2shy Skrevet 14. juli 2011 #81 Skrevet 14. juli 2011 Ein må sjølvsagt kutte ut matvarer som er direkte årsak til sjukdom. Mitt innlegg var generelt om folk utan spesielle plagar Eg meiner berre at det faktum at nokon mennesker ikkje tåler mjøl eller mjølk eller appelsiner eller kva som helst, ikkje er noko grunn til at friske mennesker skal la ver å eta desse matvarene. Jo, men det er snakk om å forebygge også. Jeg skulle spart meg for særs mye sykdom hvis jeg hadde spist annerledes fra tidlig av. 1
Gjest imli Skrevet 14. juli 2011 #82 Skrevet 14. juli 2011 Jo, men det er snakk om å forebygge også. Jeg skulle spart meg for særs mye sykdom hvis jeg hadde spist annerledes fra tidlig av. Men sjokdommane hadde du hatt likevel. Det er etter mi meining ikkje grunn til at "alle" skal kutte ut dei same matvarene. Kanskje for dine eigne ungar, mtp di erfaring med mat ift sjukdom, men ikkje noko du bør slå eit slag for på generell basis. 2
SmallTalk Skrevet 14. juli 2011 #83 Skrevet 14. juli 2011 Jo, men det er snakk om å forebygge også. Jeg skulle spart meg for særs mye sykdom hvis jeg hadde spist annerledes fra tidlig av. Forebygge hva? Dersom man ikke spiser enkelte matvarer så vil man aldri finne ut hvordan reaksjonen vil være på kroppen, og for min del så blir det litt søkt å ikke spise enkelte matverer man aldri har fått i seg for å forebygge eventuelle sykdommer/reaksjoner på dem. 3
2shy Skrevet 14. juli 2011 #84 Skrevet 14. juli 2011 Men sjokdommane hadde du hatt likevel. Det er etter mi meining ikkje grunn til at "alle" skal kutte ut dei same matvarene. Kanskje for dine eigne ungar, mtp di erfaring med mat ift sjukdom, men ikkje noko du bør slå eit slag for på generell basis. Nei, for da hadde ikke sykdommene forsvunnet etter kostholdet ble endret 1
Gjest imli Skrevet 14. juli 2011 #85 Skrevet 14. juli 2011 Forebygge hva? Dersom man ikke spiser enkelte matvarer så vil man aldri finne ut hvordan reaksjonen vil være på kroppen, og for min del så blir det litt søkt å ikke spise enkelte matverer man aldri har fått i seg for å forebygge eventuelle sykdommer/reaksjoner på dem. Nettopp det eg prøvde å få fram også
2shy Skrevet 14. juli 2011 #86 Skrevet 14. juli 2011 Forebygge hva? Dersom man ikke spiser enkelte matvarer så vil man aldri finne ut hvordan reaksjonen vil være på kroppen, og for min del så blir det litt søkt å ikke spise enkelte matverer man aldri har fått i seg for å forebygge eventuelle sykdommer/reaksjoner på dem. Forebygge sykdom. 1
Gjest imli Skrevet 14. juli 2011 #87 Skrevet 14. juli 2011 Nei, for da hadde ikke sykdommene forsvunnet etter kostholdet ble endret Jo, sjukdommane hadde jo liggi latent. Eg kan jo t.d vera allergisk mot mat eg aldri har smakt. 1
2shy Skrevet 14. juli 2011 #88 Skrevet 14. juli 2011 Jo, sjukdommane hadde jo liggi latent. Eg kan jo t.d vera allergisk mot mat eg aldri har smakt. Jeg snakker om sykdom generellt (dårlig mat er ugunstig for immunforsvaret), ikke allergier nødvendigvis, ihvertall ikke mat-allergier. Man kan ha eksem, pollenallergi, allergi mot dyr, som kan trigges av det vi spiser. 1
SmallTalk Skrevet 14. juli 2011 #89 Skrevet 14. juli 2011 Jeg snakker om sykdom generellt (dårlig mat er ugunstig for immunforsvaret), ikke allergier nødvendigvis, ihvertall ikke mat-allergier. Man kan ha eksem, pollenallergi, allergi mot dyr, som kan trigges av det vi spiser. Nå er det jo fortsatt søkt å beskytte seg mot en helt haug av sykdommer ved å kutte ut massevis av matvarer. De aller fleste mennesker kommer langt ved å ha et normalt variert kosthold og å spise 5 om dagen. Å kutte ut f.eks sukker, hvetemel og melk for å forebygge eventuelle sykdommer dette kan føre til blir for min del rart, for det er ikke bevist at dette i seg selv fører til sykdommer dersom de inntas i normale mengder. 3
Gjest imli Skrevet 14. juli 2011 #90 Skrevet 14. juli 2011 Eg ville heller satsa på å sjå på korsthaldet og evt kutta ut noko (i samråd med lege) om ein skulle få ein eller anna sjukdom som kan påverkas av kosthald, ikkje når ein i utgongspunktet er frisk. Med den føre-var-filosofien din, 2shy, kan ein jo nesten ikkje eta noko som helst, og det er vel neppe sunt, kva? 2
2shy Skrevet 14. juli 2011 #91 Skrevet 14. juli 2011 Nå er det jo fortsatt søkt å beskytte seg mot en helt haug av sykdommer ved å kutte ut massevis av matvarer. De aller fleste mennesker kommer langt ved å ha et normalt variert kosthold og å spise 5 om dagen. Å kutte ut f.eks sukker, hvetemel og melk for å forebygge eventuelle sykdommer dette kan føre til blir for min del rart, for det er ikke bevist at dette i seg selv fører til sykdommer dersom de inntas i normale mengder. Er det søkt å beskytte seg mot sykdom ved å kutte ut dårlig mat? Det er jo ikke snakk om at man skal stå på et beite og spise gress her, men velge mat som gir nyttig næring og styre unna det som har motsatt effekt. Forskninen kommer nok dit en dag. Det var jo en gang at forskning ikke tydet på at amalgam-fyllinger var skadelig heller, så all denne forskningen som gjøres stoler jeg ikke blindt på. Nå er forøvrig det her en tråd om hva vil gi barna våre. JEG står fast på hva jeg vil gi/ikke gi, også må jo alle få lov til å gjøre det som stemmer best med sin egen logikk. Verre er det ikke. 1
2shy Skrevet 14. juli 2011 #92 Skrevet 14. juli 2011 Eg ville heller satsa på å sjå på korsthaldet og evt kutta ut noko (i samråd med lege) om ein skulle få ein eller anna sjukdom som kan påverkas av kosthald, ikkje når ein i utgongspunktet er frisk. Med den føre-var-filosofien din, 2shy, kan ein jo nesten ikkje eta noko som helst, og det er vel neppe sunt, kva? Kan man virkelig ikke spise noe som helst ved å kutte ut syntetisk mat, hvete og sukker? Da trenger du isåfall å utvide mathorisonten din Jeg har til gode å høre en lege (og jeg har vært hos mange) komme med forslag til kostholdsendringer for å holde meg frisk og forebygge sykdom.
SmallTalk Skrevet 14. juli 2011 #93 Skrevet 14. juli 2011 Er det søkt å beskytte seg mot sykdom ved å kutte ut dårlig mat? Det er jo ikke snakk om at man skal stå på et beite og spise gress her, men velge mat som gir nyttig næring og styre unna det som har motsatt effekt. Forskninen kommer nok dit en dag. Det var jo en gang at forskning ikke tydet på at amalgam-fyllinger var skadelig heller, så all denne forskningen som gjøres stoler jeg ikke blindt på. Nå er forøvrig det her en tråd om hva vil gi barna våre. JEG står fast på hva jeg vil gi/ikke gi, også må jo alle få lov til å gjøre det som stemmer best med sin egen logikk. Verre er det ikke. Hva er definisjonen på dårlig mat? Dersom du med "dårlig mat" mener junk fra gatekjøkkenet og grandis så sier jeg meg enig i at dette er noe som fint kan kuttes ut. Dersom "dårlig mat" innebærer alt av syltetøy, melkeprodukter, sukker, hvetemel, fet mat og snacks så er jeg direkte uenig. Det er ikke noe som tilsier at dette er skadelig for en vanlig, sunn kropp så lenge det ikke blir snakk om ekstreme mengder. 3
Gjest imli Skrevet 14. juli 2011 #94 Skrevet 14. juli 2011 Kan man virkelig ikke spise noe som helst ved å kutte ut syntetisk mat, hvete og sukker? Da trenger du isåfall å utvide mathorisonten din Jeg har til gode å høre en lege (og jeg har vært hos mange) komme med forslag til kostholdsendringer for å holde meg frisk og forebygge sykdom. Du skreiv jo at du ville kutte ut alt som kunne trigge sjukdom/allergi osv. Det er jo mykje meir enn kveite og sukker som kan framkalle sjukdom. Mjølkeprodukt, mjøl, diverse frukt (særleg sitrus). Ein kan i utgongspunktet vera allergisk/bli sjuk av det meste. Dessutan meiner eg det er tullete å gje ungane vanskelegheitar mtp mat utanfor heimen (besøk, bursdagar osv), når dei kanskje ikkje eingong treng det. 1
SmallTalk Skrevet 14. juli 2011 #95 Skrevet 14. juli 2011 (endret) Jeg har til gode å høre en lege (og jeg har vært hos mange) komme med forslag til kostholdsendringer for å holde meg frisk og forebygge sykdom. Det er kanskje en grunn til det... Dersom man f.eks ikke tåler melkeproteiner, så er det ingen leger som er av den oppfatning at man skal spise melkeprodukter når man faktisk blir dårlig av det. Dersom man ikke spiser melkeprodukter i frykt for å bli syk av det dersom man skulle reagere på melkeproteinet, så er ikke dette noe de fleste leger vil anbefale. Endret 14. juli 2011 av SmallTalk 5
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #96 Skrevet 14. juli 2011 Kan man virkelig ikke spise noe som helst ved å kutte ut syntetisk mat, hvete og sukker? Da trenger du isåfall å utvide mathorisonten din Jeg har til gode å høre en lege (og jeg har vært hos mange) komme med forslag til kostholdsendringer for å holde meg frisk og forebygge sykdom. Og jeg har til gode å høre en lege som ikke kommer med forslag om kostholdsendringer for å holde meg frisk og forebygge sykdom... Og legenes anbefalinger er alltid: grove kornprodukter (mesteparten av vårt jerninntak kommer fra kornprodukter), mye grønnsaker, fisk minst 3 ganger i uken, rødt kjøtt 1-2 ganger i uken, frukt, umettet fett, minimalt med sukker. Nå gjetter jeg litt, men kan det være at legene ikke forteller deg det du ønsker å høre, og at det er derfor du oppfatter det som at legene ikke gir deg konstruktive forslag? 2
2shy Skrevet 14. juli 2011 #97 Skrevet 14. juli 2011 Hva er definisjonen på dårlig mat? Dersom du med "dårlig mat" mener junk fra gatekjøkkenet og grandis så sier jeg meg enig i at dette er noe som fint kan kuttes ut. Dersom "dårlig mat" innebærer alt av syltetøy, melkeprodukter, sukker, hvetemel, fet mat og snacks så er jeg direkte uenig. Det er ikke noe som tilsier at dette er skadelig for en vanlig, sunn kropp så lenge det ikke blir snakk om ekstreme mengder. Syntetisk mat og ferdig mat. Altså fabrikklaget mat, junk, ting som har en lang liste med konserveringsmiddel og tilsetningsstoffer i seg. Sukker og hvetemel er også mat som er lite gunstig og som bør unngås. Jeg er nok langt mer ekstrem enn å ikke spise det jeg har nevnt her, men det er det som fungerer for min kropp. Det jeg nevner er ihvertfall det jeg mener må unngås som et minimum. Det er så mye alternativer med spelt at det er da ikke store saken=? Du skreiv jo at du ville kutte ut alt som kunne trigge sjukdom/allergi osv. Det er jo mykje meir enn kveite og sukker som kan framkalle sjukdom. Mjølkeprodukt, mjøl, diverse frukt (særleg sitrus). Ein kan i utgongspunktet vera allergisk/bli sjuk av det meste. Dessutan meiner eg det er tullete å gje ungane vanskelegheitar mtp mat utanfor heimen (besøk, bursdagar osv), når dei kanskje ikkje eingong treng det. Jeg spiser ikke meieriprodukter i det hele tatt. Jeg har aldri sagt at mine barn aldri skal få spise et kakestykke, har jeg vel? Jeg sier at jeg i all hovedsak vil utelukke diverse produkter i kosten hjemme, men de skal da selvsagt få spise det de får servert andre steder. Jeg ønsker å gi barna mine de beste forutsetninger, og derfor vil jeg unngå og gi de mat jeg mener ikke har gunstig effekt. Okey? Det er kanskje en grunn til det... Dersom man f.eks ikke tåler melkeproteiner, så er det ingen leger som er av den oppfatning at man skal spise melkeprodukter når man faktisk blir dårlig av det. Dersom man ikke spiser melkeprodukter i frykt for å bli syk av det dersom man skulle reagere på melkeproteinet, så er ikke dette noe de fleste leger vil anbefale. Jeg gjentar, jeg snakker om sykdom, infeksjoner, allergier. Jeg har vært hos så mange leger og fått sterke medisiner for både eksemer, kraftige allergier (pollen, dyr), hyppige infeksjoner (influensa minst 2-3 ganger i året). Aldri hørt et kvekk om kosthold. Men alt av allergier, eksem, og infeksjoner forsvant som dugg for solen da kostholdet ble lagt om. Men....det er vel nå du skal fortelle meg at det kun er innbilning 1
2shy Skrevet 14. juli 2011 #98 Skrevet 14. juli 2011 Og jeg har til gode å høre en lege som ikke kommer med forslag om kostholdsendringer for å holde meg frisk og forebygge sykdom... Og legenes anbefalinger er alltid: grove kornprodukter (mesteparten av vårt jerninntak kommer fra kornprodukter), mye grønnsaker, fisk minst 3 ganger i uken, rødt kjøtt 1-2 ganger i uken, frukt, umettet fett, minimalt med sukker. Nå gjetter jeg litt, men kan det være at legene ikke forteller deg det du ønsker å høre, og at det er derfor du oppfatter det som at legene ikke gir deg konstruktive forslag? Da har du en annen erfaring enn meg. Jeg vet ikke helt om jeg forstår spørsmålet ditt, hva jeg ønsker å høre? Etter jeg la om kostholdet så har jeg sluttet å gå til leger, for jeg er jo frisk og rask 1
Gjest imli Skrevet 14. juli 2011 #99 Skrevet 14. juli 2011 Heilt "okey" for meg, du gjer kva du vil med ditt og dine ungars kosthald, men som sagt tykkjer eg det blir feil å misjonere for ditt kosthald på generell basis. Du seier jo sjølv at alle mennesker er ulike, gjer du ikkje? 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #100 Skrevet 14. juli 2011 Jeg gjentar, jeg snakker om sykdom, infeksjoner, allergier. Jeg har vært hos så mange leger og fått sterke medisiner for både eksemer, kraftige allergier (pollen, dyr), hyppige infeksjoner (influensa minst 2-3 ganger i året). Aldri hørt et kvekk om kosthold. Men alt av allergier, eksem, og infeksjoner forsvant som dugg for solen da kostholdet ble lagt om. Men....det er vel nå du skal fortelle meg at det kun er innbilning Men da hadde du jo intoleranser som ga seg utslag i redusert immunforsvar og hudproblemer, det er ikke ukjent for de fleste spesialister innen mage/tarm eller hud. Da blir jo ditt kosthold en ikke-medisinsk behandling for dine plager, men vil ikke være riktig kosthold for noen som ikke har de samme intoleransene som du har. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå