Gå til innhold

Å spise kjøtt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest BettyBoop28

Hallo. Hva som er et "helt normalt" kjøttforbruk, er noe som er 100% forankret i tid og sted. Dermed finnes det ikke noe sånt, sånn logisk sett.

Hæ? Hvis det ikke fins normalt kjøttforbruk så fins det ikke overforbruk heller da siden dette også vil være forankret i tid og sted.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ludovie

Hæ? Hvis det ikke fins normalt kjøttforbruk så fins det ikke overforbruk heller da siden dette også vil være forankret i tid og sted.

Jo, man kan jo definere dette til å være noe som ikke er bra for helsa og/eller for miljøet og/eller for generell dyrevelferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Jo, man kan jo definere dette til å være noe som ikke er bra for helsa og/eller for miljøet og/eller for generell dyrevelferd.

hvorfor er det ikke bra for helsa til folk selv om det ikke er bra for dyrevelferden? disse to går jo ikke hånd i hånd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

hvorfor er det ikke bra for helsa til folk selv om det ikke er bra for dyrevelferden? disse to går jo ikke hånd i hånd.

Det var ikke hva jeg sa. :) Jeg bare påpekte at det finnes mange grunner til å gå inn for redusert kjøttforbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Det var ikke hva jeg sa. :) Jeg bare påpekte at det finnes mange grunner til å gå inn for redusert kjøttforbruk.

Jojo men det at det ikke skal være bra for helsa er ikke en av grunnene, for kjøtt er ikke dårlig for helsa generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedfall

Mat henger sammen med livskvalitet! Jeg vet at min livskvalitet hadde sunket drastisk om jeg ble vegetarianer! Prøvde det en ukes tid og hadde både lavt energinivå og dårligere humør.

Ja, man skal ha respekt for andre arter, men mitt ve og vel går nå likevel foran Kuas! Oppfordrer dere som fungerer helt fint som vegetarianere å kjøre på, men innse at det ikke passer for alle. Man skal overhodet ikke behøve å ha dårlig samvittighet for at man spiser kjøtt i moderate mengder, også om det er industriprodusert!

Kan bare skrive under på dette her!

Uten middag hver dag (av det proteinholdige animalske slaget), hadde jeg ikke hatt halve energien engang. Det inntrykket jeg sitter igjen med, av dem som sverger til veganer/vegetarianer kosthold, er at de bruker veldig lang tid på å få i seg nok energi og proteiner. Jo mindre animalsk innhold i kosten, jo mer tid på planlegging og tilbereding, virker det som.

(Noe som er forbausende sammenfallende, med hvor lang tid planteetere bruker på å få i seg nok næring)

Vi er bygd for å fortære universalkost (kjøttetere er det bare rendyrka rovdyr som er). Å nekte seg livsnødvendig næring fra animalsk kilder, er ideologisk dumskap, slik jeg ser det.

Men ta dere gjerne ut, bon apetit! :sjenert:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludovie

Jojo men det at det ikke skal være bra for helsa er ikke en av grunnene, for kjøtt er ikke dårlig for helsa generelt.

Et stort forbruk av kjøtt, spesielt rødt kjøtt, er uomtvistelig dårlig for helsa. Dessuten er det sånn at et forholdsvis lavt kjøttforbruk utelukkende er av det gode, med mindre man har spesielle diettbehov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Vi er bygd for å fortære universalkost (kjøttetere er det bare rendyrka rovdyr som er). Å nekte seg livsnødvendig næring fra animalsk kilder, er ideologisk dumskap, slik jeg ser det.

Nå er ikke jeg vegetarianer, og jeg kommer heller aldri til å bli det, men jeg er uenig i dette utsagnet. Det er null problem å ha et fullverdig, vegetarisk kosthold - spesielt om man spiser egg og melkeprodukter.

For øvrig tror jeg ikke vi er bygd for noen klart definerte typer kosthold. Faktum er at det er mulig å leve svært sunt både med og uten kjøtt, og det er dessuten fullt mulig å leve sunt enten man har et japansk, spansk, eller norsk kosthold. Det finnes utrolig mange måter å leve sunt på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedfall

Nå er ikke jeg vegetarianer, og jeg kommer heller aldri til å bli det, men jeg er uenig i dette utsagnet. Det er null problem å ha et fullverdig, vegetarisk kosthold - spesielt om man spiser egg og melkeprodukter.

For øvrig tror jeg ikke vi er bygd for noen klart definerte typer kosthold. Faktum er at det er mulig å leve svært sunt både med og uten kjøtt, og det er dessuten fullt mulig å leve sunt enten man har et japansk, spansk, eller norsk kosthold. Det finnes utrolig mange måter å leve sunt på.

Tror vi snakker litt forbi hverandre. Det er nettopp ett universalkosthold jeg argumenterer for! Dvs ett kosthold der animalske produkter inngår (vegetarianerkost inneholder jo dette). Men det er også rimelig klart av vi ikke er bygd for kjøttfri kost heller, vi har ett tannsett som ikke er forenelig med dyr som totalt unngår kjøtt. Men det er forenelig med tannsettet til altetere.

En ting er om det går an å leve uten enkelte matvarer. Men særlig naturlig å kutte ut alt kjøtt er det ikke.

Siden du er inne på sunnhet, nå gjelder dette bare hardcore veganere, men: Er det sunt å ha ett kosthold som krever at du tar shots med B12? Er det ikke mer naturlig å få det gjennom kosten?

Når man må ta i sprøyteform, det man egentlig burde fått gjennom kosten, bør man ta ett skritt tilbake og revurdere hva man egentlig soser med, syns jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

En ting er om det går an å leve uten enkelte matvarer. Men særlig naturlig å kutte ut alt kjøtt er det ikke.

Jeg skjønner ikke hva du mener med "naturlig" her. Så lenge man har et sunt kosthold som er bra for kroppen, er det vel revnende likegyldig om det kan klassifiseres som "naturlig" eller ikke.

Siden du er inne på sunnhet, nå gjelder dette bare hardcore veganere, men: Er det sunt å ha ett kosthold som krever at du tar shots med B12? Er det ikke mer naturlig å få det gjennom kosten?

Når man må ta i sprøyteform, det man egentlig burde fått gjennom kosten, bør man ta ett skritt tilbake og revurdere hva man egentlig soser med, syns jeg.

Personlig er jeg ikke fan av kosthold som fordrer at man skal måtte ta diverse tilskudd for at de skal være fullverdige. Men nå var det ikke akkurat dét vi diskuterte her, da. Derimot handler diskusjonen om hvorvidt det er bra for kroppen å redusere kjøttforbruket (forutsatt at en har et kjøttforbruk som nordmenn flest), og til det er svaret mitt et ubetinget JA. (Pluss at jeg altså mener at det å kutte ut kjøtt totalt på ingen måte trenger å være negativt for helsa.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedfall

Et stort forbruk av kjøtt, spesielt rødt kjøtt, er uomtvistelig dårlig for helsa. Dessuten er det sånn at et forholdsvis lavt kjøttforbruk utelukkende er av det gode, med mindre man har spesielle diettbehov.

Hvis du da tenker på økt fare for hjerte- og karsykdommer (mye pga overvekt), kan jeg være enig. Mener du også økt fare for kreftsykdommer, er jeg mindre enig.

Please nyanser! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Hvis du da tenker på økt fare for hjerte- og karsykdommer (mye pga overvekt), kan jeg være enig. Mener du også økt fare for kreftsykdommer, er jeg mindre enig.

Please nyanser! :)

Hvorfor er du uenig i det? Jeg har i alle fall lært at så mye rødt kjøtt som nordmenn spiser, er det kreftfremkallende. Har dette blitt motbevist igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Hvorfor er du uenig i det? Jeg har i alle fall lært at så mye rødt kjøtt som nordmenn spiser, er det kreftfremkallende. Har dette blitt motbevist igjen?

Det er sunt å spise hvitt kjøtt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest dunebuggy

Det er stoffer i rødt kjøtt som finnes i små mengder som ikke er i annen mat, som gjør at vi blir mer våkne og energiske. Og som eller kan være vanskelig å spise på andre måter. Det er visst ikke bare karbohydrater som gir energi, og fett som har mest energi osv. Samt protein som bygger muskler. Dyrene med rødt kjøtt har hormoner og slikt som finnes i kjøttet, som er bra for mennesker. Bare å fråtse litt, og late som man er vampyr. Rødt kjøtt metter på en annen måte enn havregrøt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dunebuggy

Hvorfor er du uenig i det? Jeg har i alle fall lært at så mye rødt kjøtt som nordmenn spiser, er det kreftfremkallende. Har dette blitt motbevist igjen?

Rødt kjøtt er vel ikke direkte kreftfremkallende, men er heller ikk med på å forebygge kreft. Poteter og grønn te, samt grønnsaker, og også rødvin holder oss friske, fordi det inneholder antioksidanter.

Herregud, att folk ikke vet slikt. Det er på en måte bestandig vanlig å spise noe grønt eller sunt til maten.

Rødt kjøtt kan nok være tungt å fordøye, men for eksempel kjøttdeig og tomatsaus er ikke så ille fordi det er masse tomater, og ikke bare kjøtt.

Sopp ble brukt før i tida for å gjøre kjøttet lettere å spise. Sopp har ikke noe særlig mye energi, men kan smake godt og være litt sunt.

Hamburger er ikke det beste, fordi det er kjøttdeig, og det blir ganske tungt, samt så er det hvitt brød, som heller ikke er så bra, men hamburger kan være ganske godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Det er stoffer i rødt kjøtt som finnes i små mengder som ikke er i annen mat, som gjør at vi blir mer våkne og energiske. Og som eller kan være vanskelig å spise på andre måter. Det er visst ikke bare karbohydrater som gir energi, og fett som har mest energi osv. Samt protein som bygger muskler. Dyrene med rødt kjøtt har hormoner og slikt som finnes i kjøttet, som er bra for mennesker. Bare å fråtse litt, og late som man er vampyr. Rødt kjøtt metter på en annen måte enn havregrøt.

Joda. Aner ikke om påstandene dine stemmer, ut over det at jeg tror at rødt kjøtt inneholder stoffer som er bra for kroppen. Her var det imidlertid først og fremst snakk om at nordmenn flest får i seg altfor mye rødt kjøtt. Og det er hevet over enhver tvil at overdrevent kjøttinntak kan føre til enkelte typer kreft og andre helseproblemer. PLUSS at et høyt inntak av rødt kjøtt gjerne fortrenger andre matvarer som man også trenger, som f.eks. grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest dunebuggy

I Norge er det endel kaldere enn middelhavslandene, som kan skryte av oliven på pizzaen og forskjellige typer skinke, samt også fetaost, og masse fersk fisk. Også i Asia er det mye varmere, og de spiser ris og drikker masse te.

I Norge er det endel kaldere, og kroppen trenger energi for å holde varmen. Æsj, ekkelt og urettferdig egentlig, men et alternativ er to par undertøy, det innerste i akryl, også ull i det ytterste.

Det er veldig genialt, fordi at på den måten så trenger ikke nordmenn å spise mer mat for å holde varmen, og å spise mye mat er litt æsj egentlig. Sorry for den veldig direkte formuleringa. I kulda i Russland der hvor det er 20 minus og folk ikke har noe særlig med penger, så drikker folk masse vodka, og det produserer energi, herregud.

Lett å forstå at det er mulig å få spisevegringer og slikt. Men jeg tror det er derfor at noen blir vegetarianere, fordi mat er ekkelt. Men det synes jeg er feil. Kjøttdeig er ganske genialt, men er desverre tilsatt salt. Den dyre kjøttdeigen er ikke tilsattsalt, men da er det igjen fristende med vakumpakket biff, som ikke er like lett å tilberede. Og slik kan det balle på seg. Selv synes jeg ikke fisk er like bra som en liten biff iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

I Norge er det endel kaldere enn middelhavslandene, som kan skryte av oliven på pizzaen og forskjellige typer skinke, samt også fetaost, og masse fersk fisk. Også i Asia er det mye varmere, og de spiser ris og drikker masse te.

I Norge er det endel kaldere, og kroppen trenger energi for å holde varmen. Æsj, ekkelt og urettferdig egentlig, men et alternativ er to par undertøy, det innerste i akryl, også ull i det ytterste.

Det er veldig genialt, fordi at på den måten så trenger ikke nordmenn å spise mer mat for å holde varmen, og å spise mye mat er litt æsj egentlig. Sorry for den veldig direkte formuleringa. I kulda i Russland der hvor det er 20 minus og folk ikke har noe særlig med penger, så drikker folk masse vodka, og det produserer energi, herregud.

Lett å forstå at det er mulig å få spisevegringer og slikt. Men jeg tror det er derfor at noen blir vegetarianere, fordi mat er ekkelt. Men det synes jeg er feil. Kjøttdeig er ganske genialt, men er desverre tilsatt salt. Den dyre kjøttdeigen er ikke tilsattsalt, men da er det igjen fristende med vakumpakket biff, som ikke er like lett å tilberede. Og slik kan det balle på seg. Selv synes jeg ikke fisk er like bra som en liten biff iallefall.

Hva? Og med dette mente du å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dunebuggy

Hva? Og med dette mente du å si?

Rødvin og potetgull er ikke det samme som rødvin, biff og potet, samt noen grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Rødvin og potetgull er ikke det samme som rødvin, biff og potet, samt noen grønnsaker.

Enig.

:klo:

Samtidig er det et faktum at det ikke er bra å spise så mye rødt kjøtt som vi gjør i Vesten. Verken for helsa, for planeten, eller for dyrevelferd. Og det var dét jeg trodde denne tråden til dels handlet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...