Gå til innhold

Møtte ikke til tannlegetimer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ikke for å være slem TS. Men når det kommer til barnas tannhelse bør du ha litt mer orden.

Kontrolltimer er viktig fordi da kan man oppdage ting og ta tak i det før det går alvorlig ut over tennene. Når det kommer til tenner er jeg veldig streng (ikke at jeg har barn selv). Det er kjempe viktig å ha sunne og friske tenner, og jeg syns tannlegekontoret hadde rett til å være bekymret. :opplyser:

Utnytt det at barnet ditt ikke må betale dyre dommer hos tannlege nå. Jeg må bestille meg en kontrollsjekk jeg også en av disse dagene, og det koster masse penger. :sukk:

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal være ærlig å si at det i glemme bort tre tannlegetimer på rad er mildt sagt sløvt, og du burde for ungen din sin skyld begynne å sette opp sånn på en synlig kalender hvor alle avtaler står skrevet opp.

Synes faktisk det er bra at de faktisk fanger opp at det er flere uteblitte timer. Som nevnt allerede så kan tannhelsen være et tegn på omsorgssvikt eller overgrep, og det er nok ikke noe godt tegn at sønnen din allerede har tre timer som det ikke er møtt til.

• Liker 3
Skrevet

Du burde bytte til en ny tannlege. Helt grotesk å true med bv bare pga uteblitte timer.

Skrevet

Du burde bytte til en ny tannlege. Helt grotesk å true med bv bare pga uteblitte timer.

Jeg tenker ikke at dette er noen "trussel" men mer en informasjon. Hvis det er et mønster i at foreldre ikke følger opp barnas tannhelse, melder tannlegen fra til bv, også får de nøste opp i hvorfor og evnt hjelpe foreldrene til å få bedre rutiner for oppfølging av barnet sitt. Finfint! Det er faktisk alvorlig å ikke følge opp barns tenner jevnlig, og som andre her sier - tannleger kan avdekke seksuelt misbruk, så det er sånn sett veldig veldig bra at tannlegen ikke lar noen barn slippe unna kontroll fordi foreldrene "roter" med timene.

Barnets tannhelse og tannlegebesøk er IKKE en privatsak som foreldre kan velge bort eller "rote bort" i fred og ro. Og TS, du mister ikke omsorgen for barnet ditt pga dette. Sannsynligvis vil du skjerpe deg når det gjelder barnets tannlegetimer framover, og da er jo alt supert! :)

Skrevet

Denne regelen gjelder for de fleste offentlige tannklinikker !

Og det er en god regel!

Gjest TS Medina
Skrevet

TS her.

Jeg synes ikke det er riktig at de sendte det brevet. Den timen i fjor, den kan jeg ikke huske å ha fått i posten en gang, har ikke sett noe brev om time, har ikke fått noe "glemtvarsel", påminning eller ny time i posten. Om det var en viktig time, eller noe som skulle være gjort da skulle de sendt påminnelse, glemtvarsel eller ringt, jeg synes det høres merkelig ut hele timen, og det forundrer ikke meg om det er en feil DE har gjort.

Så glemte jeg en time nå i juni, ringte og bestilte ny, men har misforstått hvilken dag det var. Jeg synes IKKE at dette er grunn nok til å sende brev til barnevern, og jeg synes det er mildt sagt ekkelt og skrekkelig å holde på sånn!

Min sønn har ikke hatt hull i en eneste tann, han er en flott og veltilpasset gutt som gjør det godt på skolen, godt i alt faktisk. Jeg er ikke det minste redd for barnevernet, men jeg irriterer meg grenseløst over tannlegen her, og jeg synes hun oppfører seg som en selvviktig nazifan :( Husker første timen vi var på, der spurte hun som rene inkvisisatorn om ALT mulig rart, en 6- åring, han svarte godt på alle spørsmålene, men jeg ble helt forfær over at det er mulig. Jeg har som sagt en flott og veltilpasset gutt, derfor bekymrer jeg meg ikke over noe barnevern, jeg kan være litt vimsete av og til, men følger opp gutten min mer enn godt nok. Jeg kommer derimot fra en belastet familie, og jeg vet at det er noen få individer som av en eller annen grunn ikke klarer å se et menneske for det de faktisk ER, men dømmer utfra andre ting, dette tror jeg er tilfellet her.

Det er min mening.

Og ja, det skulle bare mangle at man tar barnas tannhelse på alvor, derfor har han pusset tennene sine godt i alle år, han bruker tanntråd, skyller med fluor og har som sagt ikke hatt hull. jeg synes ikke dette var grunn til å sende et slikt brev!

Skrevet

Og ja, det skulle bare mangle at man tar barnas tannhelse på alvor, derfor har han pusset tennene sine godt i alle år, han bruker tanntråd, skyller med fluor og har som sagt ikke hatt hull. jeg synes ikke dette var grunn til å sende et slikt brev!

Som flere her har påpekt: dette er noe som går automatisk ved offentlige tannlegekontor! Det er ikke direkte rettet mot deg, og betyr ikke at de umiddelbart mener at du har forsømt barnet ditt. Det er rett og slett en måte å fange opp eventuell mishandling og forsømmelse på et tidlig tidspunkt!

Det at barnet ditt ikke har hatt hull tidligere er fullstendig irrelevant, og betyr på ingen måte at det ikke kan ha oppstått noe det siste året som kan gi grunn til bekymring. Siden dere ikke dukker opp til timene kan tannlegekontoret på ingen måte vite at du fremdeles er flink til å passe på tannhygienen til barnet ditt.

Siden du ikke har fått påminnelse om timen i fjor, og ikke kan huske å ha fått innkalling heller, er det jo ikke verre enn å ringe tannlegekontoret og fortelle dem på en høflig og grei måte at du dessverre ikke har vært klar over denne timen. Det skjer stadig vekk at ting kommer bort i posten, eller at menneskelig svikt på et annet sted i prosessen gjør at man ikke får den påminnelsen man skulle hatt. Tannlegekontoret vet dette, men hvis de ikke får beskjed om at det må ha skjedd en feil, så oppdages det jo ikke alltid!

Det ER grunn nok til å sende et slikt brev. Selv om DU ikke har forsømt barnet ditt, så finnes det dessverre de som gjør det, og tannlegen er blant de som har mulighet til å ta tak i slikt tidlig. Det er BRA at barna blir fulgt opp!

• Liker 5
Gjest TS Medina
Skrevet

Jeg synes det er idiotisk, ingenting som er skrevet her overbeviser meg om at det var riktig av de å sende det brevet, snarere motsatt. Og sist han var på kontroll er under et år siden, skulle ikke være noe problem. Nei, nazifaen, det er hva denne psykopatiske tannlegen er. :ler:

Skrevet

Jeg synes det er idiotisk, ingenting som er skrevet her overbeviser meg om at det var riktig av de å sende det brevet, snarere motsatt. Og sist han var på kontroll er under et år siden, skulle ikke være noe problem. Nei, nazifaen, det er hva denne psykopatiske tannlegen er. :ler:

Jøss, du blir faktisk mer overbevist om at det var feil å sende brevet av å lese at masse folk er uenige med deg og prøver opplyse deg om at dette er vanlige rutiner. Men da har du tydeligvis fått det som du ville da, nemlig å være enda sikrere på at tannlegen (eller offentlige tannleger flest, for den saks skyld) er en tulling, og målet med tråden er oppnådd.

Men klarer du altså ikke å se utenfor din egen situasjon og se at slike rutiner kan være bra, selv om det kanskje skjedde en misforståelse i ditt tilfelle?

• Liker 4
Skrevet

Og sist han var på kontroll er under et år siden, skulle ikke være noe problem.

Den timen i fjor, den kan jeg ikke huske å ha fått i posten en gang, har ikke sett noe brev om time, har ikke fått noe "glemtvarsel", påminning eller ny time i posten.

Hvis det er under et år siden sist han var på kontroll, så må vel det ha vært ca i september? Det betyr at du faktisk fikk ny innkalling til den timen du glemte i september.

Imponerende forresten, at kommunen har råd til å sjekke barna så ofte. Her vi bor får vi innkalling ca hvert 1,5 år.

Skrevet

Jeg synes det er bra at de sender ut varsel om at de vurderer å kontakte barnevernet, jeg. Det burde få folk flest til å huske på tannlegetimene til ungene sine.

Det TS ser ut til å ha problemer mer å skjønne er at dette ikke bare dreier seg om dem, men at det er en rutine tannleger har. Dette kan nok være med på å redde mange barn fra ting de ikke burde blir utsatt for lenger.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har forresten også opplevd å føle meg mistenkeliggjort hos skoletannlegen. Min sønn falt fra en huske og slo tennene i barnehagen, vi fikk da hastetime hos skoletannlegen for å sjekke at han ikke hadde skadet tennene.

Da vi troppet opp på timen der, syntes jeg tannlegen lot det skinne tydelig gjennom at hun syntes jeg ikke passet godt nok på sønnen min, siden noe slikt kunne skje (hallo, det skjedde i barnehagen!) Vi fikk videre beskjed om at bildet så greit ut, men at tennene måtte få ro de neste par ukene; ikke tygge hardt, forsiktig med pussing, osv. Vi fikk også ny time om et par uker, for å sjekke utviklingen.

Da vi kom på neste time, klagde tannlegen på at fortennene hans hadde belegg mot tannkjøttet pga dårlig pussing (altså etter at hun hadde bedt oss om å være forsiktig med å pusse dem). Hun sa også at her måtte hun ta bilder av resten av tennene for å se etter om annen behandling trengtes, og virket nesten skuffet da hun ikke kunne kjefte på meg for at han hadde hull.

Jeg fikk denne sønnen tidlig, kan være at det at jeg er ung mor har ført til at jeg ved flere anledninger har opplevd at helsepersonell har uglesett meg.

Skrevet

Og jo mer du skriver her, jo mer tenker jeg at det var helt riktig av tannlegen å bli bekymret. Du viser en holdning som er bekymringsverdig, og jeg håper virkelig at du ikke viderefører denne til dine barn.

Hva med å bare erkjenne at du har tabbet deg litt ut, forklare situasjonen for tannlegen og så gå videre med livet?

• Liker 3
Skrevet

Og jo mer du skriver her, jo mer tenker jeg at det var helt riktig av tannlegen å bli bekymret. Du viser en holdning som er bekymringsverdig, og jeg håper virkelig at du ikke viderefører denne til dine barn.

Hva med å bare erkjenne at du har tabbet deg litt ut, forklare situasjonen for tannlegen og så gå videre med livet?

Må innrømme at jeg er veldig enig i dette. Jo mer TS skriver, jo gladere blir jeg for at tannlegene faktisk prøver å ta tak i ting, og jeg synes det passer bedre og bedre at TS fikk seg en støkk her (mamma hadde ALDRI reagert sånn på å få et slikt varsel, men det er fordi hun er trygg på omsorgsrollen sin. Slik reaksjon som her tyder jo på at det er en viss mor som får litt noia når hun oppdager at noen faktisk følger litt med. Ikke et godt tegn...).

• Liker 3
Skrevet

TS her.

Jeg synes ikke det er riktig at de sendte det brevet. Den timen i fjor, den kan jeg ikke huske å ha fått i posten en gang, har ikke sett noe brev om time, har ikke fått noe "glemtvarsel", påminning eller ny time i posten. Om det var en viktig time, eller noe som skulle være gjort da skulle de sendt påminnelse, glemtvarsel eller ringt, jeg synes det høres merkelig ut hele timen, og det forundrer ikke meg om det er en feil DE har gjort.

Så glemte jeg en time nå i juni, ringte og bestilte ny, men har misforstått hvilken dag det var. Jeg synes IKKE at dette er grunn nok til å sende brev til barnevern, og jeg synes det er mildt sagt ekkelt og skrekkelig å holde på sånn!

Min sønn har ikke hatt hull i en eneste tann, han er en flott og veltilpasset gutt som gjør det godt på skolen, godt i alt faktisk. Jeg er ikke det minste redd for barnevernet, men jeg irriterer meg grenseløst over tannlegen her, og jeg synes hun oppfører seg som en selvviktig nazifan :( Husker første timen vi var på, der spurte hun som rene inkvisisatorn om ALT mulig rart, en 6- åring, han svarte godt på alle spørsmålene, men jeg ble helt forfær over at det er mulig. Jeg har som sagt en flott og veltilpasset gutt, derfor bekymrer jeg meg ikke over noe barnevern, jeg kan være litt vimsete av og til, men følger opp gutten min mer enn godt nok. Jeg kommer derimot fra en belastet familie, og jeg vet at det er noen få individer som av en eller annen grunn ikke klarer å se et menneske for det de faktisk ER, men dømmer utfra andre ting, dette tror jeg er tilfellet her.

Det er min mening.

Enig. Fordommer knyttet til såkalt sosial arv florerer det av. Både blant enkelte i helsepersonellet og hos barnevern. Det er mange som dømmer enkelmennesker utifra hvilken oppvekst de har hatt og hva slags foreldre de har hatt. Ikke finn deg i trusler. Kontakt advokat og bytt tannlege.

Hadde også vært fint om du la ut navnet på denne tannlegen her.

Det har du faktisk lov til da du ikke krenker vedkommendes personvern ettersom informasjonen er knyttet til vedkommendes yrkesutøvelse og ikke privatliv.

Husk også å send klage på vedkommende til helsetilsynet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes IKKE at dette er grunn nok til å sende brev til barnevern, og jeg synes det er mildt sagt ekkelt og skrekkelig å holde på sånn!

Så bra! Nå lærer du deg kanskje å ta tannlegetimene på alvor.

Gjest TS Medina
Skrevet

Jøss, du blir faktisk mer overbevist om at det var feil å sende brevet av å lese at masse folk er uenige med deg og prøver opplyse deg om at dette er vanlige rutiner. Men da har du tydeligvis fått det som du ville da, nemlig å være enda sikrere på at tannlegen (eller offentlige tannleger flest, for den saks skyld) er en tulling, og målet med tråden er oppnådd.

Men klarer du altså ikke å se utenfor din egen situasjon og se at slike rutiner kan være bra, selv om det kanskje skjedde en misforståelse i ditt tilfelle?

Jo, det klarer jeg helt fint, men jeg synes ikke dette tilfellet klassifiserer til en sånn trussel. Jeg synes tannlegen er helt på trynet ekkel og dum!

Hvis det er under et år siden sist han var på kontroll, så må vel det ha vært ca i september? Det betyr at du faktisk fikk ny innkalling til den timen du glemte i september.

Imponerende forresten, at kommunen har råd til å sjekke barna så ofte. Her vi bor får vi innkalling ca hvert 1,5 år.

Ja, det har du rett i, det var kanskje egentlig ikke en vanlig kontroll, de sjekket en baktann med emaljefeil, og det skulle være i den forbindelsen den innkallingen i oktober (som jeg ikke har fått og ikke fikk beskjed om før nå i barnevernstrusselbrevet) var. I alle fall er det ikke noe unormalt lenge siden han var på vanlig kontroll. Den nye vanlige kontrolltimen skulle han ha nå i høst/sommer. ringte og bestilte ny time, fikk ikke før i september, så de hadde det jo ikke akkurat kjempetravelt.

Og til dere som mener at min måte å være på her er bekymringsverdig og som mener at kanskje det ville være riktig å kontakte barnevern poå grunn av at jeg virker sånn eller sånn. Det er jo kvinneguidens ulvekor på sitt verste, hjelpe meg. Jeg er ikke usikker på min rolle som mor, jeg er en god mor og jeg er opptatt av at mine barn får den oppfølgingen de skal. Men jeg finner meg ikke i dritt fra en idiotisk tannlege når det ikke er grunn.

Slik denne saken ser ut så, fra min side, glemte jeg en tannlegetime nå nylig, ringte og bestilte ny time, på grunn av en misforståelse/hørefeil trodde jeg at den timen var en uke senere enn det viste seg at den var. Jeg var altså klar til å dra til tannlegen med sønnen min denne fredagen, men det viser seg at timen var forrige fredag. jeg får et brev i posten om at jeg ikke har møtt og trussel om melding til barnevern. jeg skjønner ingenting og ser at det står at vi har uteblitt til 3 timer, den ene skulle være satt opp i spetember i fjor, og jeg har ikke mottatt noe brev eller innkalling til noen time i september i fjor, ikke noe varsel eller beskjed om ikke oppmøtt heller (noe man faktisk skal få når det gjelder barn).

Og jeg skjønner at det er bra med rutiner og at tannlegen kan fange opp diverse, men dette var ikke grunn til noe slik brev, tannlegen er i mine øyne helt forrykt!

Skrevet

Jo, det klarer jeg helt fint, men jeg synes ikke dette tilfellet klassifiserer til en sånn trussel. Jeg synes tannlegen er helt på trynet ekkel og dum!

Jammen, herlighet da, slike regler er jo til for å fange opp de barna som faktisk har det dårlig hjemme. Det sier seg jo selv at noen vil få søkelyset urettmessig rettet mot seg, fordi det kan være flere grunner enn omsorgssvikt for at man ikke møter til tannlegetimer. Nå kan det være tannlegen har gjort en feil ang. timen i fjor, men det kan også være innkallingen kom på avveien i posten for alt vi vet. Hvis tannlegen har registrert tre ikke møtt-timer, fulgte h*n jo bare reglene ved å sende bekymringsmelding. At du er trygg i din morsrolle er jo flott - da trenger du vel ikke å tenke mer på dette, annet enn å ta en telefon til tannlegen, evt. barnevernet?

Poenget her er jo at de har en generell regel - det er ikke sikkert de mistenker noe galt spesielt i ditt tilfelle. Mens andre lignende tilfeller ville utgjør en reell grunn til bekymring. Du får dette til å handle veldig om deg spesifikt, syns jeg, og virker å mangle forståelse for at det er snakk om en generell rutine (som kanskje denne gangen bygget på en misforståelse).

• Liker 6
Gjest TS Medina
Skrevet

Jammen, herlighet da, slike regler er jo til for å fange opp de barna som faktisk har det dårlig hjemme. Det sier seg jo selv at noen vil få søkelyset urettmessig rettet mot seg, fordi det kan være flere grunner enn omsorgssvikt for at man ikke møter til tannlegetimer. Nå kan det være tannlegen har gjort en feil ang. timen i fjor, men det kan også være innkallingen kom på avveien i posten for alt vi vet. Hvis tannlegen har registrert tre ikke møtt-timer, fulgte h*n jo bare reglene ved å sende bekymringsmelding. At du er trygg i din morsrolle er jo flott - da trenger du vel ikke å tenke mer på dette, annet enn å ta en telefon til tannlegen, evt. barnevernet?

Poenget her er jo at de har en generell regel - det er ikke sikkert de mistenker noe galt spesielt i ditt tilfelle. Mens andre lignende tilfeller ville utgjør en reell grunn til bekymring. Du får dette til å handle veldig om deg spesifikt, syns jeg, og virker å mangle forståelse for at det er snakk om en generell rutine (som kanskje denne gangen bygget på en misforståelse).

Ja, herlighet og herregud og himle litt med øynene så vi får brukt masse hyggelige latterliggjøringsteknikker med en gang. Tannlegen må i det minste gjøre det tannlegen skal gjøre før de sender et sånt brev, i det minste være sikker på at det er innkallet til 3 timer og at rutinene deres er fulgt på den måten de skal, noe som helt tydelig ikke har skjedd her. Jeg forstår at det er generell rutine, men jeg synes ikke dette passer inn i denne rutinen i det hele tatt. Særlig siden jeg selv ringte og bestilte ny time etter at jeg hadde glemt en. Jeg har bestilt ny time til han, og jeg overlever dette helt fint på alle måter, men jeg irriterer meg grenseløst over den idiotiske tannlegen og skulle ønske jeg slapp å sette mine ben inn i den bygningen igjen. :(

Skrevet

Jeg har bestilt ny time til han, og jeg overlever dette helt fint på alle måter, men jeg irriterer meg grenseløst over den idiotiske tannlegen og skulle ønske jeg slapp å sette mine ben inn i den bygningen igjen. :(

Jamen, dersom guttunger er 12 år, så trenger vel ikke du å sette dine ben i den bygningen? Med såpass negativ holdning er det kanskje best å la det være så det ikke smitter over på sønnen din?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...