Gjest Cosette Skrevet 30. juli 2011 #101 Skrevet 30. juli 2011 Det er jo ikke slik at akademikere har monopol på oppføre/uttrykke seg akademisk. Det er mange andre som absolutt har en sterke evne til å tilegne seg ny kunnskap og å formidle denne til andre uten å være akademikere. Det er ikke det at du hadde vært akademisk anlagt som hadde fått meg til å ikke ville date deg - det hadde vært tankegangen din om at andre som i utgangspunktet ikke er akademikere ikke er i stand til det samme - noe jeg mener er feil. Jeg blir kvalm av folk som ser ned på andre eller som lager seg fordommer mot mennesker de ikke har møtt - på bakgrunn av utdanning eller noe helt annet. Å herregud. Her må man frem med teskjeen igjen. Det handler om felles interesser og fundament, ikke fordommer og å "se ned på andre". Hvis du liker new age og alternativ livsfilosofi, og ønsker en partner som også forstår, interesserer seg for og holder på med new age og alternativ livsfilosofi, vil det da si at du automatisk ser ned på de som velger å bruke tiden sin på noe annet? Eller handler det snarere om at man ser for seg at et forhold fungerer best om man deler referanseramme? Det finnes selvsagt et og annet akademisk menneske i landet som ikke har mer enn videregående, men det er ikke unaturlig å anta at de fleste som er akademisk interesserte faktisk befatter seg med nettopp akademia innen etellerannet fagfelt.
Gjest imli Skrevet 30. juli 2011 #102 Skrevet 30. juli 2011 Nå var det ikke jeg som brukte uttrykket, men det ligger liksom litt mer i begrepet "preppy" enn kun at han kler seg konservativt. Det var litt for enkelt av meg å kun knytte det til klesstil i forrige innlegg, det har litt med selve auraen rundt vedkommende å gjøre også. Kanskje man kan si det slik: preppy = klassisk, konservativt og ulastelig antrukket person med en aura av dannelse og.. ehm.. noe aristokratisk? Dette ble vanskelig Det er uansett veldig greit med ett ord som favner om alt man mener. Ein konservativ/danna person med konservativ stil? Eller rett og slett berre "konservativ"? Favnar ganske vidt det og.
Gjest MorAase Skrevet 30. juli 2011 #103 Skrevet 30. juli 2011 Jenter/kvinner hvordan vil du beskrive den perfekte mann for akkurat deg? 1. Personlighet: 2. Utseende: 3. Interesser: 4. Sosial status blant venner/famile/osv: 5. Yrke: 6. Økonomi: Legg gjerne til flere punkter viss du mener jeg har glemt noen. 1: Dannet 2: Ikke så viktig, men han må være ved god helse. 3: Naturvitenskap og mennesker. 4: Høy. Jo høyere jo bedre. 5: Hva som helst bare det gir vitenskaplig viktige resultater for menneskeheten. 6: Solid. Lavt behov/ønske om fysisk omgang er veldig viktig. Helst ikke over behovet for å få et par barn.
Steinar40 Skrevet 30. juli 2011 #104 Skrevet 30. juli 2011 (endret) Takk, nå hjalp det betraktelig. Nå kan jeg sånn noenlunde se for meg hva som menes. (Venter i spenning på "edge") Dette er åpenbart hva vi på godt norsk kaller for en "soss" hehe En sånn Blærum fyr som har arvet alle penga av pappa'n sin vettu. Og den økonomiske sansen til mamma hehe Endret 31. juli 2011 av Steinar40
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2011 #105 Skrevet 30. juli 2011 Jeg tror ikke den finnes en perfekt mann for meg. Jeg tror det finnes mange flotte menn som i større eller mindre grad passer sammen med meg
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2011 #106 Skrevet 30. juli 2011 Slik ser jeg for meg preppy med edge: Eksempel 1: http://www.google.no/imgres?q=the+sartorialist&hl=no&gbv=2&tbm=isch&tbnid=iAwwhgA2p1se5M:&imgrefurl=http://definitivetouch.com/news/sartorialist-burberry-the-art-trench/&docid=qNxURJPxskvcIM&w=432&h=640&ei=H4A0TsSkJcOE-wbfkt2ODQ&zoom=1&iact=hc&vpx=606&vpy=238&dur=4844&hovh=273&hovw=184&tx=119&ty=170&page=6&tbnh=142&tbnw=96&start=127&ndsp=30&ved=1t:429,r:4,s:127&biw=1344&bih=638 Eksempel 2: http://www.google.no/imgres?q=the+sartorialist&hl=no&gbv=2&tbm=isch&tbnid=zKE59BZFFZP3gM:&imgrefurl=http://slamxhype.com/fashion/the-sartorialist-top-shots-at-pitti-uomo/&docid=61MndKYPy4-gpM&w=450&h=450&ei=r4A0TqqHOMie-Qbbz8WhDQ&zoom=1&chk=sbg&iact=hc&vpx=1076&vpy=62&dur=2016&hovh=225&hovw=225&tx=177&ty=118&page=10&tbnh=140&tbnw=140&start=226&ndsp=21&ved=1t:429,r:6,s:226&biw=1344&bih=638 Eksempel 3: http://www.google.no/imgres?q=the+sartorialist&hl=no&gbv=2&tbm=isch&tbnid=O6I4gjzCld2rPM:&imgrefurl=http://mensrag.wordpress.com/2008/11/03/mag-rag-chanel-menswear-colleciton-by-the-sartorialist-for-fantastic-man/&docid=dN2DNPPkmiCfLM&w=500&h=334&ei=wYA0Trq_Esno-gb1kpCaDQ&zoom=1&chk=sbg&iact=hc&vpx=400&vpy=172&dur=2437&hovh=183&hovw=275&tx=204&ty=94&page=16&tbnh=126&tbnw=189&start=369&ndsp=16&ved=1t:429,r:1,s:369&biw=1344&bih=638 Generelt sett - den herrestilen som blir portretert i denne bloggen: http://thesartorialist.blogspot.com/
Steinar40 Skrevet 31. juli 2011 #107 Skrevet 31. juli 2011 Slik ser jeg for meg preppy med edge: Generelt sett - den herrestilen som blir portretert i denne bloggen: http://thesartorialist.blogspot.com/ Generelt sett - mannfolk er IKKE interesserte i klær og mote! Innse det.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2011 #108 Skrevet 31. juli 2011 Nå var det ikke jeg som brukte uttrykket, men det ligger liksom litt mer i begrepet "preppy" enn kun at han kler seg konservativt. Det var litt for enkelt av meg å kun knytte det til klesstil i forrige innlegg, det har litt med selve auraen rundt vedkommende å gjøre også. Kanskje man kan si det slik: preppy = klassisk, konservativt og ulastelig antrukket person med en aura av dannelse og.. ehm.. noe aristokratisk? Dette ble vanskelig Det er uansett veldig greit med ett ord som favner om alt man mener. Jeg ser for meg en mann med lys blå skjorte og genser knyttet over skuldrene. Min mann`s skrekk av en påkledning ...
Steinar40 Skrevet 31. juli 2011 #109 Skrevet 31. juli 2011 Jeg ser for meg en mann med lys blå skjorte og genser knyttet over skuldrene. Min mann`s skrekk av en påkledning ... Ja, herregud! Men vi har altså et norsk ord og uttrykk for dette fra tidligere som heter "soss". Og vi trenger da ikke å innføre enda flere idiotiske engelske uttrykk i det norske språket.
Cata Skrevet 31. juli 2011 #110 Skrevet 31. juli 2011 Jeg ser for meg en mann med lys blå skjorte og genser knyttet over skuldrene. Min mann`s skrekk av en påkledning ... Det var noe sånt jeg også begynte å se for meg etterhvert.
lys Skrevet 31. juli 2011 #111 Skrevet 31. juli 2011 Vel, deg om det. Kanskje menn er flinkere til å se mennesket bak fasaden? Har du tenkt over det? Jeg opplever Norske kvinner som materialistiske og overfladiske. Hos mange av dem er det kanskje ikke så tydelig, men graver man langt nok inn finner man likevel dritten innerst inne. Jeg har så langt i livet mitt erfart at hva et menneske bedriver dagene sine med sier mye om personligheten. Å kunne stille krav til seg selv og ha såpass selvdisiplin at man klarer å jobbe for å innfri disse er egenskaper jeg setter høyt hos andre mennesker. Også synes jeg også det er helt i orden at man stiller krav til en partner og ikke bare "nøyer seg med det første og det beste" - det er lov å være litt kvalitetsbevisst - faktisk anser jeg det som en god egenskap å inneha. Jeg vet ikke om du er den samme AB som beklager deg over damer som stiller høye krav til en mann, men ikke stiller samme krav til seg selv - det synes også jeg er helt patetisk. Men jeg opplever ikke at dette gjelder for de fleste norske kvinner - eller så vanker bare jeg i et miljø med få slike. Jeg stiller selv høye krav til meg selv, høyere enn jeg gjør til andre. Men jeg merker likevel at jeg mister noe respekt for mennesker som sluntrer unna og som generelt krever mer enn de yter. Så et slikt menneske kunne jeg ikke levd sammen med. Og jeg tror du har helt rett i at folk er materialistiske og overfladiske - ja, jeg er også det - men dette tror jeg ikke er noe unikt for kvinnene - menn er absolutt like overfladiske og materialistiske. 1
Steinar40 Skrevet 31. juli 2011 #112 Skrevet 31. juli 2011 Og jeg tror du har helt rett i at folk er materialistiske og overfladiske - ja, jeg er også det - men dette tror jeg ikke er noe unikt for kvinnene - menn er absolutt like overfladiske og materialistiske. Det finnes alltid unntak, men den gjennomsnittlige mann er helt sikkert akkurat like overfladisk og materialistisk som den gjennomsnittlige kvinne, ja. Bare at det kan variere litt hvor det kommer til uttrykk med ulike interesseområder. Det som imidlertid henger igjen er at kvinner fortsatt krever at mannen skal (være med på å) finansiere hennes krav som f.eks nytt kjøkken etc. Kvinner er generelt sett "flinke" til å kreve. Menn har vanligvis ikke samme innstilling til at dama skal (være med på å) finansiere hans interesser. Vi er nok ikke akkurat likestilte der, vil jeg påstå
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2011 #113 Skrevet 31. juli 2011 Nå har vel menn en tendens til å kreve at kvinner skal finansiere store deler av eller alt når det kommer til hans barn...
Steinar40 Skrevet 31. juli 2011 #114 Skrevet 31. juli 2011 Nå har vel menn en tendens til å kreve at kvinner skal finansiere store deler av eller alt når det kommer til hans barn... Akkurat det har jeg faktisk sett eksempel på. Men jeg tror nok at kvinner må skylde seg mye selv også der. Kvinner er som sagt veldig flinke til å kreve sitt, men noe tyder på at det ikke gjelder for utgifter til klær etc. til felles barn. Rimelig ubegripelig egentlig Samtidig må vi ikke glemme at barnetrygd og eventuell kontantstøtte etc. faktisk skal gå til utgifter til barna.
lys Skrevet 31. juli 2011 #115 Skrevet 31. juli 2011 Det finnes alltid unntak, men den gjennomsnittlige mann er helt sikkert akkurat like overfladisk og materialistisk som den gjennomsnittlige kvinne, ja. Bare at det kan variere litt hvor det kommer til uttrykk med ulike interesseområder. Det som imidlertid henger igjen er at kvinner fortsatt krever at mannen skal (være med på å) finansiere hennes krav som f.eks nytt kjøkken etc. Kvinner er generelt sett "flinke" til å kreve. Menn har vanligvis ikke samme innstilling til at dama skal (være med på å) finansiere hans interesser. Vi er nok ikke akkurat likestilte der, vil jeg påstå Mens menn i større grad er opptatt av at dama skal se fin ut. Like overfladisk/matierialistisk motivert det, spør du meg. Det er ikke uten grunn at man ser forhold/konstellasjoner der en gammel riking gifter seg med ei lekker berte. Men selv om det kan være fristende å generalisere, bør man likevel i møte med andre være forsiktig med å tilegne andre intensjoner de kanskje ikke innehar.
Steinar40 Skrevet 31. juli 2011 #116 Skrevet 31. juli 2011 Mens menn i større grad er opptatt av at dama skal se fin ut. Like overfladisk/matierialistisk motivert det, spør du meg. Det er ikke uten grunn at man ser forhold/konstellasjoner der en gammel riking gifter seg med ei lekker berte. Javisst. Er det noen som sier noe annet? Dette forholdet er da også årsaken til de fleste kvinners sterke fokus på eget utseende. Og menns ønske om å være rik. Men selv om det kan være fristende å generalisere, bør man likevel i møte med andre være forsiktig med å tilegne andre intensjoner de kanskje ikke innehar. Tja, praktisk talt alle har det ovenstående i ryggraden i en større eller mindre grad, avhengig av kjønn. Tror ikke det blir mye generalisering ut av å påstå det. Personlig er jeg under gjennomsnittet materialistisk, men allikevel kunne jeg godt tenkt meg å være rik og kunne kjøpe akkurat det jeg ville ha
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2011 #117 Skrevet 31. juli 2011 Å herregud. Her må man frem med teskjeen igjen. Det handler om felles interesser og fundament, ikke fordommer og å "se ned på andre". Hvis du liker new age og alternativ livsfilosofi, og ønsker en partner som også forstår, interesserer seg for og holder på med new age og alternativ livsfilosofi, vil det da si at du automatisk ser ned på de som velger å bruke tiden sin på noe annet? Eller handler det snarere om at man ser for seg at et forhold fungerer best om man deler referanseramme? Det finnes selvsagt et og annet akademisk menneske i landet som ikke har mer enn videregående, men det er ikke unaturlig å anta at de fleste som er akademisk interesserte faktisk befatter seg med nettopp akademia innen etellerannet fagfelt. Vel, jeg har opplevd mer enn en gang at mange -spesielt kvinner- benytter argumentet om "felles referanseramme" når de i virkeligheten mener at de med høyere utdannelse (som er helt ordinært i dag) mener at de er bedre enn de som ikke har dette. Det er jo påfallende at det også nesten kun er høyere utdannelse som benyttes som faktor når man skal bedømme om man har lik referanseramme eller ei. For felles interesser på andre områder har minst like mye å si. Hadde det i virkeligheten dreid seg om å bare finne en felles plattform, så hadde også dette blitt trukket inn i vurderingen.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2011 #118 Skrevet 31. juli 2011 Jeg har så langt i livet mitt erfart at hva et menneske bedriver dagene sine med sier mye om personligheten. Å kunne stille krav til seg selv og ha såpass selvdisiplin at man klarer å jobbe for å innfri disse er egenskaper jeg setter høyt hos andre mennesker. Også synes jeg også det er helt i orden at man stiller krav til en partner og ikke bare "nøyer seg med det første og det beste" - det er lov å være litt kvalitetsbevisst - faktisk anser jeg det som en god egenskap å inneha. Det er greit nok å ha ønsker for hva man vil ha i en partner og ikke bare nøyer seg med det første og beste, men problemet er jo at disse kravene for kvinner nesten alltid innebærer sosial statys/yrke/jobb/inntekt. Jeg vet ikke om du er den samme AB som beklager deg over damer som stiller høye krav til en mann, men ikke stiller samme krav til seg selv - det synes også jeg er helt patetisk. Men jeg opplever ikke at dette gjelder for de fleste norske kvinner - eller så vanker bare jeg i et miljø med få slike. Jeg stiller selv høye krav til meg selv, høyere enn jeg gjør til andre. Men jeg merker likevel at jeg mister noe respekt for mennesker som sluntrer unna og som generelt krever mer enn de yter. Så et slikt menneske kunne jeg ikke levd sammen med. Jeg er ikke denne brukeren, men jeg skjønner han godt - det er faktisk ganske mange kvinner som krever uten å yte. Men man har det vel kanskje for godt på kjønnsmarkedet. Når man bare kan lene seg tilbake og la menn gjøre jobben på sjekkfronten, så kan man jo i prinsippet velge og vrake - da trenger man jo i prinsippet ikke å stille noen krav til seg selv heller. Det gjør det bare ennå mer kvalmt i mine øyne. Og jeg tror du har helt rett i at folk er materialistiske og overfladiske - ja, jeg er også det - men dette tror jeg ikke er noe unikt for kvinnene - menn er absolutt like overfladiske og materialistiske. Jeg er ikke enig. Det er svært sjelden du ser en mann som stiller tlsvarende materialistiske/statuskrav som det de fleste kvinner gjør.
katinkatinka Skrevet 31. juli 2011 #119 Skrevet 31. juli 2011 Her er mitt svar: 1. Personlighet: Snill, reflektert, morsom og smart. Vesentlig at det går an å snakke med ham om andre ting enn været. 2. Utseende: Høy, litt trent og med et mandig utseende. Litt tredagersskjegg og markerte kjevebein. Namm! 3. Interesser: Trenger ikke være noe konkret, så lenge det gir ham livsglede. 4. Sosial status blant venner/famile/osv: Har en tendens til å falle for "ledere" som holder gjengen samlet og er den venner/familie henvender seg til. Det er selvsagt ikke sånn det MÅ være, men føler at det sier noe om mannen. 5. Yrke: Noe som gir ham lyst til å dra på jobb, et arbeid han har ambisjoner med og utfører godt. Det kan i grunnen være hva som helst. 6. Økonomi: Nok til at vi kan reise av og til, bo greit og slippe å snu hver krone hele tiden. Jeg har vært i forhold hvor en mann som tjente 5m + klaget mer over økonomi enn han som tjente 350 000. Det viktigste er at han har kontroll på økonomien.
lys Skrevet 31. juli 2011 #120 Skrevet 31. juli 2011 1. Det er greit nok å ha ønsker for hva man vil ha i en partner og ikke bare nøyer seg med det første og beste, men problemet er jo at disse kravene for kvinner nesten alltid innebærer sosial statys/yrke/jobb/inntekt. 2. Jeg er ikke denne brukeren, men jeg skjønner han godt - det er faktisk ganske mange kvinner som krever uten å yte. Men man har det vel kanskje for godt på kjønnsmarkedet. Når man bare kan lene seg tilbake og la menn gjøre jobben på sjekkfronten, så kan man jo i prinsippet velge og vrake - da trenger man jo i prinsippet ikke å stille noen krav til seg selv heller. Det gjør det bare ennå mer kvalmt i mine øyne. 3. Jeg er ikke enig. Det er svært sjelden du ser en mann som stiller tlsvarende materialistiske/statuskrav som det de fleste kvinner gjør. 1. Hva er problemet? 2. Du finner både kvinner og menn i dette landet som er mer opptatt av å kreve enn å yte. Men det gjelder slettes ikke alle, så ingen grunn til å resignere totalt og miste troen på menneskeheten. 3. Som jeg tidligere har nevnt setter mange menn en dames utseende høyt. Jeg tror det er like mange menn som tar en dame som partner utelukkende for hennes pene ytre som det er damer som tar en mann som partner utelukkende for hans pengebok.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå