2shy Skrevet 14. juli 2011 #101 Skrevet 14. juli 2011 Heilt "okey" for meg, du gjer kva du vil med ditt og dine ungars kosthald, men som sagt tykkjer eg det blir feil å misjonere for ditt kosthald på generell basis. Du seier jo sjølv at alle mennesker er ulike, gjer du ikkje? Jeg misjonerer ikke, jeg ytrer min mening. Ja alle er ulike, men jeg mener likevel at det jeg har nevnt ikke er gunstig for noen, og det står jeg for. BAsta 1
Gjest imli Skrevet 14. juli 2011 #102 Skrevet 14. juli 2011 Jeg misjonerer ikke, jeg ytrer min mening. Ja alle er ulike, men jeg mener likevel at det jeg har nevnt ikke er gunstig for noen, og det står jeg for. BAsta Gunstig for nokon, men unødvendig for dei fleste. 3
2shy Skrevet 14. juli 2011 #103 Skrevet 14. juli 2011 Men da hadde du jo intoleranser som ga seg utslag i redusert immunforsvar og hudproblemer, det er ikke ukjent for de fleste spesialister innen mage/tarm eller hud. Da blir jo ditt kosthold en ikke-medisinsk behandling for dine plager, men vil ikke være riktig kosthold for noen som ikke har de samme intoleransene som du har. Nei jeg hadde ikke det! Jeg har vært sjekket for matintoleranser i det vide og brede i årevis. Blodprøver, colonscopi, gastroskopi, you name it. 1
2shy Skrevet 14. juli 2011 #104 Skrevet 14. juli 2011 Gunstig for nokon, men unødvendig for dei fleste. Javel, vi får bare være enige om å ikke enes.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #105 Skrevet 14. juli 2011 Nei jeg hadde ikke det! Jeg har vært sjekket for matintoleranser i det vide og brede i årevis. Blodprøver, colonscopi, gastroskopi, you name it. Det at du fikk bedre immunforsvar og bedre hud viser at de ikke hadde funnet matintoleransene på blodprøvene, ikke at du ikke har dem. Det er ikke alle matintoleranser som legene har det diagnostiske verktøyet til å finne ennå, men det forskes stadig på dette området. 1
2shy Skrevet 14. juli 2011 #106 Skrevet 14. juli 2011 Det at du fikk bedre immunforsvar og bedre hud viser at de ikke hadde funnet matintoleransene på blodprøvene, ikke at du ikke har dem. Det er ikke alle matintoleranser som legene har det diagnostiske verktøyet til å finne ennå, men det forskes stadig på dette området. Jeg er helt enig i akkurat det om at leger ikke har godt nok verktøy til å diagnosere intoleranser. Men likevel, da er det svært mange som har disse intoleransene. 1
SmallTalk Skrevet 14. juli 2011 #107 Skrevet 14. juli 2011 Jeg gjentar, jeg snakker om sykdom, infeksjoner, allergier. Jeg har vært hos så mange leger og fått sterke medisiner for både eksemer, kraftige allergier (pollen, dyr), hyppige infeksjoner (influensa minst 2-3 ganger i året). Aldri hørt et kvekk om kosthold. Men alt av allergier, eksem, og infeksjoner forsvant som dugg for solen da kostholdet ble lagt om. Men....det er vel nå du skal fortelle meg at det kun er innbilning Jeg har mine tvil om at alt dette kun ble kurert vha "riktig" (din definisjon av riktig) kosthold. For all del, man holder seg unna det man er allergisk mot, men man kan ikke spise seg fri fra sykdommer. Ei heller fra en del infeksjoner. Du skal ikke like greit komme å si at man kan spise seg fri fra kreft, diabetes og MS også mens du er i gang med å misjonere for din ekstreme diett, da? 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #108 Skrevet 14. juli 2011 Nei, det tar IKKE lengre tid å lage mat fra bunnen av..! Jeg regner med at de fleste serverer ris/pasta og salat til Toro-gryta uansett, og det eneste som tar tid når man lager mat er kuttingen. Jeg er 21 år og alenemor til en ettåring, og når selv jeg klarer å lage all mat fra bunnen av så klarer alle det Og ja, selv om jeg fortsatt er "hjemme" med barnet så er dagene fullpakket med trening, åpen barnehage, besøk, ute å leke.. Vi sitter sjeldent i sofaen og ser på TV for å si det sånn Jeg er veldig oppatt av lav GI, og fikk en virkelig vekker da jeg leste "Sukkerbiten" av Fedon Lindberg. Jeg var litt "blind" og hadde tro på at barnematen i butikken faktisk var bra for barnet, men det stemmer ikke akkurat.. Så nå går det i havregrynsgrøt med frukt, kanel, kun Fedonbrød. Han har ikke fått sukker bortsett fra litt is i varmen da vi var i syden (smake på min) og han fikk kake på bursdagen sin Jeg er ikke fanatisk, men jeg prøver å ikke venne han til sukker. Han har aldri fått drikke annet enn vann. Er nøye på å ha mye proteiner og fett i maten hans, og også mye grønnsaker. Får aldri boller eller lignende, rett og slett fordi han er fornøyd med et grovt rundtstykke om jeg må bestikke han. Har en veldig blid og frisk gutt i perfekt hold og han har kun vært syk en gang siden han ble født Han er veldig kjapp og smart og har stabilt humør. Håper du ikke serverer kanel på grøten hver dag, for kanel er skadelig for leveren i nok doser, og det skal faktisk nesten ingenting til å komme opp i skadelig dose, kanel hver helg på lørdagsgrøten er i grenseland. Nylig opplyst om på mattilsynets sider. Ville bare si det..er utrolig mange som går rundt og tror at kanel bare er sunt. 1
Casall Skrevet 14. juli 2011 #109 Skrevet 14. juli 2011 Utifra disse svarene skulle jeg vel ha blitt fjernet fra heimen og bort fra mine "udugelige" foreldre som lot meg spise kneipp og helkornsbrød i årevis, som hadde spaghetti (nei ikke fullkorn) til middag, koteletter med saus fra pose, og Nugatti i skapet. Kjenner jeg fikk vondt inni meg nå av å se hvor ekstreme foreldre har blitt. Man trenger da ikke kutte ut alt av normale ting... Hilsen ikke-mamma. Samme her. Vi hadde til og med pølser til middag hvis vi skulle noe på kvelden, og til og med Grandiosa.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #110 Skrevet 14. juli 2011 Jeg er helt enig i akkurat det om at leger ikke har godt nok verktøy til å diagnosere intoleranser. Men likevel, da er det svært mange som har disse intoleransene. Dette er veldig utenfor trådens tema, men med litt relevans håper jeg det går greit likevel. For å ta hvete som et eksempel: Til nå har de kun klart å påvise reaksjon hos de som reagerer på gliadin, som er ett av seksti peptider som hveteproteinet består av. Forskere regner med at opptil 30% av den vestlige befolkning kan ha en form for hveteintoleranse, mens de til nå kun klarer å påvise mindretallet gjennom de diagnostiske verktøyene de har pr i dag. Det at opptil 30% kan ha en hveteintoleranse, er likevel ingen grunn til at alle skal gå på hvetefri kost. Merk at jeg har uthevet enkelte ord, dette har jeg bevisst gjort fordi dette er hypoteser som ennå ikke er bekreftet, men som det forskes på. 1
2shy Skrevet 14. juli 2011 #111 Skrevet 14. juli 2011 Jeg har mine tvil om at alt dette kun ble kurert vha "riktig" (din definisjon av riktig) kosthold. For all del, man holder seg unna det man er allergisk mot, men man kan ikke spise seg fri fra sykdommer. Ei heller fra en del infeksjoner. Du skal ikke like greit komme å si at man kan spise seg fri fra kreft, diabetes og MS også mens du er i gang med å misjonere for din ekstreme diett, da? Du får bare ha dine tvil. Er det ekstremt å ikke spise sukker/hvete og Toro? Hjelpes. Du må respektere at andre har andre oppfatninger enn deg uten å måtte kalle dem misjonærer av den grunn. 1
2shy Skrevet 14. juli 2011 #112 Skrevet 14. juli 2011 Håper du ikke serverer kanel på grøten hver dag, for kanel er skadelig for leveren i nok doser, og det skal faktisk nesten ingenting til å komme opp i skadelig dose, kanel hver helg på lørdagsgrøten er i grenseland. Nylig opplyst om på mattilsynets sider. Ville bare si det..er utrolig mange som går rundt og tror at kanel bare er sunt. Jeg spiser da ikke grøt 1
SmallTalk Skrevet 14. juli 2011 #113 Skrevet 14. juli 2011 Du får bare ha dine tvil. Er det ekstremt å ikke spise sukker/hvete og Toro? Hjelpes. Du må respektere at andre har andre oppfatninger enn deg uten å måtte kalle dem misjonærer av den grunn. Nei, men det er ekstremt å kalle alt mulig av ferdig- og halvfabrikata for junk.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #114 Skrevet 14. juli 2011 Egentlig er dette luksusproblemer vi i Vesten har. Når jeg var i den tredje verden gråt ungene for ett brød, setter hvertfall ting i perspektiv hos meg. 1
SmallTalk Skrevet 14. juli 2011 #115 Skrevet 14. juli 2011 Jeg spiser da ikke grøt Det var ikke deg hun svarte, men Addict. 1
2shy Skrevet 14. juli 2011 #116 Skrevet 14. juli 2011 Nei, men det er ekstremt å kalle alt mulig av ferdig- og halvfabrikata for junk. jeg har ikke kalt Toro for junk, jeg har kallt det for syntetisk fabrikklaget mat. 1
2shy Skrevet 14. juli 2011 #117 Skrevet 14. juli 2011 Det var ikke deg hun svarte, men Addict. Unnskyld da!
Gjest ticket Skrevet 14. juli 2011 #118 Skrevet 14. juli 2011 Vi prøver å få til mest mulig lavkarbomat i hverdagen. Mye grønnsaker, rent kjøtt og fisk, rene fettkilder, meieriprodkter uten sukker osv. Ren mat, grønnsaker o.l er prioritert. Likevel får ungene både brød og nugatti (nugatti er helgemat), pasta og ris, men vi prøver som sagt å begrense. Jeg skulle ønske jeg hadde barn som spiste alt de fikk servert, det ville gjort det helt klart enklere å servere sunn mat. Nå er det dessverre slik at enkelte lider av "liker ingenting"-syndromet og det gjør det hele vanskeligere.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #119 Skrevet 14. juli 2011 Egentlig er dette luksusproblemer vi i Vesten har. Når jeg var i den tredje verden gråt ungene for ett brød, setter hvertfall ting i perspektiv hos meg. Ja, men så blir dette også helt umulig å sammenligne. Når man ikke har valg, så spiser man det man får. Vi i vesten er heldige, vi kan velge, og da bør vi også velge det som er best mulig.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #120 Skrevet 14. juli 2011 Jeg spiser da ikke grøt Jeg snakket ikke til deg faktisk, men til addict som sier hun serverer grøt med kanel til 1 åringen sin.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå