Surriball Skrevet 14. juli 2011 #41 Skrevet 14. juli 2011 Hvis myndighetene var så opptatt av vår helse, så hadde de da kontrollert hva som selges i butikkene utfra nettopp det. Jeg snakker om e-stoffer generellt her. Det gjør jeg også, men jeg dro fram et kjent e-stoff for å illustrere. Poenget er jo at e-stoffene er nøyaktige kopier av ting som finnes naturlig i mat. De blir ikke farlige med en gang de er fremstilt i laboratorium. Mange e-stoffer er smakstilsetninger, f.eks banansmak, bringebærsmak ol. Da har de funnet ut hvilket stoff (antakelig en ester) som gir den smaken, og så laget det på laben og så tilsatt det i drops, saft, ting som skal smake banan eller bringebær. Er bringebær farlige fordi de inneholder estere som gir dem smak? Nei. Dere som unngår e-stoffer, har dere satt dere inn i hva e-stoffer faktisk er? Ja, det finnes mange e-stoffer som ikke er bra å få i seg, men veldig mange av de er helt ufarlige. Ser ingen grunn til å unngå mat med feks agar(E406), johnnesbrødkjernemel(E410), gelatin(E441), riboflavin(E101), klorofyll(E140), sitronsyre(E330) osvosv. Hear, hear! Det er dette jeg prøver å si. E-stoffer er helt normale stoffer som er satt i et navngivingssystem sånn at man slipper å skrive alt på baksiden. Jeg syns folk er hysteriske når det kommer til å unngå E-stoffer. Forsåvidt har jeg vokst opp med et normalt, variert kosthold. Men jeg har fått kneipp, syltetøy, nugatti og peanøttsmør innimellom, lørdagsgodt, fiskepudding (e-stoffer, iiik!), leverpostei, en og annen ferdigsaus på glass. Jeg har dessuten fått salat til middag, hjemmebakt brød, middag fra bunnen, kake fra bunnen, sånn som normale folk spiser. Jeg, mine søsken og mine foreldre er normale, slanke, sunne mennesker. Jeg syns ikke foreldrene mine har gjort noe feil, og selv spiser jeg relativt likt som da jeg var lita. Unntaket er at jeg ikke tåler laktose, men det er det genene som avgjør og ikke maten jeg fikk som barn. Vi hadde "ettermiddagskaffe" hver dag hele barndommen min. Det vil si en kopp kaffe foran peisen med enten et par kjeks, ei lefse, et lite kakestykke, en bolle, en eller annen liten smak av søtt og godt til. Det ble folk av meg også. 4
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #42 Skrevet 14. juli 2011 Å-hei... selv om jeg lager all mat fra bunnen av selv, synes jeg denne kommentaren var i overkant arrogant! Og jo, det tar tid å lage all mat fra bunnen av! Selv bruker jeg ca 30 minutter hver eneste dag bare på å bake brød og rundstykker til hverdagsbruk. I tillegg kommer tiden jeg bruker på middag hver dag, samt kaker, pølsebrød/hamburgerbrød, og pizza osv som vi kan ta med oss når vi skal bort. I snitt bruker jeg gjennomsnittlig 60-90 minutter, 7 dager i uken, til matlaging... (Jeg gjør ikke egentlig det da, jeg samler det opp og lager store porsjoner 2-3 ganger i mnd, men hvis jeg deler antall minutter på antall dager, blir det ca 75 minutter hver dag) Når dette kommer i tillegg til å følge opp barn på skolen og fritidsaktiviteter, egen jobb, hjelpe eldre foreldre/svigerforeldre mm, sier det seg selv at det å lage mat fra bunnen av må gå på bekostning av noe annet. Jeg skulle ønsket at jeg en dag innimellom kunne reist på butikken og kjøpt en pakke ferdig fiskegrateng, men det kan jeg ikke. Skal vi ha fiskegrateng må jeg lage den selv. Men nå MÅ man jo virkelig ikke spise brød hver dag, og det finnes jo som nevnt tidligere brød i butikken som har sunne ingredienser. 1
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2011 #43 Skrevet 14. juli 2011 Men nå MÅ man jo virkelig ikke spise brød hver dag, og det finnes jo som nevnt tidligere brød i butikken som har sunne ingredienser. Det er irrelevant i denne sammenhengen, her var det snakk om tidsbruk på å lage all mat fra bunnen av - altså hjemmelaget mat i motsetning til butikkjøpt. Den tiden jeg ikke bruker på å bake brød, må jeg uansett bruke på å lage annen mat hvis jeg ikke spiser brød. Og når det gjelder kommentaren din. Jeg lager all mat fra bunnen fordi jeg må, men tidsbruken vil uansett være den samme uansett om det er selvvalgt.
Concertina Skrevet 14. juli 2011 #44 Skrevet 14. juli 2011 Bryr du deg om barnas kosthold, eller er du typen som gir barnet en bolle hver gang du skal shoppe slik at h*n er stille? Sånn midt i mellom. Jeg bryr meg, men jeg er langt fra fanatisk. Har du hvitt brød/kneip i skapet? Hender vi har hvitt brød til salat/suppe ol. Men til daglig spiser vi fullkornsbrød, enten helgrovt kjøpbrød eller hjemmebakt med korn og frø og grovt mel. Kneip er ikke mat. Kjøper du hvite produkter framfor fullkornsalternativ (pasta, ris ect)? Det er vel synderen her, jeg synes ikke grov pasta er noe godt (men jeg øver meg på å like det og det er det vi komme til å kjøpe inn framover for det er jo langt sunnere, vi spiser ikke pasta mer enn 1 gang i uka, maks.). Naturris spiser vi allerede en del av, og endel linser/bønner. Har du sjokoladepålegg/syltetøy/prim/annet skvip i skapet? Og er dette noe barna får hver dag eller er det kun i helger? Nei, dvs vi har syltetøy (søtet med epleekstrakt) som brukes på vafler og når vi en sjelden gang har (grove) pannekaker. Får barna godteri/kake/boller/sukker generelt i hverdagen? Ikke i hverdagen nei. Eldstejenta får boller av besteforeldrene i helga innimellom, og når vi er på kafe så hender det hun får en juiceboks, men lørdagsgodter har vi ikke innført (enda). I sommerferien så blir det nok litt mer is enn vanlig, men jeg lager endel smoothieis og fryser ned slik at ikke all is blir usunn (hun får lollipopis også). Hender hun får slike grove rugkjeks. Lillebror får ikke noe slikt, han er bare 11 mnd, men smoothie og smoothieis elsker han. Hva med salt? Grandiosa? Toro? Annen junk? Eller annen drittmat i form av halvfabrikata? Vi bruker lite salt i maten, og den ene gangen i måneden (eller så) vi spiser frossenpizza så får begge ungene det. Ellers så lager vi maten fra bunnen og bruker ikke halvfabrikater. Bryr du deg om mat med lav GI? Prøver du å holde barna unna fett eller karbohydrater? Nei, dvs vi spiser grovt, mye grønnsaker, rent kjøtt, men vi styrer ikke unna verken fett eller karbohydrater. Vi kjøper ikke varer med palmeolje, men både (sunt) fett og (sakte) karbohydrater er nødvendig mat i mine øyne.
addict Skrevet 14. juli 2011 #45 Skrevet 14. juli 2011 Å-hei... selv om jeg lager all mat fra bunnen av selv, synes jeg denne kommentaren var i overkant arrogant! Og jo, det tar tid å lage all mat fra bunnen av! Selv bruker jeg ca 30 minutter hver eneste dag bare på å bake brød og rundstykker til hverdagsbruk. I tillegg kommer tiden jeg bruker på middag hver dag, samt kaker, pølsebrød/hamburgerbrød, og pizza osv som vi kan ta med oss når vi skal bort. I snitt bruker jeg gjennomsnittlig 60-90 minutter, 7 dager i uken, til matlaging... (Jeg gjør ikke egentlig det da, jeg samler det opp og lager store porsjoner 2-3 ganger i mnd, men hvis jeg deler antall minutter på antall dager, blir det ca 75 minutter hver dag) Når dette kommer i tillegg til å følge opp barn på skolen og fritidsaktiviteter, egen jobb, hjelpe eldre foreldre/svigerforeldre mm, sier det seg selv at det å lage mat fra bunnen av må gå på bekostning av noe annet. Jeg skulle ønsket at jeg en dag innimellom kunne reist på butikken og kjøpt en pakke ferdig fiskegrateng, men det kan jeg ikke. Skal vi ha fiskegrateng må jeg lage den selv. Nå snakket jeg om middag jeg da, og det var virkelig snevert av deg å tolke det som "arrogant" Det jeg mente var at jeg som ung og relativt uerfaren på kjøkkenet klarer å lage kjapp, god og hjemmelaget mat. Ingen trenger å gå sulten selv om man ikke bruker Toro! 3
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2011 #46 Skrevet 14. juli 2011 Nå snakket jeg om middag jeg da, og det var virkelig snevert av deg å tolke det som "arrogant" Det jeg mente var at jeg som ung og relativt uerfaren på kjøkkenet klarer å lage kjapp, god og hjemmelaget mat. Ingen trenger å gå sulten selv om man ikke bruker Toro! Da beklager jeg at jeg misforsto deg. Til mitt forsvar trodde jeg "all mat" betød "all mat" (4 måltider om dagen) og ikke "all middagsmat" (ett måltid om dagen). Jeg er 21 år og alenemor til en ettåring, og når selv jeg klarer å lage all mat fra bunnen av så klarer alle det Men siden du mener bare middagsmat, så er jeg enig. Det tar ikke mye lengre tid å lage de fleste middagsretter fra bunnen av, enn å bruke ferdigkjøpte alternativer.
2shy Skrevet 14. juli 2011 #47 Skrevet 14. juli 2011 Det er irrelevant i denne sammenhengen, her var det snakk om tidsbruk på å lage all mat fra bunnen av - altså hjemmelaget mat i motsetning til butikkjøpt. Den tiden jeg ikke bruker på å bake brød, må jeg uansett bruke på å lage annen mat hvis jeg ikke spiser brød. Og når det gjelder kommentaren din. Jeg lager all mat fra bunnen fordi jeg må, men tidsbruken vil uansett være den samme uansett om det er selvvalgt. Jeg lager også mat fra bunnen fordi jeg må, men så er jeg også glad for at jeg MÅ, fordi det er langt bedre for kroppen. Jeg bruker i mange tilfeller kortere tid på å lage mat fra bunnen av, gryteretter, burgere (veganske sådan), supper, pastasauser, dressinger, osv, tar ikke lenger tid å lage fra bunnen av. Det er også fullt mulig å lage dobbelt opp når man først kokkelerer. Det tar ikke lenger tid, og da har man i fryseren. Smoothies f.eks er næringsrik sunn mat som går veldig fort å lage, og som barna elsker. 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #48 Skrevet 14. juli 2011 Bryr du deg om barnas kosthold, eller er du typen som gir barnet en bolle hver gang du skal shoppe slik at h*n er stille? - Nei de får ikke boller for å være stille. Men det skjer de får en bolle, kanskje en gang i måneden. Har du hvitt brød/kneip i skapet? - Nei baker selv. Ungene har litt "lettere" brød enn oss voksne. Kjøper du hvite produkter framfor fullkornsalternativ (pasta, ris ect)? - Det skjer, men stort sett så bruker vi ikke ris, pasta og poteter. Og 8 av 10 ganger så er det fullkorn. Her fyller vi på med grønnsaker i stedet. Har du sjokoladepålegg/syltetøy/prim/annet skvip i skapet? Og er dette noe barna får hver dag eller er det kun i helger? - Ja det har jeg, men tror kanskje det er gått ut på dato. Ungene er ikke så glade i det. Får barna godteri/kake/boller/sukker generelt i hverdagen? - Noen ganger får de det, men da er det stort sett hjemmebakt og sunnere. Hva med salt? Grandiosa? Toro? Annen junk? Eller annen drittmat i form av halvfabrikata? - Sjelden, men noen ganger. Bryr du deg om mat med lav GI? Prøver du å holde barna unna fett eller karbohydrater? - Prøver å gi barna mine det kostholdet de trenger, men uten å gå av skaftet. De spiser mye grønnsaker. De spiser fett. De spiser egentlig det meste. Alt med balanse! Bar nysgjerrig, må jo være en grunn til at vi bare blir feitere og feitere i Norge - Ja og det er som jeg har sett flere her nevne pga lite aktivitet. Mine barn er slanke uten at jeg har noen spesiell kostholdsfilosofi. Grunnen til at vi spiser som vi gjør er mine egne matintoleranser og -allergier. Ikke fordi jeg er redd for karbohydrater, salt, e-stoffer, fett, sukker eller annet. Jeg synes hele kostholdsdebatten er idiotisk. De fleste mennesker er forskjellig, og tåler derfor forskjellige ting. Om hver og en hadde satt jeg mer inn i kostholdet sitt og vært mer i aktivitet tror jeg mye hadde vært gjort. For å ta meg selv som eksempel: Var normalvektig før jeg etter en ulykke ble sittende stille i 7 måneder, kunne ikke gå. Jeg spiste som før, men gikk opp 15 kilo i løpet av disse månedene. Med vanlig aktivitet hadde dette aldri skjedd. 1
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2011 #49 Skrevet 14. juli 2011 Jeg lager også mat fra bunnen fordi jeg må, men så er jeg også glad for at jeg MÅ, fordi det er langt bedre for kroppen. Jeg bruker i mange tilfeller kortere tid på å lage mat fra bunnen av, gryteretter, burgere (veganske sådan), supper, pastasauser, dressinger, osv, tar ikke lenger tid å lage fra bunnen av. Det er også fullt mulig å lage dobbelt opp når man først kokkelerer. Det tar ikke lenger tid, og da har man i fryseren. Smoothies f.eks er næringsrik sunn mat som går veldig fort å lage, og som barna elsker. Som jeg skrev, det gjør jeg også. I snitt bruker jeg gjennomsnittlig 60-90 minutter, 7 dager i uken, til matlaging... (Jeg gjør ikke egentlig det da, jeg samler det opp og lager store porsjoner 2-3 ganger i mnd, men hvis jeg deler antall minutter på antall dager, blir det ca 75 minutter hver dag) Men du kan da ikke for alvor mene at at det tar kortere tid å lage all mat fra bunnen av, enn det gjør å kjøpe ferdig fra butikken? Og ps: jeg ville uansett laget mesteparten av maten fra bunnen av, det er det jeg er vant til, og det jeg liker best. Men av og til hadde det vært greit å ha muligheten til å ty til ferdigproduserte løsninger (som f.eks fiskegrateng)
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2011 #50 Skrevet 14. juli 2011 Huff, det ble feil... Dette skulle stå utenfor sitatet, ikke inni: Men du kan da ikke for alvor mene at at det tar kortere tid å lage all mat fra bunnen av, enn det gjør å kjøpe ferdig fra butikken? Og ps: jeg ville uansett laget mesteparten av maten fra bunnen av, det er det jeg er vant til, og det jeg liker best. Men av og til hadde det vært greit å ha muligheten til å ty til ferdigproduserte løsninger (som f.eks fiskegrateng)
2shy Skrevet 14. juli 2011 #51 Skrevet 14. juli 2011 Huff, det ble feil... Dette skulle stå utenfor sitatet, ikke inni: Men du kan da ikke for alvor mene at at det tar kortere tid å lage all mat fra bunnen av, enn det gjør å kjøpe ferdig fra butikken? I all hovedsak syns jeg det går kortere, ja. Men det kommer vel også helt an på hva du skal lage? Gryteretter tar ikke lenger tid enn Toro sine poser, pastasaus tar vel lengre tid, men den lager seg i løpet av vannet koker og pastaen er ferdigkokt. Supper går fort, hjemmelagde fiskekaker/kjøttkaker er gjort i en fei. okey, det tar vel5 minutter ekstra å lage disse fra bunnen, men....har vi virkelig ikke disse 5 minuttene? Mye av de ferdige produktene er i tillegg fabrikklagd, vil vi virkelig spise fabrikklagd mat? Det er klart, skal du begynne å kværne kjøttet sjøl så vil ting ta tid. Men at det er beleilig med ferdiglaget mat, det er jeg såklart helt enig i. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #52 Skrevet 14. juli 2011 Vi spiser sunt!! salat/grønt til hvert måltid, vi spiser ikke pasta og ris da jeg ikke liker det(annet en til indisk jeg lever nesten som vegitarianer, prøver hver mnd og kutte ut nye kjøttprodukter... Datteren min er ikke spesielt glad i kjøtt hun heller, men elsker fisk! nå om sommeren blir det mye grillede grønnsaker , salater og grillet sjømat. Datteren min vil nesten utelukkende ha 1) sandwich med ost, skinke og salat 2) skiver med grovhakket makrell i tomat 3) eller røkelaks. ,med seg på skolen!! Hun har aldri likt sjokolade pålegg... Vi har IKKE en fast dag i uken hvor hun får godis, begrepet lørdagsgodt er IKKE brukt her i huset! Om hun vil ha en tyggis pakke, eller en liten sjokolade på en tirsdag så er det ok!! Jeg har bevisst ikke ønsket og binde godteri opp mot KOS OG EN SPESIELL DAG.. Må også legge til at det går mye yoghurt naturell med frukt, og vi drikker ikke melk. Knekkebrød ala havre og ryvita er også mye brukt om sommeren når det er varmt, så er det nesten fri tilgang på saftis.. vegetarianere spiser ikke fisk. Så dere lever ikke nesten som vegetarianere. 1
2shy Skrevet 14. juli 2011 #53 Skrevet 14. juli 2011 vegetarianere spiser ikke fisk. Så dere lever ikke nesten som vegetarianere.
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2011 #54 Skrevet 14. juli 2011 I all hovedsak syns jeg det går kortere, ja. Men det kommer vel også helt an på hva du skal lage? Gryteretter tar ikke lenger tid enn Toro sine poser, pastasaus tar vel lengre tid, men den lager seg i løpet av vannet koker og pastaen er ferdigkokt. Supper går fort, hjemmelagde fiskekaker/kjøttkaker er gjort i en fei. okey, det tar vel5 minutter ekstra å lage disse fra bunnen, men....har vi virkelig ikke disse 5 minuttene? Mye av de ferdige produktene er i tillegg fabrikklagd, vil vi virkelig spise fabrikklagd mat? Det er klart, skal du begynne å kværne kjøttet sjøl så vil ting ta tid. Men at det er beleilig med ferdiglaget mat, det er jeg såklart helt enig i. Jeg er nok helt på jordet her... jeg tror fremdeles at når noen sier "all mat", så mener de "all mat", og ikke "all middagsmat"...
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #55 Skrevet 14. juli 2011 Litago Prim inneholder 22 sukkerbiter. Men siden det er mye jern i prim, så er det greit? Til barn uten særskilte behov ser jeg ingen grunn til å nekte dem en skive med prim;) 2
2shy Skrevet 14. juli 2011 #56 Skrevet 14. juli 2011 Jeg er nok helt på jordet her... jeg tror fremdeles at når noen sier "all mat", så mener de "all mat", og ikke "all middagsmat"... jeg lager all mat fra bunn, frokost, lunsj, middag, kvelds. Okey, jeg lager ikke min egen pasta, det er vel der grensen går. Til barn uten særskilte behov ser jeg ingen grunn til å nekte dem en skive med prim;) Jeg sier ikke at man skal nekte barn ei skive prim i ny og ne. Jeg bare påpeker at prim ikke er sunt fordi det inneholder jern. 22 sukkerbiter er svært mye sukker.
kirstiJ Skrevet 14. juli 2011 #57 Skrevet 14. juli 2011 Dere som unngår e-stoffer, har dere satt dere inn i hva e-stoffer faktisk er? Ja, det finnes mange e-stoffer som ikke er bra å få i seg, men veldig mange av de er helt ufarlige. Ser ingen grunn til å unngå mat med feks agar(E406), johnnesbrødkjernemel(E410), gelatin(E441), riboflavin(E101), klorofyll(E140), sitronsyre(E330) osvosv. Jeg er alt annet enn en matfanatiker, men egn ting vet jeg og det er at sitronsyre gir munnskoll... Det er lixom forskjell på en sitron og kjemisk fremstilt sitronsyre. Vil tipse alle som sliter med munnskoll om å begrense inntak av mat med dette stoffet så mye som mulig! 2
addict Skrevet 14. juli 2011 #58 Skrevet 14. juli 2011 Da beklager jeg at jeg misforsto deg. Til mitt forsvar trodde jeg "all mat" betød "all mat" (4 måltider om dagen) og ikke "all middagsmat" (ett måltid om dagen). Men siden du mener bare middagsmat, så er jeg enig. Det tar ikke mye lengre tid å lage de fleste middagsretter fra bunnen av, enn å bruke ferdigkjøpte alternativer. Åja, beklager, det stod "middag" i hodet mitt, så da ble formuleringen dårlig Blir ALL mat fra bunnen av nå når vi flytter og jeg får større kjøkken.. Da skal det kjøper KJØKKENMASKIN :D
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #59 Skrevet 14. juli 2011 Det er lixom forskjell på en sitron og kjemisk fremstilt sitronsyre. Interessant. Kan du utdype, eller bare synser du?
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #60 Skrevet 14. juli 2011 Dere som unngår e-stoffer, har dere satt dere inn i hva e-stoffer faktisk er? Ja, det finnes mange e-stoffer som ikke er bra å få i seg, men veldig mange av de er helt ufarlige. Ser ingen grunn til å unngå mat med feks agar(E406), johnnesbrødkjernemel(E410), gelatin(E441), riboflavin(E101), klorofyll(E140), sitronsyre(E330) osvosv. Eller for eksempel de ulike E160-variantene som er planteekstrakter. Eller E300, C-vitamin. Eller E162 som er rødbetfarge (jeg lo veldig godt da jeg så en blogg som mente at røbetsaft var et "godt alternativ til konditorfarge full av E-stoffer). E100 er krydderet gurkemeie. E500 er natron - håper ingen av E-stoffmotstanderne baker med det? Eller E503, som er hjortetakksalt. E901 er bivoks. E948 er noe så skummelt som oksygen. E140 er klorofyll, noe det finnes lassevis av i alle planter. Helt naturlig. E164 er safran.E392 er ekstrakt av krydderurten rosmarin. Og så videre. Noen mente at E-stoffer er eksakte kopier av stoffer som finnes naturlig. Det stemmer delvis, og er et godt poeng. Et annet poeng er at ved å fremstille, og særlig modifisere, et stoff kjemisk, så har men mye mer kontroll over hvilke egenskaper det har. På den måten kan man kopiere de gode egenskapene et naturlig stoff har, samtidig som man kan redusere elelr fjerne de negative. Klart man skal være kritisk til å dytte maten full av alt mulig rart. Jeg er mest kritisk til slik fordi den maten som har mest e-stoffer som regel er masseprodusert, kjedelig og smakløs. Mange e-stoffer og andre stoffer brukes også som billige fyllstoff eller erstatninger for litt dyrere, men ofte bedre ingredienser som også gir bedre kvalitet på maten. Men det er en helt annen diskusjon. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå