Gå til innhold

Tråden for masterstudenter


Anglofil

Anbefalte innlegg

Blir med i denne tråden og suttrer litt, har akkurat begynnt på oppgaven nå og nå har januar snart gått. Jeg får liksom ikke ræva i gir! Synes det er så vanskelig å skulle være min egen "motor" og drive arbeidet fremover... Var liksom så enkelt tidligere da jeg hadde en forelesningsplan å følge for da visste jeg liksom hvor langt i arbeidet jeg burde ha kommet, nå er jo alt opp til meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir med i denne tråden og suttrer litt, har akkurat begynnt på oppgaven nå og nå har januar snart gått. Jeg får liksom ikke ræva i gir! Synes det er så vanskelig å skulle være min egen "motor" og drive arbeidet fremover... Var liksom så enkelt tidligere da jeg hadde en forelesningsplan å følge for da visste jeg liksom hvor langt i arbeidet jeg burde ha kommet, nå er jo alt opp til meg!

Ja det er vanskelig når man ikke har noen absolutte frister. Jeg har egentlig fått ræva godt i gir, men dert hjelper ikke, henger allerede to uker etter planen min...

Men har du laget deg en skikkelig plan? Du sier at det hjelper med en forelesningsplan, vel, da får du lage deg en egen masterplan. ;) Del den gjerne med veileder og bli enig om datoer der du skal levere inn det og det.

Og i begynnelsen trenger ikke ting å gå fremover heller. Jeg har ikke skrevet ett ord på oppgaven ennå (det skal jeg ikke gjøre før senere), men jeg leser teori og litteratur og plasserer fornuftige sitater (klipp og lim) der de passer inn i disposisjonen. Veldig grei måte å begynne på, for da gjør det ingenting om en artikkel handler om noe som jeg egentlig ikke skal bry meg for om en måned. Jeg plasserer den der den skal, og får en oversikt. Etter noen dager med slikt arbeid har jeg en god oversikt over hvilke temaer jeg på prioritere å fordype meg i nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det jeg synes er kjipest nå er egentlig at jeg er så ensom... :sjenert: Alle sitter hjemme og skriver, så jeg får jo ikke sosiale lunsjpauser en gang. Blir litt koko av det hele, å gå flere dager uten å snakke med noen ansikt til ansikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det jeg synes er kjipest nå er egentlig at jeg er så ensom... :sjenert: Alle sitter hjemme og skriver, så jeg får jo ikke sosiale lunsjpauser en gang. Blir litt koko av det hele, å gå flere dager uten å snakke med noen ansikt til ansikt.

JAAA! blir gal av dette jeg å! liker ikke at jeg ikke kjenner noen når jeg går i kantinen lengre...

Anonymous poster hash: cd289...885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønner jeg veldig godt! Jeg har heldigvis noen andre som har fast plass rundt meg som jeg pleier å spise lunsj med. Resten av de på masteren min skriver hjemme. Jeg skjønner ikke at de klarer egentlig. Jeg får ikke gjort noenting hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager hvis jeg spør om noe som er svart på tidligere, men hvordan er det å jobbe fulltid samtidig som man tar master? Er det egentlig mulig mtp på forelesninger osv osv? Lurer på å ta master i pedagogikk..

Anonymous poster hash: ba893...839

Ingen som kan svare på dette?

Anonymous poster hash: ba893...839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badabing

Ingen som kan svare på dette?

Anonymous poster hash: ba893...839

Det er veldig vanskelig å svare på. Jeg kan selvfølgelig svare ut fra mitt masterstudium og meg som student, men det trenger ikke å gjelde for deg. Jeg personlig sliter med å få jobbet de fem dagene i måneden som jeg må jobbe for å få det til å gå rundt økonomisk. Det var ekstremt heftig før jul. Jeg så nesten ikke kjæresten, og vi bor til og med sammen. Og fulltid? Jeg hadde ikke hatt en sjanse. Jeg skal likevel ikke si at andre ikke får det til. Venninnen min fullførte nettopp doktorgraden sin med to små unger, og jeg tror ikke jeg ville greid det heller.

Men det går kanskje an å ta masteren på deltid?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som kan svare på dette?

Jeg er enig med Badabing i at det er vanskelig å gi noe godt svar på. Det kommer an på hvordan du er, og det kommer an på hvordan studiet ditt er. For meg ser det ut til å gå bra (jeg er i siste semester nå, og tør ikke si noe sikkert før jeg er helt ferdig ;)), jeg har skrevet litt om det i en annen tråd her (du finner den hvis du søker litt, husker ikke tittelen). Min erfaring er at du må være strukturert, effektiv og villig til å ta harde prioriteringer. I tillegg har jeg et studium som det er lite obligatorisk oppmøte på (og jeg har en viss mulighet til å bytte vakter hvis det skulle bli problemer), jeg har ikke labarbeid eller lignende. Gjennom de to årene har jeg for det meste sittet hjemme og lest, nå sitter hjemme og skriver. Jeg har også valgt metode (dokumentanalyse) og tema (noe jeg kjenner godt til fra før) som gjør det lettest mulig for meg å få gjennomført under de forutsetningene jeg har.

Samtidig tror jeg man gjerne får til det man må. Jeg ser for meg at jeg "akkurat" klarer dette (hvis jeg klarer det), mens på et tidspunkt så det ut til at jeg skulle ta litt permisjon for å få mer tid. Det ble ikke til at jeg tok ut permisjon, men da jeg trodde jeg hadde mye mer tid som følge av det, følte jeg meg akkurat like tidspresset og stresset som nå. :) På samme måte ser jeg for meg at jeg aldri hadde klart dette om jeg hadde barn, men folk klarer jo det også. Men jeg tror altså at det er en miks av personlige egenskaper, hvordan studiet er lagt opp og hvordan livet ditt ellers er lagt opp. Og hvor mye du vil det, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager hvis jeg spør om noe som er svart på tidligere, men hvordan er det å jobbe fulltid samtidig som man tar master? Er det egentlig mulig mtp på forelesninger osv osv? Lurer på å ta master i pedagogikk..

Anonymous poster hash: ba893...839

Det kommer jo an på hvor ofte det er forelesninger og jobben din.

Jeg tar min master på fulltid med full jobb, studiet er samlingsbasert med samlinger en gang i måneden. Får da permisjon fra jobb for å gå på skole. Ble mye lesing på kveld og helg.

Er nå gravid og sykemeldt fra jobb, men har fått lov fra jobb og Nav og legen å fortsette studiene. Så nå brukes gode dager til å lese, og dårlige dager til å sove..

Har planer om å fortsette studienene også til høsten når jeg skal ha permisjon :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter ennå i nervøs spenning på å få sensur på min siste eksamen :sukk: Jeg bør ha klart å bestå ett fag i alle fall, jeg skriver om en eksamensoppgave nå. Så jeg vet faktisk ikke hvordan dette semesteret kommer til å bli før om en uke minst!

Om jeg stryker i ett fag, så er det ok. Jeg kan skrive oppgaven og ett fag ved siden av, men mer enn det så er det nok utelukket :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som kan svare på dette?

Anonymous poster hash: ba893...839

Anonymous poster hash: 89dc7...d21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som kan svare på dette?

Anonymous poster hash: ba893...839

Oi, meg over her. Trykka feil. Hvor hadde du tenkt til å ta masteren? På Uio? Går selv på master i pedagogikk på universitetet og jeg tror nok ikke du hadde fått det til med fulltidsjobb. Noen av masterene har jo også praksisperioder, noe som da gjør det umulig å jobbe fulltid ved siden av. Dog kjenner jeg en som jobber fulltid, men han jobber turnus og jeg forstår ikke helt hvordan han klarer det ;) Går kraftig utover lesingen hans da, og han har bare mål om å stå i fagene. Og han tar ikke noen av de masterene som har praksis tror jeg.

Anonymous poster hash: 89dc7...d21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, meg over her. Trykka feil. Hvor hadde du tenkt til å ta masteren? På Uio? Går selv på master i pedagogikk på universitetet og jeg tror nok ikke du hadde fått det til med fulltidsjobb. Noen av masterene har jo også praksisperioder, noe som da gjør det umulig å jobbe fulltid ved siden av. Dog kjenner jeg en som jobber fulltid, men han jobber turnus og jeg forstår ikke helt hvordan han klarer det ;) Går kraftig utover lesingen hans da, og han har bare mål om å stå i fagene. Og han tar ikke noen av de masterene som har praksis tror jeg.

Anonymous poster hash: 89dc7...d21

Ja, tenkte Uio, retningen "kunnskap, utdanning og læring". Jeg jobber som lærer nå, men tenkte etterhvert å søke på jobber innenfor andre felter. Men har du permisjon fra jobb+studielån da eller? Hvordan synes du studiet er, forresten? og hva har du lyst å jobbe som når du er ferdig?

Anonymous poster hash: ba893...839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Badabing i at det er vanskelig å gi noe godt svar på. Det kommer an på hvordan du er, og det kommer an på hvordan studiet ditt er. For meg ser det ut til å gå bra (jeg er i siste semester nå, og tør ikke si noe sikkert før jeg er helt ferdig ;)), jeg har skrevet litt om det i en annen tråd her (du finner den hvis du søker litt, husker ikke tittelen). Min erfaring er at du må være strukturert, effektiv og villig til å ta harde prioriteringer. I tillegg har jeg et studium som det er lite obligatorisk oppmøte på (og jeg har en viss mulighet til å bytte vakter hvis det skulle bli problemer), jeg har ikke labarbeid eller lignende. Gjennom de to årene har jeg for det meste sittet hjemme og lest, nå sitter hjemme og skriver. Jeg har også valgt metode (dokumentanalyse) og tema (noe jeg kjenner godt til fra før) som gjør det lettest mulig for meg å få gjennomført under de forutsetningene jeg har.

Samtidig tror jeg man gjerne får til det man må. Jeg ser for meg at jeg "akkurat" klarer dette (hvis jeg klarer det), mens på et tidspunkt så det ut til at jeg skulle ta litt permisjon for å få mer tid. Det ble ikke til at jeg tok ut permisjon, men da jeg trodde jeg hadde mye mer tid som følge av det, følte jeg meg akkurat like tidspresset og stresset som nå. :) På samme måte ser jeg for meg at jeg aldri hadde klart dette om jeg hadde barn, men folk klarer jo det også. Men jeg tror altså at det er en miks av personlige egenskaper, hvordan studiet er lagt opp og hvordan livet ditt ellers er lagt opp. Og hvor mye du vil det, rett og slett.

Tusen takk for fyldig og godt svar! Dere har rett i det begge to at dette er veldig individuelt. Dessverre er jeg en person som presterer best med fokus på kun en ting av gangen, buhu :( Men hva jobber du som og har du 100 % stilling? Betale jobben noe av utdannelsen?

Anonymous poster hash: ba893...839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tenkte Uio, retningen "kunnskap, utdanning og læring". Jeg jobber som lærer nå, men tenkte etterhvert å søke på jobber innenfor andre felter. Men har du permisjon fra jobb+studielån da eller? Hvordan synes du studiet er, forresten? og hva har du lyst å jobbe som når du er ferdig?

Anonymous poster hash: ba893...839

Jeg jobber bare deltid ved siden av min master der. Han jeg kjenner tar den masteren du tenker på faktisk! Så mulig det lar seg gjøre. Men du kan jo muligens gå ned i stillingsprosent for å gjøre det noe lettere for deg selv? Tror det er ganske tøft.. Dessuten er det jo endel forelesninger på dagtid som du da går glipp av hvis du jobber fulltid :/ Jeg tar en annen retning og begynner nok å jobbe i PPT når jeg er ferdig :)

Anonymous poster hash: 89dc7...d21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er veldig vanskelig å svare på. Jeg kan selvfølgelig svare ut fra mitt masterstudium og meg som student, men det trenger ikke å gjelde for deg. Jeg personlig sliter med å få jobbet de fem dagene i måneden som jeg må jobbe for å få det til å gå rundt økonomisk. Det var ekstremt heftig før jul. Jeg så nesten ikke kjæresten, og vi bor til og med sammen. Og fulltid? Jeg hadde ikke hatt en sjanse. Jeg skal likevel ikke si at andre ikke får det til. Venninnen min fullførte nettopp doktorgraden sin med to små unger, og jeg tror ikke jeg ville greid det heller.

Men det går kanskje an å ta masteren på deltid?

Tusen takk for svar! Vet ikke helt hvordan jeg skal få det til hvis jeg ikke jobber, da må jeg ta opp studielån, noe jeg ikke vil overhodet pga allerede høyt lån. Blir imponert over de som klarer dette med barn, og det må jo gå om man VIRKELIG vil, som Jakobine sier. Dessverre spiller andre praktiske faktorer inn også. Nærmer meg 30 år, og vil være 30 da jeg begynner med masteren. Ville følt det som et nederlag å gå tilbake til fulltidsstudent som "så gammel", og uten jobb(eller mann og barn ;) )

Anonymous poster hash: ba893...839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nervepirrende, Nikee. Lykke til!

Takk! Jeg håper virkelig jeg består den jeg skrive litt om på nå! Og at jeg består den siste jeg venter på, da kan jeg puste litt lettere ut på en måte! :vetikke: Men jeg må bare vente og se hva som skjer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber bare deltid ved siden av min master der. Han jeg kjenner tar den masteren du tenker på faktisk! Så mulig det lar seg gjøre. Men du kan jo muligens gå ned i stillingsprosent for å gjøre det noe lettere for deg selv? Tror det er ganske tøft.. Dessuten er det jo endel forelesninger på dagtid som du da går glipp av hvis du jobber fulltid :/ Jeg tar en annen retning og begynner nok å jobbe i PPT når jeg er ferdig :)

Anonymous poster hash: 89dc7...d21

Ja, er du gal ;) Kan ikke jobbe 100 % samtidig, da jeg regner med det er rimelig hardt arbeid! Pluss at jeg er en person som trenger ro og fokus på studiene. Og har ikke lyst å gjøre noe halvveis om jeg begynner på dette, vil gjøre så godt jeg kan :) Tenker nok iallfall 50%.. Har lyst å dra til utlandet i 2.og 3.semester også, men det blir vel bare med drømmen :P

Anonymous poster hash: ba893...839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fyldig og godt svar! Dere har rett i det begge to at dette er veldig individuelt. Dessverre er jeg en person som presterer best med fokus på kun en ting av gangen, buhu :( Men hva jobber du som og har du 100 % stilling? Betale jobben noe av utdannelsen?

Anonymous poster hash: ba893...839

Jeg vil ikke skrive hva jeg jobber som her, siden jeg liker å være (ihvertfall delvis) anonym, men jeg jobber i turnus. Det er et yrke som jeg i stor grad er ferdig med når jeg drar hjem, det vil si at det er ganske enkelt å skille mellom jobb og fritid/studier. Det vil være vanskeligere for folk som f.eks. har lederansvar som må være tilgjengelige store deler av fritiden også, eller som jobber mer enn fulltid i praksis.

Jeg jobber 100 %. Får ingenting av jobben. Men det trenger jeg jo heller ikke, siden jeg har full lønn og ikke tar opp studielån. Noen steder ville sikkert gi noe fri til å gjennomføre studier, riktignok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...