Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest reebok
Skrevet (endret)

1. Personlighet:

Ha lett for å prate, fortelle hva han føler (ikke "vet ikke jeg"), være åpen for at andre ikke har samme meninger som han (ergo ikke besserwisser eller bastant i at han har rett og sånn er det), omtenksom (som i å forstå partnerens behov ut i fra situasjonen), hensynsfull (f.eks å ikke dra hjem folk til fest når partneren skal tidlig opp på jobb), likestille begges liv (som f.eks at man ikke skal vektlegge sin egen familie og uffe seg når man skal besøke partnerens), ha litt humor (altså ikke være dønn seriøs hele tida og må kunne ta en spøk), ha moderat med sjalusi (litt sjalusi er bare helt greit, men ikke når man ikke kan være seg selv lengre)

2. Utseende:

Av utseende er ikke dette det viktigste, så lenge han har trekk jeg personlig syns er fine (jeg må jo faktisk tenne på drømmemannen min) og at han steller seg og ser ålreit ut. Det er m.a.o viktigere at han ser velstelt og ikke stinker enn at han har modellansikt og modellkropp. Av valg av stil m.t.p utseende faller jeg litt for rocka stil (jeans, t.skjorte, gjerne noe armbånd av lær e.l. og gjerne skinnjakke), men igjen blir dette helt irrelevant om jeg faller for en type med en annen stil.

3. Interesser:

Så lenge det ikke er veldig altoppslukende interesser som krever mye av hans fritid eller at han blir for entusiastisk, så er det irrelevant for meg hva slags interesser han har. Men selvfølgelig kjempefint om vi har noen interesser felles som vi kan gjøre, og at han ikke er religiøs da dette er et syn jeg ikke deler med han.

4. Sosial status blant venner/famile/osv:

Skjønte ikke denne helt. Om han er godt likt av folk? Det er jo et pluss, men det viktigste er jo at jeg liker han og han liker meg.

5. Yrke:

Ganske irrelevant for meg så lenge han trives i det han gjør og han ikke jobber 24/7.

6. Økonomi:

Alle har jo en økonomi, poenget er hvordan man håndterer den og hva slags syn man har på det. Jeg selv er forsiktig med penger, vurderer ting og undersøker før jeg kjøper noe, og velger heller å droppe et nytt kleskjøp hvis jeg har det trangt og velger da heller å utsette kjøpet til seinere. Jeg vil ta det som et stort pluss om drømmemannen deler det samme synet på økonomi som meg, da jeg har vært borti menn som har kredittkortgjeld opp etter ørene, og som endte med en mer kostbar hverdag for meg siden han ikke kunne bidra stort, menn som har skyhøyt studielån uten å ha gjort noe annet enn å surra på universitetet uten en gang å ha fullført fag, eller menn som har superdyre hobbyer og som kjøper seg blakke på dette og som da ender med at jeg må bidra unødvendig mye til hverdagslige ting. Kontroll tror jeg er stikkordet for meg angående økonomi!

Endret av reebok
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg forbeholder meg faktisk retten til å bestemme selv hva som er "skikkelig" nok arbeid til at jeg ønsker å date en mann.

For meg vil det si et inntektsgivende yrke på den rette siden av loven, enten det er jurist eller musiker vi snakker om. Småkriminell eller etisk tvilsom virksomhet og tilfeldige strøjobber uten mål og mening er eksempler på hva jeg ikke ønsker meg i en mann. Jeg tror ikke jeg er alene om dette, jeg vil tro de fleste moderne menn heller ikke ønsker seg dette i en kvinne.

Jeg har til gode å høre at de fleste menn er veldig kresne på hva kvinnen bedriver så lenge det er lovlig. Det er vel det eneste jeg kan være enig med deg i.

I et land hvor det er praktisk gjennomførbart å ta høyere utdanning for alle som ønsker og har kapasitet nok, er det ikke urimelig å anta at det vil gå et - om ikke alltid riktig, så ihvertfall brukbart - skille mellom de som velger dette og de som ikke velger dette. At enkelte er talentfulle gründere og jobber seg opp, betyr ikke at de ikke skiller seg merkbart fra de som har tatt minst en mastergrad og gjerne mer fra universitet. Det betyr ikke at de ikke er flinke, men at de ikke er like akademisk rettede og har en like stor interesse for dette som det jeg har. Det er nemlig ikke graden av "suksess" jeg tenker på. Høyere utdanning gjør deg ikke til et bedre menneske, men erfaringsmessig gjør det deg mer attraktiv og kompatibel med MEG, hvilket jeg vitterlig trodde var det tråden skulle handle om.

At høyere utdanning er så tilgjengelig og praktisk gjennomførbart fører jo også til at det er så mange som har det, slik at det ikke er noe spesielt lenger. Det har også ført til at nivået har gått ned, for at utdanning skal tilpasses masssene. Derfor er jeg ikke enig med deg i at gründere ikke skiller seg ut fra de som har tatt en mastergrad. Folk med mastergrad innen diverse mer eller mindre nyttige grader går det ørten av på dusinet. Folk som greier å starte en bedrift selv, og som klarer å holde det gående er det langt mellom. Live with it, det er ikke prestisjefylt å gjennomføre en mastergrad i dag, kanskje med unntak av et og annet nyttig studium som siv. ing og lege.

Det er selvfølgelig helt greit at det gjør deg mer kompatibel med DEG og mange andre kvinner, men det at du hadde vært så opptatt av utdanning under dating hadde fått hvertfall meg til å miste interessen helt. For som du sier selv. Det har blitt så vanlig at det er ikke noe mer spesielt å ha det, enn å ikke ha det. Derfor blir det også meningsløst for meg å fokusere så mye på det.

Gjest Cosette
Skrevet

Over til noko anna - kan folk halde seg til norsk i skildringane sine? Kva faen betyr "preppy menn med edge"???

Det er ikke så rart at man av og til tyr til engelske uttrykk i beskrivelser, da 1) det finnes langt flere og gjerne mer treffende uttrykk i det engelske språket, og 2) mange moderne uttrykk har sitt utspring i engelskspråklige filmer, serier og medier.

Jeg kommer rett og slett ikke på norske ord som beskriver 100% treffende hva som menes med "preppy" og "edge".

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke så rart at man av og til tyr til engelske uttrykk i beskrivelser, da 1) det finnes langt flere og gjerne mer treffende uttrykk i det engelske språket, og 2) mange moderne uttrykk har sitt utspring i engelskspråklige filmer, serier og medier.

Jeg kommer rett og slett ikke på norske ord som beskriver 100% treffende hva som menes med "preppy" og "edge".

Eg har i alle fall ikkje peiling på kva det er for noko. Likevel er eg ganske sikker på at det finnest fullverdig norske ord og uttrykk for det same.

AnonymBruker
Skrevet

Eg har i alle fall ikkje peiling på kva det er for noko. Likevel er eg ganske sikker på at det finnest fullverdig norske ord og uttrykk for det same.

Det gjør det. Kanskje noen av kvinnene her som skryter så uhemmet av sin høyere utdanning og refleksjonsevner her kan definere noen passende oversettelser?

• Liker 1
Gjest Cosette
Skrevet

Jeg har til gode å høre at de fleste menn er veldig kresne på hva kvinnen bedriver så lenge det er lovlig. Det er vel det eneste jeg kan være enig med deg i.

At høyere utdanning er så tilgjengelig og praktisk gjennomførbart fører jo også til at det er så mange som har det, slik at det ikke er noe spesielt lenger. Det har også ført til at nivået har gått ned, for at utdanning skal tilpasses masssene. Derfor er jeg ikke enig med deg i at gründere ikke skiller seg ut fra de som har tatt en mastergrad. Folk med mastergrad innen diverse mer eller mindre nyttige grader går det ørten av på dusinet. Folk som greier å starte en bedrift selv, og som klarer å holde det gående er det langt mellom. Live with it, det er ikke prestisjefylt å gjennomføre en mastergrad i dag, kanskje med unntak av et og annet nyttig studium som siv. ing og lege.

Det er selvfølgelig helt greit at det gjør deg mer kompatibel med DEG og mange andre kvinner, men det at du hadde vært så opptatt av utdanning under dating hadde fått hvertfall meg til å miste interessen helt. For som du sier selv. Det har blitt så vanlig at det er ikke noe mer spesielt å ha det, enn å ikke ha det. Derfor blir det også meningsløst for meg å fokusere så mye på det.

Men her snakker du igjen om hva som er "presisjefylt". Dette har ikke jeg uttrykt noen interesse for overhodet, det får stå på din regning. Ei heller hva som regnes for å være "spesielt". Jeg velger da ikke kjæreste etter hvem som er den flinkeste eller beste til å holde en bedrift gående, men hvem jeg har mest å snakke med om, en som har noenlunde samme tankegang, og som liker å utfordres på det akademiske plan. Petter Stordalen er sikkert en drivende flink forretningsmann, har høy status i næringslivs-Norge og har jobbet seg opp til å bli en av landets rikeste menn - men for meg er han uinteressant som partner.

At du ikke ville ønsket å date meg er helt greit. Heldigvis er det mange andre som vil.

• Liker 1
Gjest Cosette
Skrevet

Det gjør det. Kanskje noen av kvinnene her som skryter så uhemmet av sin høyere utdanning og refleksjonsevner her kan definere noen passende oversettelser?

"Definere noen passende oversettelser"? Hva i all verden mener du? Hvordan passer ordet "definere" inn den sammenhengen? Mener du å velge et passende norsk ord?

Skrevet

Kanskje noen da kan forklare hva som menes i det minste, om man ikke har noen direkte oversettelse av det?

Gjest Cosette
Skrevet

Når det gjelder ordet "preppy" så er det - så vidt jeg har forstått - ikke et egentlig ord, det er en forkortelse av ordet "preparatory" og er et slags urbant uttrykk som ofte brukes for å beskrive en viss stil eller væremåte. Slike urbane uttrykk er ofte vanskelige å finne et treffende norsk ord for. Det skulle ikke forundre meg om ordet havner i de norske ordbøkene i fremtiden.

• Liker 1
Skrevet

Når det gjelder ordet "preppy" så er det - så vidt jeg har forstått - ikke et egentlig ord, det er en forkortelse av ordet "preparatory" og er et slags urbant uttrykk som ofte brukes for å beskrive en viss stil eller væremåte. Slike urbane uttrykk er ofte vanskelige å finne et treffende norsk ord for. Det skulle ikke forundre meg om ordet havner i de norske ordbøkene i fremtiden.

Iflg ei ordbok eg fann på nettet, tyder "preparatory" visstnok "forberedende". Og edge? Kant? Kan ikkje sjå kva desse orda har med ein manns utsjånad/stil og gjera....

Skrevet (endret)

Omtrent som "barnslig" altså? Eller "ikke ferdig utviklet"? Jeg har en mistanke om at jeg er på ville veier, men det eneste "preppy" får meg til å tenke på er engelske prep-school... :klo:

Og når det gjelder "on the edge" så tenker jeg på "kvinner på randen", men jeg ser liksom ikke for meg at noen ønsker seg en underutviklet skrulling heller :ler: .

Mer hjelp ønskes, takk?

Endret av Cata
AnonymBruker
Skrevet

"Definere noen passende oversettelser"? Hva i all verden mener du? Hvordan passer ordet "definere" inn den sammenhengen? Mener du å velge et passende norsk ord?

Man velger et ord dersom man finner noe som er passende i forhold til betydningen av det engelske ordet. Man definerer noe -kanskje må man ha flere ord enn et enkeltord for å få frem den engelske betydningen- dersom man må.

Skrevet

Iflg ei ordbok eg fann på nettet, tyder "preparatory" visstnok "forberedende". Og edge? Kant? Kan ikkje sjå kva desse orda har med ein manns utsjånad/stil og gjera....

To sjeler og omtrent en tanke. :sjenert:

Gjest Cosette
Skrevet

Kanskje noen da kan forklare hva som menes i det minste, om man ikke har noen direkte oversettelse av det?

Siterer fra Urban Dictionary:

preppy

A prep is typically a well-educated, good-looking person who comes from a solid, well-established, "old-money" family. Preps lean towards conservatism, and generally are well-dressed and buttoned-down in public. A prep is inclined to wear clothes from Brooks, Lacoste, J. Crew, and Lily Pulitzer - NOT Abercrombie or American Eagle, as some non-preps believe. A prep is usually an all around good guy (or girl) and would be unlikely to brag about their status or wealth. Preps shouldn't be characterized as spoiled underachievers - if they were, where would top-tier schools like Princeton get their preppy reputations? Colleges and universites are becoming more democratic each year; an unqualified student wouldn't gain admittance on family wealth alone. People who bash preps have probably only had contact with the A & F, A & E kind of wannabe-prep - and in many cases I would agree with their comments. But a true prep is far more understated; they would drive a Volkswagen GTI over a Cadillac, vacation on the Vineyard or on Bermuda rather than on St. Bart's, favor subtlety over ostentation. The people on this site who don't like preps are either jealous or haven't actually met a real one.

I denne tråden og på norsk generelt brukes begrepet helst om klesstil, altså en klassisk, ulastelig og noget tilkneppet stil.

Skrevet

Siterer fra Urban Dictionary:

I denne tråden og på norsk generelt brukes begrepet helst om klesstil, altså en klassisk, ulastelig og noget tilkneppet stil.

Men kvifor i all verda ikkje berre skrive at du ynskjer ein mann med klassisk, konservativ klesstil? :klo:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men her snakker du igjen om hva som er "presisjefylt". Dette har ikke jeg uttrykt noen interesse for overhodet, det får stå på din regning. Ei heller hva som regnes for å være "spesielt". Jeg velger da ikke kjæreste etter hvem som er den flinkeste eller beste til å holde en bedrift gående, men hvem jeg har mest å snakke med om, en som har noenlunde samme tankegang, og som liker å utfordres på det akademiske plan. Petter Stordalen er sikkert en drivende flink forretningsmann, har høy status i næringslivs-Norge og har jobbet seg opp til å bli en av landets rikeste menn - men for meg er han uinteressant som partner.

At du ikke ville ønsket å date meg er helt greit. Heldigvis er det mange andre som vil.

Det er jo ikke slik at akademikere har monopol på oppføre/uttrykke seg akademisk. Det er mange andre som absolutt har en sterke evne til å tilegne seg ny kunnskap og å formidle denne til andre uten å være akademikere. Det er ikke det at du hadde vært akademisk anlagt som hadde fått meg til å ikke ville date deg - det hadde vært tankegangen din om at andre som i utgangspunktet ikke er akademikere ikke er i stand til det samme - noe jeg mener er feil. Jeg blir kvalm av folk som ser ned på andre eller som lager seg fordommer mot mennesker de ikke har møtt - på bakgrunn av utdanning eller noe helt annet.

Skrevet

Takk, nå hjalp det betraktelig. Nå kan jeg sånn noenlunde se for meg hva som menes.

(Venter i spenning på "edge")

AnonymBruker
Skrevet

Men kvifor i all verda ikkje berre skrive at du ynskjer ein mann med klassisk, konservativ klesstil? :klo:

Du kan så si. For mange Norske kvinner er det viktig å vise at de er "velutdannet" og kan strø om seg med Engelske uttrykk for å sette seg selv på pidestallen.

• Liker 2
Skrevet

Takk, nå hjalp det betraktelig. Nå kan jeg sånn noenlunde se for meg hva som menes.

(Venter i spenning på "edge")

Eg og :ler:

Gjest Cosette
Skrevet

Nå var det ikke jeg som brukte uttrykket, men det ligger liksom litt mer i begrepet "preppy" enn kun at han kler seg konservativt. Det var litt for enkelt av meg å kun knytte det til klesstil i forrige innlegg, det har litt med selve auraen rundt vedkommende å gjøre også. Kanskje man kan si det slik: preppy = klassisk, konservativt og ulastelig antrukket person med en aura av dannelse og.. ehm.. noe aristokratisk? Dette ble vanskelig :ler: Det er uansett veldig greit med ett ord som favner om alt man mener.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...