Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder på med master i odontologi, på mitt neste siste år.

Trives veldig med studiet mitt, og elsker å jobbe med mennesker.

Er så koselig når en pasient med tannlegefrykt går fornøyd ut av klinikken. Det gjør meg motivert til å gjøre det enda bedre :)

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg følger med videre til neste år, har fullført første året på masteren.. Og fortsetter til neste år samtidig som jeg skal ha et års mammapermisjon fra jobb :)

Til høsten et det metode jeg gruer meg mest til.. Vi skal sette opp egen pensumliste. Noen som har tips til gode bøker som omhandler intervju eller observasjon som forskningsmetode? Må prøve å finne noe i løpet av sommeren...

Da er jeg tilbake igjen. :) Hva er fagfeltet ditt? (SV, HF, helsefag etc?). Jeg tar en tverrfaglig master, så jeg har vært innom en del forskjellig. Vil du ha engelsk eller norsk? Mest fokus på observasjon eller intervju (eller like mye på hver)?

Skrevet

Nå kan jeg visst flytte inn i tråden. Har fått masterplass til høsten og takket ja, og er altså snart masterstudent :sjokkert: Jeg har hatt masterangst en stund, så det føles rart å hoppe i det. Vet at alle snakker om at det er så stor overgang fra bachelorgrad til masternivå, og jeg forbereder meg på det verste.

Ser på fagene jeg skal ta til høsten og fikk litt "Wow" når jeg så arbeidskravene og eksamensformene. Det er to emner på begge 15 stp, og i begge skal det skrives hjemmeeksamen i løpet av 2 uker. Den ene oppgaven skal være på 5000 ord og den andre på 4000 ord. 5000 ord er jo like mye som bacheloroppgaven. Skal bli spennende å skrive dette ila to uker. Men det går vel?!. I det faget det er hjemmeeksamen på 5000 ord, så hører det også med en muntlig eksamen med en presentasjon av et tema.

Gleder meg veldig til å få en egen masterleseplass nå. Vet hvilket emne jeg skal fordype meg innen, men ikke hva jeg skal skrive om enda. Har et inntrykk at studenter bruker litt tid på å bestemme seg. Stemmer dette?

Kan ikke si annet at det blir veldig spennende!

Skrevet

Da er jeg tilbake igjen. :) Hva er fagfeltet ditt? (SV, HF, helsefag etc?). Jeg tar en tverrfaglig master, så jeg har vært innom en del forskjellig. Vil du ha engelsk eller norsk? Mest fokus på observasjon eller intervju (eller like mye på hver)?

Er innenfor pedagogikk/spesial pedagogikk. Tar gjerne i mot tips om både observasjon og intervju, har ikke bestemt meg for metode enda... Helst på norsk :)

Synes foreleserne legger ut så mye forslag til litteratur på engelsk..

Tusen takk forresten :)

Skrevet (endret)

.

Endret av Fantomina
Gjest Daenerys
Skrevet

På både bachelor og master har jeg levert hjemmeeksamen på 4000 ord på en uke, ingen problem egentlig :) Så for meg har det vært standard, hehe.

Skrevet (endret)

Ja altså, jeg skrev vel egentlig hele bacheloroppgaven på under 2 uker, men da lå det jo mye planlegging og opparbeiding av forskningsmateriale bak. Men nå har vel gjerne hjemmeeksamen litt andre krav. Jeg har nemlig aldri hatt en hjemmeeksamen enda! Har merkelig nok sluppet unna denne eksamensformen i hele min bachelorgradtid, selv om jeg har studert i 4 år. Kjenner noen på adre studier som har hatt denne eksamensformen ganske hyppig i bachelorgradtiden. Så det blir jo veldig spennende.

Skal forøvrig nevnes at jeg tar mastergraden min i et fremmedspråk, så 5000 ord er ikke bare bare, men målet er jo å beherske fremmedspråket etter hvert som det var norsk. Så... Det er vel iallfall veldig god øving å produsere mye ord på kort tid, med tanke på masteroppgaven :)

Har forresten et spørsmål angående informasjon og sånt. Fikk dere informasjon om masterstudiet i posten eller er det slikt jeg vil få senere på mail? Har så langt bare fått bekreftelse på mail at jeg har takket ja til studieplassen, uten noen annen informasjon. Er registrert med postadressen min i Bergen og får ikke sjekket den før 20.juli. Prøvde også å finne ut noe ved å logge inn på studentweb for å se om de har registrert at jeg er masterstudent nå. Jeg hadde egentlig poststudierett et halvt år til nå, men plutselig så står jeg med ingen studierett der lenger. Jeg tenker den retten ikke står der fordi jeg har takket ja til mastergraden. Vet dere om de automatisk legger inn studieretten min i master på studentweb, eller må jeg registrere meg og greier på nytt, som jeg gjorde som ny student? Er samme universitet, så tenker derfor at det bør gå automatisk. Har jo lyst å melde meg opp til fag og semesteregistrere meg ikke så alt for sent heller. Får vel bare sende mail og spørre om jeg ikke finner ut av det snart eller det kommer noe informasjon :)

Endret av lillsunshine
Skrevet

Jeg må forresten huske å trekke søknaden min nå fra Samordna Opptak nå som jeg har fått masterplass, slik at jeg ikke unødvendig lar noen andre bli satt på venteliste :)

Gjest Daenerys
Skrevet

Tror jeg fikk et lite hefte med info i posten, på oppmøte og gratulerer med plass og sånn :) Litt om fadderuke på masteren, ellers ikke så mye nyttig. Vi hadde jo mye info første uka egentlig :)

Skrevet (endret)

Tror jeg fikk et lite hefte med info i posten, på oppmøte og gratulerer med plass og sånn :) Litt om fadderuke på masteren, ellers ikke så mye nyttig. Vi hadde jo mye info første uka egentlig :)

Nei, det er det jeg tenker. Så det holder sikkert å kikke i postkassa den 20.juli. Jøss, visste ikke at det var fadderuke for master?! Er dette vanlig? Jeg jobber helt til 12.august og rekker nok ikke å bli med på fadderuken. Har funnet ut at orienteringsmøte til fagene jeg skal ta i høst er den 15.august, så jeg regner med at det holder å først møte opp da.

Endret av lillsunshine
Gjest Nikee
Skrevet

Jeg har nettopp sendt inn to kapitler til veileder, ligger langt etter skjema så håper virkelig jeg ikke blir slaktet. Men men. Håper på å få hentet inn en mengde arbeid nå i juli, men den fristen er nærmere enn det jeg liker å tro! :sukk:

• 3 uker senere...
Gjest Nikee
Skrevet

Ååå det er så mange ting jeg skulle ha gjort i starten av oppgaven og ikke nå i slutten! 2 måneder til innlevering, og jeg begynner å innse at jeg begynte i helt feil ende på oppgaven :murvegg:

Gjest Badabing
Skrevet

Er innenfor pedagogikk/spesial pedagogikk. Tar gjerne i mot tips om både observasjon og intervju, har ikke bestemt meg for metode enda... Helst på norsk :)

Synes foreleserne legger ut så mye forslag til litteratur på engelsk..

Tusen takk forresten :)

Sorry, jeg glemte det helt bort. :/ Ped er den ene tingen jeg ikke har hatt noe særlig av, men Fangen er vel en av de bedre på observasjon på norsk i alle fall. :)

Nå kan jeg visst flytte inn i tråden. Har fått masterplass til høsten og takket ja, og er altså snart masterstudent :sjokkert: Jeg har hatt masterangst en stund, så det føles rart å hoppe i det. Vet at alle snakker om at det er så stor overgang fra bachelorgrad til masternivå, og jeg forbereder meg på det verste.

Ser på fagene jeg skal ta til høsten og fikk litt "Wow" når jeg så arbeidskravene og eksamensformene. Det er to emner på begge 15 stp, og i begge skal det skrives hjemmeeksamen i løpet av 2 uker. Den ene oppgaven skal være på 5000 ord og den andre på 4000 ord. 5000 ord er jo like mye som bacheloroppgaven. Skal bli spennende å skrive dette ila to uker. Men det går vel?!. I det faget det er hjemmeeksamen på 5000 ord, så hører det også med en muntlig eksamen med en presentasjon av et tema.

Gleder meg veldig til å få en egen masterleseplass nå. Vet hvilket emne jeg skal fordype meg innen, men ikke hva jeg skal skrive om enda. Har et inntrykk at studenter bruker litt tid på å bestemme seg. Stemmer dette?

Kan ikke si annet at det blir veldig spennende!

Gratulerer med plass og velkommen inn i tråden! :) Hjemmeeksamen går fint, jeg har hatt noen ukeseksamener på 6000 ord, og så lenge man har kontroll på pensum, så kan man bare skrive i vei. Eneste er at det er greit å få kontroll på et referanseverktøy så fort som mulig. Jeg var litt treg på det, men har skolen din f.eks EndNote-kurs, hiv deg med så fort du kan. Du kan spare mye tid på det (om du kan det).

Når det gjelder tema for masteroppgaven, hadde jeg planlagt det sånn noenlunde før jeg i det hele tatt kom inn på master. Men da jeg begynte å skrive til mulige eksterne veiledere, viste det seg at jeg ikke fikk noen på dette temaet. Jeg endte med å velge noe helt annet, som den eksterne veilederen foreslo. Så det varierer nok mye fra studium til studium, hvordan valgmulighetene er.

Nei, det er det jeg tenker. Så det holder sikkert å kikke i postkassa den 20.juli. Jøss, visste ikke at det var fadderuke for master?! Er dette vanlig? Jeg jobber helt til 12.august og rekker nok ikke å bli med på fadderuken. Har funnet ut at orienteringsmøte til fagene jeg skal ta i høst er den 15.august, så jeg regner med at det holder å først møte opp da.

Vi hadde fadderuke for master hos oss også, men det var ikke så mange som var med fra mitt studium, og jeg følte meg litt for gammel for hele opplegget og droppet det meste av det. Varierer sikkert fra universitet til universitet.

Ååå det er så mange ting jeg skulle ha gjort i starten av oppgaven og ikke nå i slutten! 2 måneder til innlevering, og jeg begynner å innse at jeg begynte i helt feil ende på oppgaven :murvegg:

Håper det ordner seg for deg, Nikee! :hug: Skjønner at du har hatt et ganske tøft løp. Synes du at du får nok hjelp av veileder?

Gjest Nikee
Skrevet

*snip*

Håper det ordner seg for deg, Nikee! :hug: Skjønner at du har hatt et ganske tøft løp. Synes du at du får nok hjelp av veileder?

Ja hun har vært veldig hjelpsom, men det er heller jeg som ikke har hatt så mye kontakt fordi jeg har hengt etter og ikke minst vært flau over at jeg er en så dårlig masterstudent. Tabbe nr 1, kan du si!

Nå jobber jeg alt jeg kan med oppgaven, men merker det er så mye jeg ikke har gjort, eller sett før nå som jeg burde ha begynt på for evigheter siden. Og akkurat nå er veilederen min på ferie, så jeg får ikke noe hjelp derifra. :sukk:

Jeg håper virkelig jeg klarer alt innen normert tid, og at jeg ikke må be om utsettelse på innleveringsfristen

• 1 måned senere...
Gjest Daenerys
Skrevet

Leverer i høst, og nå har jeg rett over måneden på meg til å få skrevet fullstendig utkast. Hjelp, men nå begynner det å bli moro! :)

Hvordan går det med dere andre, er vel noen nye masterstudenter her? :)

Skrevet

Her er en masterstudent til som skal levere i høst. Jeg lurer på hvilke krav dere har fått av veileder. I går hørte jeg noen som måtte levere noe hver uke, ikke mye, men bevis på at de hadde gjort noe. Jeg har ikke fått noenting av min veileder. Ingen ønsker eller frister av noe slag.

Anonymous poster hash: 29d14...f01
Skrevet

Jeg er ny. Kombinerer 50% studier med 100% jobb, og er veldig spent på hvordan dette skal gå. Er allerede litt overveldet over arbeidsmengden og innser at det blir lite fritid fremover.

Skrevet

Denne tråden her hadde jeg helt glemt, får skylde på at jeg var så opptatt med masteroppgaven at jeg ikke hadde tid til å være på kvinneguiden. Neida, dette stedet har vært mye brukt til prokrastinering, tror faktisk jeg har rundet kg minst et par ganger...

Men jeg leverte for en uke siden :bolledeig:

Trodde på forhånd at det å levere skulle føles som julaften, bursdag og 17. mai på en gang, men det var nesten litt deprimerende og trist. Men nå har det sunket litt inn, og gleden har kommet for fullt :biggrin:

Lykke til alle dere som jobber med deres nå!

• Liker 2
Gjest Badabing
Skrevet

Jeg jobber med prosjektbeskrivelsen min. Skal være ferdig med 20 sider innen en måned, og har bare fått innhentet litt teori. Klarer ikke helt å komme i gang, vet liksom ikke hvor jeg skal begynne. :P

Gratulerer med levert, Lexington! :D

Og velkommen inn, Nori! :)

Hva med deg, Nikee? Har det gått greit den siste tiden?

Gjest Badabing
Skrevet

Forresten, jeg forsøker å lære meg SPSS ordentlig nå. Hadde jo innføring da jeg tok statistikk/metode, men alt er glemt. Er det noen som har brukt den SPSS-manualen? Er den verdt å bruke penger på?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...