Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min vil jo fremdeles ikke ha grøt/mos, og er også nokså urutinert på spisingen. Hun vil som regel ikke ha noe på morgenen (dvs før barnehagelevering på hverdagene, hun våkner som regel i 8-8.30-tiden), så da spiser vi lunch sammen sånn i 12-tiden omtrent. Typisk grov kavring, hjemmebakte kjeks, brødskive med kokosolje/most avocado/eplepuré, samt noe frukt eller grønt - hun elsker agurk, bl.a. Vann å drikke, det er hun glad i. Til middag får hun litt av det vi har, som regel, evt nytt "brødmåltid" hvis det vi har ikke egner seg til henne. Har tenkt å dampe staver av søtpoteter, gulrøtter og pastinakk nå og fryse ned, det ser ut til å være favorittgrønnsakene. Hun reagerer fortsatt kraftig (med magevondt) på at jeg får i meg kålaktige ting (brokkoli, squash, blomkål, rosenkål osv), så det har jeg ikke turt å gi henne. Ditto bønner o.l. Hun har fått smake på litt fisk og kylling, men det var visst bare sånn måtelig godt. Hun er fortsatt lite interessert i sterke smaker, så ting som tomat, leverpostei, makrell i tomat osv vil hun ikke ha. Mat som inneholder melk unngår vi helt, siden Turnerose reagerte på melk frem til hun var to med dårlig mage, og fortsatt får utslett av det nå. Sukk, jeg skulle i grunnen ønske hun hadde lignet litt mindre på søsteren sin på matfronten... Det er litt slitsomt når så lite faller i smak og det tar laaang tid å vende til nye ting.

Schaden: Snorkfrøken spiser en god del om natta for tiden, og det er slitsomt! Men her hjelper det godt på om mannen og jeg bytter plass, sånn at hun ikke lukter puppen konstant. Kan det funke hos dere også, kanskje? I tillegg husker jeg at Turnerose hadde en slitsom periode rundt denne alderen, hun også, før det roet seg og stabiliserte seg på 1-2 nattamminger til hun kuttet puppen ved 16 mnd.

Kan ha litt spreng fremdeles hvis det går uvanlig lang tid mellom amming, og jeg merker godt forskjell på tomt og fullt bryst, men skikkelig melkespreng av den typen jeg har med liten baby er det lenge siden jeg har hatt, ja.

Ingen mens her! Deilig! Hvis det går som sist er det fortsatt et par måneder til den dukker opp. :tommelsmil: Jeg digger å ha fri fra mensen, og for min del blir det over halvannet år fri ifbm graviditet og amming. :strix: Men da den kom tilbake sist var det rett tilbake til normal syklus etter monstermensen første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blitt mye slappere her også... men er det greit med melk enn så lenge. Ikke fått mensen enda. Kan av og til våkne med spreng enda, etter typ 12 timer uten amming på en pupp (da har hun plutselig sovet hele natten uten å våkne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har heller ikke faste tidspunkt på noe, men han spiser omtrent hver 3 time, begynner å kan drøye til hver 4. time noen ganger og noen ganger vil han ha mat etter bare 2 timer. Han har alltid spist ofte og lite, så vi prøver å få i han litt mer hele tiden, så det ikke må spises så ofte.

Vi gir mme til frokost. Han er lite interessert i frokostmat, så det blir ofte ikke mer enn en dl eller mindre. Når han våkner fra 1. duppen får han grøt som frokost nr 2, så brødskive/frukt/mme til lunch. Middag prøver jeg å få til så han spiser sammen med oss, da får han vår middag visst det passer eller middagsglass, eller maiskroker visst han har fått middagen sin før oss. Og så er det grøt til kvelds :) Av og til så hopper han over lunchen, visst han tar en lang dupp, og så får han bare middagen litt tidligere.

Spreng hadde jeg bare når melken kom, så ikke noe sånt her! Men nå ammer jeg ikke lenger heller da :)

Og tanta kom igjen for ett par mnd siden, og jeg siden da hatt blødninger annenhver uke..Må få meg en legetime etter nyttår og få noen annen prevansjon, for dette gidder jeg ikke!

Nå når ferien snart er over begynner vi å komme i feriemodus, og i dag sov lillebror til 7 og storesøster til 8! Bare kjedelig at vi snart må tilbake til vanlige rutiner igjen :) Kan jo håpe at T fortsetter å sove så lenge da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig sjelden at jeg opplever brystspreng, og sånn har det i grunn vært en god stund. Men selv om puppene føles passe slunkne så er det overraskende hvor mye melk de kan romme når det går noen timer ekstra mellom ammingene.

Opplevde litt rosa utflod på og av i 14 dager tidligere denne måneden, men ellers ingen spor av mensen. Veldig deilig å slippe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløtepusen er hele 8 mnd idag! ;)) Store, lille elsklingen!

Og alt som hun kan:

*krype raskt

*står og gynger på alle 4

*krabber litt på alle 4

*reiser seg i stående, f.eks i senga

*setter seg opp selv (første gang for 2 dager siden)

*sitter også på knærne

Vi har nå satt sprinkelsenga ned på laveste nivå... og "traveltiden" mens de skal lære å stå og gå har absolutt begynt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal si fløtepusen er flink! :)

Selv sitter jeg her med lille L i armene. Feber. Han hoster skikkelig til noen ganger. Blir smånervøs i disse svineinfluensa-tider :-/ Får se an formen utover dagen

.

Ang tanta, er det liksom vanlig at den kommer igjen en viss tid etter fødsel? Eller er det veldig spredt og individuelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemann har spist til sånn ca faste tider siden vi innførte måltid nummer tre og fire for litt over en mnd siden. Sånn ser dagen ut her:

Tidlig frokost: MM

Frokost mellom 09 og 10. Brød med makrell i tomat, leverpostei, peanøttsmør eller prim og vann og kanskje litt frukt

Lunsj mellom 12 og 13. Brødskive eller grøt og vann pluss frukt.

Middag ca 16. Middagsglass eller han spiser det samme som oss, noen ganger frukt til dessert. Vann.

Kveldsmat kl 19. Grøt med litt most banan oppi. Og vann.

19.30 MM

Ammer som regel mellom måltidene og mellom en og fem ganger om natta, så det blir nok MM.

I dag har vi faktisk hatt en superfin rytme på både natta og dagen.

Ammet i går kveld kl 20, våknet og fikk påfyll kl 22.30 og så sov han til 04.45! :tommelopp:

Ammet igjen kl 07 og før hvert måltid på dagen. Det har gått så utrolig fint! Har tenkt til å prøve å innføre det som fast rutine nå for han sov veldig mye bedre i dag også. :)

Apropos brystspreng, så hender det ganske ofte at jeg opplever det om dagen fordi lillemann skal ha masse melk en dag, for så å ta veldig lite dagen etterpå. Samme med nattmaten. I dag lakk jeg faktisk gjennom et innlegg. :fnise:

Han er veldig morsom om dagen. Babler i vei og prøver å dra seg fremover. Klarer nesten å komme opp i krabbestilling. Har begynt å hoppe når han står på fanget vårt og det er visst noe av det morsomste man kan gjøre. :laugh:

Det begynnre å bli en utfordring å stelle han også. Liker ikke å bli vasket med klut og å kle på seg, og spreller og åler seg når vi skifter bleie.

Endret av Mohair
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var aldri spesielt bekymret for svineinfluensaen forrige gang. Vaksinerte meg ikke, men hadde en runde med noe jeg antok var influensa. Gadd aldri teste, siden det var fullt kjør hos legen da.

Men nå, med småen, er jeg litt engstelig. Burde pappaen og jeg ta vaksinen? Småen selv er vel alt for liten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg også lurt på Scahdenfreude. Men så er jeg så skeptisk til den vaksinen. Og jeg kjenner ei jente rett oppi høgget her som fikk store konsekvenser av vaksina.. Narkolepsi.. Hun er bare 4 år stakkar.. Uansett synd på alle som får så alvorlige bivirkninger.

Huff, nei...

Hva mener dere andre? Er dere vaksinert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en ekstremt liten andel som fikk narkolepsi. Tap 30 av en halv million vaksinerte (hvor det antas at 4-5 fikk det av andre grunner enn vaksina). I tillegg har de jo nå hatt tre år å videreutvikle vaksinen på.

Jeg er egentlig mer redd for at småen kan bli alvorlig syk av influensa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en ekstremt liten andel som fikk narkolepsi. Tap 30 av en halv million vaksinerte (hvor det antas at 4-5 fikk det av andre grunner enn vaksina). I tillegg har de jo nå hatt tre år å videreutvikle vaksinen på.

Jeg er egentlig mer redd for at småen kan bli alvorlig syk av influensa..

Ja, jeg har ikke sjekket så mye info nå.. Og du har jo rett. Hvis legene anbefaler å vaksinere oss eller småen så er det jo ingen tvil på valget..Er bare litt pyse til sånne "nyutviklede" ting som skal sprøytes inn i kroppen vår og bli der. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hopper nok over svineinfluensavaksinen, i år som i 2009. Jeg er ikke normalt sett vaksineskeptiker, men akkurat den der er jeg skeptisk til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hopper over vaksiner som denne. Følger selvfølgelig det vanlige programmet, men influensavaksiner tenker jeg at er unødvendig når babyen ikke har andre risikofaktorer enn å være en baby, hvis dere skjønner hva jeg mener. Hadde han f.eks hatt astma ville jeg ihvertfall vurdert den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og samboer er vaksinert mot svineinfluensa pga at vi jobber i helsesektoren, men jeg er likevel litt bekymret for lillemann. Han er jo ofte i kontakt med andre mennesker.

Hadde enda flere vaksinert seg for tre år siden hadde det sannsynligvis ikke blomstret opp igjen i år. Jeg vaksinerer meg aldri mot sesonginfluensa, men svineinfluensaen er jo litt annerledes siden den kan være farlig for tidligere friske mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi fire voksne med omgangssyke, og to friske barn. Melkeproduksjonen har stupt da jeg hadde lite væske i kroppen, så knerten har fått intensivkurs i grøtspising og drikke vann fra kopp... Passer på bleiene hans så de er fuktige, ellers må vi finne på noe annet. Puppene er slappere enn noengang, helt myke og tomme. Men litt melk er det alltid, nok til en liten puppekos iallefall, om ikke nok føde generelt. Knerten skjønner fortsatt ikke det med å åpne munnen når skjea kommer, eller å skyve maten bakover med tungen. Så jeg må kile han e.l. så dumpe maten litt bak, tynn grøt som sklir bakover nærmest av seg selv når jeg holder ham litt bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt nyttår,damer :)

Her er det lite melkeproduksjon om dagen.. Ammer så lite, men jeg spiser bra og drikker mye vann. Virker som at det er på tur til å forsvinne helt, og L har begynt å bli sint om natten når det blir tomt for melk.

Dere som ikke ammer lenger, gir dere vann eller MME, eller lar dere ungen vente til frokost?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nyttår alle sammen! Mon tro hva spennende 2013 har å by på ;)

Hopper glatt over svinevaksina denne gang også, er skeptisk. Er heller ikke urolig for svineinfluensa, kjenner jeg... Kan ikke gå rundt og bekymre meg for alt som er. (men det hender jo jeg bekymrer meg for et par ting allikevel altså)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nyttår! Endelig 1 januar. Jeg kan egentlig ikke fordra jula, det er bare en masse mas og dumme familieselskaper med folk man egentlig ikke liker. Julaften var heldigvis koselig da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nyttår! :strix:

Prøvde å fortelle småen at det nå var et helt nytt år som lå foran oss da han våknet i dag (så altfor) tidlig. Han bare så på meg og gliste. Godt noen var våkne... Det ble jo relativt sent i går, i hvert fall til småbarnsforeldre å være. Vi la oss ett, men noen våknet og ville ha mat og sånt, så klokka ble i hvert fall nærmere to før jeg sovnet. Og småen syns igrunn dagen skulle starte fem, enda han nekta å legge seg før ni (vi var på overnattingsbesøk, det var visst spennende). Fikk heldigvis lurt ham til å sove bittelitt til, med enda en oppvåkning før det var blånekting halv sju.

Men prosjekt pappa-legge-poden fungerer stadig bedre. Nå bruker han 10-15 minutter og så er det natta, og det er inmari, inmari deilig etter alle de månedene med styr.

I går fikk han sitte sammen med oss voksne, litt sånn småskjevt i egen stol, og spise middag. Kjempemoro! Både for ungen og oss. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...