AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #121 Skrevet 14. juli 2011 Ja, men så blir dette også helt umulig å sammenligne. Når man ikke har valg, så spiser man det man får. Vi i vesten er heldige, vi kan velge, og da bør vi også velge det som er best mulig. Selvfølgelig, likevel blir det ett luksusproblem.
2shy Skrevet 14. juli 2011 #122 Skrevet 14. juli 2011 Jeg snakket ikke til deg faktisk, men til addict som sier hun serverer grøt med kanel til 1 åringen sin. ja, nå har vi allerede stadfestet dette, beklager!
Gjest Enny Skrevet 14. juli 2011 #123 Skrevet 14. juli 2011 Vi har IKKE en fast dag i uken hvor hun får godis, begrepet lørdagsgodt er IKKE brukt her i huset! Om hun vil ha en tyggis pakke, eller en liten sjokolade på en tirsdag så er det ok!! Jeg har bevisst ikke ønsket og binde godteri opp mot KOS OG EN SPESIELL DAG.. Dette er viktig for meg også. Jeg sliter selv med at jeg må belønne meg selv med godteri, eller at jeg må ha godteri når jeg skal kose meg. Slitsomt å endre den tankegangen, når den sitter sånn under huden.
nettvenninnen Skrevet 15. juli 2011 #124 Skrevet 15. juli 2011 (endret) Dere som unngår e-stoffer, har dere satt dere inn i hva e-stoffer faktisk er? Ja, det finnes mange e-stoffer som ikke er bra å få i seg, men veldig mange av de er helt ufarlige. Ser ingen grunn til å unngå mat med feks agar(E406), johnnesbrødkjernemel(E410), gelatin(E441), riboflavin(E101), klorofyll(E140), sitronsyre(E330) osvosv. Tror nok at vi som er opptatt av E-stoffer er klar over dette og har satt oss inn i det Er som nevnt ingen fanatiker, men unngår de som beviselig står for kreftfare og de som fremkaller allergi, hyperaktivitet osv. Aspartam og smaksforsterkere er forøvrig det vi styrer aller mest unna. De stoffene du nevner her er helt greie. Og det er heller ikke så vanskelig å holde seg unna E-stoffer generelt. Det er bunn og grunn bare å kjøpe rene kjøttråvarer og grønnsaker. Saus lager man like raskt som fra pose. Og vil man ha gryteretter, leverpostei og slike ting smaker det tusen ganger bedre å lage det selv. De samme gjelder for iskrem og andre ting. Jeg er alenemor med full jobb. Men med forbredelser går ting ganske så greit. Barnet mitt har vært sykt to ganger i si tolvårige liv (falsk krupp og meslinger). Og han er i grunn sterkt arvelig belastet med allergier og astma fra begge sider av familien. Jeg tør å påstå at kostholdet har litt skyld i at han er den eneste av den nyeste generasjonen i familien som ikke har allergi. Og for de som mener at de som bryr seg om E-stoffer, økologisk kosthold, hjemmelaget mat og slike ting er gale fanatikere, så har jeg bare dette å si: Det plager ikke oss at vi lager den maten vi lager. Og så vidt jeg vet har det heller aldri plaget middagsgjestene våre. At det da skal være plagsomt eller grusomt for mennesker som ikke kjenner oss undrer meg Det er også fasinerende å se at mange til og med benytter tråden til å forsøke å overbevise mennesker som tenker over kostholdet- at det de personlig opplever som rett er helt på trynet og feil. Selv har jeg hatt et ubalansert og usunt kosthold i mange år. Og sett hvor galt det da kan bli (med sykelig overvekt og sykdom). I dag er jeg en del av en frisk og livsglad familie som har ti ganger mer overskudd enn tidligere. I og med at jeg jobber med helse, har jeg også hatt klienter som har blitt kvitt blant annet sukkersyke, høyt blodtrykk, hormonelle ubalanser og ADHD ved hjelp av små endringer i kostholdet. Jeg skriver ikke dette for å "frelse" noen til et annet kosthold. Folk får spise hva de vil. Og da håper jeg også at vi såkalte fanatikere som elsker hjemmesnekret mat kan få lov til å gjøre det samme Endret 15. juli 2011 av nettvenninnen 3
aquata Skrevet 15. juli 2011 #125 Skrevet 15. juli 2011 Utifra disse svarene skulle jeg vel ha blitt fjernet fra heimen og bort fra mine "udugelige" foreldre som lot meg spise kneipp og helkornsbrød i årevis, som hadde spaghetti (nei ikke fullkorn) til middag, koteletter med saus fra pose, og Nugatti i skapet. Kjenner jeg fikk vondt inni meg nå av å se hvor ekstreme foreldre har blitt. Man trenger da ikke kutte ut alt av normale ting... Hilsen ikke-mamma. Jeg kan ikke se at noen her kutter normale ting. Er det ikke mer snakk om at de som er bevisste spiser mer rene ting? Det som opprinnelig er normalt? Jeg har ikke barn og kan ikke si noe om kosthold når det gjelder barn desverre. 2
Pastill Skrevet 15. juli 2011 #126 Skrevet 15. juli 2011 Her spiser vi alt mulig, inklusive fisk, nugatti, Mac'ern mat, grønnsaker til omtrent alle måltider unntatt desserten - som vi ofte har, drikker vann, drikker cola og cola light, spiser hjemmelaget og halvfabrikata om hverandre osv osv. Vi sykler, svømmer, løper, går tur med hunden. Og i dag har vi hatt en slaraffendag hvor vi bare har sett TV... Hele familien er slanke og friske, ingen allergier eller eksem, ingen hyperaktive unger. Enda.. Tjah... Jeg lever etter filosofien om at kresne unger er en belastning for husholdningen, samt en uting å ha på besøk i et hjem. Så her spiser vi alt mulig, også ikke minst for å få i oss et variert kosthold i form av mat fra hele matpyramiden. Det er noe jeg synes jeg skal forholde meg til her og nå, og mener at problemer forårsaket av et eventuelt feilaktig kosthold får taes når de oppstår, selv om sjokolade, cola og pommes frites ikke inngår i skolebøkenes kostholdspyramide. "Litt av alt" har fulgt mennesket siden vi levde som jegre/samlere i steinalderen. Jeg har tatt den tankegangen med meg inn i den moderne tidsalder, og inkludert både økologisk frukt og insektgiftsprøytede grønnsaker, villfanget laks og friterte fiskepinner, aspartamholdig leksedrikk og friskt vann direkte fra bekken på høyfjellet i familiens ernæringsinntak. Dette utelukker jo selvsagt ikke at mange har glede av å legge om sitt kosthold for å få bukt med diverse problemer som hjerte-karsykdommer, kreft, allergi, fordøyelsesbesvær, fedme, energimangel, konsentrasjonsproblemer, hyperaktivitet, hudproblemer, nedsatt fruktbarhet... og listen kunne fortsatt i det uendelige. Min familie er forskånet for dette, og det kan det være mange forklaringer på, også ut over vårt kosthold. Verden er, desverre vil noen mene, ikke helt sort-hvitt og kan ikke bare styres ut i fra et til enhver tid "korrekt kosthold" basert på diverse mediekåte og/eller profittjagende eksperters siste dille, og det skader det ingen å være bevisst om. 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2011 #127 Skrevet 28. juli 2011 Tror nok at vi som er opptatt av E-stoffer er klar over dette og har satt oss inn i det Er som nevnt ingen fanatiker, men unngår de som beviselig står for kreftfare og de som fremkaller allergi, hyperaktivitet osv. Aspartam og smaksforsterkere er forøvrig det vi styrer aller mest unna. ...hvis du virkelig har satt deg inn i det, så burde du også ha fått med deg at aspartam har blitt grundig demonstrert til å være trygt, så lenge inntaket er på et fornuftig nivå. På grunn av all kontroversen som har vært med aspartam (og kontrovers og diskusjon er jo en fin ting!) så er det i dag ett av de mets testede og undersøkte stoffene som brukes i matindustrien. Det er greit å være skeptisk, men når skepsisen beholdes til tross for at alle beviser tilsier at den er ubegrunnet, så blir det for dumt. ...når det er sagt så holder jeg meg unna stoffet selv. Mest fordi det smaker høgg. 1
2shy Skrevet 28. juli 2011 #128 Skrevet 28. juli 2011 ...hvis du virkelig har satt deg inn i det, så burde du også ha fått med deg at aspartam har blitt grundig demonstrert til å være trygt, så lenge inntaket er på et fornuftig nivå. På grunn av all kontroversen som har vært med aspartam (og kontrovers og diskusjon er jo en fin ting!) så er det i dag ett av de mets testede og undersøkte stoffene som brukes i matindustrien. Det er greit å være skeptisk, men når skepsisen beholdes til tross for at alle beviser tilsier at den er ubegrunnet, så blir det for dumt. ...når det er sagt så holder jeg meg unna stoffet selv. Mest fordi det smaker høgg. Hvis aspartam er så trygt så syns jeg det er veldig rart at så mange mennesker klager på hodepine, svimmelhet osv når de får i seg stoffet. Jeg stoler ikke blindt på hva myndighetene serveres oss når det gjelder hva som er "grundig demonstrert til å være trygt". De mente jo at amalgamfyllinger var trygt i sin tid også. 1
SmallTalk Skrevet 29. juli 2011 #129 Skrevet 29. juli 2011 Hvis aspartam er så trygt så syns jeg det er veldig rart at så mange mennesker klager på hodepine, svimmelhet osv når de får i seg stoffet. Jeg stoler ikke blindt på hva myndighetene serveres oss når det gjelder hva som er "grundig demonstrert til å være trygt". De mente jo at amalgamfyllinger var trygt i sin tid også. Appelsiner er også trygt, men det finnes mange mennesker som ikke tåler appelsiner og får en eller annen reaksjon på dem. Som alt annet kan sikkert aspartam også føre til allergiske reaksjoner, men det er ikke det samme som at det er kreftfremkallende og farlig. For all del, jeg holder meg helst unna kunstig søtning, men i moderate mengder så har jeg mine tvil om hvor skadelig det kan være. 1
2shy Skrevet 29. juli 2011 #130 Skrevet 29. juli 2011 Appelsiner er også trygt, men det finnes mange mennesker som ikke tåler appelsiner og får en eller annen reaksjon på dem. Som alt annet kan sikkert aspartam også føre til allergiske reaksjoner, men det er ikke det samme som at det er kreftfremkallende og farlig. For all del, jeg holder meg helst unna kunstig søtning, men i moderate mengder så har jeg mine tvil om hvor skadelig det kan være. Problemet er at de putter aspartam i "alt". Jeg blir ikke hysterisk hvis jeg får i meg litt av det, men jeg tror virkelig ikke på at det ikke har negative senvirkninger. Det å sammenligne appelsiner med kjemisk fremstillt søtningsstoff blir for dumt. 1
SmallTalk Skrevet 29. juli 2011 #131 Skrevet 29. juli 2011 Problemet er at de putter aspartam i "alt". Jeg blir ikke hysterisk hvis jeg får i meg litt av det, men jeg tror virkelig ikke på at det ikke har negative senvirkninger. Det å sammenligne appelsiner med kjemisk fremstillt søtningsstoff blir for dumt. Nei, det er ikke dumt å sammenligne appelsiner og aspartam når man viser til at begge deler kan føre til allergiske reaksjoner. Nå er du litt over gjennomsnittlig hysterisk, så jeg tror egentlig ikke at du har så veldig mye å uttale deg om.
2shy Skrevet 29. juli 2011 #132 Skrevet 29. juli 2011 Nei, det er ikke dumt å sammenligne appelsiner og aspartam når man viser til at begge deler kan føre til allergiske reaksjoner. Nå er du litt over gjennomsnittlig hysterisk, så jeg tror egentlig ikke at du har så veldig mye å uttale deg om. appelsin er mat, kjemisk fremstillt søtningsstoff er ikke. Syns det er fantastisk at du ut i fra dette ene innlegget kan kalle meg over gjennomsnitt hysterisk, og jeg uttaler meg som mye jeg vil om hva jeg vil her inne. 1
Kalas Skrevet 29. juli 2011 #133 Skrevet 29. juli 2011 Kunstig søtstoff er faktisk det eneste jeg holder meg unna når det gjelder kosthold. Jeg har i hvert fall lest at de ikke anbefaler aspartam til barn under tre år, og jeg ser ingen grunn til å dytte i verken meg eller toåringen min kunstig søtning. Har heller tro på lite, men ekte sukker. I hverdagen spiser vi både hvitt kjøtt, rødt kjøtt, fisk og grønnsaker. Vi spiser noen ganger fullkorn og andre ganger hvitt, av pålegg går det mest i skinke, leverpostei, ost (ungen elsker all ost, fra brie og parmesan til gulost og blåmuggost). Søtt pålegg spiser vi sjelden, men har så klart syltetøy til vafler, pannekaker osv. Ellers spiser vi vanlig yoghurt og drikker juice til frokost. Det blir endel is nå i sommer, men ellers går det mye i frukt, kjeks og rosiner når ungen skal få noe godis. Hun spiser sjokolade av og til, though. Vi prøver å innføre matglede mest av alt - at hun skal være nysgjerrig og smake på alt før hun sier at hun ikke liker det. Hun hater poteter, så det slipper hun å spise, men elsker pasta. Hun er heldigvis glad i både fisk og skalldyr, og vi prøver å ha fisk på menyen et par ganger i uka. Men vi tar også en ferdigpizza i ny og ne hvis vi ikke orker å lage mat. Eller går ut og kjøper sushi ;-) Stort sett lager vi det meste av middagsmaten fra bunnen av, men krydrer gjerne med ferdigkjøpte sauser (f.eks sweet chili, soya o.l - passer dog på at hennes porsjon ikke blir altfor salt/sterk). Brød kjøper vi i butikken, typen varierer. Hun spiser stort sett bare ett brødmåltid om dagen, ellers går det i smoothie eller yoghurt til frokost, varm lunsj i barnehagen og kveldsmat rekker hun ikke siden vi har så sein middag. 1
SmallTalk Skrevet 30. juli 2011 #134 Skrevet 30. juli 2011 appelsin er mat, kjemisk fremstillt søtningsstoff er ikke. Syns det er fantastisk at du ut i fra dette ene innlegget kan kalle meg over gjennomsnitt hysterisk, og jeg uttaler meg som mye jeg vil om hva jeg vil her inne. Dersom jeg ikke husker helt feil så hadde du en del innlegg tidligere i tråden som gikk på at alt var farlig med mindre det var økologisk og nærmest dyrket hjemme i din egen hage. Sukker er gift, e-stoffer er gift pg aspartam er dødelig er vel det det har gått i fra din side. Noe konstruktivt å komme med? 1
2shy Skrevet 30. juli 2011 #135 Skrevet 30. juli 2011 Dersom jeg ikke husker helt feil så hadde du en del innlegg tidligere i tråden som gikk på at alt var farlig med mindre det var økologisk og nærmest dyrket hjemme i din egen hage. Sukker er gift, e-stoffer er gift pg aspartam er dødelig er vel det det har gått i fra din side. Noe konstruktivt å komme med? Når du først skal beskylde meg for å ha sagt at alt som ikke var økologisk og hjemmedyrket er farlig så får du i det minste vise til innlegget hvor jeg angivelig har skrevet nøyaktig dette. Jeg forstår ikke vitsen med å være frekk i nebbet, det går an å ha en hyggelig tone selv om man er uenig.
tingeling Skrevet 30. juli 2011 #136 Skrevet 30. juli 2011 Finner ikke link nå (sitter på iPad i syden ) men har lest at fett er svært viktig for utvikling av hjernen og at barn som får for lite fett i maten faktisk kan bli overvektige. Men man bør selvsagt velge riktig type fett. 1
2shy Skrevet 30. juli 2011 #137 Skrevet 30. juli 2011 Finner ikke link nå (sitter på iPad i syden ) men har lest at fett er svært viktig for utvikling av hjernen og at barn som får for lite fett i maten faktisk kan bli overvektige. Men man bør selvsagt velge riktig type fett. Helt riktig, riktig fett er svært viktig - gjennom hele livet.
Gjest Laks Skrevet 30. juli 2011 #138 Skrevet 30. juli 2011 Håper du ikke serverer kanel på grøten hver dag, for kanel er skadelig for leveren i nok doser, og det skal faktisk nesten ingenting til å komme opp i skadelig dose, kanel hver helg på lørdagsgrøten er i grenseland. Nylig opplyst om på mattilsynets sider. Ville bare si det..er utrolig mange som går rundt og tror at kanel bare er sunt. Her er link til mattilsynets liste over hvor mye kanel man kan innta hver dag. Barn skal som du sier ikke ha så mye kanel, men for meg ser det ut til at voksne fint kan ha dette på grøten hver dag, så lenge man ikke tar mer enn 1,4 gram (dvs. ca en halv teskje). Jeg bruker iallfall ikke så mye kanel på min grøt. Så må man huske på at det er kanel i mange typer te og slikt også da. Min lenke
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå