2shy Skrevet 22. august 2011 #141 Skrevet 22. august 2011 Det er som regel veganere som må ta kosttilskudd (da hovedsakelig B12). En vegetarianer som drikker melk eller spiser egg og ellers har et variert og sunt kosthold trenger som regel ikke noen kosttilskudd. Jeg tar tilskudd av B-12, d-vitamin (det ville jeg forsåvidt tatt uansett om jeg var veganer eller ikke, det samme med omega 3), samt hemp for å få i meg de essensielle aminosyrene. Ingen av disse tilskuddene jeg tar er syntetisk fremstillt. Hvis det er et argument til BettyBoop, så bør ikke-veganere tenke seg godt om hva dyrene de spiser får i seg av antibiotika og annet "drit".
2shy Skrevet 22. august 2011 #142 Skrevet 22. august 2011 Kan du utdype den litt? "Tvert imot" i denne sammenhengen, virker som det betyr at du mener kjøtt er skadelig. Jeg mener at vi absolutt ikke trenger kjøtt i kosten, ja. Ja, vi trenger de essensielle aminosyrene helt klart, men vi trenger absolutt ikke kjøtt for å få dette i oss. Jeg mener at kjøtt ikke er gunstig for verken helsen, dyras velferd, eller miljøet. Men nå var spørsmålet om vi "trenger kjøtt". Og til det, er svaret et ubetinget NEI.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 22. august 2011 #143 Skrevet 22. august 2011 (endret) Jeg mener at vi absolutt ikke trenger kjøtt i kosten, ja. Ja, vi trenger de essensielle aminosyrene helt klart, men vi trenger absolutt ikke kjøtt for å få dette i oss. Jeg mener at kjøtt ikke er gunstig for verken helsen, dyras velferd, eller miljøet. Men nå var spørsmålet om vi "trenger kjøtt". Og til det, er svaret et ubetinget NEI. Så klart vi trenger kjøtt. Vi er ikke rene planteetere. Vi er omnivor, eller altetende om du vil Endret 22. august 2011 av BettyBoop28 2
2shy Skrevet 22. august 2011 #144 Skrevet 22. august 2011 (endret) Så klart vi trenger kjøtt. Vi er ikke rene planteetere. Nei vi trenger ikke spise kjøtt for å leve. Å være "altetende" betyr ikke at mennesket har godt av akkurat det. Endret 22. august 2011 av 2shy
Jamme Skrevet 22. august 2011 #145 Skrevet 22. august 2011 Så klart vi trenger kjøtt. Vi er ikke rene planteetere. Vi er omnivor, eller altetende om du vil Hvordan forklarer du da de mange vegetarianerne og veganerne som motbeviser dette hver dag? At det inneholder mange næringsstoffer stemmer, at vi trenger det for å overleve stemmer ikke.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 22. august 2011 #146 Skrevet 22. august 2011 Hvordan forklarer du da de mange vegetarianerne og veganerne som motbeviser dette hver dag? At det inneholder mange næringsstoffer stemmer, at vi trenger det for å overleve stemmer ikke. Man trenger iallefall ikke å stresse like mye med at det kan jeg spise, det kan jeg ikke spise. Jeg trenger tilskudd av ditten og datten osv. Man vet iallefall ved å spise kjøtt så får man i seg nettopp de næringsstoffene og trenger ikke å lete rundt etter erstatninger. 1
2shy Skrevet 22. august 2011 #147 Skrevet 22. august 2011 Man trenger iallefall ikke å stresse like mye med at det kan jeg spise, det kan jeg ikke spise. Jeg trenger tilskudd av ditten og datten osv. Man vet iallefall ved å spise kjøtt så får man i seg nettopp de næringsstoffene og trenger ikke å lete rundt etter erstatninger. Er DET argumentet ditt? Å være vegeterianer/veganer er et bevisst valg man gjør, det å måtte ta et par tilskudd daglig gjør ikke akkurat hverdagen vår vanskelig. Det er svært mye utvitenhet rundt det å ikke spise animalsk. "Vi spiser bare gress", "vi spiser ensformig", "Det er vanskelig å finne gode erstatninger", osv. Det er bare tull og tøys. Det er LETT å lage god vegansk mat, det er rimelig, det er sunt, det er GODT, og det finnes et hav av variasjoner. 1
Jamme Skrevet 22. august 2011 #148 Skrevet 22. august 2011 Man trenger iallefall ikke å stresse like mye med at det kan jeg spise, det kan jeg ikke spise. Jeg trenger tilskudd av ditten og datten osv. Man vet iallefall ved å spise kjøtt så får man i seg nettopp de næringsstoffene og trenger ikke å lete rundt etter erstatninger. Det er mange kjøttetere som har mangelsykdommer eller ikke får i seg de næringstoffene de trenger heller. Uansett, essensen er: Man trenger ikke kjøtt. For min del er miljøargumentet i seg selv god nok grunn til å kutte ned på (og gjerne kutte helt ut, hvis man vil) kjøttforbruket. Å spise mindre kjøtt er noe av det mest virkningsfulle enkeltmennesket kan gjøre for miljøet.
Yme Skrevet 22. august 2011 #149 Skrevet 22. august 2011 (endret) Jeg mener at vi absolutt ikke trenger kjøtt i kosten, ja. Ja, vi trenger de essensielle aminosyrene helt klart, men vi trenger absolutt ikke kjøtt for å få dette i oss. Jeg mener at kjøtt ikke er gunstig for verken helsen, dyras velferd, eller miljøet. Men nå var spørsmålet om vi "trenger kjøtt". Og til det, er svaret et ubetinget NEI. Det er greit, men selv om man kan spise andre ting isteden for kjøtt, betyr jo ikke det at kjøtt er ugunstig. Kroppene våre er lagd som jegere, og så lenge mennesket har eksistert har vi spist dyr. Det er veldig ulogisk at det da plutselig ikke er bra for oss mer, når vi har brukt millioner av år på å utvikle kroppene våre til å best passe i den rollen vi har hatt i naturen. Dyr som har utviklet seg til å leve av planter bare planter, har en ganske annen biologi enn kjøttetere og altetere, og vi tilhører ikke den gruppen... Man kan leve uten å spise animalsk, men det er absolutt ikke det mest gunstige, siden vi verken er, eller stammer fra planteetere, og ikke har hatt noen som helst grunn til å utvikle oss den veien. Endret 22. august 2011 av Yme 1
Gjest Ludovie Skrevet 22. august 2011 #150 Skrevet 22. august 2011 Man kan leve uten å spise animalsk, men det er absolutt ikke det mest gunstige, siden vi verken er, eller stammer fra planteetere, og ikke har hatt noen som helst grunn til å utvikle oss den veien. Dette er bare en udokumentert påstand. Og den er dessuten feil. Det er ikke noe problem å ha et fullverdig kosthold uten kjøtt, fisk, og skalldyr, spesielt ikke om man spiser egg og meieriprodukter. 1
2shy Skrevet 22. august 2011 #151 Skrevet 22. august 2011 Det er greit, men selv om man kan spise andre ting isteden for kjøtt, betyr jo ikke det at kjøtt er ugunstig. Kroppene våre er lagd som jegere, og så lenge mennesket har eksistert har vi spist dyr. Det er veldig ulogisk at det da plutselig ikke er bra for oss mer, når vi har brukt millioner av år på å utvikle kroppene våre til å best passe i den rollen vi har hatt i naturen. Dyr som har utviklet seg til å leve av planter bare planter, har en ganske annen biologi enn kjøttetere og altetere, og vi tilhører ikke den gruppen... Man kan leve uten å spise animalsk, men det er absolutt ikke det mest gunstige, siden vi verken er, eller stammer fra planteetere, og ikke har hatt noen som helst grunn til å utvikle oss den veien. Kjøtt er så absolutt ugunstig, både for helsen vår, dyras velferd (med mindre man velger økologisk), og ikke minst miljøet. Slik Jamme skriver, det er en svært viktig ting vi gjør for miljøet når vi kutter ned på/ut kjøtt. Det at mennesket har spist dyr "alltid" er ikke ensbetydende med at det er bra. Skal man dra inn bibelen så står det faktisk at man ikke skal spise kjøtt (ikke det at jeg bryr meg så mye om bibelen). Hvorfor kan vi ikke leve uten animalsk når vi likevel får i oss alle de næringsstoffene animalsk mat tilbyr - i annen mat? Hvorfor i all verden skal jeg spise kjøtt, som er så tungt fordøyelig, dyrt, dårlig for miljøet, når jeg absolutt ikke trenger? Jeg fungerer langt bedre med vegansk kosthold enn med animalsk, jeg har prøvd begge deler - lenge.
Mr.Omg Skrevet 22. august 2011 #152 Skrevet 22. august 2011 For min del er miljøargumentet i seg selv god nok grunn til å kutte ned på (og gjerne kutte helt ut, hvis man vil) kjøttforbruket. Å spise mindre kjøtt er noe av det mest virkningsfulle enkeltmennesket kan gjøre for miljøet. Hvordan vil det hjelp for miljøet? Spiser vi mindre kjøtt må vi spise mer grønnsaker, og da må vi ha åkre. Da må vi høgge ned trær for å få nok åkre.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 22. august 2011 #153 Skrevet 22. august 2011 Kjøtt er så absolutt ugunstig, både for helsen vår, dyras velferd (med mindre man velger økologisk), og ikke minst miljøet. Slik Jamme skriver, det er en svært viktig ting vi gjør for miljøet når vi kutter ned på/ut kjøtt. Det at mennesket har spist dyr "alltid" er ikke ensbetydende med at det er bra. Skal man dra inn bibelen så står det faktisk at man ikke skal spise kjøtt (ikke det at jeg bryr meg så mye om bibelen). Hvorfor kan vi ikke leve uten animalsk når vi likevel får i oss alle de næringsstoffene animalsk mat tilbyr - i annen mat? Hvorfor i all verden skal jeg spise kjøtt, som er så tungt fordøyelig, dyrt, dårlig for miljøet, når jeg absolutt ikke trenger? Jeg fungerer langt bedre med vegansk kosthold enn med animalsk, jeg har prøvd begge deler - lenge. Kjøtt er ikke ugunstig for helsa. Det er bare tull. Kylling f.eks er ansett som veldig sunt kjøtt 1
Gjest BettyBoop28 Skrevet 22. august 2011 #154 Skrevet 22. august 2011 Kjøtt er så absolutt ugunstig, både for helsen vår, dyras velferd (med mindre man velger økologisk), og ikke minst miljøet. Slik Jamme skriver, det er en svært viktig ting vi gjør for miljøet når vi kutter ned på/ut kjøtt. Det at mennesket har spist dyr "alltid" er ikke ensbetydende med at det er bra. Skal man dra inn bibelen så står det faktisk at man ikke skal spise kjøtt (ikke det at jeg bryr meg så mye om bibelen). Hvorfor kan vi ikke leve uten animalsk når vi likevel får i oss alle de næringsstoffene animalsk mat tilbyr - i annen mat? Hvorfor i all verden skal jeg spise kjøtt, som er så tungt fordøyelig, dyrt, dårlig for miljøet, når jeg absolutt ikke trenger? Jeg fungerer langt bedre med vegansk kosthold enn med animalsk, jeg har prøvd begge deler - lenge. Kjøtt er ikke ugunstig for helsa. Det er bare tull. Kylling f.eks er ansett som veldig sunt kjøtt 1
Yme Skrevet 22. august 2011 #155 Skrevet 22. august 2011 (endret) Dette er bare en udokumentert påstand. Og den er dessuten feil. Det er ikke noe problem å ha et fullverdig kosthold uten kjøtt, fisk, og skalldyr, spesielt ikke om man spiser egg og meieriprodukter. Melk og egg er animalske produkter... Folk som ikke spiser animalske produkter må ha tilskudd for å få i seg det de trenger. B12 er et godt eksempel på dette, da det er en vitamin du ikke får i deg ved å spise planter. Kjøtt er så absolutt ugunstig, både for helsen vår, dyras velferd (med mindre man velger økologisk), og ikke minst miljøet. Slik Jamme skriver, det er en svært viktig ting vi gjør for miljøet når vi kutter ned på/ut kjøtt. Det at mennesket har spist dyr "alltid" er ikke ensbetydende med at det er bra. Skal man dra inn bibelen så står det faktisk at man ikke skal spise kjøtt (ikke det at jeg bryr meg så mye om bibelen). Kjøttindustrien er dårlig for alt mulig, men kjøtt i seg selv er absolutt ikke ugunstig på noen som helst måte, for kroppen. Det at mennesket "alltid" har spist animalsk, er ganske vesentlig i hvordan vi er satt sammen, og det har veldig mye å si på hvordan vi er idag... Alt fra hvordan vi har utviklet intelligensen vår, til hvor øyet er plassert i skallen... Hvorfor kan vi ikke leve uten animalsk når vi likevel får i oss alle de næringsstoffene animalsk mat tilbyr - i annen mat? Hvorfor i all verden skal jeg spise kjøtt, som er så tungt fordøyelig, dyrt, dårlig for miljøet, når jeg absolutt ikke trenger? Jeg fungerer langt bedre med vegansk kosthold enn med animalsk, jeg har prøvd begge deler - lenge. Om du ikke spiser noe animalske produkter i det heletatt, er det faktisk ikke mulig å få i seg alt man trenger, uten å måtte ta tilskudd. Endret 22. august 2011 av Yme 1
2shy Skrevet 22. august 2011 #156 Skrevet 22. august 2011 Kjøtt er ikke ugunstig for helsa. Det er bare tull. Kylling f.eks er ansett som veldig sunt kjøtt Fordi....det er magert? Derfor er det "sunt"? Melk og egg er animalske produkter... Folk som ikke spiser animalske produkter må ha tilskudd for å få i seg det de trenger. B12 er et godt eksempel på dette, da det er en vitamin du ikke får i deg ved å spise planter. Ja som sagt er veganere klar over at vi må ta tilskudd av B-12, og tar det med glede for å slippe å spise dyr. Det er ikke en big deal å ta litt b-12
2shy Skrevet 22. august 2011 #157 Skrevet 22. august 2011 Anbefaler forøvrig alle til å se filmen "Foodinc", som viser hvor maten vi spiser kommer fra før den havner i butikken. Jeg tror den vil være en tankevekker for mange.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 22. august 2011 #158 Skrevet 22. august 2011 (endret) Fordi....det er magert? Derfor er det "sunt"? Ja som sagt er veganere klar over at vi må ta tilskudd av B-12, og tar det med glede for å slippe å spise dyr. Det er ikke en big deal å ta litt b-12 Det er masse proteiner i kylling. Det er iallefall bedre det enn å være avhengig av kunstige næringstilskudd. Endret 22. august 2011 av Kråkesaks 1
Jamme Skrevet 22. august 2011 #159 Skrevet 22. august 2011 (endret) Hvordan vil det hjelp for miljøet? Spiser vi mindre kjøtt må vi spise mer grønnsaker, og da må vi ha åkre. Da må vi høgge ned trær for å få nok åkre. Jeg svarte deg på forrige side, men jeg skriver det gjerne igjen: Vi ville brukt jordareal som i dag brukes til å produsere dyrefôr. Det krever 7 kilo korn å produsere ett kilo amerikansk oksekjøtt (kilde: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Vi-spiser-80-kilo-kjtt-rlig-1927479.html). edit: Skrev kjøtt der jeg selvfølgelig mente korn. Endret 22. august 2011 av Jamme
Mr.Omg Skrevet 22. august 2011 #160 Skrevet 22. august 2011 (endret) Skal vi også slutte kjøpe skinnjakker, skinnsko, og skinnsofaen også? Endret 22. august 2011 av Mr.Omg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå