på vei ut, og det er det, som regel. Men de får på seg solhatt (eller for Turneroses del nå om dagen - hjelm) og er sjeldent helt uten klær her hjemme. Til bæretøyet har vi UV-omslag til Snorkfrøken, og solhatten er av hamp, som har en viss UV-beskyttelse i seg selv. Snorkfrøken liker dessuten ikke å være rett i sola, så da lager vi oss skygge på et vis.
ViljaH Skrevet 3. juni 2013 #3788 Skrevet 3. juni 2013 Jeg spurte bare litt rundt hvor mye jeg trengte, skulle kjøpe Cosmica for barn solkrem. Den kremen 30 faktor, har fysisk filter. Damen mente jeg skulle smøre hele kroppen flere ganger om dagen, jeg måtte huske at selv om barna ikke ble solbrent, så måtte jeg tenke på underhuden der man ikke ser påvirkningen. Norge ligger helt i verdenstoppen på hudkreft. Osv osv. Her hjemme smører jeg største over hele på morgenen på soldager, så litt ekstra på ettermiddag hvis sterk sol. Han har aldri vært solbrent, blir fint brun. Yngste vet jeg ikke hvor herdig huden er, så smører mer nazi på ham. I syden kunne jeg smurt annenhver time, men her i Norge er sjeldent solen så sterk. Jaja. Jeg blir nok å la yngste få av t-skjorta innimellom iallefall..
Stinelin Skrevet 3. juni 2013 #3789 Skrevet 3. juni 2013 Småen bruker Cosmica med faktor 30. Hittil har han hatt på solhatt, T-skjorte og tynn bukse, så har vi smurt der klærne ikke dekker. Men det har mer med at jeg ikke føler meg helt trygg på hvor godt solkremen beskytter, så jeg kler heller på litt. Vi bor høyt og det blåser ofte, så det har vært helt greit med litt klær på kroppen. Bakken er jo kald så tidlig på sommeren, og han krabber bare foreløpig. Her er det ikke "ordentlig sommer" før senere, selv om det har vært varmt. Vi er hjernevasket med alskens skremselspropaganda om hva som kunne skje om vi satt på bakken før St.Hans, og det sitter faktisk fast i minnet.
Mohair Skrevet 3. juni 2013 #3790 Skrevet 3. juni 2013 Vi var på stranda forrige helg og da var lillemann naken. Kun iført solhatt og solkrem med faktor 50. Leste et sted at det holder med faktor 30, så blir nok til at vi kjøper det neste gang. Prøver å smøre ofte, men det er litt tuklete med sand og vann og utålmodig unge. I helgen fikk han faktisk utslett etter å ha vært mye ute i sola, men det så ikke helt ut som soleksem og plaget ham ikke, men kanskje det var solkremen? Har ihvterfall kjøpt inn UV-klær og det var litt enklere enn å smøre inn hele ungen.
Stinelin Skrevet 3. juni 2013 #3791 Skrevet 3. juni 2013 (endret) UV-klær høres ut som en sikkerhet når man er mye ute ja, særlig midt på dagen. Uff, dette har vært en skikkelig drittdag! Jeg er så irritabel når jeg er gravid, og så blir jeg sur på meg selv fordi jeg er slik. En gammel dame over fotgjengerfeltet kan få pulsen min til øke, eller bare at småen sparker av seg dyna og turner når jeg prøver å få han til å sove. Teller til mange og anstrenger meg for å ikke vise at det koker innvendig. Kjøpte gardiner til småen, og da jeg kom hjem oppdaget jeg at det var èn og èn høyde, ikke sett. Kjørte på ei måke på vei hjem også, og begynte nesten å grine... Da jeg skulle hente hunden som hadde vært til tannstell kunne de fortelle at mange av tennene var helt ødelagte, og det ville koste 10000kr å reparere! Siden hun var godt voksen valgte jeg å avlive henne heller. Skikkelig dustedag, me det hjalp at småen sovnet fort og mannen hadde ferdig middag da jeg kom gråtende hjem med hunden i en sekk. Edit: Øke, ikke æke. Endret 3. juni 2013 av Stinelin
ara Skrevet 3. juni 2013 #3792 Skrevet 3. juni 2013 (endret) Åh herregud! Stakkars deg Stinelin! Fikk tårer i øyekroken nå. For en drittdag. Trist med hunden, men når den var så gammel og det ble så dyrt så ville jeg også valgt det samme, selv om det er utrolig hardt Føler med deg. Man blir jo så glad i disse dyra også! Kjenner igjen de gravidhormonene! Jeg har så kort lunte og det er ingenting som skal til for å vippe meg av pinnen. Og jeg er absolutt ikke sånn! Vi får trøste oss med at det går over Endret 3. juni 2013 av ara
Haley Skrevet 3. juni 2013 #3793 Skrevet 3. juni 2013 Uff, Stinelin, det hørtes ikke noe kjekt ut Godt at man hver dag kan begynne med blanke ark! UV-klær har jeg vurdert, men konkludert med i mitt stille sinn at det er en unødvendig ting her i Norge, men kanskje jeg tar feil? Vi smører de delene av kroppen som ikke er beskyttet av klær, men når det var på det varmeste gikk jo frøkna mest i bare bleie, så da ble det hele kroppen. Men foreløpig har hun ikke vært så mye i direkte sollys. Det er Cosmica vi også har brukt, og den kommer jo godt ut i årets test fra Grønn hverdag. Men nå satser vi ihvertfall på faktor 30 fremfor faktor 50. Håper forøvrig at Frøken Fryd arver min hudtype (blir lett brun og svært sjelden solbrent) istedenfor Mannen sin (blir fort brent og ikke veldig brun)
Stinelin Skrevet 3. juni 2013 #3794 Skrevet 3. juni 2013 Takk for trøst dere Det hjelper å få skrevet det ned og få litt sympati. Poppet en pose popcorn og spiste hele selv, og spiste et halvt glass hjemmelaget rabarbrasyltetøy, det hjalp også! 3
Gjest Unknown Skrevet 4. juni 2013 #3795 Skrevet 4. juni 2013 En stor klem til deg Stinelin! og nå fikk jeg bare enda mindre lyst til å bli gravid igjen Her er også cosmica med faktor 30 som er mest brukt. Så har vi en med solfaktor 50 som jeg tenker er grei å bruke visst vi vet at vi skal være ute hele dagen/på stranden. Elsker solkrem på spray! M blir lett solbrent, det tror jeg er fra mannen, så jeg håper T arver meg Noe positivt må de vel få fra meg også
Mohair Skrevet 4. juni 2013 #3796 Skrevet 4. juni 2013 Stinelin: Unknown og dere andre: er det best med solkrem på spray? Vi har UV-klær siden vi skal til syden og det er praktisk når han skal bade. Vanlige t-skjorter blir så tunge og kalde når de blir våte. Ellers trenger man vel ikke UV-klær. Det er jo solfaktor i vanlig bomullsklær også.
Gjest Unknown Skrevet 4. juni 2013 #3797 Skrevet 4. juni 2013 Unknown og dere andre: er det best med solkrem på spray? Jeg vet ikke hva som er "best", men jeg synes det er mye lettere å smøre ut sprayen på barn som ikke står still et sekund! Og så synes jeg den som man ikke sprayer er så fet og klissete. Sikkert smak og behag
evileve Skrevet 5. juni 2013 #3798 Skrevet 5. juni 2013 Stor klem til deg Stinelin! Vi bruker cosmica spray 30, mye enklere å smøre på enn kremen med samme styrke iallefall Mini tok sine første steg alene 17 mai, øvd seg litt etter det. Igår starta hun å stabbe mer og mer rundt <3 Søte lille tøtta 2
ara Skrevet 5. juni 2013 #3799 Skrevet 5. juni 2013 Vi bruker Cosmica faktor 50, ikke spray varianten. Synes det går fint å smøre kremen uansett UV-klær kommer jeg nok ikke til å kjøpe. Prøver å oppholde oss i skyggen og ellers bare smøre og selvsagt beskytte med klær. Gutten har nok fått en blanding av vår hud og har foreløpig skikkelig brune fine hender Så flink jente, Evil eve. Her er balansen litt dårlig enda, men han fyker avgårde med gåvogna si og ellers med støtte av oss. Kan leie han i en hånd
Pasjonsblomst Skrevet 6. juni 2013 #3800 Skrevet 6. juni 2013 Jeg har kjøpt en 50 vannfast spray til FP, men den er rimelig "tett" og feit på huden. Kanskje bedre å spray med en 30 cosmica spray jeg har.. har en stift også til bruk i ansiktet. satser på klær og solhatt tror jeg, for det meste. Fløtepusen går utrolig godt nå, hun faller helst når hun snufler i ting (og det skjer jo stadig vekk), men ellers er det full action fra morgen til kveld. Ingen krabbing lengre. Hun liker ekstra godt å bli holdt i hendene, selv om hun ikke trenger det, så jeg fyker mye rundt med henne. I går reiste hun seg opp fra sittende bare ved å støe seg i bakken og reise rumpa i været, hurra!! Jeg synes hun er superskjønn og herlig om dagen! Vi smiler og ler og peker og snakker og koser og går.. kos!!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå