Gå til innhold

Stor eksplosjon i Oslo


Gjest Vampen

Anbefalte innlegg

Gjest Vettel

"Vårt svar er mer demokrati, mer åpenhet, mer humanitet, men aldri naivitet." av Jens Stoltenberg

Synes jeg oppsumerer bra.

Utenforskap, vold, mobbing, hat, rasisme, ikke-kjærlighet, tap, savn og mye mer. Dette oppsumerer oppskriften på slike handlinger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pastablasta

Dette er jeg dypt uenig i.

De aller, ALLER fleste (99,99% av befolkningen ?) kan få tilgang til internet gjennom egen PC eller gjennom andre. Det er ingen grunn til å provosere om noen er nyskjerrig.

Ville du brukt slike argumenter om andre tema? Kanskje man for eksempel ikke bør trykke kritiske artikler om at John Fredriksen er nullskatteyter, siden han kan bli provosert? Hadde du ikke synes det var rart å måtte grave deg rundt på internett for å finne dette ut?

Har det nyhetsverdi, bør det bli trykket. Det er faktisk det som er medias oppgave.

Besides, selv om mange har mulighet til å bruke nettet, er det ikke alle som behersker det (eldre folk). Aviser og tv gir lett-tilgjengelige nyheter (for alle), internett gir det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterkt!

Og han har rett.

Han oppsummerer hva "alle" har snakket om de siste to dagene.

Hvordan vi skal møte onskapen med demokrati og åpenhet.

Hvordan vi må stå sammen mot ondskapen

Hvordan slike terrorhandlinger ikke skal ta fra oss tryggheten.

Han, og alle andre, har rett, og jeg håper virkelig at alle klarer å gjennomføre dette, slik at vi kan vise at "et øye for et øye" ikke er den eneste veien.

For å sitere Stine Renate Håheim:

Hvis en mann kan skape så mye hat, kan man bare forstille seg hvor mye kjærlighet vi som en samhørighet kan skape.

Vold skaper vold

Hat skaper hat

Vi må bekjenpe det onde med det gode!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Synes den ser litt sånn Tempelridder uniform. Syk-på sinnet uniform passer bra. Ellers så er det mange refferanser tilbake til riddertiden i manifestet hans. Han har heller ikke forstått som så mange andre at denne perioden kanskje egentlig ikke handlet om relgion, men makt.

Litt off the record.

Trodde du som meg Vampen til å begynne med. at dette var Gaddafi/Libya?

Skal han være tempelridder burde han ha dukket opp i rustning. Med tanke på at han utførte ugjerningen sin iført en uniform, så er det uansett et hån.

Jeg hadde mer tro på Gaddafi enn islamisme ja. Jeg hadde egentlig aldri troa på islamisme/Al Qaida, både pga omstendighetene rundt bomba (plassering, tidspunkt ect) og det faktum at målet virket å være politisk. Om det var Mohammed tegningene som var greia, så hadde jo faktisk Cappelen-Damm, som ikke ligger så langt unna, vært et langt mer logisk mål. Så ja, med utgangspunkt i at målet så ut til å være politisk, en angrep på styresmaktene i landet, så var Gaddafi høyt oppe på lista over kandidater. Bombingen minnet også litt om de planene han hadde for å bombe Oslo på 70-tallet. Jeg hadde også mer tro på at det var ham enn en Afghanistan-kobling, iom at Afghanistan er "old news" og Gaddafi er den som har kommet med ferske trusler. Men når meldingene om Utøya kom skjønte jeg egentlig at det ikke var ham. Det var et ulogisk mål for en arabisk tyrann, jeg tviler på om han i det hele tatt kjenner til AUFs sommerleier og hva i all verden skulle han vinne på å skyte der? Det var vel egentlig da jeg begynte å mistenke at det kunne være en terrorist av typen home grown, men inntil det tenkte jeg Gaddafi ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det virkelig noen som trodde at det var islamister som sto bak da skytingen på Utøya ble kjent??

Jeg hadde ikke peiling på hva som skjedde, og valgte å ikke trekke konklusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Var det virkelig noen som trodde at det var islamister som sto bak da skytingen på Utøya ble kjent??

De fleste skjønte ikke hva som skjedde eller klare å se koblingn mellom disse to.

Men de fleste, om ikke alle, trodde eller mistenkte sterkt at det va rislamister som sto bak.

Bare sjekk de første sidene av tråden her. Og jeg har kvittet meg med et par FB-venner for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Var det virkelig noen som trodde at det var islamister som sto bak da skytingen på Utøya ble kjent??

Mange. Og ikke bare nordmenn. Var innom NY Post for å se hva de skrev der og enda gjerningsmannens identitet og politiske og religiøse tilknytninger var beskrevet i artikkelen så var det haugevis av mennesker som skrek ut om islamister og muslimer. Og hevdet at han måtte ha jobbet for muslimer fordi ingen kristne konservatister gjorde slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

For noe fanatisk tullprat. Blir som å skrive: "Hitler drakk vann. Derfor er det skremmende at det fortsatt er mennesker som drikker vann der ute."

Fanatisk tullprat?

Litt av en sammenligning du lager der, som det å drikke vann er det samme som å spre hat på internett. Eneste forskjellen på Anders og resten er at Anders er intelligent og kapabel til å planlegge, OG har ressursene har trengte. Deres hat og skremselspropaganda og meninger og whatnot er så godt som identiske. Det betyr at de deler samme syn som Anders.

Lurer på om du hadde skrevet det samme om det var en muslim som sto bak. Tror ikke vi hadde sett så mye til den 'kjærligheten' gitt. Eller kalt noen 'fanatisk'. Istedet hadde du kalt dette "høyst reelt og sannsynlig".

Og please ikke fortell meg noe annet, nå som vi vet at gjerningsmannen er hvit så klarer vi å tenke somewhat rasjonelt. Det hadde ikke vært tilfelle om det var en muslim, you know it and everybody else knows it.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Mange. Og ikke bare nordmenn. Var innom NY Post for å se hva de skrev der og enda gjerningsmannens identitet og politiske og religiøse tilknytninger var beskrevet i artikkelen så var det haugevis av mennesker som skrek ut om islamister og muslimer. Og hevdet at han måtte ha jobbet for muslimer fordi ingen kristne konservatister gjorde slike ting.

Det kaller jeg hjernevaskede folk.

Selv om man legger frem fakta så klarer de likevel å dra egne slutninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pastablasta

Jeg håper forresten de som kritiserte kongen for å være for "kald" under talen så bildene fra minnegudstjenesten i dag, hvor både kongen og dronningen vår var oppløst i tårer. Jeg tror man må forstå at kongens rolle også kommer med en del forventninger til korrekt oppførsel. I en offisiell tale til folket er det nok også et aspekt av at kongen skal være samlet. Jeg tror ikke man finner mange taler fra konger eller dronninger hvor monarken er i oppløsningen. Nå skal det sies at jeg, og mange andre, så en beveget og sliten konge under talen. Men når man ser bildene fra minnegudstjenesten, så ser man nok enda bedre hvor tungt dette er for kongen vår. En minnegudstjeneste er en helt annen setting enn en offisiell tale fra monarken, så da er det nok også mer naturlig at han virkelig kan vise følelsene på lik linje med alle andre. Alt i alt så syntes jeg kongen har gjort en meget god jobb, han har klart balansegangen mellom å være en samlet og verdig konge og et medmenneske som gråter over det tragiske, meget bra.

Jeg så minnegudstjenesten, og jeg er enig med deg. Han gjorde virkelig jobben sin. Det er lett å kritisere "hoffet" for å være overfladiske snorklippere, men de har faktisk noen jævlige jobber også, innimellom. Jeg fikk ny respekt for kongen etter dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pastablasta

Det virker som mange i sin iver etter å krangle om politikk og rasjonalisere handlingene og fordele skyld, glemmer at dette er snakk om en ekstremt gal og syk mann. Det har ingen hensikt å trekke linjer til politiske partier og politiske meninger blant folket generelt. Det han hevder å stå for, kan man finne deler av i alle politiske leire, i alle menneskers tanker, i alle deler av verden.

Begynner man med slike pekefingertendenser, vil man bare bevege seg i retning av det terrorister og ekstremister ønsker: Å skape kaos og frykt, og kneble menneskers frihet og rett til å ha egne meninger. Vi SKAL ALDRI tillate noen å stikke kjepper i hjulene for demokratiet og ytringsfriheten. Det gjelder ikke bare terrorister og ekstremister, men alle andre også.

Alle former for ekstremisme burde kategoriseres under en og samme paraply, der de hører hjemme!

Jeg kan bare skrive under på dette her. Godt sagt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongen skal opptre profesjonelt når han holder taler. Han skal ikke stå der og sippe liksom. Uansett er han litt ensformig i stemmen til vanlig har jeg lagt merke til. (Hvertfall under taler)

Han bryr seg han. Men han var nok sikkert lei seg, og da er det vel ikke så lett for ham å gjøre noe sørlig ut av seg..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste skjønte ikke hva som skjedde eller klare å se koblingn mellom disse to.

Men de fleste, om ikke alle, trodde eller mistenkte sterkt at det va rislamister som sto bak.

Bare sjekk de første sidene av tråden her. Og jeg har kvittet meg med et par FB-venner for å si det slik.

det var vel kanskje litt å ta i.

jeg trodde selv det var muslimer. Terrorangrep fra muslimer har vi nok alle egentlig ventet litt på... Med bombetrusler her og der for ikke så lenge siden heller, så er det ikke så rart.

Folk vet jo ikke hva de skal si eller mene, og trekker raske konklusjoner.

Selvfølgelig, det er litt dumt å sitte å skrive dritt om muslimer før man vet noe. Men når noe sånt skjer er det ikke mange som klarer å tenke klart......

Har selv ei på face som 'truet' på profilen sin å slette alle venner som nevnte at dette kunne være muslimer (før vi fikk vite hvem som sto bak). Det syns jeg var litt latterlig. Hun visste jo selv at mange kom til å tro det, og hun vet nok godt hvorfor også....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VG skriver nå at politiet vil lukke fengslingsmøtet.

Veldig bra, synes jeg!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv ei på face som 'truet' på profilen sin å slette alle venner som nevnte at dette kunne være muslimer (før vi fikk vite hvem som sto bak). Det syns jeg var litt latterlig. Hun visste jo selv at mange kom til å tro det, og hun vet nok godt hvorfor også....

Hadde flere som gjorde det samme. Selv var jeg på jobb da det skjedde, og ble fortalt om terrorangrepet og at Oslo var bombet. Ja, jeg tenkte at det kunne være muslimer (da ekstremister, selvfølgelig. Det er ikke snakk om å dømme en hel religion her) ganske kjapt, rett og slett fordi Norge har blitt truet mer enn en gang av ekstremistgrupper. Trodde de hadde gjort alvor av truslene. Ble rett og slett sint av at alle som tenkte tanken ble stemplet som rasister. Er det så rart da, men tanke på nyere historie? Slettet faktisk alle de som kom med den meldingen. Jøss, så flink du er som kopierer og limer inn noe andre har skrevet. Som om du ikke tenkte tanken selv. Idiot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

det var vel kanskje litt å ta i.

jeg trodde selv det var muslimer. Terrorangrep fra muslimer har vi nok alle egentlig ventet litt på... Med bombetrusler her og der for ikke så lenge siden heller, så er det ikke så rart.

Folk vet jo ikke hva de skal si eller mene, og trekker raske konklusjoner.

Selvfølgelig, det er litt dumt å sitte å skrive dritt om muslimer før man vet noe. Men når noe sånt skjer er det ikke mange som klarer å tenke klart......

Har selv ei på face som 'truet' på profilen sin å slette alle venner som nevnte at dette kunne være muslimer (før vi fikk vite hvem som sto bak). Det syns jeg var litt latterlig. Hun visste jo selv at mange kom til å tro det, og hun vet nok godt hvorfor også....

Jeg trodde selv det var muslimer, sier ingenting på det. Kunne aldri falt meg inn at det var en nasjonalist(eller hva han nå enn kaller seg) gjorde det og er like overrasket som det du er. Selv om statistikk viser at de som står blant flesteparten av terrorangrepene siden ifjor ikke er utført av muslimer men andre grupper, så er vi nok alle farget av medias påvirkning der muslimene er "the bad guys". Poenget er iallefall ikke at de fleste antok eller trodde at det var muslimer, men fordi de var så kjappe med å spre hat og dritt og spesielt nå som det viste seg å være en hvit norsk mann så er de blitt plutselig musestille. Rotter.

Forskjellen er at jeg spredde ikke hatmeldinger og annet tull på statusprofilen min for det om. Selv om det hadde vist seg å være muslimer hadde jeg heller ikke da oppdatert FB med "send pakket hjem" og lingende statuser. Det er derfor jeg valgte å slette et par iom at disse tydeligvis er retarderte mennesker som jeg ikke har lyst å ha noen ting med å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde flere som gjorde det samme. Selv var jeg på jobb da det skjedde, og ble fortalt om terrorangrepet og at Oslo var bombet. Ja, jeg tenkte at det kunne være muslimer (da ekstremister, selvfølgelig. Det er ikke snakk om å dømme en hel religion her) ganske kjapt, rett og slett fordi Norge har blitt truet mer enn en gang av ekstremistgrupper. Trodde de hadde gjort alvor av truslene. Ble rett og slett sint av at alle som tenkte tanken ble stemplet som rasister. Er det så rart da, men tanke på nyere historie? Slettet faktisk alle de som kom med den meldingen. Jøss, så flink du er som kopierer og limer inn noe andre har skrevet. Som om du ikke tenkte tanken selv. Idiot.

Disse ekstreme muslimene (hvertfall noen grupper av dem) var jo faktisk glade for at Norge hadde blitt angrepet. Så noe sympati for disse gruppene er det ikke noe vits i å vise uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pastablasta

[..]

Du får ikke verden til å gå fremover ved å kritisere andre, men ved å komme med forslag til forbedringer uten å tråkke på andres følelser. For meg virker du kanske følelsesmessig avstumpet.

..ok, si at vi skulle ta deg på alvor, forslag til forbedringer uten å tråkke på andres følelser, det høres jo fint og flott ut, men hvordan skal du forsikre deg om at du ikke tråkker på andres følelser? In real life? Det kan du ikke.

Realiteten er at man sårer andres følelser, det er ikke til å unngå! Både fordi folk reagerer forskjellig på samme ting, og fordi folk har ulik oppfatning av andres terskel.

Jeg vil påstå at verden ikke hadde kommet særlig langt uten kritikk av ymse slag (også kritikk som kan slumpe til å såre menneskers følelser). Ingen kritikk, ingen endring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Var det virkelig noen som trodde at det var islamister som sto bak da skytingen på Utøya ble kjent??

Ja, skremmende nok. Selv eksperter stod fast på teorier om Al Qaida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...