Gå til innhold

Stor eksplosjon i Oslo


Gjest Vampen

Anbefalte innlegg

3 timer siden, tunaen skrev:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I kveld har jeg bladd gjennom de første 20-30 sidene.

Forvirrelsen. Sjokk. 
Sinne. Rasisme.

Sjokk igjen, når dødstallene begynte å stige. Vantro at mediene sier et så høyt tall som 30. Hvorfor skal de rapportere så usikre tall?

For en forferdelig dag det var, og er. Virker ennå uvirkelig. Så urettferdig. Så umenneskelig at noen kan drepe andre på kloss hold.

Nå... Fortvilelse. Folk var så bastante på at det var pga innvandring. Måtte være en muslim se! Nordisk? Kan fortsatt være muslim!

Man skulle tro at verden hadde endret seg. Men det er blitt verre. Istedenfor å bygge broer og la mennesker være mennesker, ikke vi og dem, så skyter rasismen i været og polariseringen er verre enn noen gang.

Flyktningkrisen i 2015 skapte flere ABB-er, heller enn å tenke hvordan kan vi alle leve side om side. Virker som at noen tror at mistro og hat er en god måte å skape et velfungerende og inkluderende samfunn for alle uansett rase, tro, etnisitet og legning.

Men jeg håper ennå. At de som deler propaganda fra D og R (orker ikke skrive navnene for å unngå at flere skal oppdage sidene), slutter med det. Slutter å lese nyheter med agenda. Slutter å la seg fyre og mate egne perspektiver med bekreftelsesnyheter. Vi må tro på demokratiet. Ytringsfrihet. Ensidige nyheter gagner ingen. Mener du at nyhetssidene mangler en stemme, tips de! Bli en journalist selv om mulig! Alle journalister er på utkikk etter nye vinklinger og perspektiver. Alle journalister streber etter balanse. Det gagner ingen å ha et ensidig fokus. Alle sider må frem.

Tankene mine går til ofre og pårørende på denne dagen. Vi glemmer aldri ❤️

Er det virkelig så rart at folk trodde at det var en eller flere muslimer? På den tiden hadde Europa hatt masse terrorangrep hvor muslimer stod bak. Selv tenkte jeg veldig kjapt at det måtte være en nordmann, fordi gjerningspersonen åpenbart var ute etter Arbeiderpartiet. Muslimske terrorister er vel mest ute etter bombe å kollektivtransport/turistattraksjoner, og dette var en som var sint på et politisk parti. Men jeg kan godt skjønne hvorfor folk trodde det de trodde. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 hours ago, clyde said:

Er det virkelig så rart at folk trodde at det var en eller flere muslimer? På den tiden hadde Europa hatt masse terrorangrep hvor muslimer stod bak. Selv tenkte jeg veldig kjapt at det måtte være en nordmann, fordi gjerningspersonen åpenbart var ute etter Arbeiderpartiet. Muslimske terrorister er vel mest ute etter bombe å kollektivtransport/turistattraksjoner, og dette var en som var sint på et politisk parti. Men jeg kan godt skjønne hvorfor folk trodde det de trodde. 

Det er forskjell på å tro det må være islamistisk terror og å krydre antakelsene med skjellsord som "drittfolk" og "faenskap". Jeg vil tro det var det siste tunaen siktet til.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pawn Hearts skrev:

Det er forskjell på å tro det må være islamistisk terror og å krydre antakelsene med skjellsord som "drittfolk" og "faenskap". Jeg vil tro det var det siste tunaen siktet til.

Slik situasjonen var den gang er begge deler fullt forståelig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, clyde said:

Slik situasjonen var den gang er begge deler fullt forståelig. 

Vel, da er vi uenige. De fleste klarte heldigvis også å unngå den typen rasistiske betegnelser.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en forferdelig tråd å lese. Har lest mer eller mindre de første 40 sidene. Fornemmet så godt sjokket og sorgen folk i tråden her opplevde. Uff, det var tøff lesing. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.7.2020 den 22.47, Apis skrev:

Rart å lese sine egne meldinger igjen, så mange unge som måtte bøte med livet, sjokk, uvirkelighet og totalt meningsløst.

Var veldig rart å lese de! Husker så godt alle disse..følelsene. Først var det bare «eksplosjon? Jaja..langt unna her vi bor», til sjokk og sorg og tårer. 💔

På 22.7.2020 den 23.17, Blondie65 skrev:

 

Men uansett hvem det er som gjør en så grufull gjerning og uansett grunn til at man gjør det, så hjelper ikke det de som ble utsatt for dette terrorangrepet - enten det er de overlevende eller de pårørende som i dag ser tilbake på den grufulle fredags ettermiddagen.

Måtte vi aldri glemme! :dagens-rose:

Helt sant❤️
 

 

På 23.7.2020 den 16.38, SoWhat? skrev:

For en forferdelig tråd å lese. Har lest mer eller mindre de første 40 sidene. Fornemmet så godt sjokket og sorgen folk i tråden her opplevde. Uff, det var tøff lesing. 

Veldig😔

På 23.7.2020 den 9.35, Pawn Hearts skrev:

Det er forskjell på å tro det må være islamistisk terror og å krydre antakelsene med skjellsord som "drittfolk" og "faenskap". Jeg vil tro det var det siste tunaen siktet til.

Det siste selvfølgelig.

uansett burde vi vel alle være enige om at muslimer ikke identifiserer seg med terrorister, på samme måte som at 30-årige menn som fortsatt bor hjemme hos mor og far ikke identifiserer seg med han der...

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.7.2011 den 15.40, Gjest Vampen skrev:

Interessant å se artiklene som listes opp under denne:

"- Jeg liker en mindre penis"

"Hårtap: - De beste behandlingene"

"Karina og Magnus elsker nakenyoga"

Jaja.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
jabx skrev (På 3.8.2020 den 10.01):

Interessant å se artiklene som listes opp under denne:

"- Jeg liker en mindre penis"

"Hårtap: - De beste behandlingene"

"Karina og Magnus elsker nakenyoga"

 

Endret av Klappe
Feilsitert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig sterkt å lese denne tråden i dag. En ufattelig tragedie, som er like ufattelig i dag, 10 år senere. 

:dagens-rose:


Ekstremisme er det farligste av det farlige. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze skrev (På 22.7.2011 den 18.54):

En gruppe som kaller seg Helpers tar på seg ansvaret. De sier dette er bare begynnelsen, og at det handler om Mohammed-tegningene.

AnonymBruker skrev (På 22.7.2011 den 18.58):

Helpers er tilhengere av Al-Ansar som er terrorgruppen Mullah Krekar tilhører.

Gjest Hard Ride skrev (På 22.7.2011 den 18.59):

Jeg hørte også om "Helpers" på NRK direkte TV

Det kommer en del bra info der.

Spesielt å se på ryktene nå i ettertid...

https://www.tv2.no/a/13113193/

F.eks.: "Angrepets omfang tyder også på at al-Qaida står bak"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (13 timer siden):

Spesielt å se på ryktene nå i ettertid...

https://www.tv2.no/a/13113193/

F.eks.: "Angrepets omfang tyder også på at al-Qaida står bak"

Det jeg tenker litt på er jo hvor mange angrep har vært utført av andre også tar Al-Qaida og andre ekstremister "æren" for også godtar bare folk det. Her var det jo lett å ta en mistenkt, også fordi han ville ha æren av det selv, men i mange andre steder ville det jo bare blitt skyvet bort med: Meh, sånt skjer, sikkert demss skyld...   Også går gjerningspersonen fri og kan fortsette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uff uff uff. Så vondt å lese denne tråden og huske følelsene fra da. Sjokk og vantro. Og måten medie dekte dette ukritisk og usensurert... Blir helt dårlig.

 

Endret av 2ro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...