Gå til innhold

sorry men nå er jeg lei alle disse minnestundene..


TuridS

Anbefalte innlegg

Nei, jeg personlig trengte ingen "tenne lys og gråte" stund, hverken for meg selv med andre.. Jeg hadde han i hodet og det har jeg idag og alle andre dager av mitt liv. Men jeg trengte ingen minnestund..

Men det er nå meg.

Jeg kritiserer ikke folk for å ha minnestunder for de dem har mistet, men bare at det blir i overkant av mange og at media herpeserer denne saken så det holder.

Tro meg, det er for utøya ofrene jeg sier det, at de ikke skal få saken sin "oppbrukt" slik at folk blir lei av det. Om media tar det mere med ro så vil interessen og leselysten være større.

Men dette er nå bare min mening.

Det er dessverre ikke normalt å bare ville gå videre som om ingenting har hendt etter noe sånt som dette her...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er dessverre ikke normalt å bare ville gå videre som om ingenting har hendt etter noe sånt som dette her...

Og det er absolutt ikke det jeg sier heller.. Ærlig talt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva TS mener og er til en viss grad enig om at det blir litt mye innimellom, men det greier iallfall jeg, fint å kanalisere bort med å holde meg unna nyheter og internett i perioder.. Er ikke verre enn det! Men med engang det er noe nytt som dukker opp blir man like oppslukt igjen.

Og hvorfor du nevner at du ikke ville besøkt Utøya, skjønner jeg ikke poenget med.. 50 av familie og venner takket ja for å bearbeide sorgen. Det funker for de, og ikke for deg. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre ikke normalt å bare ville gå videre som om ingenting har hendt etter noe sånt som dette her...

Du tolker litt for fritt... Leser du hele TS sitt innlegg ser du at hun har sørget og vist sin respekt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan egentlig være enig. Ikke at jeg har noe i mot minnegudstjenetene. Men jeg synes det blir feil om vi skal forsette og ha det vær eneste måned

etter den de skal ha den 22 august så synes jeg at man kan vente til neste år og ha det den 22 juli 2012. Og ha en makering i året for og minne dem.

slik man gjør i USA

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Setareh

dere har kanksje ikke skjønt alvoret i det som har skjedd. Det er IKKE LITE og media har fullt rett til å ta det opp igjen og igjen og igjen, aldri før har det skjedd slik med norge. det er vondt, det er ubegripelig, mange sørger, mange uskyldige liv gikk tapt. hvilket verden lever dere i der dere forventer at det skal bli " utøya og breivik fritt" aviser?? det går jo ikke, og dere må bare leve med det..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Corto Maltese

aldri før har det skjedd slik med norge.

Jeg regner med at du mener etter andre verdenskrig.

siden du er helt på jordet om du tror at dette er det værste som har skjedd Norge

I antal dødsfall er det ikke en gang blant de 10 største katastrofer i Norges historie

men det er den største katastrofen etter 1945

Endret av Corto Maltese
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Setareh

Jeg regner med at du mener etter andre verdenskrig.

siden du er helt på jordet om du tror at dette er det værste som har skjedd Norge

I antal dødsfall er det ikke en gang blant de 10 største katastrofer i Norges historie

men det er den største katastrofen etter 1945

nå snakker vi terrorangrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva TS mener og er til en viss grad enig om at det blir litt mye innimellom, men det greier iallfall jeg, fint å kanalisere bort med å holde meg unna nyheter og internett i perioder.. Er ikke verre enn det! Men med engang det er noe nytt som dukker opp blir man like oppslukt igjen.

Og hvorfor du nevner at du ikke ville besøkt Utøya, skjønner jeg ikke poenget med.. 50 av familie og venner takket ja for å bearbeide sorgen. Det funker for de, og ikke for deg. :)

jeg nevner det fordi jeg syns det hele blir merkelig at man skal ville dra på et sted der en massaker har skjedd. Jeg kan ikek fatte at noen vil det. Men ja, alle er forskjellg og da funker det vel for de da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Setareh

Jeg synes at vi skal minnes ofrene, og det er for tidlig at media slutter å skrive om det, men jeg er også litt enig med TS ang det med " å ta tilbake utøya" eller å være på stedet der det har skjedd så mye forferdelig! hvordan kan de dra dit neste år, overnatte der:S "ha det gøy" osv.. synes hele greia virker veldig ... rart? Altså det er en skrekk øy i mine øyne..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som syntes det er så rart at man skal ta Utøya tilbake, eller at folk ønsker å dra dit, bør ta et kræsjkurs i sorg og bearbeiding.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes at vi skal minnes ofrene, og det er for tidlig at media slutter å skrive om det, men jeg er også litt enig med TS ang det med " å ta tilbake utøya" eller å være på stedet der det har skjedd så mye forferdelig! hvordan kan de dra dit neste år, overnatte der:S "ha det gøy" osv.. synes hele greia virker veldig ... rart? Altså det er en skrekk øy i mine øyne..

Det er nok noe de føler de vil gjøre av forskjellige grunner:

- For å minne deres venner, de falne

- For å fortsette å gjøre det de og de falne ønsket å gjøre

- For å ikke la gjerningsmannen "vinne" - det kan hende de føler at han har tatt fra dem Utøya, noe de ikke vil. Ja, Utøya er på mange måter en skrekkøy nå, men den var et "sommerparadis". De ønsker ikke å la gjerningsmannen få det som han vil, å la han ødelegge det de hadde

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

man trenger ikke ta noe kurs for å kjenne etter hva man selv føler. Jeg kunne aldri dratt til en øy der mitt barn hadde blitt drept, pluss mange andre. Gå over der, gå der blod har blitt spilt, der så mange tenåringer møtte sin skjebne.

Nei, jeg trenger inget kurs for å føle at det hadde blitt feil for meg. Og jeg kan ikke noe for at jeg synes det virker rart. Det er bare slik jeg føler det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt mye saker i avisene om dette nå, selv om jeg ikke synes de skal slutte å skrive om det. Det skal ikke glemmes, men det skal heller ikke være slik at man er uheldig for å ha blitt født på den datoen eller at man ikke kan feire fødselsdag/bryllup osv på denne datoen. Jeg synes ikke det skal være så mange like saker i media som presenteres som nye nyheter hele tiden.

Jeg forstår godt de som drar tilbake for å sørge/minnes/bearbeide. Det er fint om det kan hjelpe de. Men jeg (og nå snakker jeg for meg personlig) kunne aldri dratt til på en leir igjen, slått opp teltet der ei venninne løp for livet, grille pølser der noen blødde i hjel, ledd og gått i skogen der noen trodde deres site time hadde kommer, svømt og badet der mennesker ble skutt og druknet.

Når det er sagt så føler jeg fremdeles dypt med de som er berørt, og jeg irriterer meg ikke over medieoppslagene, jeg bare synes det er på tide å skrive om det viktigste, eller å samle artiklene mer, så det ikke blir fem forskjellige artikler på en side med en politiker som sa noe flott.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

man trenger ikke ta noe kurs for å kjenne etter hva man selv føler. Jeg kunne aldri dratt til en øy der mitt barn hadde blitt drept, pluss mange andre. Gå over der, gå der blod har blitt spilt, der så mange tenåringer møtte sin skjebne.

Nei, jeg trenger inget kurs for å føle at det hadde blitt feil for meg. Og jeg kan ikke noe for at jeg synes det virker rart. Det er bare slik jeg føler det.

Vel, sjokk, dette handler ikke om DEG. Hva du syntes er feil og rart er revnende og totalt likegyldig. De som jobber med sorg, altså de med mer balast enn generell synsing, vet at mange som opplever traumer som dette har behov for å oppsøke og se stedet hvor det skjedde. Det handler om å danne seg et bilde av det som har skjedd, om å la fantasien møte virkeligheten, om å hedre de døde og om at mange føler seg nær den døde ved å være der. Det handler også om rammene rundt, få møte andre i samme situasjon og de som har jobbet med dette. Dette er verken spesielt eller nytt, ofrene som opplevde tsunamien hadde også behov for å dra tilbake. Med denne kunnskapen har man valgt å arrangere en slik minnestund slik at de som ønsker har muligheten til å dra dit. Det at så mange av familiene valgte å benytte seg av muligheten sier også noe om at dette var rett og at det er både greit og normalt å ønske å se stedet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, nå må du kutte ut å prøve å male meg svart her.. Herregud. Du angriper meg for å si min mening også prøver du vri mine ord for å få meg til å fremstå som den store stygge ulven?

Jeg har MIN mening om dette, og jeg har rett til å uttrykke dem, at du skal vrenge og vri for å representere mine meninger feil, det er drittunge oppførsel i min mening. Nå får du skjerpe deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, nå må du kutte ut å prøve å male meg svart her.. Herregud. Du angriper meg for å si min mening også prøver du vri mine ord for å få meg til å fremstå som den store stygge ulven?

Jeg har MIN mening om dette, og jeg har rett til å uttrykke dem, at du skal vrenge og vri for å representere mine meninger feil, det er drittunge oppførsel i min mening. Nå får du skjerpe deg.

Hvor angrep hun deg?!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan egentlig være enig. Ikke at jeg har noe i mot minnegudstjenetene. Men jeg synes det blir feil om vi skal forsette og ha det vær eneste måned

etter den de skal ha den 22 august så synes jeg at man kan vente til neste år og ha det den 22 juli 2012. Og ha en makering i året for og minne dem.

slik man gjør i USA

Ja for i Norge skal vi selvsagt herme etter USA i ett og alt, uten å gjøre som folk HER selv syns de vil ha det..USA er jo den store helten og alle må etterligne dem.. Not.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...