Gå til innhold

Bryr du deg om barnas kosthold?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Utifra disse svarene skulle jeg vel ha blitt fjernet fra heimen og bort fra mine "udugelige" foreldre som lot meg spise kneipp og helkornsbrød i årevis, som hadde spaghetti (nei ikke fullkorn) til middag, koteletter med saus fra pose, og Nugatti i skapet.

Kjenner jeg fikk vondt inni meg nå av å se hvor ekstreme foreldre har blitt. Man trenger da ikke kutte ut alt av normale ting... :( Hilsen ikke-mamma.

Jeg er vokst opp med kneip, pasta, pølser og poteter og alt det du nevner. Jeg har til gjengjeld også vært mye syk, pådratt meg kraftige allergier, hatt eksem, osv. Mamma var overhodet ikke ubrukelig som ga meg den maten, det er absolutt ikke det jeg sier. Men det er for liten fokus på hva det vi putter i kroppene våres faktisk påvirker helsen over tid.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vokst opp med kneip, pasta, pølser og poteter og alt det du nevner. Jeg har til gjengjeld også vært mye syk, pådratt meg kraftige allergier, hatt eksem, osv. Mamma var overhodet ikke ubrukelig som ga meg den maten, det er absolutt ikke det jeg sier. Men det er for liten fokus på hva det vi putter i kroppene våres faktisk påvirker helsen over tid.

Ja man kan jo spørre om det er tilfeldig eller ei. Det kan bare vitenskapen svare på. Selv hadde jeg atopisk i mine første barneår, men som gikk over etterhvert. Allergier hadde jeg, men som har forsvunnet, alt fra jeg var 3 år gammel.

Jeg synes ikke man skal konkludere noe bastant bare fordi det virker slik.

• Liker 1
Skrevet

Ja man kan jo spørre om det er tilfeldig eller ei. Det kan bare vitenskapen svare på. Selv hadde jeg atopisk i mine første barneår, men som gikk over etterhvert. Allergier hadde jeg, men som har forsvunnet, alt fra jeg var 3 år gammel.

Jeg synes ikke man skal konkludere noe bastant bare fordi det virker slik.

Vel, alle helseplagene mine forsvant som dugg for solen da jeg kuttet ut alle nevnte produkter, og det er ikke et enestående tilfelle. Alle skal få lov til å gi barna sine nøyaktig hva de selv vil, men jeg har min oppfatning, og kommer derfor til å velge det kostholdet jeg har for mine egne barn.

• Liker 4
Skrevet

All respekt til kvinner som har barn, jobber 100% og likevel orker å bake brød fra scratch hver gang, i tillegg til å lage all mat fra bunnen av, holde huset rent, være med mann og barn, og gjerne ha et liv utenom :klappe:

Nå har ikke vi fått barn i hus enda, så jeg er nok ikke så bevisst på hva barn skal spise eller ei, men jeg tror nok at det faller meg lettere å lage middag fra bunn av enn å begynne bake masse brødmat i uken også.

Med mindre man er aleneforsørger har man jo en partner å dele jobben med. ;)

Skrevet

Sønnen min må spise det han får servert. Etter en travel dag i barnehagen med høyt akivitetsnivå sørger jeg alltid for en god middag. Maten er variert og jeg bruker ikke energien min på å telle hverken kalorier eller annet.

Sønnen min har en flott kropp som hverken er tynn eller feit, sterke fine tenner, og han er sjelden syk.

Så her er maten laget på sunn fornuft, og jeg unngår alt av diskusjoner med stressa foreldre som ødelegger ungene sine med hysterisk kosthold.

• Liker 3
Gjest Bevisst
Skrevet

Intresant tema !

Jeg er småbarnsmor , alene med to barn.

Jeg er opptatt av kosthold til barna , at det er variert og sunt . Jeg kjøper økologisk der det er tilgjengelig og ikke overpriset .

Jeg baker brød og rundstykker selv , da det ikke tar veldig lang tid . Men jeg kjøper også brød. Da grovt eller mellomgrovt.

Pålegg er vanskelig . Barna har klare meninger om hva de vil ha på skolematen og i barnehagen. Her er det vanskelig å variere . Da blir det brunost og fårepølse eller bare meierismør. Prim brukers også . Sjokoladepålegg står i skapet , og er til lørdagen etter å ha spist ordentlig pålegg først .

Middagen er oftes lagd fra bunnen , men ferdigprodukter brukes innimellom . Grønnsaker og fisk er en del av kostholdet . Bruker både rødt kjøtt og svin , da det er jern i rødt kjøtt og proteiner som barn trenger . Pasta har vi ikke ofte , og da er det fullkorn og økologisk pasta .

Jeg er nok mer bevisst enn mine venninner , men ikke hysterisk. Det hender det blir burger på maccern også :-)

Jeg mener barn trenger et variert kosthold , med grønnsaker , frukt , meieriprodukter ( jeg bruker helmelk og ikke lettprodukter ) , kjøtt og karbohydrater , og da helst fra grove fullkornsprodukter . Litt godteri og is er lov å kose seg med , men ikke daglig .

• Liker 3
Skrevet

Dere som unngår e-stoffer, har dere satt dere inn i hva e-stoffer faktisk er? Ja, det finnes mange e-stoffer som ikke er bra å få i seg, men veldig mange av de er helt ufarlige. Ser ingen grunn til å unngå mat med feks agar(E406), johnnesbrødkjernemel(E410), gelatin(E441), riboflavin(E101), klorofyll(E140), sitronsyre(E330) osvosv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Utifra disse svarene skulle jeg vel ha blitt fjernet fra heimen og bort fra mine "udugelige" foreldre som lot meg spise kneipp og helkornsbrød i årevis, som hadde spaghetti (nei ikke fullkorn) til middag, koteletter med saus fra pose, og Nugatti i skapet.

Kjenner jeg fikk vondt inni meg nå av å se hvor ekstreme foreldre har blitt. Man trenger da ikke kutte ut alt av normale ting... :( Hilsen ikke-mamma.

Anonym fra #18 her.

Jeg er enig med deg, det finnes ikke noen mellomting lenger.

Enten skal barna dine kun spise "riktig", eller så "gir du faen" (ut i fra trådstarters overskrift og startinnlegg).

Selv mener jeg at det er rom for alt, inkludert loff, hvit spagetti og nugatti, i moderate mengder!

• Liker 2
Gjest sjoko
Skrevet

Anonym fra #18 her.

Jeg er enig med deg, det finnes ikke noen mellomting lenger.

Enten skal barna dine kun spise "riktig", eller så "gir du faen" (ut i fra trådstarters overskrift og startinnlegg).

Selv mener jeg at det er rom for alt, inkludert loff, hvit spagetti og nugatti, i moderate mengder!

Ja, enig. Jeg har en 1 1/2 år gammel jente, og jeg er opptatt av hva hun spiser, men i langt mindre grad enn mange her tror jeg. Hun får boller og is og saft og pølser, men prøver å holde det i moderate mengder og helst ikke på hverdager. Det betyr ikke at jeg ikke får sove om natta om hun får litt for mye is av besteforeldrene en dag. Vi lager maten selv og baker brød når vi orker, men først og fremst fordi vi synes det er godt. Mat skal først og fremst smake godt, er vel egentlig min filosofi.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel, alle helseplagene mine forsvant som dugg for solen da jeg kuttet ut alle nevnte produkter, og det er ikke et enestående tilfelle. Alle skal få lov til å gi barna sine nøyaktig hva de selv vil, men jeg har min oppfatning, og kommer derfor til å velge det kostholdet jeg har for mine egne barn.

Jepp, vi handler jo alle utifra hva vi tror og tenker så det er greit. Dog er det også faktisk sant at kroppen "endres" på diverse stadier i livet, og det gjelder ikke bare at smaksløkene våre plutselig liker svisker og man ikke likte det før etc. Det foregår endringer i kroppen gjennom ulike stadier i livet og som påvirker annet i kroppen. Nå har jeg ikke lenger vpn-oppkobling til vitenskapelige kilder, men en venn av meg undersøker slike ting og man skal ikke alltid tro at ting er som det virker som. Kroppen ordner på ting selv også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi spiser sunt!!

salat/grønt til hvert måltid, vi spiser ikke pasta og ris da jeg ikke liker det(annet en til indisk :)

jeg lever nesten som vegitarianer, prøver hver mnd og kutte ut nye kjøttprodukter... Datteren min er ikke spesielt glad i kjøtt hun heller, men elsker fisk!

nå om sommeren blir det mye grillede grønnsaker , salater og grillet sjømat.

Datteren min vil nesten utelukkende ha 1) sandwich med ost, skinke og salat 2) skiver med grovhakket makrell i tomat 3) eller røkelaks. ,med seg på skolen!!

Hun har aldri likt sjokoladepålegg...

Vi har IKKE en fast dag i uken hvor hun får godis, begrepet lørdagsgodt er IKKE brukt her i huset!

Om hun vil ha en tyggis pakke, eller en liten sjokolade på en tirsdag så er det ok!!

Jeg har bevisst ikke ønsket og binde godteri opp mot KOS OG EN SPESIELL DAG..

Må også legge til at det går mye youghurt naturell med frukt, og vi drikker ikke melk.

Knekkebrød ala havre og ryvita er også mye brukt ;)

om sommeren når det er varmt, så er det nesten fri tilgang på saftis..

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror du har misforstått kraftig, hvis du tror foreldre med et bevist kosthold nå er så utrolig ekstreme. Det har vel heller noe med kunnskap å gjøre og at verden går fremover.

Forskere finner stadig ut nye ting, langtidsvirkninger av usunt kosthold kommer klarere frem nå. Vi trenger ikke å gå i de samme fellene som forfedrene våre gjorde.

Vi har et bevist forhold til kosthold hos oss. Unngår brus, gotteri, kaker, ferdigmat. (litt gotteri til ungene i helga). Lager det meste fra bunnen av, baker brød og knekkebrød. Drikker mye vann.

Vi spiser endel frukt, og mye grønnsaker. Kunne vært mye flinkere til å spise fisk, og jobber litt med saken. (Ungene liker fisk, så det er vel bare fantasien som er dårlig hos oss voksne)

Etterat jeg selv kuttet ut mye unødvendig sukker i kosten, har jeg sluppet unna mye hodepine, verking i kroppen og tretthet. Jeg føler meg som ett nytt menneske, og kommer aldri til å stappe i meg masse sukker igjen. For meg er sukker som gift for kroppen, og jeg ønsker derfor at mine barn ikke skal få i seg så mye av det heller.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du har misforstått kraftig, hvis du tror foreldre med et bevist kosthold nå er så utrolig ekstreme. Det har vel heller noe med kunnskap å gjøre og at verden går fremover.

Forskere finner stadig ut nye ting, langtidsvirkninger av usunt kosthold kommer klarere frem nå. Vi trenger ikke å gå i de samme fellene som forfedrene våre gjorde.

Ja, jeg er jo enig med deg at vitenskapen kommer fremover og gir oss ny kunnskap. Men hvorfor det betyr at jeg har misforstått kraftig?Jeg sier bare at det er jo ingen mellomting virker det som. Det er enten eller. Hva da ? Det er ikke lov å spise kneipp, man skal helse lage alt fra bunnen. Hvem i all verden har tid til dette, f.eks der begge foreldre jobber fulltid da? Det setter jo veldig høye krav til foreldre stakkars at det ikke er bra nok med et normalt brød vi har hatt over lang tid, og at har man noe hvitt i skapet så er man ikke obs på barnas kosthold gitt.

• Liker 2
Skrevet

Ja, jeg er jo enig med deg at vitenskapen kommer fremover og gir oss ny kunnskap. Men hvorfor det betyr at jeg har misforstått kraftig?Jeg sier bare at det er jo ingen mellomting virker det som. Det er enten eller. Hva da ? Det er ikke lov å spise kneipp, man skal helse lage alt fra bunnen. Hvem i all verden har tid til dette, f.eks der begge foreldre jobber fulltid da? Det setter jo veldig høye krav til foreldre stakkars at det ikke er bra nok med et normalt brød vi har hatt over lang tid, og at har man noe hvitt i skapet så er man ikke obs på barnas kosthold gitt.

Det å lage mat fra bunnen er ikke så tidkrevende som man skal ha det til, og det går an å planlegge. Eks brød kan man bake mange av om gangen og fryse ned, også går det jo an å velge et annet brød enn kneip når man først skal kjøpe.

Jeg lager maten min fra bunnen av, og jeg må si at det i all hovedsak ikke tar lenger tid enn å helle vann i en Toro-pose og la det koke ferdig.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Klart jeg bryr meg om hva barna spiser. Vi har et sunt kosthold her i huset, vi spiser middag hver dag, sammen rundt spisebordet, og serverer stort sett hjemmelaget mat. I ukedagene er maten enklere enn i helgene, men har alltid gode grønnsaker og "rein" mat. Vi bruker veldig skjeldent ferdigmat. Jeg ser ikke at det tar så lang tid å lage mat fra bunnen av. Kok poteter/grov ris, kok grønnsaker/ lag råkost og lag et varierende stykke kjøtt eller fisk til. Server med smørklatt, eller en sausevariant så har du en enkel, men god middag.

Når jeg sier vi ikke bruker ferdigmat, så stemmer ikke det helt. Vi kjøper kanskje kjøttboller, fiskeboller eller lignende, men det hender jeg lager sånt helt fra bunnen av i helgene og sparer til uka når jeg er i "husmor-hjørnet".

Ellers går det i brød, pålegg, melk og egg.

Mine unger får også godteri og is, men vi begrenser det til lørdag.

De får aldri brus eller juice, stort sett er det vann det går i, samt melk til kvelds og frokost.

Endret av Caramba
Skrevet

Ettersom jeg kun har min sønn annnhver helg så har det ikke den aller største betydningen hva jeg lager til ham. Med tanke på at man skal kose seg litt ekstra når man er hos far + at det er helg gjør det jo litt vanskelig å legge opp til et skikkelig bra kosthold.

Hvordan kostholdet er hos moren vet jeg ikke, men han har i de siste 3-4 årene lagt på seg kraftig :(

Ettersom jeg og moren ikke har noen dialog så er det vanskelig å få bukt med dette på en skikkelig måte med et felles opplegg.

Hjemme så går det i alt mulig egentlig. Jeg har veldig dårlig peiling på e-stoffer, karbohydrater, kalorier (er det de farlige?) og antioksidanter eller hva det nå heter...

Samboeren har adskillig mer peiling på dette enn meg og hun liker også å bake og lage middag fra bunnen av. Smakte min første hjemmelagde fiskegrating for noen måneder siden og det var fantastisk :)

(Desverre så er hun like dyktig til å bake kaker..... )

Uansett. Vi spiser egentlig alt mulig. Guttungen elsker sjømat så det blir en del fisk og lignende. Til frokost så er det enten kneip eller rundstykker med kjøttpålegg. Sjokoladepålegg har vi ikke hatt på mange år. Har også egg til.

Det kan hende at jeg kjøper en brus i løpet av helgen. Vi pleier å kjøpe et eller annet snacks til lørdagen og det kan ofte være frukt.

Kunne sikkert vært mye flinkere, men har fokusert mer på å ha et godt variert kosthold. Han liker heldigvis nesten alt mulig (som meg) og jeg har også satset på å være i mer fysisk aktivitet. Ønsker jo ikke at han skal komme til en treningsleir annenhver helg..

Skrevet

Nei, det tar IKKE lengre tid å lage mat fra bunnen av..! Jeg regner med at de fleste serverer ris/pasta og salat til Toro-gryta uansett, og det eneste som tar tid når man lager mat er kuttingen.

Jeg er 21 år og alenemor til en ettåring, og når selv jeg klarer å lage all mat fra bunnen av så klarer alle det :) Og ja, selv om jeg fortsatt er "hjemme" med barnet så er dagene fullpakket med trening, åpen barnehage, besøk, ute å leke.. Vi sitter sjeldent i sofaen og ser på TV for å si det sånn :)

Jeg er veldig oppatt av lav GI, og fikk en virkelig vekker da jeg leste "Sukkerbiten" av Fedon Lindberg. Jeg var litt "blind" og hadde tro på at barnematen i butikken faktisk var bra for barnet, men det stemmer ikke akkurat.. Så nå går det i havregrynsgrøt med frukt, kanel, kun Fedonbrød. Han har ikke fått sukker bortsett fra litt is i varmen da vi var i syden (smake på min) og han fikk kake på bursdagen sin :) Jeg er ikke fanatisk, men jeg prøver å ikke venne han til sukker. Han har aldri fått drikke annet enn vann. Er nøye på å ha mye proteiner og fett i maten hans, og også mye grønnsaker. Får aldri boller eller lignende, rett og slett fordi han er fornøyd med et grovt rundtstykke om jeg må bestikke han.

Har en veldig blid og frisk gutt i perfekt hold og han har kun vært syk en gang siden han ble født :) Han er veldig kjapp og smart og har stabilt humør.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg bryr meg, men det er ikke alt som lar seg gjennomføre slik man skulle ønsket.

Fett er bra for barn, så umetta fett prøver jeg ikke å begrense så lenge hun faktisk heller er undervektig enn overvektig. Faktisk har vi måttet blande olje i all maten hennes for å prøve å få opp vekta i lang tid. Har også gitt henne havrekjeks mellom måltidene. Det er en del sukker i disse, men også fullkorn og fett, så jeg anser det som et av de bedre alternativene når situasjonen har vært som den har vært.

Prøver å henne sunne vaner, bl.a. ved å alltid kjøpe grovt brød uten sirup (minst trekvart på grovhetsskalaen), ofte med solsikkefrø eller noe annet med sunt fett i. Har ikke overskudd til å bake selv, dessverre.

Hun tåler ikke egg, melk eller tomat, så det er veldig vanskelig å finne pålegg hun tåler. Det går i Stabburets laksepålegg, leverpostei eller syltetøy (Noras naturlig lett, mindre sukker uten kunstige søtstoffer). Tåler forsåvidt rene kjøttprodukter som kokt skinke, men det peller hun bare av og spiser uten skiva ;) Synes ingen av disse tingene er alt for ille heller, og prøver å begrense hvor ofte hun får syltetøy slik at hun ikke insisterer på kun å få det.

Til middag blir det ofte laks (som hun elsker) eller svinekjøtt. Kylling er hun av en eller annen grunn ikke så glad i. Servert med grønnsaker av ulikt slag, enten friske eller frosne og pasta eller ris. Kunne vært flinkere på å bruke fullkornspasta og upolert ris, men her setter dessverre mannen seg på bakbena :tunge1: For å unngå tomat og melk blir ofte asiatiske sauser. Disse er det dessverre litt mye salt i, og jeg prøver derfor å begrense saltinnholdet i annen mat.

Det blir veldig lite godteri, men så er hun så liten (1,5) at hun ikke helt skjønner det heller. Har spist sjokoladekake kanskje 3 ganger og smakt en liten bit smågodt kanskje like mange ganger. Men spiser mye frukt og lager en del smoothies (juice + bær/frukt).

Alt i alt: Ja til umetta fett, grovt brød og mye grønnsaker og frukt. Prøver å unngå snop, men tillatter syltetøy og kjeks i moderasjon. Burde blitt flinkere til å unngå salt, samt å bruke fullkornspasta og upolert ris.

