Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hehe.. Vanntette poser med fleecefor, festes med strikk rundt ankelen. Veldig kjekt når han leker ute, eller sitter i bæreselen. Skofunksjon uten det stive ved skoen liksom.

Kjøpte dem på en lokal butikk, merket er Celavi, men finner dem ikke på nettet.

Aha :laugh: Det er jo ganske så smart! *Notere ned*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lilleknerten her er veldig nærme å gå nå, kan stå lenge uten å holde, og går 5-6 skritt før rumpa deiser nedi. Han får ofte maten på skje fra oss, og som biter foran seg. Han får grise en del, men når han begynner med "vindusvisker'n" eller snu fatet opp ned eller kaste det i gulvet, da er det stopp. Han bestemmer selv hvor mye han vil spise. En dag vil vi innføre at man må spise opp, men det går hånd-i-hånd med å lære seg å ta på selv, og å ta på flere ganger heller enn for mye. Det er viktig å lære seg å regulere matbehov selv som liten, mange overvektige voksne fikk den naturlige "refleksen" ødelagt som barn ved krav om å spise opp.

Skrevet

Så deilig, Stinelin! :)

Har dere andre lagt merke til at prisen på Ellas smoothie plutselig doblet seg fra en dag til en annen i alle butikker tidligere i uka? Er det økte tollsatser eller noe sånt? Veldig teit!! :sur:

Ja! Jeg tror det er etterspørselen som gjør at noen vil tjene mer penger. Som forbruker er det bare å protestere ved å ikke kjøpe! De kostet før 7-8 kr, nå er de rundt 13-14. Det kan jo være importøren,hvis alle bruker samme?

Skrevet

Lilleknerten her er veldig nærme å gå nå, kan stå lenge uten å holde, og går 5-6 skritt før rumpa deiser nedi. Han får ofte maten på skje fra oss, og som biter foran seg. Han får grise en del, men når han begynner med "vindusvisker'n" eller snu fatet opp ned eller kaste det i gulvet, da er det stopp. Han bestemmer selv hvor mye han vil spise. En dag vil vi innføre at man må spise opp, men det går hånd-i-hånd med å lære seg å ta på selv, og å ta på flere ganger heller enn for mye. Det er viktig å lære seg å regulere matbehov selv som liten, mange overvektige voksne fikk den naturlige "refleksen" ødelagt som barn ved krav om å spise opp.

Hørtes kjent ut! Avslutter dere måltidet, eller stopper dere bare grisinga? Vi stopper grisinga om det er tidlig i måltidet og vi vet han fortsatt er sulten, men går måltidet mot slutten avslutter vi det. Å avslutte hele måltidet gir jo størst konsekvens, men jeg er nok litt for mild til det.

I dag har vi hatt besøk av en slektning som er styrer i Steinerbarnehage, veldig interessant å snakke om lek, grenser osv.! Kjenner jeg må lese mer om måter å gjøre ting på, føler at det er så utrolig mange ting jeg ikke vet eller har tenkt over. :)

Noen her som bruker Steinerbarnehage eller har tanker om det?

Skrevet

Småen spiser når han er sulten. Når han begynner å tøyse med maten er det fordi han er mett og da tar vi bare maten bort.

Så lenge de ikke forsyner seg selv (og har begrep om hvilke mengder som er normale for dem), bør det ikke være noe krav om å spise opp, synes jeg. Det er viktigere for meg å lære Småen å kjenne på metthetsfølelsen enn å være streng på at ting skal spises opp.

Men enn så lenge er han veldig enkel, han spiser til han er mett og kaster resten på gulvet når han er forsynt (sånn sett tømmer han jo alltid asjetten på en eller annen måte :fnise: ).

Vi øver med skje nå. Veldig poppis, om enn litt grisete.

Skrevet

:laugh: Akkurat dette med å slenge maten på golvet gjør L når han er mett også!

Skje er veldig populært her, men han snur skjea på vei inn i munnen slik at maten ofte faller av før han treffer gapet. Vet ikke helt hvordan jeg skal få lært han riktig for han blir fly forbanna hvis jeg tar skjea fra han :fnise:

Her øver vi også fortsatt på å gå og han blir så stolt hver gang han går noen få skritt alene. Søtingen!

Også kommer ordene på løpende bånd nå. Han sier opp igjen alt vi sier også husker han mange ord, som f.eks pus, vovvov, "dikke"(drikke), mat, melk, egg, der, hadet og selvsagt mamma og pappa. Han ligger å roper på oss fra soverommet om morningen :rodmer:

Skrevet

Ella's Kitchen-smoothiene kostet 11-12 kr da Turnerose var liten. Så ble de billigere, og så har de tydeligvis skrudd prisene opp igjen nå. Her blir vel løsningen å lage mer smoothie selv igjen, rett og slett. Enkelt og greit.

Snorkfrøken er fortsatt småspist, og er stadig lite interessert i middagsmat. Men hun er lik søstra si på det området, så jeg regner med at det løsner etterhvert. Brødskive med leverpostei eller prim er den store favoritten, og ellers ren pæresmoothie og havremelk. Hun drikker aller helst vann, da. Hun ser ut til å reagere på melk hun også, så derav havremelk og lite yoghurt o.l. Spise selv er toppen, hun blir sinna hvis vi forsøker å mate henne (utenom hvis Turnerose gir henne snop, da :ler:).

Hun har tildels kuttet ut dagsoving, men jeg håper at hun kanskje tar det opp igjen når hun begynner i bhg. Vi har forøvrig oppstart 12. august.

Skrevet

Hørtes kjent ut! Avslutter dere måltidet, eller stopper dere bare grisinga? Vi stopper grisinga om det er tidlig i måltidet og vi vet han fortsatt er sulten, men går måltidet mot slutten avslutter vi det. Å avslutte hele måltidet gir jo størst konsekvens, men jeg er nok litt for mild til det.

Når vindusviskern begynner, er han mett så da avslutter vi. Å snu fatet er bare nysgjerrighet, ikke mett. Å hive mat på gulvet er kontinuerlig eksperiment for å utforske tid og rom :)

Har kjøpt ny bilstol endelig, dro til butikken for å kjøpe isofix-stol og endte med beltestol faktisk. Besafe har ny modell kalt izi up! som er festet med belter, og er bakovervendt til 25 kg! Mer beinplass, bedre sittevinkel, og samme resten som har fått veldig høy score på kollisjonstester. Så langt virker den veldig lovende!

Skrevet

Ellas kitchen ble satt lavere i pris pga rema kutta prisen på økologiske og glutenfrie produkter, så fulgte coop etter, og så fulgte de andre kjedene etter.

De har hatt 4 pk med hipp smoothier til 24, 90 på rema den siste tiden, når de ikke er utsolgt ;)

Her spiser mini omtrent alt som er, og kaster tallerken i bakken når det er tomt.

Og når hun er ferdig blir det klining med maten og mulighet for enda litt tallerkenkasting, lik som storesøster ^^

Skrevet

Aha! Da kanskje vi får teste ut Hipp sine. Det er så utrolig enkelt med smothies fra tube. Jeg er lat! :laugh:

Ellers er det flere tenner på gang her også. Virker som om det er mye vondere nå enn tidligere så vi har kjøpt dentinox i dag. Håper det hjelper litt.

Ellers synes jeg dagsovingen er litt trøblete nå. Han våkner til ulike tider på morgenen (alt fra 05 til 07.30) og legges når han er trøtt (fra 08.30-10). Noen ganger sover han i 30 min, andre ganger 90 min. Han virker trøtt rundt i 13-14-tida, men er likevel enkelte dager håpløs å få til å sove. Han synes virkelig det er dødskjedelig å sove, og griner som regel alltid når han blir lagt i vogna. Mulig at alt dette har med tenner å gjøre, men det er fryktelig slitsomt. Og så synes jeg det er så fælt at han skal grine når han skal sove på dagen. :( Hvordan gjør dere det?

Skrevet

Mohair: kanskje han vil gå over til én lang lur midt på dagen?

Her prøver vi oss litt frem om dagen. Vanligvis sover Småen to timeslurer, henholdsvis kl 8-9 og 12-13, avhengig av når han våkner for dagen. Men vi har også forskjøvet leggetid til 19-19.30 for at han skal sove litt lengre enn fem.. da er det morgen et sted mellom 5.30 og 7.

Litt spent på hvordan barnehagestart vil påvirke soving.. merker at jeg gruer meg ganske mye, mest for at jeg synes det er rart å overlate Småen til noen andre. Og det at det blir lange dager uten ham. Vurderer å gå litt ned i stillingsprosent, men det har sine ulemper det også.

Samtidig tror jeg at Småen er VELDIG klar for barnehagen. Merker i hvert fall at han har et høyere aktiviseringsbehov enn jeg klarer å oppfylle. Blir noen interessante uker hjemme før barnehagestart nå, når åpen barnehage er stengt og ALLE er på ferie. Holder på å bli litt småsprø her jeg prøver å hindre en strikkball av dimensjoner fra å svalestupe fra sofaen, ete småstein eller terrorisere katta. Puh!! (Har faktisk gått ned to kilo de siste ukene, sitter ikke mye i ro nei :ler: )

Skrevet

Jeg er også spent på barnehagestart. Vår lille sover to ganger om dagen, og det krasjer liksom helt med rytmen i barnehagen. Men på en måte er det kanskje greit, så er han våken når de fleste andre sover, i hvertfall i starten.

Ellers går det ganske greit å ha han hjemme, tror egentlig han er en ganske rolig gutt (har ingen å sammenligne med). Men jeg kjenner at det skal bli litt godt å få han i barnehage nå som jeg blir stadig tyngre og sliter mer og mer med å bøye meg, løfte osv. Om jeg har flaks får jeg noen dager hjemme alene før småen melder sin ankomst. Barnehagestart 20.august og termin 5.september... :rolleyes:

Skrevet

Har kjøpt ny bilstol endelig, dro til butikken for å kjøpe isofix-stol og endte med beltestol faktisk. Besafe har ny modell kalt izi up! som er festet med belter, og er bakovervendt til 25 kg! Mer beinplass, bedre sittevinkel, og samme resten som har fått veldig høy score på kollisjonstester. Så langt virker den veldig lovende!

Det er ikke iZi Plus du mener, forresten? Up er vel den "treer"-stolen, mens Plus er den nye "toer"-stolen. Vi har kjøpt denne, vi også, og er så langt ganske fornøyde. Den måtte monteres i midten, fordi det ikke var plass bak verken førersetet eller passasjersetet...ikke helt familievennlig bil vi har :ler:

Skrevet

Vi kjøpte BeSafe Izi Kid X3 Isofix for et par måneder siden, og selv om den tar ganske stor plass, så er vi veldig fornøyde med den. Vi ville ha en stol som kan monteres med isofix, pluss at den skal være kun bakovervendt.

Frøkna vår sover 1-2 ganger om formiddagen, litt avhengig av når hun våkner om morgenen, og da er den første duppen ca. 1-1,5t mens den andre sjelden er lengre enn 30-45 minutter. Spent på hvordan det blir når hun begynner i barnehagen, men jeg tror de er flinke til å legge til rette for barnets behov (for de vil vel ikke ha en gjeng med sure unger :tongue: ). Frøken Fryd er nok også veldig klar for barnehage og mer sosialisering. Hun er veldig sosial av seg og trives godt med (kjente) folk rundt seg. Da shower, danser, smiler og ler hun masse ;)

Ellers føler jeg at det blir så altfor lite tid sammen med henne når jeg jobber 100% tredelt turnus, så det er fristende å gå ned i stillingsprosent (om ikke mer enn ned til 75-80%), men det blir nok ikke før det kommer en til i hus med tid og stunder (eller når vi vinner litt mer enn 50kr på Lotto :ler: ).

Skrevet

Haley: Vi leide iZi Kid av If, men måtte sende den tilbake fordi den satt så dårlig i bilen vår. Har alt for skrått baksete, så ungen ble sittende helt oppreist og ble rista frem og tilbake ved hver minste lille dump... :( Men Plus-setet fungerer bedre, heldigvis.

Jeg funderer på om jeg skal gå ned til 80% nå, rett og slett for at Småen ikke skal få eviglange dager i barnehagen når han er så liten. Det gjør vondt langt inn i sjela å tenke på at han skal være der hele dagen, men for alt jeg vet går det greiere enn jeg forventer.

Vi har heldigvis det økonomiske spillerommet til å kunne takle en reduksjon i inntekten, selv om det vil bety at enkelte oppussingsprosjekter blir satt på vent. Og neste ferie... Hurra for knallværet her på Østlandet, sier nå bare jeg. Har faktisk sett litt sommer i ferien, badet på stranda og slikt. Det har vært sårt etterlengtet, etter den totale mangelen på sommer (og ferie) i fjor på denne tiden.

Lykke til med bryllup i helgen, Haley! Regner med at dere får en helt fantastisk dag, dere må nyte det skikkelig :hoppendeglad:

Gjest Unknown
Skrevet

Her er barnehagestart 6.august og jeg gleder meg litt, jeg. T skal bare ha 80% plass dette året (mannen skal ha permisjon en dag i uken) og da får kanskje M også en dag fri sammen med de i ny og ne. Dessuten så har jeg også stort sett fleksible dager siden jeg skal nettstudere. T har godt av å få litt tid sammen med barn og voksne i bhg, ikke bare hjemme med meg. Han trenger å få utfordringer og jeg tror han kommer til å takle barnehagehverdagen fint :) (U)Heldigvis skal jeg jobbe en dag på hans avdeling, så jeg får litt tid med han likevel :jepp:

Har ikke snøring på hva vi har av klær til barnehagestart, mener vi har en parkdress liggende i alle fall :fnise: Får ta en shoppe-dag neste uke, for nå har vi sol og ikke tid til å gå i butikker :sol:

Skrevet

Lykke til med bryllup Haley, kos deg masse! :blomst:

Skrevet

Det er ikke iZi Plus du mener, forresten? Up er vel den "treer"-stolen, mens Plus er den nye "toer"-stolen. Vi har kjøpt denne, vi også, og er så langt ganske fornøyde. Den måtte monteres i midten, fordi det ikke var plass bak verken førersetet eller passasjersetet...ikke helt familievennlig bil vi har :ler:

Jo, var izi Plus jeg mente :) Vi har Besafe izi kid X3 isofix fra før til storebror, som er et bra sete, men sittevinkelen er for bratt i vår bil så hodet faller fremover ofte når han sovner, derfor har jeg aldri vært 100% fornøyd med det. Det nye setet har mye mer mulighet for justering, lillegutt sov fint og hodet lå fint bakover, så nå vurderer jeg å kjøpe Izi Plus for storebror også! Det er jo opp til 25 kg bakovervendt. Forøvrig, forbrukerrådet (tror jeg det var) har lagt ut noen meget bra nettsider om bilstoler, anbefales.

Jeg tror jeg har det jeg trenger til bhg-start. Har jo masse luer og dresser etter storebror. Kjøpte nytt regntøy på salg ifjor høst. Må muligens kjøpe ny parkdress da den han har nå str 80 begynner å bli knapp! Han er ganske svær. Har bestilt nye sko til barnehagestart, ankelhøye forede goretex-sko fra ecco. Jeg satser på at de kan brukes både som høstsko og "støvler" til november, når han nok trenger både ny størrelse og sko for vinterføre. Jeg liker ikke gummistøvler på babyer.

Skrevet

Gratulerer som nygift, Haley!

Skrevet

Gratulerer, Haley! Håper feiringen var vellykket og at dagen ble fantastisk! :nigo:

Nå har barnehage-nervene satt inn for alvor hos meg! :fnise: Men jeg vet at det kommer til å gå bra og at det er meg dette er aller verst for! Skal jammen meg bli litt godt å få L i bhg slik at jeg har tid til å sette meg ned litt mer i løpet av en dag. Gravid med 1åring er jammen tyngre enn jeg trodde :laugh: Men jeg kommer jo sikkert til å savne han noe forferdelig.

Hvor store plasser har dere? Vi har 100% men jeg kunne nok heller tenkt meg å ha han litt færre dager etterhvert. Vi får se. Det er jo dyrt uansett... Blir først litt billigere om man går helt ned til 60 eller 50%... *tenke* :klo:

L har blitt skikkelig brun i dette flotte været. Er så utrolig søtt med de brune, lubbene beina og armene :rodmer: Han går ikke helt selv enda men språket utvikler seg i rekordfart! Han hermer etter alt vi sier og babbler i vei som en foss. Lik mamma`n sin, gitt.

Håper dere andre har hatt litt godt sommervær også. Virkelig deilig!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...