Gå til innhold

Stor eksplosjon i Oslo


Gjest Vampen

Anbefalte innlegg

Der var gjemmeplasser på ferjen. De som var ombord hadde ligget på gulvet inni førerhuset i en halvtime mens de reiste fra øya.

Men det har ingenting for seg å diskutere det nå. Det som er det tragiske er at de som var kjente på øya skulle bedt alle komme seg inn i de u\"ukjente" grottene ved vannkanten. Her hadde ABB ingen sjanse å komme til uten å gå i sjøen selv. Alle som kom seg dit kom fra attentatet fysisk uskadet.

Ja, men det var ikke gjemmeplass til mange fler enn de som allerede var ombord. Og vi må huske at skipperen nettopp hadde sett samboeren bli drept av ABB og at han også hadde datteren sin ombord som også hadde vært vitne til at mor ble drept. Så at de ikke var like iskalde som etterpåkloke forumbrukere synes iallefall ikke jeg er så rart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som er det tragiske er at de som var kjente på øya skulle bedt alle komme seg inn i de u\"ukjente" grottene ved vannkanten. Her hadde ABB ingen sjanse å komme til uten å gå i sjøen selv. Alle som kom seg dit kom fra attentatet fysisk uskadet.

Skulle de gått ut av hulene og holdt et lite allmøte for å informere alle, da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jytte

Skulle de gått ut av hulene og holdt et lite allmøte for å informere alle, da eller?

Neste som om jeg ikke gidder ta bryet med å forklare når man spiller dum som du her.

Jeg leste historier om disse "kjærlighetsgrottene" på øya. Det var kun de eldste og mest erfarne leirdeltakerne som kjenner til disse sikre og godt skjulte gjemmeplassene.

Endel yngre reddet livet sitt ved at en eller flere erfarne deltakere viste dem disse gjemmestedene.

Du kan lese om det her hvis du orker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste som om jeg ikke gidder ta bryet med å forklare når man spiller dum som du her.

Jeg leste historier om disse "kjærlighetsgrottene" på øya. Det var kun de eldste og mest erfarne leirdeltakerne som kjenner til disse sikre og godt skjulte gjemmeplassene.

Endel yngre reddet livet sitt ved at en eller flere erfarne deltakere viste dem disse gjemmestedene.

Du kan lese om det her hvis du orker.

Jeg lurer også på hvordan de skulle få fortalt det til alle når det var vil panikk og alle løp i hver sin retning? Jeg vil tro de som visste om det fortalte det til så mange de kunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jytte

Jeg lurer også på hvordan de skulle få fortalt det til alle når det var vil panikk og alle løp i hver sin retning? Jeg vil tro de som visste om det fortalte det til så mange de kunne.

Jo flere som fortalte det til om så var bare en person, så var det i det minste et liv spart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste som om jeg ikke gidder ta bryet med å forklare når man spiller dum som du her.

Jeg leste historier om disse "kjærlighetsgrottene" på øya. Det var kun de eldste og mest erfarne leirdeltakerne som kjenner til disse sikre og godt skjulte gjemmeplassene.

Endel yngre reddet livet sitt ved at en eller flere erfarne deltakere viste dem disse gjemmestedene.

Du kan lese om det her hvis du orker.

Når du er i en krisesituasjon som denne, så er det ikke så lett å gjøre det som sikkert hadde vært det mest riktige, en tenker nok først og fremst på å redde seg selv og dem som er i nærheten av seg. Synes du skal vise litt mer hensyn. Du vet ikke hva du hadde gjort selv i samme situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jytte

Når du er i en krisesituasjon som denne, så er det ikke så lett å gjøre det som sikkert hadde vært det mest riktige, en tenker nok først og fremst på å redde seg selv og dem som er i nærheten av seg. Synes du skal vise litt mer hensyn. Du vet ikke hva du hadde gjort selv i samme situasjon.

Jeg sa bare hva noen av deltakerne selv uttalte. Selvsagt er det kaos og panikk, jeg vet da det. Men det var deltakere selv som sa at flere skulle visst om disse grottene. Det var erfarne deltakere som reddet mange ved å vise hvor det var hus og rom som kunne låses og hvordan man kunne komme til disse hemmelige grottene.

Det er ikke noe jeg selv sitter her og fabler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir egentlig litt kvalm av alle som skriver hva som "skulle" vært gjort og sagt, jeg. Antagelig har de fleste som har hatt mulighet for det prøvd å hjelpe andre, og lede venner til gjemmesteder de antok var noenlunde trygge. Men hele greia skjedde veldig fort og det må ha vært full panikk på øya.

Kanskje verdt å tenke på at mange av de som er traumatisert av å ha vært øyenvitner, vil plages av dårlig samvittighet og kvernende tanker om hva de kunne gjort annerledes, uansett - også de som ga førstehjelp, fikk med seg noen til å svømme over eller gjemme seg et trygt sted. I en situasjon hvor det var vanskelig nok å berge sitt eget liv... Det er en del av traumatiseringen og eventuelt posttraumatisk stress å slite med slike tanker. Synes det er motbydelig at folk her legger sten til en byrde øyenvitnene virkelig ikke fortjener.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jytte

Jeg blir egentlig litt kvalm av alle som skriver hva som "skulle" vært gjort og sagt, jeg. Antagelig har de fleste som har hatt mulighet for det prøvd å hjelpe andre, og lede venner til gjemmesteder de antok var noenlunde trygge. Men hele greia skjedde veldig fort og det må ha vært full panikk på øya.

Kanskje verdt å tenke på at mange av de som er traumatisert av å ha vært øyenvitner, vil plages av dårlig samvittighet og kvernende tanker om hva de kunne gjort annerledes, uansett - også de som ga førstehjelp, fikk med seg noen til å svømme over eller gjemme seg et trygt sted. I en situasjon hvor det var vanskelig nok å berge sitt eget liv... Det er en del av traumatiseringen og eventuelt posttraumatisk stress å slite med slike tanker. Synes det er motbydelig at folk her legger sten til en byrde øyenvitnene virkelig ikke fortjener.

Hva er galt med å berømme de som har hjulpet andre fra den sikre død? Det har vært noen skikkelige helter på den øya og jeg for min del er full av beundring for mennesker som klarer å holde hodet kaldt i slike situasjoner. Det er helt fantastisk og de fortjener både ros og premiering for sin heltedåd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo flere som fortalte det til om så var bare en person, så var det i det minste et liv spart.

Tror du virkelig ikke alle som hadde noen i nærheten ogsom hadde mulighet til å kommunisere prøvde så godt de kunne å si fra?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jytte

Tror du virkelig ikke alle som hadde noen i nærheten ogsom hadde mulighet til å kommunisere prøvde så godt de kunne å si fra?

Å hjelpe trøste. Det er virkelig farlig å skrive noe her på forumet for her vris og vrenges det meste til det ugjenkjennelige. Det virker som om det er mange hissigpropper her som bare er ute på krangel og sjau.

Nei, alle hadde ikke noen i nærheten av seg. NEI, de hadde ikke det. MEN ved å lese slike artikler så får jeg faktisk mer tro på mennesker og at det faktisk finnes veldig mange som setter andres liv foran sitt eget. Det er bare fantastisk og det gjør meg utrolig glad og full av beundring.

Hadde det vært mitt barn som ble reddet av en av disse unge så hadde jeg gått veldig langt for å vise min takknemlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hjelpe trøste. Det er virkelig farlig å skrive noe her på forumet for her vris og vrenges det meste til det ugjenkjennelige. Det virker som om det er mange hissigpropper her som bare er ute på krangel og sjau.

Nei, alle hadde ikke noen i nærheten av seg. NEI, de hadde ikke det. MEN ved å lese slike artikler så får jeg faktisk mer tro på mennesker og at det faktisk finnes veldig mange som setter andres liv foran sitt eget. Det er bare fantastisk og det gjør meg utrolig glad og full av beundring.

Hadde det vært mitt barn som ble reddet av en av disse unge så hadde jeg gått veldig langt for å vise min takknemlighet.

Grunnen til at det vris og vendes på er muligens fordi det er vanskelig å forstå hva du mener? Det er selvfølgelig flott at mange hjalp hverandre på Utøya, men ved å si at du ikke forstår hvorfor de ikke sa det til flere insinuerer du at det var noen som hadde mulighet til å hjelpe men som lot være, og at liv gikk tapt på grunnlag av dett Det føler jeg er en ganske drøy påstand med mindre du var der selv og kan si med hånden på hjertet at du kunne løst oppgaven bedre selv. Når vi allerede vet at mange av de overlevende sliter med skyldfølelse for at de overlevde gir det en veldig dårlig smak i munnen når etterpåkloke forumbrukere regelrett legger sten til byrden.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jytte

Grunnen til at det vris og vendes på er muligens fordi det er vanskelig å forstå hva du mener? Det er selvfølgelig flott at mange hjalp hverandre på Utøya, men ved å si at du ikke forstår hvorfor de ikke sa det til flere insinuerer du at det var noen som hadde mulighet til å hjelpe men som lot være, og at liv gikk tapt på grunnlag av dett Det føler jeg er en ganske drøy påstand med mindre du var der selv og kan si med hånden på hjertet at du kunne løst oppgaven bedre selv. Når vi allerede vet at mange av de overlevende sliter med skyldfølelse for at de overlevde gir det en veldig dårlig smak i munnen når etterpåkloke forumbrukere regelrett legger sten til byrden.

Jeg tror ikke det er noen som ønsker å legge noen sten til byrden. Det er ingen som ikke var der som kan ane hvordan de har hatt det ... som en skrekkfilm fra virkeligheten.

MEN det må ikke bli sånn at man ikke får berømme de som gjorde en ekstraordinær innsats og som satte sitt eget liv på spill for å redde andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MEN det må ikke bli sånn at man ikke får berømme de som gjorde en ekstraordinær innsats og som satte sitt eget liv på spill for å redde andre.

Å skrive at "Det som er det tragiske er at de som var kjente på øya skulle bedt alle komme seg inn i de u\"ukjente" grottene ved vannkanten." er ikke å berømme noen, det er å hevde at "noen" unnlot å redde andre. Og det er bare kvalmt, når det kommer fra trygge sofakroken. Det er også litt kvalmende å lese hvordan du vrir på dine egne utsagn.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skrive at "Det som er det tragiske er at de som var kjente på øya skulle bedt alle komme seg inn i de u\"ukjente" grottene ved vannkanten." er ikke å berømme noen, det er å hevde at "noen" unnlot å redde andre. Og det er bare kvalmt, når det kommer fra trygge sofakroken. Det er også litt kvalmende å lese hvordan du vrir på dine egne utsagn.

Nemlig, og det er direkte trist å lese slike bedreviterske utsagn. Egentlig tror jeg det skyldes at folk er i sjokk og ikke helt forstår hvor ille det var der ute men prøver så godt de kan å sette det inn i en forståelig sammenheng. Men å bruke sine egne referanserammer for hva som burde og kunne vært mulig viser bare at man ikke har forstått noenting.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jytte

Grunnen til at det vris og vendes på er muligens fordi det er vanskelig å forstå hva du mener? Det er selvfølgelig flott at mange hjalp hverandre på Utøya, men ved å si at du ikke forstår hvorfor de ikke sa det til flere insinuerer du at det var noen som hadde mulighet til å hjelpe men som lot være, og at liv gikk tapt på grunnlag av dett Det føler jeg er en ganske drøy påstand med mindre du var der selv og kan si med hånden på hjertet at du kunne løst oppgaven bedre selv. Når vi allerede vet at mange av de overlevende sliter med skyldfølelse for at de overlevde gir det en veldig dårlig smak i munnen når etterpåkloke forumbrukere regelrett legger sten til byrden.

Vil ha meg frabedt å bli beskyldt for å si at noen ikke gjorde jobben sin i terrordramaet, for det har jeg hverken lyst til, lov til eller grunnlag for å si noe om.

De hadde en gruppe fra Norsk Folkehjelp som var terrortrente og som heldigvis klarte å få 40-50 personer med seg inn i skolestuen, et av de få stedene man kunne låse dørene. I tillegg var det andre helter blant vanlige leirdeltakere og disse fortjener all honnør for sin innsats.

Men et liv tapt er et for mye og når så stor andel av de drepte er unge mellom 16 og 18 så gjør det alt enda verre.

Man skal ikke bli hysteriske i ettertid, men jeg har faktisk full forståelse for foreldre som ikke ønsker å sende sine barn til steder som Norway Cup iår. Hendelsen på Utøya er veldig frisk i minne hos de fleste og da er det naturlig at folk blir redde og setter spørsmål ved sikkerheten når så mange folk samles på et lite område.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er jeg slem som ønsker å gå videre i livet?

Jeg vet det er mange pårørende som for alltid kommer til å ha det vondt. Jeg vet at de overlevende kommer til å slite med minner og traumer. Noen kommer kanskje til å slite psykisk resten av livet.

Føler at jeg 'slem' mot de pårørende og de overlevende nå som jeg ønsker å gå videre. At jeg glemmer de og ikke lenger har sympati med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg slem som ønsker å gå videre i livet?

Jeg vet det er mange pårørende som for alltid kommer til å ha det vondt. Jeg vet at de overlevende kommer til å slite med minner og traumer. Noen kommer kanskje til å slite psykisk resten av livet.

Føler at jeg 'slem' mot de pårørende og de overlevende nå som jeg ønsker å gå videre. At jeg glemmer de og ikke lenger har sympati med de.

Jeg syntes det ikke er noe slemt av deg. Det er naturlig og nødvendig å gå videre. De som er nermest tragedien trenger naturligvis mer tid før de går videre og de går nok videre i mindre skritt. De som ikke er direkte involvert bør ikke ha dårlig samvittighet for at de tar tilbake livet. Det betyr jo ikke at man ikke har medlidenhet eller at man har sluttet å bry seg om, det betyr at man går inn i en helingsprosess. Når sårene er mindre så gror de oftest lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått igjennom de første sidene på denne tråden.. spesielt å se at et stort flertall var bombesikre på at det var "utlending" som hadde gjort dette,. fint at de aliasenes kommentarer er låst for evig tid og vi kan bare bla i denne tråden og se hvem som har rasistiske holdninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått igjennom de første sidene på denne tråden.. spesielt å se at et stort flertall var bombesikre på at det var "utlending" som hadde gjort dette,. fint at de aliasenes kommentarer er låst for evig tid og vi kan bare bla i denne tråden og se hvem som har rasistiske holdninger.

Og hvilken interesse har man av det? med mindre man ikke er en nysgjerrigper som elsker å snakke om folk man ikke kjenner? Personlig har jeg nok med meg og mitt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...