AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #1 Skrevet 14. juli 2011 Bryr du deg om barnas kosthold, eller er du typen som gir barnet en bolle hver gang du skal shoppe slik at h*n er stille? Har du hvitt brød/kneip i skapet? Kjøper du hvite produkter framfor fullkornsalternativ (pasta, ris ect)? Har du sjokoladepålegg/syltetøy/prim/annet skvip i skapet? Og er dette noe barna får hver dag eller er det kun i helger? Får barna godteri/kake/boller/sukker generelt i hverdagen? Hva med salt? Grandiosa? Toro? Annen junk? Eller annen drittmat i form av halvfabrikata? Bryr du deg om mat med lav GI? Prøver du å holde barna unna fett eller karbohydrater? Bar nysgjerrig, må jo være en grunn til at vi bare blir feitere og feitere i Norge 2
nettvenninnen Skrevet 14. juli 2011 #2 Skrevet 14. juli 2011 Her bryr vi oss om kosthold, men ikke i den forstand at det ikke er fett i maten, men i den forstand at det skal være minst mulig e-stoffer og kunstige tilsetninger i maten. Jeg lager mest mulig fra bunnen av og handler ytterst sjeldent blandingsprodukter når jeg handler mat, baker grove brød og bruker en urt som heter Stevia når jeg lager is, vafler og slike ting. Stevia er minst 30 ganger søtere enn sukker og inneholder NULL kalorier. Brus drikker vi aldri. Vi drikker som regel grønn iste som jeg lager selv. Ikke fordi jeg er en fanatiker, men fordi vi blir tørste av brus og er ikke noe glad i kullsyre. Pooteter er det også sjeldent vi spiser. Mest på grunn av at verken barnet mitt eller jeg er noe glad i det. Men også fordi jeg har lett for å legge på meg av produkter med stivelse, så poteter er da litt fy for meg. Når det gjelder salt er barnet mitt veldig glad i potetgull. Barnet mitt får i utgangspunktet godteri en gang i uken, men barnet mitt er veldig aktivt, har høy forbrenning og er den minste i klassen, så det er perioder hvor han faktisk MÅ legge på seg og at han derfor får litt mer frie tøyler. Dahelst godteri uten e-stoffer. Selv om bestemoren hans lar godteskåler ligge fremme til alle barnebarna når de er på besøk, forsyner han seg sjeldent, Søte ting er han ikke så glad i. Og vi spiser ute maks tre ganger i året. Det er forøvrig like slitsomt å ha et barn som ikke legger på seg, som å ha et barn som øker lett i vekt. Jeg vil tro at vi har et normalt og balansert kosthold. Vil også påpeke at kosthold alene ikke bør få skylden for at folk legger på seg. Stress, økende medisinbruk i befolkningen, ulike sykdommer, e-stoffer, større porsjoner i pakninger man kjøper, stillesittende tilstander foran fjernsyn og data bør også få noe av skylden. Barn beveger seg mye mindre nå enn for 30 år siden. Og hos voksne har jeg sett en del sykdommer og medisiner som gjør at man nærmest legger på seg uansett hva man gjør. Det skal 7000 kalorier til for å gå enten opp eller ned en kilo. Derfor bør også bevegelse være et must. Selv har også jeg vært nærmere 35 kilo overvektig (har normalvekt i dag). Og hos meg var det lite bevegelse, e-stoffer og hormoner som hadde skylden. 2
Naxos70 Skrevet 14. juli 2011 #3 Skrevet 14. juli 2011 Jeg har fryktelig kresne stebarn, noe som gjør matsituasjonen hos oss veldig vanskelig. Hos oss går det KUN i kneippbrød, av to grunner; ungene spiser ikke noe annet, og fordi vi er så mange og da er det billigst å kjøpe kneipp. Nugatti/Sjokade har ikke vært i hus siden jeg kom her, de maser ofte, men får det ikke får da bruker de nesten en hel boks på en skive. (iallefall så ryker det en boks til frokost) Snop får de til lørdag. Grønnsaker er jo fy så det blir det lite av. Ungene er rett og slett ikke vant til å få mat med smak på, så de spiser så og si ingen ting. Hadde pasta i går, og fordi vi blandet det med saus skulle de ikke spise. Pastaen smaker jo stort sett ingenting, det er jo sausen som er god! Nei, det er vanskelig å være sunn i matveien når det er slik. Lurer på hva de spiser når vi skal til utlandet om et par uker, men jeg kommer ikke til å pakke med meg kneippbrød!!!
Wombat Skrevet 14. juli 2011 #4 Skrevet 14. juli 2011 Barn skal da ha fett i kostholdet sitt? Ellers håper jeg da de fleste foreldre tenker over hva barna faktisk får i seg gjennom en hel dag, men du nevner ingenting om aktivitetsnivået her, noe som er mye viktigere enn om en stressa mamma eller pappa mishandler barnet sitt med tomatsuppe fra Toro? 10
Leeloo Skrevet 14. juli 2011 #5 Skrevet 14. juli 2011 Bryr du deg om barnas kosthold, eller er du typen som gir barnet en bolle hver gang du skal shoppe slik at h*n er stille? Bryr meg, men er ikke fanatisk. Har du hvitt brød/kneip i skapet? Aldri Kjøper du hvite produkter framfor fullkornsalternativ (pasta, ris ect)? Prøver å holde oss til fullkornsvariantene, risen er nok stort sett hvit. Har du sjokoladepålegg/syltetøy/prim/annet skvip i skapet? Og er dette noe barna får hver dag eller er det kun i helger? Sjokopålegg: aldri, prim: en boks en sjelden gang, da får hun spise til det er tomt, så går det kanskje 3-4 mnd til neste gang, syltetøy: sukkerredusert, brukes som regel til vafler og pannekaker (grove), av og til på skiva i helgene. Får barna godteri/kake/boller/sukker generelt i hverdagen? Som regel ikke, av og til en lapp eller ostebriks når vi shopper (bestikkelse), men like gjerne et grovt rundstykke, og det er lov å kose seg på en hverdag, men da kan vi kutte ut lørdagsgodiset (som uansett som regel bare er en pastilleske). Hva med salt? Grandiosa? Toro? Annen junk? Eller annen drittmat i form av halvfabrikata? Blitt flinkere til å lage mat fra bunn, men ser også at f.eks saltinnholdet i ferdigprodukter har blitt redusert, slik at det ikke er fullt så usunt som før. Bryr du deg om mat med lav GI? Prøver du å holde barna unna fett eller karbohydrater? Ikke veldig, vi er en slank familie som ikke legger på oss så lett, blir en del pasta, brød etc. men om det kun er potet som ikke er rørt på tallerken stresser vi ikke med det, ser på det som vomfyll (mener å huske at potet ikke regnes med blant 5-om-dagen?). Vil heller at hun spiser seg mett på gulrot, brokkoli og kjøtt. Hadde jeg merket at en eller fler la lett på seg av karbohydrater hadde jeg nok endret litt på vanene. Jeg tror ikke lavkarbo er nødvendig for alle, selv om jeg ikke tviler på at enkelte har godt av det. Tror vi spiser relativt magert, uten at det er veldig bevisst. Det jeg er bevisst på er "spis når du er sulten, stopp når du er mett", å tvinge i barn mat er sjelden lurt (om de da ikke er undervektige). Det å trene opp metthetsfølelsen til barn tror jeg er en god start, for meg er det viktigere enn at de skal lære å være "høflige" å spise opp alt på tallerken. Jeg har også vært veldig obs på å bruke vann som primær tørstedrikk, jeg fikk alltid saft/nypeekstrakt ol. som liten og liker den dag i dag ikke å drikke rent vann. Det har fungert utmerket, datteren min velger like gjerne vann som saft om hun blir spurt, brus liker hun ikke pga. kullsyren. Hun får saft når hun ber om det , rett og slett fordi det skjer så sjelden. Jeg merker at femåringen ikke skjønner forskjellen på "sulten" og "lyst på noe godt", hun kan påstå hun er sulten 20 min etter middag, men da tilbyr jeg resten av middagen (om hun ikke spiste opp), eller frukt (som vi spiser myyyye av, selv om det også inneholder mye sukker, dog ikke raffinert). Det vi er desidert dårligst på er fisk, jeg er ikke glad i noe slags sjømat, og resten av familien ender opp med å tape på det. Det blir noen middager med fiskekaker/pinner/boller, men langt fra nok (prøver å finne produkter med høy andel fisk). 2
Gjesten Skrevet 14. juli 2011 #6 Skrevet 14. juli 2011 Foreldre som holder barna unna karbohydrater bør bli fratatt ungene. 11
2shy Skrevet 14. juli 2011 #7 Skrevet 14. juli 2011 Jeg er veldig nøye med hva jeg spiser, og kommer derfor også til å være nøye med barna sitt kosthold - når jeg får barn Ting de ikke kommer til å få servert hjemme: - halvfabrikat/ferdigmat - varer som generellt har en lang liste med tilsetningsstoffer og konserveringsmiddel (godteri særs) - kjøpe-brød, særlig av hvitt mel - meieriprodukter - rødt kjøtt (svin inkludert - saft/juice fra butikken De kommer til å vokse opp med mye grønt og mye vegansk kost, fett fra sunne kilder, og ren mat laget fra bunnen. Man kan selvsagt ikke kontrollere hva barna spiser til enhver tid, men det er dette de vil få servert hjemme. Det dreier seg ikke bare om å holde de slanke, men å holde de friske.
2shy Skrevet 14. juli 2011 #8 Skrevet 14. juli 2011 Foreldre som holder barna unna karbohydrater bør bli fratatt ungene. Nå er det vel ikke snakk om å holde de unna karbohydrater, men å velge mat med lav GI. Det er en vesentlig forskjell. 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #9 Skrevet 14. juli 2011 Mye jern i prim så har ingen betenkeligheter mot å gi barn det. Opptatt av kosthold ja, men ingen fanatiker. Blir en del fiskemiddager, egg er mye brukt og frukt. Pålegg er det mest leverposteier og ulike smøreoster, snop bare lørdager, er ikke fullt så streng på is uten e stoffer.
la Flaca Skrevet 14. juli 2011 #10 Skrevet 14. juli 2011 Barn skal da ha fett i kostholdet sitt? Fett er fysj vet du. Lavglykemisk lavkarbo uten fett er tingen. Tørket frukt på lørdager. Nei, man må nok finne en middelvei. Jeg passer på at ungene får i seg flerumettet fett, og en god del kjøtt. Vi spiser alt for mye brødmat i Norge, og for lite protein. Grønnsaker er selvfølgelig også viktig å huske på. Jeg holder tilbake på melkeprodukter fordi de tåler de dårlig. Det er jo også en typisk norsk greie, melk. 90% av verdens befolkning er laktoseintolerante, så det er merkelig at melk i alle mulige former har fått sånn fotfeste her. Forøvrig er jeg vokst opp med kostholdshysteri selv, så jeg styrer unna det og legger opp til at barna skal spise variert. Og være nyskjerrig på mat i alle varianter. 1
Naxos70 Skrevet 14. juli 2011 #11 Skrevet 14. juli 2011 vi spiser mye fisk da, og det er jo sunt. Vi fisker en del selv, så det blir ikke mye ferdiglaga fisk, bare fiskepinner en gang i blandt.
Wombat Skrevet 14. juli 2011 #12 Skrevet 14. juli 2011 Skal sies at skandinavere har en genmutasjon som gjør oss mer egnet til å tåle kumelk enn de fleste 3
2shy Skrevet 14. juli 2011 #13 Skrevet 14. juli 2011 Mye jern i prim så har ingen betenkeligheter mot å gi barn det. Opptatt av kosthold ja, men ingen fanatiker. Blir en del fiskemiddager, egg er mye brukt og frukt. Pålegg er det mest leverposteier og ulike smøreoster, snop bare lørdager, er ikke fullt så streng på is uten e stoffer. Litago Prim inneholder 22 sukkerbiter. Men siden det er mye jern i prim, så er det greit? 2
Surriball Skrevet 14. juli 2011 #14 Skrevet 14. juli 2011 Til dere som er opphengt i E-stoffer: de aller, aller fleste E-stoffene er stoffer som finnes naturlig i grønnsaker og annen mat. Forskjellen er at de er laget i laboratorium og tilsatt maten. Rent kjemisk, er de 100 % like de som finnes naturlig, og det er ingen grunn til å holde seg fanatisk unna dem. Et par av dem er nok ikke fullt så bra, men dersom de hadde vært farlige hadde det ikke vært lov å tilsette dem i maten. 3
2shy Skrevet 14. juli 2011 #15 Skrevet 14. juli 2011 Til dere som er opphengt i E-stoffer: de aller, aller fleste E-stoffene er stoffer som finnes naturlig i grønnsaker og annen mat. Forskjellen er at de er laget i laboratorium og tilsatt maten. Rent kjemisk, er de 100 % like de som finnes naturlig, og det er ingen grunn til å holde seg fanatisk unna dem. Et par av dem er nok ikke fullt så bra, men dersom de hadde vært farlige hadde det ikke vært lov å tilsette dem i maten. Det er ikke snakk om å falle om død etter å ha spist noe som er tilsatt e-stoffer, men langtidsvirkningene. Det er mye som er skadelig som selges i butikkene. Godteri og kake-avdelingen er forøvrig også langt større enn grønnsaksavdelingen, helt utrolig. 5
Niennas Skrevet 14. juli 2011 #16 Skrevet 14. juli 2011 All respekt til kvinner som har barn, jobber 100% og likevel orker å bake brød fra scratch hver gang, i tillegg til å lage all mat fra bunnen av, holde huset rent, være med mann og barn, og gjerne ha et liv utenom Nå har ikke vi fått barn i hus enda, så jeg er nok ikke så bevisst på hva barn skal spise eller ei, men jeg tror nok at det faller meg lettere å lage middag fra bunn av enn å begynne bake masse brødmat i uken også. 2
Surriball Skrevet 14. juli 2011 #17 Skrevet 14. juli 2011 Det er ikke snakk om å falle om død etter å ha spist noe som er tilsatt e-stoffer, men langtidsvirkningene. Det er mye som er skadelig som selges i butikkene. Godteri og kake-avdelingen er forøvrig også langt større enn grønnsaksavdelingen, helt utrolig. At godteri- og kakeavdelingen er større har da med tilbud og etterspørsel å gjøre! Hvis flere hadde kjøpt flere typer grønnsaker, og spurt etter dem, hadde de måtte tatt inn flere typer. Du får handle på Obs, frukt- og grøntavdelingen er supersvær og de har veldig mye rart jeg ikke en gang vet hva er der. Langtidsvirkningene av for mye sukker og fett, er det de du tenker på? Eller er det kreftfarlig å spise tyttebær, fordi det er stappfullt av naturlig benzosyre? Benzosyre er også et E-stoff og brukes som konserveringsmiddel. Det er det som er grunnen til at tyttebær og rype holder seg så lenge, siden rypa spiser bærene. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #18 Skrevet 14. juli 2011 Bryr du deg om barnas kosthold, eller er du typen som gir barnet en bolle hver gang du skal shoppe slik at h*n er stille? - Jeg bryr meg om barnas kosthold, men det utelukker ikke "en bolle" når det passer seg slik. Har du hvitt brød/kneip i skapet? - Jeg har en halv loff liggende i fryseren. Det er rester etter forrige gang jeg bakte loff. For oss er loff helgemat, ikke hverdagsmat. Kneipp har jeg ikke, men jeg baker brød med et litt høyere fiberinnhold enn kneipp har, teller det? Kjøper du hvite produkter framfor fullkornsalternativ (pasta, ris ect)? - Pastaen er "hvit", og de spiser også basmatiris en gang eller to i måneden. Har du sjokoladepålegg/syltetøy/prim/annet skvip i skapet? Og er dette noe barna får hver dag eller er det kun i helger? - Nei det har jeg ikke i skapet. Får barna godteri/kake/boller/sukker generelt i hverdagen? - Nei. Regelen er lørdagsgodt, men det utelukker ikke godteri/kake/sukker i bursdager eller ved andre spesielle anledninger. Hva med salt? Grandiosa? Toro? Annen junk? Eller annen drittmat i form av halvfabrikata? - Nei. Her er stort sett all mat hjemmelaget. Bryr du deg om mat med lav GI? Prøver du å holde barna unna fett eller karbohydrater? - Det er viktig at de holder seg mette lenge, og vi spiser derfor så grove kornprodukter som vi kan. Min mening er at barna behøver både godt fett og gode karbohydrater, og derfor spiser de litt av alt. Bar nysgjerrig, må jo være en grunn til at vi bare blir feitere og feitere i Norge - Mine barn er begge slanke, til tross for at vi ut i fra spørsmålene dine ikke har riktig kosthold. Årsaken kan kanskje være at vi skiller på hverdag og helg, og samtidig kombinasjonen kost og aktivitet? 2
2shy Skrevet 14. juli 2011 #19 Skrevet 14. juli 2011 All respekt til kvinner som har barn, jobber 100% og likevel orker å bake brød fra scratch hver gang, i tillegg til å lage all mat fra bunnen av, holde huset rent, være med mann og barn, og gjerne ha et liv utenom Nå har ikke vi fått barn i hus enda, så jeg er nok ikke så bevisst på hva barn skal spise eller ei, men jeg tror nok at det faller meg lettere å lage middag fra bunn av enn å begynne bake masse brødmat i uken også. Det å lage mat fra bunnen er ikke så tidkrevende som man skal ha det til At godteri- og kakeavdelingen er større har da med tilbud og etterspørsel å gjøre! Hvis flere hadde kjøpt flere typer grønnsaker, og spurt etter dem, hadde de måtte tatt inn flere typer. Du får handle på Obs, frukt- og grøntavdelingen er supersvær og de har veldig mye rart jeg ikke en gang vet hva er der. Langtidsvirkningene av for mye sukker og fett, er det de du tenker på? Eller er det kreftfarlig å spise tyttebær, fordi det er stappfullt av naturlig benzosyre? Benzosyre er også et E-stoff og brukes som konserveringsmiddel. Det er det som er grunnen til at tyttebær og rype holder seg så lenge, siden rypa spiser bærene. Hvis myndighetene var så opptatt av vår helse, så hadde de da kontrollert hva som selges i butikkene utfra nettopp det. Jeg snakker om e-stoffer generellt her. 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #20 Skrevet 14. juli 2011 Utifra disse svarene skulle jeg vel ha blitt fjernet fra heimen og bort fra mine "udugelige" foreldre som lot meg spise kneipp og helkornsbrød i årevis, som hadde spaghetti (nei ikke fullkorn) til middag, koteletter med saus fra pose, og Nugatti i skapet. Kjenner jeg fikk vondt inni meg nå av å se hvor ekstreme foreldre har blitt. Man trenger da ikke kutte ut alt av normale ting... Hilsen ikke-mamma. 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå