Gå til innhold

Tråden for masterstudenter


Anglofil

Anbefalte innlegg

Gjest Ciegus

Ja, jeg har sett litt over det. Og jeg har en bok som handler om diskursanalysen, så jeg håper jeg forstår alt riktig og klarer å sette meg godt nok inn i det til å ikke tabbe meg ut.

Kan du ikke snakke med en veileder eller noen som eventuelt kan komme med forslag til prosjekt du kan se på, eller idemyldring? :)

Det er ikke så lett å finne noe nytt nei. Man blir satt ut på en måte av alt og dermed så blir man kanskje litt låst igjen.

Jeg håper det! :fnise:

Jeg prøver å lage meg en plan over hvor mye jeg må gjøre per dag, men det er så vanskelig! Jeg kan lett sove til 9-10 og ikke gjøre noen verdens ting frem til 12, fordi jeg har "god" tid. Hvordan strukturerer dere andre hverdagen? Jeg er ikke vant med så mye fritid :fnise:

Jeg jobber fra ca 9-18, men en god lunsjpause innimellom. Er litt "stressa" fordi jeg har så normale arbeidsdager, har jo tidligere lest på KG at når man skriver masteroppgave har man ikke tid til et liv utenom. :ler: Samme sa noen av de jeg kjenner som har fullført. Men jeg har nok av tid til et liv jeg, og ser at noen av medstudentene mine er i sluttfasen av oppgaven allerede, og det er over to måneder igjen til levering. Så alle trenger ikke mye tid.

Det beste er å ha klare frister for deg selv. Innen den og den uka skal du ha lest alle artikler om det temaet eller ha skrevet om det temaet. Lag små milepæler slik at fristen ikke er om en måned, men at du har en plan om hva du skal gjøre i løpet av en uke. Roter du bort masse tid de 4 første dagene må du jobbe mer de tre siste. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Peanut

Jeg bruker interaksjonsanalyse av videotranskribering i oppgaven min jeg da. Samt sosiokulturelt (lærings)perspektiv på meningsdannelse som teori.

Yay. O_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tilbakemelding på utkastet mitt, fikk bare høre positive ting. Men da jeg så gjennom det, ble jeg utrolig flau over ting jeg hadde skrevet som veileder hadde rettet på. Nå føler jeg meg skikkelig dårlig. Kanskje sier hun det var bra fordi hun mente det var bra til å være meg? :(

Anonymous poster hash: b24ee...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tilbakemelding på utkastet mitt, fikk bare høre positive ting. Men da jeg så gjennom det, ble jeg utrolig flau over ting jeg hadde skrevet som veileder hadde rettet på. Nå føler jeg meg skikkelig dårlig. Kanskje sier hun det var bra fordi hun mente det var bra til å være meg? :(

Anonymous poster hash: b24ee...f2a

Innholdet kan være bra selv om språket ikke nødvendigvis er det. ;)

Anonymous poster hash: 8d93d...edb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikee

Jeg jobber fra ca 9-18, men en god lunsjpause innimellom. Er litt "stressa" fordi jeg har så normale arbeidsdager, har jo tidligere lest på KG at når man skriver masteroppgave har man ikke tid til et liv utenom. :ler: Samme sa noen av de jeg kjenner som har fullført. Men jeg har nok av tid til et liv jeg, og ser at noen av medstudentene mine er i sluttfasen av oppgaven allerede, og det er over to måneder igjen til levering. Så alle trenger ikke mye tid.

Det beste er å ha klare frister for deg selv. Innen den og den uka skal du ha lest alle artikler om det temaet eller ha skrevet om det temaet. Lag små milepæler slik at fristen ikke er om en måned, men at du har en plan om hva du skal gjøre i løpet av en uke. Roter du bort masse tid de 4 første dagene må du jobbe mer de tre siste. ;)

9-18 høres jo bra ut :) jeg sliter med å komme meg opp om dagene, jeg har falt helt ut av alle rutinene. Jeg er tydeligvis ikke en person som kan håndtere alt for mye frihet :fnise:

Ja det er det jeg og har hørt! En av mine nærmeste venninner bodde omtrent på lesesalen hele masteren. hun gikk hjem rundt midnatt eller senere! Så jeg kjenner jo at jeg bør ha panikk snart :fnise:

Ja jeg skal sette opp ukeplan og se over hva jeg vil oppnå hver uke, takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Vil nok tro at diskursanalyse er bedre enn det jeg tar- interaksjonsanalyse. Finnes få kilder om det. >_<

Hehe.. Det kan jeg faktisk ikke huske at jeg har lært om engang. :P

Ja, jeg har sett litt over det. Og jeg har en bok som handler om diskursanalysen, så jeg håper jeg forstår alt riktig og klarer å sette meg godt nok inn i det til å ikke tabbe meg ut.

Kan du ikke snakke med en veileder eller noen som eventuelt kan komme med forslag til prosjekt du kan se på, eller idemyldring? :)

Det er ikke så lett å finne noe nytt nei. Man blir satt ut på en måte av alt og dermed så blir man kanskje litt låst igjen.

Jeg håper det! :fnise:

Jeg prøver å lage meg en plan over hvor mye jeg må gjøre per dag, men det er så vanskelig! Jeg kan lett sove til 9-10 og ikke gjøre noen verdens ting frem til 12, fordi jeg har "god" tid. Hvordan strukturerer dere andre hverdagen? Jeg er ikke vant med så mye fritid :fnise:

Jo, jeg har en professor som jeg synes er veldig hyggelig. Og tror personen er litt inne i den tematikken jeg kan være interessert i. Har vurdert å ta kontakt for å diskutere tema, men er en stor pyse. Skal virkelig komme i gang! :) Takk for råd!

Jeg er også B-menneske forresten, så de dagene jeg ikke har noen forelesninger, surrer jeg gjerne en del og kommer ikke i gang før utover formiddagen, men så sitter jeg heller frem til kvelden. Synes faktisk det er ganske godt og har ikke dårlig samvittighet. :) Burde sikkert kommet meg opp om morgenen så jeg ikke må bruke kveldene, men jeg føler meg mye mer opplagt til å sitte med fagstoff da. :)

Jeg har over 20 poeng i kvantitativ metode, og kunne ingenting om kvalitativ, og har likevel endt opp med kvalitativ metode. Går fint det. ;)

Godt å høre! :) Personlig synes jeg kvalitativ virker verre, det er liksom litt diffust. Men det er sikkert fordi jeg ikke kan så mye om det enda. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ciegus

Hehe.. Det kan jeg faktisk ikke huske at jeg har lært om engang. :P

Jo, jeg har en professor som jeg synes er veldig hyggelig. Og tror personen er litt inne i den tematikken jeg kan være interessert i. Har vurdert å ta kontakt for å diskutere tema, men er en stor pyse. Skal virkelig komme i gang! :) Takk for råd!

Jeg er også B-menneske forresten, så de dagene jeg ikke har noen forelesninger, surrer jeg gjerne en del og kommer ikke i gang før utover formiddagen, men så sitter jeg heller frem til kvelden. Synes faktisk det er ganske godt og har ikke dårlig samvittighet. :) Burde sikkert kommet meg opp om morgenen så jeg ikke må bruke kveldene, men jeg føler meg mye mer opplagt til å sitte med fagstoff da. :)

Godt å høre! :) Personlig synes jeg kvalitativ virker verre, det er liksom litt diffust. Men det er sikkert fordi jeg ikke kan så mye om det enda. :P

Ja, jeg syns også kvalitativt er verre... :ler: kvantitativt er nok enklere eller mindre arbeidskrevende i mange tilfeller, gitt at man forstår metoden og har riktig data. Men det passet dessverre ikke med min problemstilling. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut

Hehe.. Det kan jeg faktisk ikke huske at jeg har lært om engang. :P

Nei, veldig uvanlig å finne noe på norsk om det. Søker man på engelsk derimot:

https://cmap.helsinki.fi/rid=1269529546796_203947584_2481/interaction%20analysis.pdf

Ja, jeg syns også kvalitativt er verre... :ler:

Jeg har også kvalitativ og kvantitativ metode, men foretrakk helt klart kvalitativ.

Endret av Peanut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut

Interessant! Studerer du sosialantropologi eller noe sånt?

Jeg har studert sosialantropologi (90 sp) men nå er det en master i noe på Institutt for kulturstudier og orientalske språk (IKOS). ^^,

Endret av Peanut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikee

Hehe.. Det kan jeg faktisk ikke huske at jeg har lært om engang. :P

Jo, jeg har en professor som jeg synes er veldig hyggelig. Og tror personen er litt inne i den tematikken jeg kan være interessert i. Har vurdert å ta kontakt for å diskutere tema, men er en stor pyse. Skal virkelig komme i gang! :) Takk for råd!

Jeg er også B-menneske forresten, så de dagene jeg ikke har noen forelesninger, surrer jeg gjerne en del og kommer ikke i gang før utover formiddagen, men så sitter jeg heller frem til kvelden. Synes faktisk det er ganske godt og har ikke dårlig samvittighet. :) Burde sikkert kommet meg opp om morgenen så jeg ikke må bruke kveldene, men jeg føler meg mye mer opplagt til å sitte med fagstoff da. :)

Godt å høre! :) Personlig synes jeg kvalitativ virker verre, det er liksom litt diffust. Men det er sikkert fordi jeg ikke kan så mye om det enda. :P

Jeg tror ikke jeg jobber bra på kveldene en gang! Jeg har midt på dagen som mine beste arbeidstimer, type 11-14 :lol: Etter det så daler det litt og blir jeg sulten så er jeg søvnig etter mat! Håpløst tilfelle :fnise:

Det er greit å snakke med en professor som du liker ja, noen ganger trenger du bare innspill! Det hjalp meg veldig, jeg møtte veilederen min da jeg fremdeles hadde tema, men ingen ide om hva jeg ville skrive om. Men etter en samtale med veilderen så bare kom det masse ideer og forslag, den samtalen fikk meg i gang i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg tror ikke jeg jobber bra på kveldene en gang! Jeg har midt på dagen som mine beste arbeidstimer, type 11-14 :lol: Etter det så daler det litt og blir jeg sulten så er jeg søvnig etter mat! Håpløst tilfelle :fnise:

Det er greit å snakke med en professor som du liker ja, noen ganger trenger du bare innspill! Det hjalp meg veldig, jeg møtte veilederen min da jeg fremdeles hadde tema, men ingen ide om hva jeg ville skrive om. Men etter en samtale med veilderen så bare kom det masse ideer og forslag, den samtalen fikk meg i gang i alle fall :)

Problemet hos oss er at vi først får veileder etter at vi har bestemt oss for prosjekt. :( Så jeg må finne et tema først og høre om noen vil være veilederen min. Hadde vært så mye enklere hvis jeg hadde hatt noen å snakke med!

Uff, men i dag har ikke jeg vært flink heller. :P Nå har jeg bare sittet på KG fordi jeg er så klar for helg. Men jeg kan ikke dra hjem før jeg har skrevet ferdig en disposisjon! Og da blir det innom for å handle vin først. ;)

God helg til alle sammen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikee

Problemet hos oss er at vi først får veileder etter at vi har bestemt oss for prosjekt. :( Så jeg må finne et tema først og høre om noen vil være veilederen min. Hadde vært så mye enklere hvis jeg hadde hatt noen å snakke med!

Uff, men i dag har ikke jeg vært flink heller. :P Nå har jeg bare sittet på KG fordi jeg er så klar for helg. Men jeg kan ikke dra hjem før jeg har skrevet ferdig en disposisjon! Og da blir det innom for å handle vin først. ;)

God helg til alle sammen! :)

Ah ja den er jo litt lei, så da må du velge prosjekt først :sukk: Det blir litt vanskelig, men er det mulig å oppsøke en professor likevel kanskje?

KG er livsfarlig for slike situasjoner! :fnise:

God helg! Min helg skal bestå i lesing og skriving, men rødvin hjelper alltid på skrivesperren har jeg hørt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ciegus

Problemet hos oss er at vi først får veileder etter at vi har bestemt oss for prosjekt. :( Så jeg må finne et tema først og høre om noen vil være veilederen min. Hadde vært så mye enklere hvis jeg hadde hatt noen å snakke med!

Uff, men i dag har ikke jeg vært flink heller. :P Nå har jeg bare sittet på KG fordi jeg er så klar for helg. Men jeg kan ikke dra hjem før jeg har skrevet ferdig en disposisjon! Og da blir det innom for å handle vin først. ;)

God helg til alle sammen! :)

Jeg hadde kontaktet professorer likevel for inspirasjon. Er det noen du vet driver på med noe spennende, innen et fagområde du syns er interessant? Begynn i den enden, se på et større fagområde, og spør deg frem. Å velge tema helt på egenhånd er kjempevanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Første gang jeg skriver inne på denne tråden! Det å skrive master er SÅ mye vanskligere enn jeg hadde trodd :( . Noen ganger er jeg redd jeg aldri kommer til å bli ferdig. Jeg lurer på: hvor mye hjelp får dere av veilederene deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Hei! Første gang jeg skriver inne på denne tråden! Det å skrive master er SÅ mye vanskligere enn jeg hadde trodd :( . Noen ganger er jeg redd jeg aldri kommer til å bli ferdig. Jeg lurer på: hvor mye hjelp får dere av veilederene deres?

Jeg føler at jeg får mye hjelp av min veileder, men det kommer jo helt an på hvilket utgangspunkt man selv har. Ser at det er store variasjoner. Noen av mine medstudenter får strukturen til oppgaven oppgitt og tilsendt alle relevante artikler, andre får _ingenting_. Jeg har fått forslag til teori og artikler. Noen må avtale møte med veileder 3 uker i forveien, jeg kan sende mail og stikke innom når som helst. Så det er store variasjoner ute og går. Hva føler du at du trenger mer hjelp til?

Er det lenge til du skal levere? Alle føler nok det samme som deg innimellom, at de aldri blir ferdig. Jeg er ganske sikker på at jeg blir ferdig i tide (det MÅ jeg), men er mer bekymret for karakteren, som også MÅ bli god nok, hvis ikke går alle planene mine i dass... Det er et herk uten like å ha dette stresset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg føler at jeg får mye hjelp av min veileder, men det kommer jo helt an på hvilket utgangspunkt man selv har. Ser at det er store variasjoner. Noen av mine medstudenter får strukturen til oppgaven oppgitt og tilsendt alle relevante artikler, andre får _ingenting_. Jeg har fått forslag til teori og artikler. Noen må avtale møte med veileder 3 uker i forveien, jeg kan sende mail og stikke innom når som helst. Så det er store variasjoner ute og går. Hva føler du at du trenger mer hjelp til?

Er det lenge til du skal levere? Alle føler nok det samme som deg innimellom, at de aldri blir ferdig. Jeg er ganske sikker på at jeg blir ferdig i tide (det MÅ jeg), men er mer bekymret for karakteren, som også MÅ bli god nok, hvis ikke går alle planene mine i dass... Det er et herk uten like å ha dette stresset!

:D :D

Hva slags planer har du etter masteren?

Ja, jeg må også egentlig bli ferdig i tide (har allerede signert jobbkontrakt så har jobb fra og med August). Trenger egentlig hjelp til alt, heh.. :/ Men det var verre før, nå forstår jeg iallefal NOE av det jeg driver med. Føler det er så mange i tråden som er så motiverte og interessert i oppgaven sin, og selvdrivende, ikke minst. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

:D :D

Hva slags planer har du etter masteren?

Ja, jeg må også egentlig bli ferdig i tide (har allerede signert jobbkontrakt så har jobb fra og med August). Trenger egentlig hjelp til alt, heh.. :/ Men det var verre før, nå forstår jeg iallefal NOE av det jeg driver med. Føler det er så mange i tråden som er så motiverte og interessert i oppgaven sin, og selvdrivende, ikke minst. :P

Jeg skal begynne på en doktorgrad, med mindre masteroppgaven min er fullstendig ute på bærtur. Noe jeg føler innimellom. :P Så hvem vet, kanskje jeg er arbeidsledig til høsten. :P

Trøst deg med at mange av de som ikke er selvdrivende og motiverte ikke befinner seg i denne tråden, er man ikke motivert har man vel ikke så lyst å skrive om det heller. Håper du greier å finne litt motivasjon da, og får hjelp! Du må jo bare spørre og grave hos veileder, og heller få beskjed om at du spør for mye. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

:D :D

Hva slags planer har du etter masteren?

Ja, jeg må også egentlig bli ferdig i tide (har allerede signert jobbkontrakt så har jobb fra og med August). Trenger egentlig hjelp til alt, heh.. :/ Men det var verre før, nå forstår jeg iallefal NOE av det jeg driver med. Føler det er så mange i tråden som er så motiverte og interessert i oppgaven sin, og selvdrivende, ikke minst. :P

Alt hos meg er kaos. Jeg skal levere prosjektskisse i mai, og jeg aner ikke hva jeg skal skrive om engang. Og har ingen veileder.. Men nå har jeg sendt ut e-poster til tre mulige eksterne veiledere og håper inderlig på positivt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Åh, bare på noen få dager har jeg klart å kjøre meg helt, helt fast med oppgaven. Kommer ikke et skritt videre, fordi jeg ikke finner litteratur som støtter det jeg skal se på. Skal møte veileder om et par dager, hva i all verden skal jeg gjøre frem til da? Har fått beskjed om å gjøre ferdig det jeg står fast på, men jeg står jo fast... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...