Endret av Klematis
Gjest Gjest
Skrevet

Nei, det tar IKKE lengre tid å lage mat fra bunnen av..! Jeg regner med at de fleste serverer ris/pasta og salat til Toro-gryta uansett, og det eneste som tar tid når man lager mat er kuttingen.

Jeg er 21 år og alenemor til en ettåring, og når selv jeg klarer å lage all mat fra bunnen av så klarer alle det :) Og ja, selv om jeg fortsatt er "hjemme" med barnet så er dagene fullpakket med trening, åpen barnehage, besøk, ute å leke.. Vi sitter sjeldent i sofaen og ser på TV for å si det sånn :)

Å-hei... selv om jeg lager all mat fra bunnen av selv, synes jeg denne kommentaren var i overkant arrogant!

Og jo, det tar tid å lage all mat fra bunnen av!

Selv bruker jeg ca 30 minutter hver eneste dag bare på å bake brød og rundstykker til hverdagsbruk.

I tillegg kommer tiden jeg bruker på middag hver dag, samt kaker, pølsebrød/hamburgerbrød, og pizza osv som vi kan ta med oss når vi skal bort.

I snitt bruker jeg gjennomsnittlig 60-90 minutter, 7 dager i uken, til matlaging...

(Jeg gjør ikke egentlig det da, jeg samler det opp og lager store porsjoner 2-3 ganger i mnd, men hvis jeg deler antall minutter på antall dager, blir det ca 75 minutter hver dag)

Når dette kommer i tillegg til å følge opp barn på skolen og fritidsaktiviteter, egen jobb, hjelpe eldre foreldre/svigerforeldre mm, sier det seg selv at det å lage mat fra bunnen av må gå på bekostning av noe annet.

Jeg skulle ønsket at jeg en dag innimellom kunne reist på butikken og kjøpt en pakke ferdig fiskegrateng, men det kan jeg ikke.

Skal vi ha fiskegrateng må jeg lage den selv.

• Liker 3
Gjest Ashley_Johanna
Skrevet

Jeg og mannen la om kostholdet da jeg ble gravid..Før spiste vi bare det som var tilgjengelig og laget alltid middager enklest mulig. Vi ble ikke fete av det, men hadde heller ikke mye energi og overskudd. Dette er også hva jeg vokste opp med - middager på pose, mye kjeks og sjokolademelk og søtt pålegg. Jeg var sunn og frisk som liten og var aldri syk, men kjeven er ikke så stor som den kunne vært så jeg måtte få regulering. (Hvis barn ikke får nok mat med tyggemotstand, vil ikke kjeven vokse seg stor nok og da blir det ikke plass til alle tennene i munnen)

Nå spiser vi mye frukt og grønt, drikker ikke brus og prøver å holde oss unna godteri (når baby blir større blir det ingenting, og skal ikke oppmuntre til godtespising). Søtt pålegg har vi heller ikke.

Jeg vil gjerne anbefale en kokebok til dere som ønsker å lage middager fra bunnen av, og som tenker mer på næring enn på GI osv... Jeg har i flere år lett etter en kokebok som inneholdt middager med få ingredienser, var sunne og gode og som ikke tok så lang tid. Det viste seg å bli vanskelig:) Men nå har jeg funnet den."Familiekokeboka" inneholder enkle oppskrifter med masse smak og ikke minst mange og varierte grønnsaker. Boka er skrevet av et par kjendiskokker, så de er mer opptatt av smak enn av fettmengde. Og det er "my cup of tea":) Jeg mener, spesielt når det gjelder barn, at man ikke skal trenge å kutte så veldig ned på fettmengden i kostholdet så lenge det er normalt kosthold. Blir man tjukk er det heller aktivitetsnivået det er noe galt med.

Dette er hva min datter kommer til å vokse opp med i hvert fall. Jeg skal prøve å gi henne mange smaksprøver fra tidlig av, så hun kanskje ikke blir "allergisk" mot at mat smaker noe..vi har et par av de i familien og det er slitsomt. De spiser bare kjøttdeig og popkorn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...