Gå til innhold

Møtte ikke til tannlegetimer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Alle skal melde fra ja, men det er ikke alle som er kompetente nok, de mistenkeliggjør ofte foreldre uten grunn.

Har opplevd det ofte, jobber som ped leder og merker spesiellt på yngre assistenter uten livserfaring at de mistenker foreldre kjappt, spesillet de som de ikke liker..

Når det kommer til tannhelse ser jeg mye rart, er en del barn der ute med saft på tåteflaske som de mener de skal ha når vi skal legge dem..synes dere jeg bør kontakte bv? ser at tennene tar skade..

Bare ett lite innspill over utfordringer en kan møte på :)

Dette er litt OT, men lell; Du som sier du jobber som Ped.leder har helt sikkert blitt fortalt at problemet i norge er ikke at det meldes for tidlig og for ofte til BV, men at det meldes for sjeldent og for sent. Og på generelt grunnlag er vel ikke hovedproblemet at bhg assistentene er for ivrige med å melde, men omvendt - at de kvier seg og brenner inne med den vonde magefølelsen sin. Du har helt sikkert også sett grafer for din kommune i fht hvem som melder og når, og jeg vedder ganske mye på at denne grafen er som en omvendt pyramide. Det er ingen som melder så lite som bhg, mens de fleste meldingene kommer fra ungdomsskolen. Og da er det ofte litt for sent... :(

Og ang dette med tåteflaske: som ped.leder syns jeg du bør gå inn og veilede foreldrene hvis du mener de gjør ting som skader helsa (tennene) til barnet sitt. Hvis veiledning ikke fører fram, syns jeg du skal overlate veiledningsavnsaret til noen andre ja.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Møt opp til neste tannlegetime, innse at du gjorde noe dumt i å glemme de andre og move on. Å glemme to er en for mye uansett.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du framstår som en smule paranoid, ts. (Og nei, jeg sier det ikke for å være slem)

Du tror tannlegen er ute etter deg pga familiehistorien og du tror de fleste som svarer deg i denne tråden er nedlatende, slemme og dømmer deg.

Kan det tenkes at det de dømmer er din måte å svare på? Det at du slenger om deg med stygge karakteristikker som nazifaen? Jeg kjenner ingen som bruker sånne ord og som blir så opprørt pga et varsel fra tannlegen. Det er din reaksjon på dette jeg finner bekymringsverdig, ikke det at du har rotet med et par tannlegetimer.

• Liker 3
Skrevet

Poenget mitt er at tannlegen gjorde akkurat det, og i det minste burde tannlegen passe på å gjøre jobben sin skikkelig før man angriper foreldre.

Og hvorfor skriver du "er det så himla vanskelig å forstå", det er nedlatende å stygt, jeg har allerede skrevet mange ganger at jeg skjønner det, men jeg synes ikke det var riktig i dette tilfellet.

Jeg synes ikke jeg oppfører meg stygt mot de fleste i denne tråden, bare for at jeg ikke er enig med de fleste, men der igjen oppfører de fleste seg stygt mot meg, slik ser jeg det.

Nei, du har ikke skrevet at du skjønner, for du vil ikke skjønne. Dersom du mener at tannlegen har gjort en feil, så forslår jeg at du tar opp det med tannlegen og lar være å henge deg noe mer opp i det. Da skjønner jeg ikke hva som er problemet, for da burde du selv vite at du har ditt på det tørre.

Du oppfører deg lite hyggelig mot de som ikke gir deg de svarene du vil ha. De fleste har prøvd å komme med konstruktive tilbakemeldinger, men det blir vanskelig når man får stygge og sure kommentarer slengt tilbake.

• Liker 2
Gjest TS Medina
Skrevet

Møt opp til neste tannlegetime, innse at du gjorde noe dumt i å glemme de andre og move on. Å glemme to er en for mye uansett.

Jeg har allerede skrevet at jeg kommer til å gjøre det, har bestilt ny time og den fikk vi ikke før sent september, så det er jo tydelig at det ikke var en hastesak for tannlegen i alle fall.

Og, kranglete som jeg er her, så glemte jeg en time, det kan faktisk være tannlegen/skrankedama sin feil og med den andre timen, og da skjønner jeg i alle fall meg selv kjempegodt som blir sur.

Gjest TS Medina
Skrevet

Nei, du har ikke skrevet at du skjønner, for du vil ikke skjønne. Dersom du mener at tannlegen har gjort en feil, så forslår jeg at du tar opp det med tannlegen og lar være å henge deg noe mer opp i det. Da skjønner jeg ikke hva som er problemet, for da burde du selv vite at du har ditt på det tørre.

Du oppfører deg lite hyggelig mot de som ikke gir deg de svarene du vil ha. De fleste har prøvd å komme med konstruktive tilbakemeldinger, men det blir vanskelig når man får stygge og sure kommentarer slengt tilbake.

Du oppfører deg faktisk mindre hyggelig enn meg. Og jo, jeg har skrevet at jeg skjønner mange ganger, jeg er bare ikke enig i dette tilfellet. Jeg har tatt dette opp med tannlegen og jeg har skrevet om dette her. Jeg har bestilt ny time.

Mener du at jeg ikke har rett til å klage her fordi du ikke er enig med meg, skal jeg holde kjeft å bare ta det opp med tannlegen, og hva gir deg myndighet til å bestemme det da om jeg får spørre? Det er vel ikke du som setter standard for hva man kan skrive om eller bry seg om her?

AnonymBruker
Skrevet

Dette er litt OT, men lell; Du som sier du jobber som Ped.leder har helt sikkert blitt fortalt at problemet i norge er ikke at det meldes for tidlig og for ofte til BV, men at det meldes for sjeldent og for sent. Og på generelt grunnlag er vel ikke hovedproblemet at bhg assistentene er for ivrige med å melde, men omvendt - at de kvier seg og brenner inne med den vonde magefølelsen sin. Du har helt sikkert også sett grafer for din kommune i fht hvem som melder og når, og jeg vedder ganske mye på at denne grafen er som en omvendt pyramide. Det er ingen som melder så lite som bhg, mens de fleste meldingene kommer fra ungdomsskolen. Og da er det ofte litt for sent... :(

Og ang dette med tåteflaske: som ped.leder syns jeg du bør gå inn og veilede foreldrene hvis du mener de gjør ting som skader helsa (tennene) til barnet sitt. Hvis veiledning ikke fører fram, syns jeg du skal overlate veiledningsavnsaret til noen andre ja.

Det er mye man kan/burde kunne ta opp når man jobber med barn, men akkurat dette med tenner vil vel heller være en sak som tannlege/lege/helsestasjon har ansvar for å ta opp.

Foreldre kan nok gjøre mange "feil" som omgivelsene ønsker å si ifra om, men som kanskje ikke fører frem hvis veiledningen ikke kommer fra rett person/instans.

I tillegg er det vanskelig å vite hvor grensen går for å si ifra og hva man ikke kan gjøre noe med/har noe med. Tannhelse er viktig, og tannlegebesøk skal følges opp, der jeg synes rutinen med å varsle om barnevern etter 3 sjanser er helt ok. Men selv om foreldre følger opp tannlegetimene, kan jo kostholdet på hjemmebane bestå av brus/godteri hver dag, og her er det ikke noe i lovverket som tilsier at BV må komme på banen.

Derfor er det vanskelig å veilede foreldre som f.eks gir barnet saft på tåteflaska, (når ingen lov sier at dette er forbudt), og foreldrene mest sannsynlig forstår at dette er usunt/skadelig - hva gjør man da? Om man påpeker det skadelige ved saft i tåteflaske, kan det gjøre samarbeidet med foreldre verre og vanskeligere ift andre ting, (man kan si ifra 1 gang og forsikre seg om at dette ikke skjer av ren uvitenhet, at de rett og slett ikke forstår at safta skader tennene, men man kan ikke tvinge dem til å slutte?)

Veiledning ift "feil" som er forårsaket av uvitenhet/mangel på kunnskap er en ting, de fleste foreldre ønsker å det beste for barnet sitt, og vil forsøke å ta til seg råd, men når disse "feilene" gjøres til tross for at foreldrene egentlig vet bedre, er veiledningen vanskelig/muligens bortkastet, selv om man bør gjøre et forsøk, selvfølgelig.

• Liker 2
Gjest TS Medina
Skrevet

Du framstår som en smule paranoid, ts. (Og nei, jeg sier det ikke for å være slem)

Du tror tannlegen er ute etter deg pga familiehistorien og du tror de fleste som svarer deg i denne tråden er nedlatende, slemme og dømmer deg.

Kan det tenkes at det de dømmer er din måte å svare på? Det at du slenger om deg med stygge karakteristikker som nazifaen? Jeg kjenner ingen som bruker sånne ord og som blir så opprørt pga et varsel fra tannlegen. Det er din reaksjon på dette jeg finner bekymringsverdig, ikke det at du har rotet med et par tannlegetimer.

Jeg skjønner at det ikke er særlig lurt å kalle tannlegen for nazifaen, men det var skrevet i affekt. Jeg synes virkelig ikke at jeg ellers er stygge mot folk her bare for at jeg ikke er enig. Jeg har ikke vært stygg mot noen som ikke har vært det mot meg.

Og, som sagt, jeg har vært til time der tidligere med barnet mitt og jeg følte meg så trampet på med alle de spørsmålene og måten vi ble behandlet på. Jeg skrev en tråd om det og støtten var helt tydelig.

Det er klart det er en mulighet for at jeg er paranoid og overreagerer, men det finnes og en mulighet for at jeg har rett, og det synes jeg man burde ha i tankene og når man svarer. Ingen kan jo vite utfra det som er skrevet her, kun. Og, veldig mange som svarer meg her har ikke lest godt det jeg skriver, de bestemmer seg fort og tenker svart eller hvit.

Skrevet

Barn i barnehagealder har ulik adferd en enn tenåring, det er ikke sikkert det var bruk for bv i barnealder, mennesker er i stadig utvikling og det er ikke alt som er a4 uten at jeg nødvendigvis blir bekymret.

Jeg har annen oppfatning enn deg, her i Hordaland er folk flinke til å melde fra og som jeg nevner er spesiellt assistenter uten nødvendigvis kompetanse nok de som er værst, jeg har barn med spesielle behov der foreldrene er veldig flinke som blir uglesett og mistenkeliggjort uten grunn.

Vel, disse foreldrene som ev gir saft til barn ved legging er utdannet både advokater, politi og sykepleiere, mener du jeg skal overprøve dem og fortelle hva som er rett her i livet?

Skrevet

Jeg skjønner at det ikke er særlig lurt å kalle tannlegen for nazifaen, men det var skrevet i affekt. Jeg synes virkelig ikke at jeg ellers er stygge mot folk her bare for at jeg ikke er enig. Jeg har ikke vært stygg mot noen som ikke har vært det mot meg.

Og, som sagt, jeg har vært til time der tidligere med barnet mitt og jeg følte meg så trampet på med alle de spørsmålene og måten vi ble behandlet på. Jeg skrev en tråd om det og støtten var helt tydelig.

Det er klart det er en mulighet for at jeg er paranoid og overreagerer, men det finnes og en mulighet for at jeg har rett, og det synes jeg man burde ha i tankene og når man svarer. Ingen kan jo vite utfra det som er skrevet her, kun. Og, veldig mange som svarer meg her har ikke lest godt det jeg skriver, de bestemmer seg fort og tenker svart eller hvit.

Ikke bry deg om det, forstår godt du reagerer med en slik tannlege, han virker nemlig litt ute etter deg, etter hva du forteller er det faktisk en del mennesker med fordommer der ute og som ikke ser lenger enn sin egen nese.

Svar ham med smil og vennlighet, hev deg over det og vis at du ikke bryr deg.

Skrevet

Barn i barnehagealder har ulik adferd en enn tenåring, det er ikke sikkert det var bruk for bv i barnealder, mennesker er i stadig utvikling og det er ikke alt som er a4 uten at jeg nødvendigvis blir bekymret.

Alle vet at barn endrer atferd i takt med at de blir eldre. Poenget er at foreldre oftest ikke blir dårlige foreldre over natta den dagen poden fyller 14 år. Veldig mange tror at god veiledning til foreldre som strever når barna er små, kan forhindre store barnevernssaker som kanskje ender meg overtagelse når barna blir tenåringer. Og dette er ikke noe jeg sitter og finner på, men noe som det er ganske bred enighet om, også i Hordaland vil jeg tro.

Jeg har annen oppfatning enn deg, her i Hordaland er folk flinke til å melde fra og som jeg nevner er spesiellt assistenter uten nødvendigvis kompetanse nok de som er værst, jeg har barn med spesielle behov der foreldrene er veldig flinke som blir uglesett og mistenkeliggjort uten grunn.
Da tenker jeg det er ped.leder eller styrers jobb å veilede. Ellers er det vel vanlig at ped.leder eller styrer signerer slike meldinger (selv om enhver selv er ansvarlig for å melde ved bekymring). Du kan jo tipse disse ivrige assistentene om at de kan ta en anonym drøfting med bv før de sender inn melding. Dermed får de jo eksperthjelp i fht om de bør melde eller ikke i hver enkelt sak. :)

Vel, disse foreldrene som ev gir saft til barn ved legging er utdannet både advokater, politi og sykepleiere, mener du jeg skal overprøve dem og fortelle hva som er rett her i livet?

Les det jeg skriver da... som ped.leder syns jeg du bør gå inn og veilede foreldrene hvis du mener de gjør ting som skader helsa (tennene) til barnet sitt. jeg tar overhode ikke stilling til om det er skadelig med saft fra tåteflaske, men sier at du må ta ansvar HVIS DU BLIR BEKYMRET. Og jøje meg - mener du at det har noe å si om foreldre er advokat, politi eller sykepleier? Du har vel din fagkunnskap og din magefølelse og dine retningslinjer uavhengig av om foreldrene er advokater???

• Liker 3
Skrevet

Alle vet at barn endrer atferd i takt med at de blir eldre. Poenget er at foreldre oftest ikke blir dårlige foreldre over natta den dagen poden fyller 14 år. Veldig mange tror at god veiledning til foreldre som strever når barna er små, kan forhindre store barnevernssaker som kanskje ender meg overtagelse når barna blir tenåringer. Og dette er ikke noe jeg sitter og finner på, men noe som det er ganske bred enighet om, også i Hordaland vil jeg tro.

- Joda,men det er jo derfor jeg b,la kartlegger det jeg kan, gir de gode opplevelser

lærer de sosial kompetanse, bevisst på utvikling av empati og setter nødvendige grenser.

De du snakker om har vel spesielle behov går jeg ut fra, de skulle absolutt hatt

kompetente pedagoger til å arbeide med dem, ikke stigmatisere foreldrene, ut i fra mine

erfaringer blir slike barn nektet vanlige forsikringer, stigmatiserte en del av dem og

foreldrene får skylden som "dårlige foreldre" og manglende "evner til grenssetting, det

er faktisk ikke alltid jeg har sett samarbeid her, tvert i mot. Barn merker veldig fort

hvordan foreldrene har det og det er ikke alltid like sunt og være offer for andres

mistenksomhet,noe som fører til at enkelte barn utagerer mer og nettopp bli store bv

saker i tenårne, de har rett og slett ikke nok kompetanse på nevrologiske diagnoser og

hvordan slike barn ser verden og lærer, også det tror jeg nok de er enig om i Hordaland

da jeg stadig ser de utlyse ledige stillinger.

Da tenker jeg det er ped.leder eller styrers jobb å veilede. Ellers er det vel vanlig at ped.leder eller styrer signerer slike meldinger (selv om enhver selv er ansvarlig for å melde ved bekymring). Du kan jo tipse disse ivrige assistentene om at de kan ta en anonym drøfting med bv før de sender inn melding. Dermed får de jo eksperthjelp i fht om de bør melde eller ikke i hver enkelt sak. :)

Slik jeg har oppfattet bv er det ikke alltid eksperthjelp, derimot har jeg faktisk blitt

overrasket over en del manglende kunnskap og hvor fordomsfulle enkelte kan være, de er jo

bare mennesker de og, er sikker på at en dyktig bv ansatt med intigritet forstår hva jeg

mener.

Les det jeg skriver da... som ped.leder syns jeg du bør gå inn og veilede foreldrene hvis du mener de gjør ting som skader helsa (tennene) til barnet sitt. jeg tar overhode ikke stilling til om det er skadelig med saft fra tåteflaske, men sier at du må ta ansvar HVIS DU BLIR BEKYMRET. Og jøje meg - mener du at det har noe å si om foreldre er advokat, politi eller sykepleier? Du har vel din fagkunnskap og din magefølelse og dine retningslinjer uavhengig av om foreldrene er advokater???

Det spørsmålet stilte jeg for å se reaksjoner, selvsagt veilder jeg der det trengs. Forskjellen på meg og en del andre er vel at jeg gjør det uten fordommer, oppstyr og hyppige meldinger når Lise får saft på flasken, heldigvis kan fint se HVA jeg blir urolig av uten og nødvendigvis tro at bv er riktig instans, kan nevne fastlege, bup og sykehus, nettopp der kan jeg forebygge mye og hindre bv overtagelse i ungdskalder.

Det handler om å se mennesker der de er ikke sant?

Gjest MorAase
Skrevet

At jeg, i affekt eller i ren utblåsning, kaller en helt anonym og intetanende tannlege for nazifaen, er ikke det samme som å kalle meg, TS, for en dårlig mor, eller å antyde at barnevernet burde bli obs på meg, det er helt forskjellige ting. tråden er ryddet og det er faktisk ekstremt mye harde og fordømmende holdninger som har vært mot meg her.

Jeg kommer aldri, undre noen som helst omstendighet, beklage noe som helst av det jeg har framsatt som mine meninger i denne tråden. Hvorfor? Fordi din framferd i tråden vitner om dårlig impulskontroll, ekstremt selvsentrerte tanker, finedtlighet mot viktige rutiner for å beskytte barn i ett samfunn der overgrep mot barn skjer daglig, ditt språkbruk mot en anonym tannlege og andre holdninger. I sum fremstår du som eksepsjonelt egosentrisk og blottet for evnen til å se ting i det store bildet. Så, når det gjelder tannlegen. Ting kan forsvinne i posten, glipp kan skje i rutiner. Når glipp i rutiner fører til et bedre vern for barn så blir ditt reaksjnsmønster enda mer uforståelig og ufordragelig. Det er jo som du skulle ha dårlig samvittighet for noe slik du tar på vei. Det er alt annet enn tillitsvekkende å oppfære seg slik du gjør. Den korrekte måten å reagere på er å ringe tannlegen, være saklig, imøtekommende og oppklarende der du legger frem missforståelser og annet og ser til å få ordnet opp så fort som mulig. Gjerne ved å komme med barnet til tannlegen samme dag.

I stede for å søke løsninger har du slått deg vrang, fremhevet deg selv som det O'store offer, angrepet barns sikkerhet mot voergrep og generelt vært lite moden i din oppførsel. At du ikke evner å ta inn over deg hvordan din egen oppførsel faktisk er, og heller skylder alt på alle andre, så må jeg si at jeg er oppriktig trist over at du jobber med barn. Selv nå som saken er så opplyst som den kan bli prøver du å fremme at det er alle andre det er noe feil med. Det vrir seg inni meg med tanke på at du skal oppføre deg likt mot forsvarsløse barn.

• Liker 6
Gjest MorAase
Skrevet

MorAase, jeg har angrepet et sikkerhetsnett? Jeg har skrevet ut frustrasjon over tannlege og dens misbruk av sin stilling, slik jeg ser det.

Du er vel den slemmeste av alle i denne tråden og du rakker ned på meg på en motbydelig, slem og faktisk grusom måte. Du slår under beltestedet og oppfører deg faktisk ganske så groteskt med alt du sier. Jeg synes synd på deg som har så mye ekkelt inni deg. :(

Du synes synd på meg som setter alle barn sin rett på vern fremfor dine behov? Tannlegen har gjort én ting, jobben sin!

• Liker 4
Gjest MorAase
Skrevet

Du oppfører deg faktisk mindre hyggelig enn meg.

Nei, hun gjør ikke det.

• Liker 3
Skrevet

Du synes synd på meg som setter alle barn sin rett på vern fremfor dine behov? Tannlegen har gjort én ting, jobben sin!

Vet du ka MorAse, du kan si hvca du vil men du legger voldsomt opp til ksrskrtestikker av negativ art om ett menneske du ikke kjenner, du skulle vært ydmyk nok til og fårstå hvorfor denne moren reagerer som hun gjør, hun kan jo fortelle om tidligere hendelser ved dette tannlegekontoret som ikke har vært bra.

Gjest MorAase
Skrevet

Vet du ka MorAse, du kan si hvca du vil men du legger voldsomt opp til ksrskrtestikker av negativ art om ett menneske du ikke kjenner, du skulle vært ydmyk nok til og fårstå hvorfor denne moren reagerer som hun gjør, hun kan jo fortelle om tidligere hendelser ved dette tannlegekontoret som ikke har vært bra.

Det er ingenting som har kommet frem som forsvarer TS sin oppførsel, reaksjon og/eller språkbruk tannlegen. I det store og hele viser TS trekk som er alt annet enn tillitsvekkende. Å få krystallklar respons på ett angrep på barns vern er ikke annet enn rett og rimelig og burde sendt TS i tenkeboksen.

Gjest TS Medina
Skrevet

Jeg kommer aldri, undre noen som helst omstendighet, beklage noe som helst av det jeg har framsatt som mine meninger i denne tråden. Hvorfor? Fordi din framferd i tråden vitner om dårlig impulskontroll, ekstremt selvsentrerte tanker, finedtlighet mot viktige rutiner for å beskytte barn i ett samfunn der overgrep mot barn skjer daglig, ditt språkbruk mot en anonym tannlege og andre holdninger. I sum fremstår du som eksepsjonelt egosentrisk og blottet for evnen til å se ting i det store bildet. Så, når det gjelder tannlegen. Ting kan forsvinne i posten, glipp kan skje i rutiner. Når glipp i rutiner fører til et bedre vern for barn så blir ditt reaksjnsmønster enda mer uforståelig og ufordragelig. Det er jo som du skulle ha dårlig samvittighet for noe slik du tar på vei. Det er alt annet enn tillitsvekkende å oppfære seg slik du gjør. Den korrekte måten å reagere på er å ringe tannlegen, være saklig, imøtekommende og oppklarende der du legger frem missforståelser og annet og ser til å få ordnet opp så fort som mulig. Gjerne ved å komme med barnet til tannlegen samme dag.

I stede for å søke løsninger har du slått deg vrang, fremhevet deg selv som det O'store offer, angrepet barns sikkerhet mot voergrep og generelt vært lite moden i din oppførsel. At du ikke evner å ta inn over deg hvordan din egen oppførsel faktisk er, og heller skylder alt på alle andre, så må jeg si at jeg er oppriktig trist over at du jobber med barn. Selv nå som saken er så opplyst som den kan bli prøver du å fremme at det er alle andre det er noe feil med. Det vrir seg inni meg med tanke på at du skal oppføre deg likt mot forsvarsløse barn.

Jeg vil ikke ha noen beklagelse fra deg, at du kan finne ut alt det du kan om meg på grunnlag av det som er skrevet her, det får være din sak, men jeg forbeholder meg retten til å synes du er ekkel og fordømmende. Dette er jo langt fra det verste du har skrevet og. Å ta på vei er en ting, hva du gjør er en annen ting, at jeg skriver her på et forum og får ut tanker og frustrasjon sier lite om hva jeg gjør i virkeligheten. I virkeligheten har jeg som sagt ringt tannlegen, forklart situasjonen og jeg har bestilt ny time til barnet mitt, dette var faktisk noe jeg gjorde allerede før jeg skrev inn en tråd her. Jeg ringte tannlegen samme dag som brevet kom i posten.

Du velger å overse mye av det jeg skriver, du trekker frem det som passer deg og dine antagelser og uttalelser om meg.

Du bestemmer deg for at jeg er vanskelig, ikke ser løsninger og at jeg reagerer som en idiot i situasjoner som gjør meg opprørt. Når jeg derimot ordnet opp i dette samme dag som brevet kom og gjorde det som er forventet og normalt i en slik situasjon, det er jo noe som heter at på seg selv kjenner man andre, og måten du skriver til meg på, måten du fordømmer og trekker slutninger om ALT sier meg utrolig mye om deg MorAase.

Gjest TS Medina
Skrevet

Jeg synes synd på deg som har så mye vondt inni deg at du er blitt så slem mot mennesker, rett og slett slår og mishandler verbalt, og jeg synes synd på de som blir utsatt for deg, de som kanskje ikke klarer å beskytte seg og se at enkelte mennesker bare er urimelig fordømmende, harde og ekle.

Skrevet

Jeg kan huske at jeg har svart Vera Vinge nedlatende, men det var svar på tiltale. Når man herreguder folk og gang på gang forundrer seg over hvor "dumme" de er, så synes jeg det var helt greit å svare med samme mynt tilbake, muligens noe overdrevet...

Da konkluderer jeg for meg selv at du opplever å bli behandlet nedlatende når du får motbør. Jeg syns nemlig ikke jeg var spesielt nedlatende mot deg, men mer oppgitt av at du virkelig ikke virker å forstå hva de fleste her prøver å fortelle deg. Men det er jo fort gjort å se noen paralleller mellom hvorfor du føler deg så krenket av tannlegen og dine reaksjoner i denne tråden. Jeg ooplevde heller ikke ditt svar til meg som direkte nedlatende, men det var jo tydelig at du reagerte på det jeg skrev, hvorpå ryggmarksrefleksen din resulterte i en barnslig kommentar tilbake. Litt rart for øvrig, at du ikke ser hvordan din måte å skrive og svare folk på gjør folk oppgitt og mindre hyggelige mot deg også.

Du har jo fått støtte på at meldingen til barnevernet sannsynligvis ble sendt for raskt i dette tilfellet, men det er visst ikke nok for deg. Flere har sagt at det høres ut som det er gjort en feil, mens du svarer med å angripe og samtidig kalle tannlegen for en nazifaen, selv om han sannsynligvis har handlet ut fra det han tror er sine vanlige regler (at han bare har sendt ut to innkallinger har han sannsynligvis ikke fått med seg, evt. har han faktisk sendt ut tre stk, men det siste har blitt borte i posten el).

Det er mye man kan/burde kunne ta opp når man jobber med barn, men akkurat dette med tenner vil vel heller være en sak som tannlege/lege/helsestasjon har ansvar for å ta opp.

Foreldre kan nok gjøre mange "feil" som omgivelsene ønsker å si ifra om, men som kanskje ikke fører frem hvis veiledningen ikke kommer fra rett person/instans.

Derfor er det vanskelig å veilede foreldre som f.eks gir barnet saft på tåteflaska, (når ingen lov sier at dette er forbudt), og foreldrene mest sannsynlig forstår at dette er usunt/skadelig - hva gjør man da? Om man påpeker det skadelige ved saft i tåteflaske, kan det gjøre samarbeidet med foreldre verre og vanskeligere ift andre ting, (man kan si ifra 1 gang og forsikre seg om at dette ikke skjer av ren uvitenhet, at de rett og slett ikke forstår at safta skader tennene, men man kan ikke tvinge dem til å slutte?)

Til det første du skriver, er vel dette et typisk eksempel på hvordan noen barn blir gående gjennom en hel barndom hvor "alle" vet at barnet sliter, men ingen gjør noe fordi alle tenker at det ikke er deres sak. Ikke at man skal dra det kortet i alle bv-diskusjoner, men vi husker vel hvordan det gikk i Christoffer-saken? Der så mange at han hadde det dårlig, men de på sykehuset tenkte at skolen sikkert var informert hvis noe var galt hjemme, mens skolen tenkte at sykehuset hadde meldt om så alvorlige skader. Resultatet ble at alle toet sine hender. Det er et ekstremt eksempel, men likevel illustrerende, når du nevner at meldingen må komme fra en viss instans. Du vet vel at alle som jobber med barn (eller voksne med barn) har en plikt til å melde fra selv ved en ubegrunnet mistanke om omsorgssvikt?

Til det andre sitatet, syns jeg faktisk det er skremmende at du som ped. leder mener det må et konkret lovbrudd til for å melde til barnevernet! Hvis du tolker barnevernloven slik, begynner jeg å skjønne hvorfor du syns de unge vikarene har for lett for å melde saker til bv... Det er heller ingen lov mot at foreldrene lar barna gå med skitne klær, men om man observerer at et barn går i de samme klærne i lange tider og de bare blir skitnere og skitnere, bør det ringe noen bjeller, selv om de konkrete småtingene man observerer kanskje ikke er så store i seg selv. Har man en dårlig magefølelse på grunn av ting man observerer over tid, bør man vurdere å sende en bekymringsmelding. Det er jo ikke det at f.eks. skitne klær i seg selv eller litt for mye saft trenger å være skadelig for barnet, men det man ser i en barnehage er jo ofte bare toppen av isfjellet, altså små ting som tyder på at ting kan være verre hjemme enn hva man vet. Hvis man skal følge din logikk, må man jo omtrent observere at barnet blir slått av sine foreldre for å kunne melde saken videre?

Jeg skjønner for øvrig heller ikke hvorfor disse såkalt ivrige unge ansatte i barnehagen din er et problem, når jeg antar at alle bekymringsmeldinger uansett går gjennom deg? Nå har hver ansatt uansett et selvstendig ansvar for å melde (dvs. den ansatte kan melde selv om leder er uenig), men det vanlige er jo at slike ting i utgangspunktet går i linje.

Og her bør du gå i deg selv. Skal du føle deg underlegen advokater og politifolk når det gjelder meninger om hva som er best for deres barn? Jeg antar du har en viss yrkesstolthet, og da bør du faktisk klare å tenke at disse menneskene ikke nødvendigvis er eksperter på barn selv om de har lange studier og prestisjefullte jobber, og at du tvert i mot kan ha noe å bidra med når det gjelder barneoppdragelse. Når det gjelder innkobling av barnevernet, er det uansett ikke du som overprøver dem - det blir opp til barnevernet å vurdere.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...