Haley Skrevet 20. september 2012 Forfatter #981 Del Skrevet 20. september 2012 Mayami: Takk for gratulasjonen! Vi vil heller ikke ha gult gull. Jeg foretrekker sølvfargen frmfor den typiske gullfargen, så hvitt gull er jo et alternativ, men titan har blitt "vår greie" --- Hun sov helt fra 04.30 til 08.30, heldigvis! Jeg syns det er verre å måtte opp og bysse så lenge om natta enn det er å bysse på kveldstid, for på kvelden er man kanskje trøtt, men man er ihvertfall ikke zombie Og når jeg gikk og la meg lå Mannen og snorket, så han fikk seg et dult i armen. Kjipt når det står på, men jeg må jo bare le av det nå i etterkant, for det er jo egentlig helt tullete å bli irritert. Dt er jo ikke til noen nytte. Men, men.. Ikke bare bare å være trøtt Og ellers har frøkna og jeg vært hos foreldrene mine i dag og hentet hunden som vi skal passe på i helga. Får alltid lyst på hund når vi låner henne. Er jo vant med hund fra jeg var født, så det er vel ikke så rart Har fredagsfølelse i dag, og så er det bare torsdag! Sola skinner (sender sol til deg Unknown! ), så jeg skal ta med meg hunden, en kopp te og en bok ut på verandaen mens frøkna hviler. Og så satser jeg på at Mannen vil være med på trilletur i ettermiddag. Koooos! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mayami Skrevet 20. september 2012 #982 Del Skrevet 20. september 2012 Hlres ut som en trivelig plan - nå fikk jeg også fredagsfølelse! Kjenner til det med snorkende mann... De er heldige som fortsatt har alle armer og bein i behold!! Mister en del hemninger når man er trøtt, så det hender nok at mannen her også får seg en og annen kilevink om natta! Heldigvis husker han det ikke morgenen etter, så da sier ikke jeg noe om det heller! Titan er kjempefint, og det var i grunnen det vi også ville ha, men i og med at det er så lite utvalg (og vi er altfor kylling til å bestille fra utlandet!) så ble det hvitt gull! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 21. september 2012 Forfatter #983 Del Skrevet 21. september 2012 I dag føles det ut som jeg har både PMS og er full av gravidhormoner Litt usikker på hvorfor alt er kjipt i dag for jeg fikk jo sove natten gjennom (med bare 3 amminger), frøkna er snill og grei, sola har skint, vi har ei nydelig hundejente på besøk, jeg har fått maltførste strøket på en hylle som skal opp på boden, og jeg har snakket lenge i tlf med ei god venninne som flyttet til andre kanten av landet for et halvt år siden. Får vel bare ta det som det er, og satse på at det hjelper med litt kjærestekos når Mannen kommer hjem, og litt babykos når hun våkner igjen om ikke så altfor lenge. Og det er jo fredag i dag, og jeg har sjokolade i kjøleskapet og deilig te i skapet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasjonsblomst Skrevet 21. september 2012 #984 Del Skrevet 21. september 2012 Spør du meg så er denne babytiden veldig OPP og NED. Masse følelser og styr, og hormoner. Mest glad, men plutselig litt deppa og tung også. Omveltninger og nattevåk og kroppslig "slit" (amming og byssing og slikt), masse kos som tar på etterhvert. Vi må utlade litt noen dager med litt surere humør... hjalp det med sjokolade? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 23. september 2012 Forfatter #985 Del Skrevet 23. september 2012 Sjokolade hjelper alltid (litt ihvertfall) Føler meg litt som en dårlig mamma som ikke klarer å få babyen min til å sovne. Er så lei og sliten av å bysse. Trenger ikke å bysse 30 min per gang, men det er kjipt nok å bysse i 5-10 min for så å legge henne og deretter oppleve at hun begynner å skrike igjen etter 5 minutter, og så gjenta hele prosessen 5-6-7-8-9-ørten ganger hver kveld. Vet ikke hva mer vi kan prøve. Hun er mett (og det går ikke an å amme henne i søvn), har tørr bleie, er trøtt (gnir seg i øynene), får kroppskontakt (med byssing og jeg legger meg ned sammen med henne i vår seng), hun har en klut eller et plagg som lukter mamma... Jeg ønsker meg en av/på-knapp på frøkna, og en energiboost-knapp til meg selv. Skal definitivt snakke med helsesøster om dette på 3 mnd kontroll på onsdag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mayami Skrevet 24. september 2012 #986 Del Skrevet 24. september 2012 Det er veldig slitsom når de nekter å sove, til tross for at de er tydelig trøtte og slitne!! På en av de verste dagene til lille var det bare hyling hele tiden. Overtrøtt og forbannet liten gutt! Jeg holdt han godt (bestemt) inntil meg, gikk fram og tilbake mellom kjøkkenbenken (med sjokoladeskål på) og TVen (med favorittserien min på) og sang sovesang høyt og tydelig rett inn i øret hans! Sikkert helt feil i forhold til mamma-bøker og ekspertråd, men til slutt stoppet hylingen og han bare hørte etter. Da sang jeg svakere og saktere og til slutt (da skåla forlengst var tom og serien forlengst ferdig) sovnet han. Nå skal det sies at da jeg trodde han sov tungt og skulle legge han på rommet sitt, begynte hunden å bjeffe så han våknet igjen......... men det funket! Håper helsesøster har noen råd til deg - utrolig frustrerende!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 25. september 2012 Forfatter #987 Del Skrevet 25. september 2012 Man blir liksom litt desperat når ingenting hjelper, så da kan ekspertene bare ha meningene sine for seg selv --- Opp og ned, som Pasjonsblomst sa.. I går brukte jeg bare halvannen time på å få lagt henne, og i dag våknet hun kl. 07 og ville ikke sove igjen. Det er ulempen med at hun sovner tidligere; hun våkner tidligere også. Så jeg regner med at det blir det samme i morgen (bør kanskje legge meg?) , for i kveld klarte jeg å få henne til sengs på en time, så kl. 21 var hun til sengs! Ellers har hun hatt en merklig døgnrytme i dag. Delvis økedøgn? Hun har ihvertfall sovet maks 30 min, vært våken 1,5-2 t, sovet 30 min, våken 1,5-2 gjennom hele dagen. Og ammet ca. annenhver time. Men hun har vært lett å få til å sove da, og har vært veldig blid og fornøyd, så da kan man ikke klage. Strikke/lese bok får jeg gjøre en annen dag 3 mnd kontroll og vaksiner i morgen. Håper ikke frøkna reagerer negativt (feber, uro, smerter), men at hun heller er litt ekstra kosete og trøtt. Får legge meg til lading akkurat som Frøken Fryd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 26. september 2012 Forfatter #988 Del Skrevet 26. september 2012 Artig å se på frøkna som ligger på lekematta og prøver iherdig å snu seg fra ryggen til magen. Det stopper liksom når hun ligger på siden for armen er i veien Hun tar liksom i - "Øheee" - men spinner stort sett bare rundt seg selv. Mage til rygg mestrer hun veldig bra da. Stolt! Lurer forøvrig på hvor mang (desi)liter spytt en liten baby kan produsere i løpet av en dag. Det er ikke små mengder ihvertfall Kjenner at jeg gruer meg litt til vaksineringen i dag. Jeg som er sykepleier og ganske hardbar når det kommer til dette feltet, men i dag er jeg mamma, og det er noe ganske annet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 26. september 2012 Forfatter #989 Del Skrevet 26. september 2012 Flinke jenta vår! Hun skrek bare litt av begge sprøytene og var like blid som ei sol etterpå. En stor lettelse! Hun er helt utslått nå da, så hun har sovet store deler av ettermiddagen, stakkar. Og så har hun vokst (63 cm lang) og lagt på seg fint (5,6kg). Hun kunne sikkert veid et par hundre gram til, men hun er slank og fin, og ikke tynn heldigvis. I helga skal vi ut på langtur igjen. Snart 2 måneder siden sist vi kjørte bil i 10 timer, og regner med at det går minst like bra denne gangen. Skal besøke den ene oldmoren til Frøken Fryd, og min ene onkel, tante og noen søskenbarn med familie. Blir trivelig. Oldemoren var jo i dåpen, men de andre har ikke sett henne siden hun var 2 uker! Har så lyst på eplekake, men siden vi reiser bort i helga er det kanskje litt dumt å bake en hel kake nå. Den er jo best fersk, selv om den holder seg ganske saftig pga eplene. Kanskje jeg finner en god eplekake-muffins oppskrift? I grunn kan man kanskje bare lage røra oppi muffinsformer og legge epler på toppen? Eller lage vanlige muffins og pynte med epler, sukker og kanel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unknown Skrevet 27. september 2012 #990 Del Skrevet 27. september 2012 Så flink Frøken Fryd Lille pluggen her i hus var over en kg mer når han var så lang Deilig med en helgetur og komme seg bort litt! Jeg teller ned dagene til vi skal på tur, 3 uker igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 27. september 2012 #991 Del Skrevet 27. september 2012 Håper bilturen går like fint denne gangen! Det går unna! Høres ut som en fin jente dere har! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mayami Skrevet 29. september 2012 #992 Del Skrevet 29. september 2012 Så bra at det gikk fint med vaksinen! Lille ble ganske så urolig av det hele, så håper det går bedre neste gang her! Eplekake er jo godtmå fryse også, så du kan jo lage en stor kake og dele den i mindre biter! Eller ta med som lunsj til biltur! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 1. oktober 2012 Forfatter #993 Del Skrevet 1. oktober 2012 Så flink Frøken Fryd Lille pluggen her i hus var over en kg mer når han var så lang Deilig med en helgetur og komme seg bort litt! Jeg teller ned dagene til vi skal på tur, 3 uker igjen Frøkna kunne godt tatt noen av de grammene Skal dere på langtur? Innnlands? Håper bilturen går like fint denne gangen! Det går unna! Høres ut som en fin jente dere har! Turen nedover gikk ikke fullt så bra, i og med at hun ikke ville amme noe særlig hverken til frokost før vi dro eller all gangene vi stoppet underveis Hun var naturligvis sulten og sutret av den grunnen, men ville ikke ha pupp! Hun trives best med å ligge og amme og det funker jo ikke i bil Hun spiste bra når vi kom fram etter 9 timer heldigvis og sovnet lett, så hun led nok ingen nød for den ene dagen. Oppover igjen gikk det litt bedre og hun godtok å amme sittende i bilen to ganger Men hun sutret og var lei de siste 2 timene. Forståelig, men litt slitsomt å sitte og snu seg i setet for å plugge i smokken hvert annet minutt. Men ja, hun er jo så fiiiin Så bra at det gikk fint med vaksinen! Lille ble ganske så urolig av det hele, så håper det går bedre neste gang her! Eplekake er jo godtmå fryse også, så du kan jo lage en stor kake og dele den i mindre biter! Eller ta med som lunsj til biltur! Det ble stoooore eplemuffins Og nå fikk jeg lyst til å gå i fryseren og ta opp de jeg frøs ned --- I går når vi kom hjem fra helgeturen og 9 timers kjøring med en del sutring i baksetet forsvant Mannen for å prate med noen og jeg ammet, skiftet bleie og tok på pyjamas, overlot henne til seg selv i babygymmen mens jeg hentet inn sakene våre fra bilen, ble møtt av ei sur frøken og bysset og bysset og bysset til Mannn kom hjem, og da rant begeret over. Men frøkna roer seg jo ikke hos pappa'n sin på kvelden, så da måtte jeg bysse og legge henne x antall ganger til før hun sovnet i 22.30-tiden. Da bar det rett til sengs for vår del også. Men jeg ble vekket kl. 01, 03, 04, 05 og 07 og da droppet jeg Mor/barn-treningen og alle andre planer for dagen. Heldigvis har hun vært grei i dag, og ikke så verst i kveld heller. Men skal bli godt å legge seg nå ganske snart. Og apropos søvn, så gleder jeg meg til å slippe den avbrutte søvnen og ser fram til å begynne med litt mettende føde. Blir nok til at vi begynner med smaksprøver om en stund (hun er jo straks fire måneder), og så tar vi ting gradvis. Jeg har jo alltid tenkt at jeg skal fullamme til minst 6 mnd, og jeg har nok melk (ihvertfall i den venstre puppen ), men vi får se hvordan vekten til frøkna øker. Vil jo ikke ha en tynn baby. Og smaksprøver regnes jo uansett ikke som mat, så det er jo fremdeles fullamming. Men jeg ser helt klart fordelen med å innføre ulike smaker. Og i mellomtiden får jeg lese litt og planlegge litt matlaging. Må kjøpe inn en del små bokser og is-poser til å fryse ned ting i Nå; god natt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unknown Skrevet 2. oktober 2012 #994 Del Skrevet 2. oktober 2012 Frøkna kunne godt tatt noen av de grammene Skal dere på langtur? Innnlands? Og apropos søvn, så gleder jeg meg til å slippe den avbrutte søvnen og ser fram til å begynne med litt mettende føde. Blir nok til at vi begynner med smaksprøver om en stund (hun er jo straks fire måneder), og så tar vi ting gradvis. Jeg har jo alltid tenkt at jeg skal fullamme til minst 6 mnd, og jeg har nok melk (ihvertfall i den venstre puppen ), men vi får se hvordan vekten til frøkna øker. Vil jo ikke ha en tynn baby. Og smaksprøver regnes jo uansett ikke som mat, så det er jo fremdeles fullamming. Men jeg ser helt klart fordelen med å innføre ulike smaker. Og i mellomtiden får jeg lese litt og planlegge litt matlaging. Må kjøpe inn en del små bokser og is-poser til å fryse ned ting i Nå; god natt! Smaksprøver er veldig gøy Kjekt å se hvordan babyene reagerer på nye smaker. Innenlands ja ca rute forbi din by og 3 timer nord Like spennende hver gang vi skal kjøre langt. Med M kjørte vi den ruta nesten annenhver mnd så vi visste det gikk bra, men nå er det bare en gang eller to i året. Er jo slitsomt for disse små, og ikke minst kjedelig for en 3 åring! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasjonsblomst Skrevet 2. oktober 2012 #995 Del Skrevet 2. oktober 2012 oj, det hørtes ut som en slitsom kveld du hadde etter den lange kjøreturen... var kanskje sliten hun lille? Deler absoutt tankene dine med mat, det blir spennende og sikkert bra å innføre litt mat nå etterhvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 2. oktober 2012 #996 Del Skrevet 2. oktober 2012 (endret) Lange kjøreturer er slitsomt for både store og små... Vi har bestemt oss for at det ikke blir noen turer over fjellet for vår del før til våren igjen, orker ikke sånt skrikemaraton som vi hadde på turen vi hadde i sommer. Snorkfrøken hylte nesten halve turen på vei hjem, og det er selv om jeg sitter baki og dytter smokk, underholder og i det hele tatt. Hun hyler i bilen selv på småturer. Ingen bilglad unge så langt, håper det endrer seg med neste sete. Håper du får til fullamming til 6 mnd, når det er det du ønsker! Smake på ting er stort her om dagen, Snorkfrøken vil helst ha tak i alt vi prøver å putte i oss. Hun sitter liksom og følger med på hva vi spiser, og plutselig "kaster" hun seg frem for å få tak i det. Ganske artig! Endret 2. oktober 2012 av *Joyce* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 3. oktober 2012 Forfatter #997 Del Skrevet 3. oktober 2012 Smaksprøver er veldig gøy Kjekt å se hvordan babyene reagerer på nye smaker. Innenlands ja ca rute forbi din by og 3 timer nord Like spennende hver gang vi skal kjøre langt. Med M kjørte vi den ruta nesten annenhver mnd så vi visste det gikk bra, men nå er det bare en gang eller to i året. Er jo slitsomt for disse små, og ikke minst kjedelig for en 3 åring! Det blir kjekt! Håper det går fint for begge de små Ja, det er slitsomt for dem, stakkar. Og fly hadde kanskje i mange tilfeller vært et bedre alternativ, men jeg har ikke så lyst til å ta henne med på det ennå, selv om det bare tar en times tid (+ tid til flyplassen, på flyplassen og fra flyplassen der man ankommer). oj, det hørtes ut som en slitsom kveld du hadde etter den lange kjøreturen... var kanskje sliten hun lille? Deler absoutt tankene dine med mat, det blir spennende og sikkert bra å innføre litt mat nå etterhvert. Ja, vi var nok slitne alle sammen og da blir tålmodigheten kortere. Lange kjøreturer er slitsomt for både store og små... Vi har bestemt oss for at det ikke blir noen turer over fjellet for vår del før til våren igjen, orker ikke sånt skrikemaraton som vi hadde på turen vi hadde i sommer. Snorkfrøken hylte nesten halve turen på vei hjem, og det er selv om jeg sitter baki og dytter smokk, underholder og i det hele tatt. Hun hyler i bilen selv på småturer. Ingen bilglad unge så langt, håper det endrer seg med neste sete. Håper du får til fullamming til 6 mnd, når det er det du ønsker! Smake på ting er stort her om dagen, Snorkfrøken vil helst ha tak i alt vi prøver å putte i oss. Hun sitter liksom og følger med på hva vi spiser, og plutselig "kaster" hun seg frem for å få tak i det. Ganske artig! Uff, det er slitsomt! Frøkna er nok heller ikke spesielt bilglad, med mindre hun sover. I våkn tilstand tar det ikke lang tid før hun begynner å sutre. Håper og tror det skal gå bra med fullamming Det er jo tross alt bare litt over 2 måneder igjen i så fall. Men som sagt så kommer det an på vekta til frøkna, og jeg må nok ta hensyn til psyken også for jeg merker veldig godt at det begynner å tære på med avbrutt søvn flere ganger om natta. --- Nå sitter jeg egentlig bare og venter på at frøkna skal bli klar for en dupp, for jeg var ikke særlig klar for å stå opp kl. 07.30 i dag (til tross for at jeg sovnet kl. 22.30 og bare har vært våken 3 ganger i natt), og har planer om å legge meg nedpå sammen med henne. Må nok bare begynne med det (har bare gjort det 2-3 ganger før) hvis jeg ikke skal gå helt på dunken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 4. oktober 2012 Forfatter #998 Del Skrevet 4. oktober 2012 Helgen om 3 uker er det sammenkomst med noen kolleger på fredagen, og innflyttingsfest hos svigerinna mi på lørdagen. Kjenner at det hadde vært godt å komme seg litt ut noen timer, men fy søren så langt inne det sitter å overlate Frøken Fryd til noen andre de timene. Hvis jeg blir med på fredagen så blir Mannen alene med henne, og det tviler jeg på at han har lyst til (frøkna foretrekker fremdeles meg over pappa'n på kvelden), så jeg kan jo foreslå at han inviterer moren eller søsteren sin for de vil nok mer enn gjerne ha litt frøkenkos. Og hvis vi drar på innflyttingsfest så må vi overlate frøkna helt alene til svigers (de bor nærmest svigerinna mi, så vi kan bare gå hjem når vi har lyst). Og de er sikkert bare glad til de. Pumper selvsagt på forhånd uansett fredag og/eller lørdag, så det skal ikke stå på maten. Og noen mengder med alkohol blir det heller ikke. Uff, for en tankestorm.. Må psyke meg opp de neste ukene hvis det skal bli noe av. Tror jeg velger meg lørdagen hvis jeg skal gå for en av dagene. Vi har nok godt av å komme oss ut alene begge to, men det er ikke bare bare.. ..og ellers har jeg superdilla på Ifa eukalyptus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 5. oktober 2012 Forfatter #999 Del Skrevet 5. oktober 2012 Sliten mamma... Frøken Fryd står stadig opp tidligere. Tirsdag og onsdag stod hun opp kl. 07:30, på torsdag stod hun opp kl. 06:30 og i dag var klokken bare 05:30! Fikk oss en times dupp etter at pappa'n dro på jobb, men med 2-3 oppvåkninger i tillegg til en veldig tidlig morgen så føler man seg ikke akkurat uthvilt. I morgen skal Mannen få stå opp med henne, så jeg kan få en liten "sovmorgon" Og snart tror jeg ikke at jeg har noe mer hår igjen på hodet! Jeg som var så glad for å endelig ha litt fylde i mitt tynne, nordiske hår Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 7. oktober 2012 Forfatter #1000 Del Skrevet 7. oktober 2012 S-L-I-T-E-N! Den siste uka har virkelig tatt på, for frøkna har våknet mye hyppigere på natta og mye tidligere om morgenen (så tidlig som 05.30 en dag, men stort sett mellom 06 og 07), så selv om jeg har lagt meg sammen med henne når hun har sin første lur (den varer som regel bare en time), så føler jeg meg alt annet enn uthvilt. Og i tillegg er det den evige byssingen og opp-ned-opp-ned om kvelden som tærer på. Ble en prat (og for min del noen tårer) med Mannen på fredagskvelden, så jeg tror han har skjønt hvor slitsomt jeg synes det er å ha ansvaret for en baby 24 timer i døgnet i snart 4 måneder. Ikke èn eneste tur har jeg vært ute av huset (ned til postkassa teller ikke) uten henne. Og hun har vært på èn trilletur à 1 time uten noen av oss. Det blir intenst! Så nå har Mannen sagt at så lenge hun har spist ganske nylig, eller vi har litt MM på flaske på lur så kan jeg ta meg en tur ut, enten det er bare en halvtime for å stikke på butikken etter melk og brød eller om det er 2-3 timer for å skravle med venninner eller gå på shopping. Amen! Jeg kunne vel sagt noe tidligere, men det har jeg altså ikke gjort, og Mannen tenker ikke på sånt. Tror ingen - INGEN - kan vite hvordan det føles uten å faktisk være i situasjonen selv. Å se det "utenfra" som pappa (som går på jobb, som driver med hobbyen sin, som kan ta seg en tur på butikken uten å måtte amme, skifte på, kle på og drasse med seg en liten baby) er heller ikke det samme som å være mamma. Vel, vel, kommunikasjon er nok stikkordet her også (at man aldri lærer ) Og nå i kveld har jeg prøvd å lese litt om innføring av smaksprøver/grøt, for jeg mistenker at Frøken Fryd trenger mer fyll i magen slik som hennes døgnrytme har vært i det siste. I natt var det amming hver 2. time og dermed er puppene mer enn fulle nok, men hun kan jo ikke bruke en uke på å finne ut av at hun må ha økedøgn! (Det funker svært sjelden at jeg legger henne hyppig til puppen. Hun bare nekter og blir grinete hvis hun ikke er sulten) Så jeg tror jeg satser på å kjøpe inn hirseflak ihvertfall, og så har vi jo alltids avokado (skal visst være bra for søvnen om den gis på kveldstid - veldig fristende!), potet, gulerøtter, brokkoli, svisker og sånt i hus. Så får vi se om det trengs snart eller om det bare får stå i skapet inntil videre. Så mye for fullamming.. Men heldigvis er hun stort sett blid og glad, og veldig sjarmerende, så jeg tror nok det er verre for mor enn for barn - som vanlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå