Rayanne Skrevet 14. juli 2011 #61 Skrevet 14. juli 2011 Jeg sier ikke at man skal nekte barn ei skive prim i ny og ne. Jeg bare påpeker at prim ikke er sunt fordi det inneholder jern. 22 sukkerbiter er svært mye sukker. Men det er vel i hele boksen? Og når man spiser en skive er det jo bare et tynt lag som smøres utover. Og det tar man ikke skade av å gjøre i blant dersom man har et variert kosthold og et normalt aktivitetsnivå. 4
2shy Skrevet 14. juli 2011 #62 Skrevet 14. juli 2011 Men det er vel i hele boksen? Og når man spiser en skive er det jo bare et tynt lag som smøres utover. Og det tar man ikke skade av å gjøre i blant dersom man har et variert kosthold og et normalt aktivitetsnivå. Ja det er i hele boksen, men nå er ikke akkurat en boks med prim stor. Neida, en liten skive prim i ny og ne er ikke farlig, men så man jo sette i sammenheng med hva som blir servert barna resten av dagen også.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #63 Skrevet 14. juli 2011 jeg lager all mat fra bunn, frokost, lunsj, middag, kvelds. Okey, jeg lager ikke min egen pasta, det er vel der grensen går. Jeg sier ikke at man skal nekte barn ei skive prim i ny og ne. Jeg bare påpeker at prim ikke er sunt fordi det inneholder jern. 22 sukkerbiter er svært mye sukker. - Jeg vet det, jobber med barn hver dag og kan til og med finne på å gi dem en is i varmt vær:) - Alt med måte, jeg ser ingen skade i at de tar prim på brødskiven sin av og til, tvert i mot- ofte er det makrell i tomat, grønnsakene og ekte brunost de velger:) Det jeg reagerer på er at barn får cola, det er gift i mine øyne, saft i flaske er en uting, ferdigpakker fra Toro gir jeg dem aldri.
2shy Skrevet 14. juli 2011 #64 Skrevet 14. juli 2011 - Jeg vet det, jobber med barn hver dag og kan til og med finne på å gi dem en is i varmt vær:) - Alt med måte, jeg ser ingen skade i at de tar prim på brødskiven sin av og til, tvert i mot- ofte er det makrell i tomat, grønnsakene og ekte brunost de velger:) Det jeg reagerer på er at barn får cola, det er gift i mine øyne, saft i flaske er en uting, ferdigpakker fra Toro gir jeg dem aldri. Jeg skjønner hva du mener, jeg mener ikke at man skal fornekte barna (eller seg selv) en god-bit. Det er hva man har lagt til som generelle spisevaner som er viktig, ikke hva man gjør den ene gangen i ny og ne Alt av brus er gift, cola zero er ikke det døyt bedre enn cola, aspartam er en stor uting.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #65 Skrevet 14. juli 2011 Jeg skjønner hva du mener, jeg mener ikke at man skal fornekte barna (eller seg selv) en god-bit. Det er hva man har lagt til som generelle spisevaner som er viktig, ikke hva man gjør den ene gangen i ny og ne Alt av brus er gift, cola zero er ikke det døyt bedre enn cola, aspartam er en stor uting. Enig med deg, har faktisk hørt at seven up " er den minst skadelige brusen" siden jeg jobber med barn har jeg opplevd mye rart;) hva med sjokoladekjeks fylt med karamell til frokost? eller saft på flaske når de skal sove? sier ikke mer jeg..
2shy Skrevet 14. juli 2011 #66 Skrevet 14. juli 2011 Enig med deg, har faktisk hørt at seven up " er den minst skadelige brusen" siden jeg jobber med barn har jeg opplevd mye rart;) hva med sjokoladekjeks fylt med karamell til frokost? eller saft på flaske når de skal sove? sier ikke mer jeg.. Haha, ja! Jeg har mange venner og bekjente som klager på at barna deres er så "umedgjørlige, sutrete, hyper" osv. Gjerne etter et par skiver med nugatti. Sier ikke mer jeg heller, haha. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #67 Skrevet 14. juli 2011 Nå er det jo en myte, og det en ganske grundig avkreftet en at unger blir hypre av sukker. (noe som selvfølgelig ikke endrer ett sekund på at det er høl i huet å gi ungene tonnevis av det) 1
Harlekin Skrevet 14. juli 2011 #68 Skrevet 14. juli 2011 (endret) TS, du virker i overkant hysterisk. Pass deg for å stemple folk som har et helt normalt kosthold med litt av hvert som "å gi faen". Men jeg svarer likevel: Bryr du deg om barnas kosthold, eller er du typen som gir barnet en bolle hver gang du skal shoppe slik at h*n er stille? Hun får bolle når hun ber om det, all den tid det er svært sjelden det skjer. Har du hvitt brød/kneip i skapet? Av og til. Vanligvis liker jeg best mellomgrovt brød, og da får datteren min også det. Kjøper du hvite produkter framfor fullkornsalternativ (pasta, ris ect)? Ja, jeg liker best hvit ris og pasta. Jeg liker ikke fullkornsvariantene, men vi spiser det i blant også. Har du sjokoladepålegg/syltetøy/prim/annet skvip i skapet? Og er dette noe barna får hver dag eller er det kun i helger? Syltetøy trenger ikke være skvip, frøken. Vi har hjemmelaget jordbærsyltetøy som smaker herlig! Prim har jeg kjøpt, men hun liker det ikke. Sjokoladepålegg har vi ikke kjøpt. Får barna godteri/kake/boller/sukker generelt i hverdagen? Ikke generelt, men hun får det sikkert totalt sett oftere enn en gang i uken. Det plager meg ikke i det hele tatt, all den tid hun spiser svært lite. Is nå når det er varmt kan sikkert bli relativt ofte. Hva med salt? Grandiosa? Toro? Annen junk? Eller annen drittmat i form av halvfabrikata? Salt, ja. Vi trenger faktisk salt, men jeg prøver selvsagt å begrense det. Toro, en sjelden gang. Og det hadde vært hyggelig om du ikke refererte til mat du ikke synes noe om, som "drittmat". Bryr du deg om mat med lav GI? Prøver du å holde barna unna fett eller karbohydrater? Barn trenger fett. Barn trenger karbohydrater. Jeg bryr meg ikke spesielt om lav GI, regner med det går opp i opp. Bar nysgjerrig, må jo være en grunn til at vi bare blir feitere og feitere i Norge Barnet mitt er slankt og har vært det hele tiden. Endret 14. juli 2011 av Harlekin 6
2shy Skrevet 14. juli 2011 #69 Skrevet 14. juli 2011 TS burde kanskje omformulere "vi blir feitere og feitere" til "vi blir sykere og sykere". Slank er ikke ensbetydende med en sunn og frisk kropp, og det dreier seg jo også om å forebygge sykdom. 3
Gjest imli Skrevet 14. juli 2011 #70 Skrevet 14. juli 2011 Eg bryr meg sjølvsagt om kva ungane et, men er ikkje fanatisk eller hysterisk. Verkar som om det nesten ikkje finnest mellomting lengre. Enten får ikkje ungane smake is før dei er fire, og det går sport i å luke ut kvar einaste sukkerbit, eller så bryr ein seg ikkje i det heile tatt, og kjøyrer folk på med nugatti og loff og grandis til middag. No set eg det sjølvsagt litt på spissen, men det er ikkje til å koma bort i frå at det rett og slett har blitt status å vera mest mogleg sunn. Berre sjå i denne tråden, folk er opptekne av å t.d påpeike at dei av og til har pannekaker, men dei er sjølvsagt grove, og dei prøver så godt dei kan å like fullkornspasta. Det gjev sosial status å lage heimelaga, sunn mat og halde ungane unna sukker. Brukar du mykje halvfabrikata og sukker, havnar du utanfor det gode selskap. Et folk sunt fordi dei vil, eller fordi dei føler at dei må? I så fall - for sin eigen kropps skuld, eller pga samfunnets forventningar? Eg føler at det er det siste som tel for nokon, sjølv om dei sjølvsagt ikkje vil innrømme det. Eg meiner at ein faktisk skal like det ein puttar i munnen. Viss du ikkje likar fullkornspasta, så ikkje et det. Et heller vanleg pasta, men mindre av det! Ærleg talt, me er då vitterleg frie mennesker, sjølv om me lev i eit sunnheitstyrrani. At folk blir feitare og feitare trur eg har mykje meir med mengden mindre sunn mat, enn maten i seg sjølv. Sjå berre i butikkane - alle pakker med kjeks, potetgull, sjokoladar o.l har blitt større dei siste 20-30 åra, og godteri er mykje billegare enn før. Det er ikkje farleg å eta litt godteri. Eller kaker. Eller usunn middag. Men ein treng ikkje eta ein 200 grams sjokoladeplate når ein fyrst skal eta sjokolade. Før i tida fantes det ikkje lettprodukt. Eg trur ikkje det er den vanlege maten som gjer folk feite. Folk blir ikkje feite av brødskiver og poteter til middag. Det er godteri og brus som er dei store syndarane etter mi meining. Min kosthaldsfilosofi blir dermed "alt med måte". Minst mogleg brus, godteri og snacks, ellers normal mat. Eg lagar all middag sjølv. Brukar lite ris og pasta, fordi eg ikkje er særleg glad i det, men den pastaen/risen me et, er vanleg kvit. Elles går det i poteter og grønsaker. Kjøtt, fisk og kylling. Havregraut. Brød (som regel ganske fint eller halvgrovt, kan ikkje fordra fullkorns-sementbrøda) eller knekkebrød, alle slags pålegg. Har både prim, syltetøy og nugatti i skapet, fordi eg likar det. Og et det. Utan eit fnugg dårleg samvit, og takke faen for det. 15
Pastill Skrevet 14. juli 2011 #73 Skrevet 14. juli 2011 Her spiser vi alt mulig, inklusive fisk, nugatti, Mac'ern mat, grønnsaker til omtrent alle måltider unntatt desserten - som vi ofte har, drikker vann, drikker cola og cola light, spiser hjemmelaget og halvfabrikata om hverandre osv osv. Vi sykler, svømmer, løper, går tur med hunden. Og i dag har vi hatt en slaraffendag hvor vi bare har sett TV... Hele familien er slanke og friske, ingen allergier eller eksem, ingen hyperaktive unger. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #74 Skrevet 14. juli 2011 Her spiser vi alt mulig, inklusive fisk, nugatti, Mac'ern mat, grønnsaker til omtrent alle måltider unntatt desserten - som vi ofte har, drikker vann, drikker cola og cola light, spiser hjemmelaget og halvfabrikata om hverandre osv osv. Vi sykler, svømmer, løper, går tur med hunden. Og i dag har vi hatt en slaraffendag hvor vi bare har sett TV... Hele familien er slanke og friske, ingen allergier eller eksem, ingen hyperaktive unger. Enda.. 1
Harlekin Skrevet 14. juli 2011 #76 Skrevet 14. juli 2011 Enda.. Og hva er basisen til at de kommer til å oppstå?
Gjest imli Skrevet 14. juli 2011 #77 Skrevet 14. juli 2011 Og hva er basisen til at de kommer til å oppstå? Sikkert fordi Pastill ikkje har eit "perfekt" kosthald... Alltid sjarmerande med sjølvprektige anonyme brukarar som har svaret på alt 1
Gjest pysepusen Skrevet 14. juli 2011 #78 Skrevet 14. juli 2011 Veldig enig med både Imli og Pastill her
2shy Skrevet 14. juli 2011 #79 Skrevet 14. juli 2011 Jeg er helt enig i at det er viktig å finne en god balanse i livet, både når det gjelder kosthold og generell livsstil. Hva som funker for èn, trenger ikke nødvendigvis funke for en annen. Men, jeg kommer aldri til å mene noe annet enn at matvanene til mange er direkte årsak til sykdom/lidelser, så personlig ville jeg ikke gitt mine barn hva jeg mener ikke er bra, og mer av det jeg mener er bra
Gjest imli Skrevet 14. juli 2011 #80 Skrevet 14. juli 2011 Jeg er helt enig i at det er viktig å finne en god balanse i livet, både når det gjelder kosthold og generell livsstil. Hva som funker for èn, trenger ikke nødvendigvis funke for en annen. Men, jeg kommer aldri til å mene noe annet enn at matvanene til mange er direkte årsak til sykdom/lidelser, så personlig ville jeg ikke gitt mine barn hva jeg mener ikke er bra, og mer av det jeg mener er bra Ein må sjølvsagt kutte ut matvarer som er direkte årsak til sjukdom. Mitt innlegg var generelt om folk utan spesielle plagar Eg meiner berre at det faktum at nokon mennesker ikkje tåler mjøl eller mjølk eller appelsiner eller kva som helst, ikkje er noko grunn til at friske mennesker skal la ver å eta desse matvarene. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå