Gå til innhold

Diddles skravler - rett og slett!


Diddles

Anbefalte innlegg

Herregud ja - DET ER SLITSOMT! Det er det mest slitsomme du sannsynligvis vil gjøre noen sinne, akkurat denne fasen. Jeg skjønner deg forresten godt, jeg klarer ikke slappe av når huset er bombet, og fra fylte tre måneder har aldri L sovet lenge nok på dagtid til at jeg kunne sove samtidig (sov når babyen sover - drittpreik). Men så må man bare hele tiden jobbe med seg selv, nei, du trenger ikke gå på den treningen, du trenger å sove. Første pri er å være mamma, og innunder der hører det å ta de valgene som trengs for å være en god en. Det er å slappe av, å bruke en hel dupp på å drikke kaffe og se søppel-tv istedenfor å vaske, å legge seg samtidig som ungene mens du hører på lydbok og bare zoner ut ... Det kommer andre tider. Men akkurat nå er prioriteringene bestemt for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

@lille_frosk Du har så rett! Det er akkurat det man må gjøre. Huske på hvorfor man har permisjon :jepp: 

Vi er farlig like for tiden @Diddles! Jeg blir også skikkelig sur og har en drittdag hvis jeg stresser med alt jeg tenker at jeg skulle ha gjort. ... Når jeg klarer å holde forventningen til å kun være mamma så blir jeg så glad og fornøyd hvis jeg får gjort noe i tillegg! Supertaktikk! :nigo::jepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Verdande

Signerer frosken, altså, fornuftig dame :opplyser:

Jeg synes du skal legge liste der at du skal være fornøyd om du har klart å holde dere i live, og alt annet er en bonus! :kose:

Prøv å gjøre ting imens babyen er våken og ligger litt for seg selv, eller henger med i sjal eller lignende, og lar det seg ikke gjøre, nei, så fikk du ikke gjort noe i dag. Slapp av når du kan, det er viktigere! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, lille_frosk skrev:

Herregud ja - DET ER SLITSOMT! Det er det mest slitsomme du sannsynligvis vil gjøre noen sinne, akkurat denne fasen. Jeg skjønner deg forresten godt, jeg klarer ikke slappe av når huset er bombet, og fra fylte tre måneder har aldri L sovet lenge nok på dagtid til at jeg kunne sove samtidig (sov når babyen sover - drittpreik). Men så må man bare hele tiden jobbe med seg selv, nei, du trenger ikke gå på den treningen, du trenger å sove. Første pri er å være mamma, og innunder der hører det å ta de valgene som trengs for å være en god en. Det er å slappe av, å bruke en hel dupp på å drikke kaffe og se søppel-tv istedenfor å vaske, å legge seg samtidig som ungene mens du hører på lydbok og bare zoner ut ... Det kommer andre tider. Men akkurat nå er prioriteringene bestemt for deg. 

 

16 timer siden, LilleMy1989 skrev:

@lille_frosk Du har så rett! Det er akkurat det man må gjøre. Huske på hvorfor man har permisjon :jepp: 

Vi er farlig like for tiden @Diddles! Jeg blir også skikkelig sur og har en drittdag hvis jeg stresser med alt jeg tenker at jeg skulle ha gjort. ... Når jeg klarer å holde forventningen til å kun være mamma så blir jeg så glad og fornøyd hvis jeg får gjort noe i tillegg! Supertaktikk! :nigo::jepp: 

 

49 minutter siden, Verdande skrev:

Signerer frosken, altså, fornuftig dame :opplyser:

Jeg synes du skal legge liste der at du skal være fornøyd om du har klart å holde dere i live, og alt annet er en bonus! :kose:

Prøv å gjøre ting imens babyen er våken og ligger litt for seg selv, eller henger med i sjal eller lignende, og lar det seg ikke gjøre, nei, så fikk du ikke gjort noe i dag. Slapp av når du kan, det er viktigere! :klemmer:

Altså, dere er bare gode :klemmer: Dere har så rett, jeg vet jo dette egentlig - men det er.så.vanskelig.å.gjennomføre :daane: Forbedringspotensiale..der også :hoho: Til nå idag har jeg ikke gjort så mye da, så hvis det går an å skryte av seg selv når en ikke har gjort en tøddel ca så gjør jeg det..tok ut søpla da..og ryddet utav oppvaskmaskinen..og satte inni skitne kjørler..og satte på en maskin med klær..men ellers har jeg bare vært lat :fnise: Planen min om å sove gikk i dass da, eller - jeg valgte å dusje isteden..siden jeg ikke kom så langt igår :overrasket: Nå sitter jeg og venter på at klokka skal bli så mye at jeg skal gå til tannlegen og pusse vekk tannstein..jeg har..endel :haar: Hadde ikke grudd meg om det var han jeg pleier å gå til som skulle gjøre det, men det er tannpleieren deres - og hun er visstnok litt røffere *biternegler* Overlever vel..har jo født..TO ganger! Drittfødsler tilogmed..overlevde det også! 

Den lille tullekoppen ligger i senga vår og sover :hjerte: Var innom istad, for jeg syntes jeg hørte ham - og da lå han på tvers i senga, på magen - og sov :ler: detvarikkesånnjeglahamframeg!! Han har blitt litt mobil ass, driver og makker og flytter på seg på gulvet også :bond:Jeg prøver å fortelle ham at han er en bitteliten baby, at det er helt greit å ligge i ro og sånn..men han vil ikke høre på meg :snurt: Han bare ler og fortsetter med sitt *makkmakkMAKK* :ler:  Søtas! 

Liten er i bhg..idag gikk det opp for henne hva det betydde "å gå en dag til i uka i bhg" :rasende: Hahaha, det tok jo et par-tre dager det da! Såeh..sint og lei seg liten skatt på morgenkvisten her..trengte trøst..tok henne på fanget og vugget henne, kysset bort tårene..så var det greit! På vei til barnehagen sier hun; "mamma..du e så flinke å trøsta meg! Eg skjønne ikkje koss du klare de..." :rodmer: Vennen...jammen ikke greit å være 5 heller altså!! 

Nå - makken er våken :hoho: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og etter det innlegget der ting var ganske greit gikk resten av dagen downhill - sitter her med ekstrem hodeverk, skuldrene oppunder ørene og trøstespiser sjokolade :dry: 

Først; en tannpleiertime fra helvete :tannverk: Jeg ble forespeilt å skulle pusse vekk tannstein..vel, dama SKRAPTE den av med sånn skrekkelig spiss krok! Skikkelig behagelig når du har skikkelig skikkelig tannkjøttbetennelse :daane: Vel hjemme fant jeg ut at 5 høner var på ville avveier; spredd for alle vinder (deriblant den ene kyllingen som enda ikke er tam) og de var pukk umulige å få tak i når jeg endelig fant dem - skremt utav sitt gode skinn av kattekreket til en eller annen nabo..den som måtte kravle seg gjennom x antall hekker med stikkerter og pigger og whatnot, for å få tak i vettskremte høns, det var meg..blir nok ikke egg på noen dager nå :kaklehone: To av hønene var ikke å finne, eller - jeg fant høne nr 7 og gikk for å fange henne i hagen til naboen - men når jeg kom tilbake, tror dere søren ikke at en av kyllingene søkk borte igjen?! :klaske: Og hun er typ SNØKVITE og veldig enkel å se, men ikke kul altså om jeg fant henne :sukk: Jeg måtte til slutt gi opp, etter å ha lett og lett og ropt og ropt..tenkte både kyllingen og den siste høna var borte for godt..og gråt noen tårer for dem..men så - når jeg skulle avgårde for å hente Liten i bhg så sto kyllingen plutselig utenfor hønsegården og peip :hjerte: Da manglet bare 1 høne, og jeg tenkte den sikkert var tatt av hauken - for jeg kunne verken se eller høre henne..Liten tok nyheten om den forsvunne høna skikkelig tungt (det var selvsagt AKKURAT den høna hun hadde tenkt å holde og kose med akkurat idag, yndlingshøna visstnok :roll::fnise: ) og hun ville ut og lete når vi kom hjem fra bhg..jaja tenkte jeg, bare leit litt..og tror dere ikke Liten fant henne?! Plutselig sto hun der, inni hekken og kaklet :hoppe: Så da er alle 8 trygt i hus igjen!! Jeg hadde skuldrene godt oppunder ørene etter alt styret med hønene og i tillegg en vanskelig samtale med mamma (som jeg ikke har lyst å gjengi her - men det var ikke noe kjekt)..iallefall så la jeg meg i senga med lillebror for å gi ham mat når det tikker en melding inn fra naboen med bilde av et nissejentekostyme og teksten; "tror du dette blir bra på nissefesten på allidretten idag?!" Christ, jeg VISSTE JO IKKE at det var IDAG det var nissefest og avslutning - og det begynner om 45 minutter liksom :bond: Mer mat fikk ikke lillebror - for jeg måtte finne frem nissekjole, flette hår og lage nissejente av Liten i en fei :daane: Heldigvis brydde hun seg ikke om å ha nisselue - for den fant jeg ikke! Ringte til mannen og forsikret meg om at han kom hjem i tide til å A) enten ta Liten med på nissefest eller B) ta seg av lillebror mens jeg fulgte Liten..han valgte selvsagt å være hjemme med lillebror (jeg bare --> :dry: ) så heldig meg fikk dra på nissefest..gud hjelpes for et kaos! ..og Liten og nabojenta var typ de eneste som hadde kledd seg ut :hoho: Så mye for det stresset i forkant lizzm :roll: Men hey, positiv overraskelse når vi kom dit; @^^Belle^^ og kidsa var der :strix: og stakkar søte gode Belle fikk hele frustrasjonen min tømt over på seg stakkar..Ynnsjyll skatt, men du var på rett sted til feil tid elns :fnise: det var bare SÅ godt å få det ut!!!! Jeg skal være i bedre humør på søndag, lover!!!! Men altså, noen dager føles livet mitt ut som en jævla såpeopera - så mye draaaaamaaaaa (ref. samtalen med mamma...) 

Nå - makken (a.k.a lillebror) er våken..driver og prøver å skape kveldsrutiner, tar på pysj og synger og koser i senga før han får mat og sovner..menne..gidde å sove mer enn en time om gangen?! Nesj :roll: Så nå vil han vel ha mat igjen...Men han er så blid og søt og god og vakker og ikke minst er han babyen min..så det er greit! *slurperisegsisterestavkaffien*

Jeg skal være mindre sutrete imorgen altså! Lover-isj :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:daane: Den dagen din altså. Slår min ned i støvlene. :ler: 

Men du, som jeg sa i går; no stress! Det er det jeg er her for. Både for å få overlesset ugreie saker, og for å skravle om baby og unger og koselige ting. :klem: Gleder meg masse til søndag, nå! Det gjør A også. ''M får ikkje værr me!'' sa hun i går. Tror hun vil ha Liten for seg selv. :fnise: (M skal være med altså). ...og nå antok jeg at dere ville ha besøk av oss. :sjenert: Det er null problem at dere kommer her også altså, om du har lyst ut av huset! :jepp: Det er helt opp til deg.

4-6 måneder er den aller verste tiden synes jeg. Da har du den våkentorturen, og ungen driver ''plutselig'' å skulle lage seg en sterk personlighet. :roll: Med A husker jeg nesten ikke den tiden, for jeg sov så lite. Så det blir bedre, lover! :klemmer: 

Endret av ^^Belle^^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, ^^Belle^^ skrev:

:daane: Den dagen din altså. Slår min ned i støvlene. :ler: 

Men du, som jeg sa i går; no stress! Det er det jeg er her for. Både for å få overlesset ugreie saker, og for å skravle om baby og unger og koselige ting. :klem: Gleder meg masse til søndag, nå! Det gjør A også. ''M får ikkje værr me!'' sa hun i går. Tror hun vil ha Liten for seg selv. :fnise: (M skal være med altså). ...og nå antok jeg at dere ville ha besøk av oss. :sjenert: Det er null problem at dere kommer her også altså, om du har lyst ut av huset! :jepp: Det er helt opp til deg.

4-6 måneder er den aller verste tiden synes jeg. Da har du den våkentorturen, og ungen driver ''plutselig'' å skulle lage seg en sterk personlighet. :roll: Med A husker jeg nesten ikke den tiden, for jeg sov så lite. Så det blir bedre, lover! :klemmer: 

:fnise: den slo meg også ned i støvlene for å være helt ærlig..drittdag *meh* Satser på dagen idag blir bedre!! 

Gleder meg massemasse til søndag jeg også :hoppe: Veldig greit om dere kommer hit, for da kan jeg legge lillebror sånn jeg pleier; i senga vår :sjenert: Søteste A, skjønner godt hun vil ha Liten for seg selv - men samtidig er det nok ikke så greit for M å bli skvist ut på den måten :kose: De får det nok fint sammen om de er 3 også :Nikke:

Jaaaa, mulig jeg syntes denne perioden var veldig slitsom med Liten også *huskerikke* men det er definitivt noe i det du sier; plutselig har han "meninger" liksom :klo: Protesterer og greier, jeg bare --> :blink: hva skjedde her`a?! :ler: Den lille medgjørlige bylten min har blitt et bittelite menneske med personlighet og ønsker og vilje :daane: ...og verre skal det bli :hoho: Neida, joda...men atte - han er dritsøt, så enn så lenge klarer jeg jo ikke annet enn å le når han setter igang! Det ER så mye humor i den lille fyren, jeg dævver :ler: Hvis han er sur så er det jo en av to ting; enten overtrøtt baby eller sulten baby - så enn så lenge er det enkelt å vite va jeg skal gjøre; PUPP :nigo: Husker jeg syntes livet som mamma ble et hakk mer utfordrende når jeg slutta å amme til alle døgnets tider og Liten ikke ville ha tutt :bond: Altså, trøst en unge som er vant med å få pupp både til trøst, kos og mat uten puppen da..bare prøv *sliteravseghår* det er nesten umulig! Såeh..lillebror er nødt til å ta tutten før jeg slutter å amme - sånn er det bare :fnise: Mannen sier det er mulig jeg aldri kan slutte å amme da :skratte: gutten nekter nemlig PLENT å ta tutt, jeg tror jeg har prøvd alle merker som er å få tak i - både i Norge, og i Spania....

Når vi snakker amming og de der, så tror jeg lillebror begynner å bli klar for noe mer :overrasket: Han er ihvertfall sånn skikkelig interessert når jeg spiser, følger maten med blikket og bare --> hva er det du gjør?! La meg også få litt`a *gaper* Han fikk smake bittebittebittemikroskopisklitt Philadelphiaost på lillefingeren min her om kvelden og bare --> :daane: :sikle: *sprellermedarmerogben* Det var visst godt! Planen er å fullamme frem til 6 mnd altså, bare så det er sagt - for så å starte med avocado/ bløtkokt eggeplomme/ grønnsaksmos - men det avhenger (er det et ord?!) av om han fortsetter å legge fint på seg..merker han er stor gutt og krever mye mat, så jeg er litt spent på vekt/høyde nå! Sist vi var til kontroll så hadde jo vektkurven flatet litt ut, og etterpå ble han jo syk, så ja..litt spent! Snakker vi kryssing av streker her så må jeg jo til med sterkere krutt :trampe: (haha) 

Sitter og tenker jeg skal planlegge årets julegavehandel, sette opp budsjett og sånn..kunne tenkt meg å blitt ferdig med alle gavene på en dag og to - bare skrive liste og få det unnagjort! Sånn tenker jeg hvert år da - det blir aldri noe av, jeg ender alltid opp med å stresse litt i desember foråsidetsånn :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det jammen mandag igjen :daane: De der helgene våre de flyyyyr!!

På fredag var jeg og Liten i bhg og hentet bestisen hennes med oss hjem :hjerte: Det var stas altså! De lekte og hadde det så fint - selv om Liten var litt sånn i høygir pga en forkjølelse i emning, lite søvn og alt det der..Jeg hadde bestis innom på et minibesøk, men måtte stort sett fly rundt for å hjelpe Liten med å finne frem det ene og det andre :roll: Måtte til slutt bremse henne et par hakk, det nytter ikke å leke med playdoh, male, male seg i ansiktet og bygge hytte av alle tepper vi har i huset på en gang liksom :daane: Jeg blir svimmel av aktivitetsnivået :ler: Etterhvert fant de nå ut at de ville leke ute i regnet (halleluja!!) og kom ikke inn før det var middag - dryppende våte! Hun ble hentet etter Barnetv, så da var den dagen gått..jeg gjorde et forsøk på å legge lillebror sånn at vi kunne få litt alenetid jeg og mannen - men lillebror hadde andre planer han, så det ble alenetid på soverommet med meg og ham istedet :roll::ler: 

Lørdag sov vi lenge hele gjengen, deilig! Liten kom tassende inn med puta under ene armen og Ipad under den andre i 9 tida :hjerte: Så lå vi der da, slumret og nøyt at ingen av oss MÅTTE stå opp :nigo: - var ikke oppe før 10.30!! Mannen laga til skikkelig  lørdagsfrokost med masse godt pålegg, ferske reker for de som liker sånt og deilige rundstykker (kjøpte altså, han baker ikke :fnise: ) Resten av dagen gikk i samme tempo som morgenen, Liten hadde bustehår og pysj på, skalviseeee - hele dagen :flau: og det hadde forsåvidt jeg også - kun avbrutt av en kjapp tur innom bokhandleren i sentrum for å hente et par gaver jeg hadde kjøpt på nett (klikk og hent - perfekt for småbarnsmødre :pls: ) Vi såg film, lekte litt og var generelt late..Dusja og fiksa meg litt sånn i kveldinga når Liten la seg, for så å ta på ny pysj og sløve videre i sofaen med sjokoladeskåla i umiddelbar nærhet :sikle: Mannen var på mikrospillejobb (spilte bare sånn 5-6 låter) og jeg ammet, ammet og ammet..å få lillebror til å sove på kvelden - som i å sove noen timer i strekk - er tilnærmet en umulig oppgave..mulig det er fordi han sover innmari godt på dag og ettermiddag :roll: Men han er så blid og god når han er våken, så han er unnskyldt :rodmer: 

Søndag sov vi også lenge :ler: Sånn er det her i huset - ingen tidlige morgener uten at vi må! Våkna av melding fra Belle om når det passet med besøk, så måtte hive meg rundt og komme meg utav senga! Det var dessverre/ heldigvis sol sånn at det viste hvor ille det sto til med gulvene våre - de var ca dekket med hundehår, så jeg multitasket som en helt; dusjet og vasket dusjen på en gang, kledde meg mens jeg tørket av flatene på badet og satte på en maskin med skittentøy, spiste frokost mens jeg støvsugde og la på plass klær og tørket støv ca samtidig..det så sånn noenlunde greit ut her når Belle og kidsa ankom et par timer etter meldingen tikket inn :tommelopp: Veldig kos å ha de her (hahaha, veldig mye kosligere enn sist når jeg endte opp med å måtte be de om å gå fordi Liten ikke kunne oppføre seg!) vi fikk drikke kaffe og skravle mens kidsa lekte :hjerte: De dro etterhvert avgårde på juletrejakt og vi gikk på Egon og spiste middag *namnam* Liten fikk en god dusj før Barnetv, og etter hun var i seng dro flinke mannen ut på sykkeltur (han har slutta å røyke og begynt å sykle i stedet! Verden står ikke til påske :overrasket: ) Helt på tampen av kvelden var det tid til litt sløving i sofaen med serie og is :hjerte: Veldig fin søndag! 

Idag har Liten fri fra bhg, så vi har hatt nok en sløøøv morgen...vi snakker våkne til tassende barneføtter på gulvet, varm klem og hviskende "god morgen mamma", bustehår, liten jente med pute under armen og Ipad i senga :rodmer: Så ligger vi der da, nyter å gjøre ingenting..lillebror spiser litt og slumrer under dyna med meg..livet er ganske allright! Vi sto opp og spiste frokost sammen under teppet i sofaen; rista brød med meierismør og hvitost *slurp* Lillebror fikk tørr bleie og så var han klar for dagens første hvil, og Liten kledde seg i en fart og gikk ut for å samle frost :ler: Hun var ute i halvannen time!! Jeg fikk pumpa meg og gjort litt husarbeid, fyrt i ovnen, slippe ut hund og høner, lage kakao og sitte med beina på bordet i to minutter før hun kom inn igjen :pls: Nå har hun sett litt på film og drukket kakao, og jeg har sittet her og rabla ned om helga vår ;) Nå er kakaoen drukket opp og hun vil leke mens lillebror sover, så jeg får avslutte! Snakkes!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Verdande

Åh, det høres helt herlig ut! :rodmer:

Her i huset er vi sene om vi er oppe 07, ingen unger som har tid til å ligge stille her. Snur vel rundt konfirmasjonsalder? :hoho:

Kos dere videre med fridagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Verdande skrev:

Åh, det høres helt herlig ut! :rodmer:

Her i huset er vi sene om vi er oppe 07, ingen unger som har tid til å ligge stille her. Snur vel rundt konfirmasjonsalder? :hoho:

Kos dere videre med fridagen!

:fnise: Liten var ikke sånn hun heller før hun fikk ha IPaden med i vår seng om morgenen! Smarteste påfunnet ever :hoho: 

Vi har hatt en veldig fin fridag :hjerte: Imorgen er det helsestasjon med Liten før bhg, og så skal vi ha en kosedag hjemme bare lillebror og jeg :) Amme, sove og spise! Jeg jobber med å få mer gang på melkeproduksjonen, føler det har minket litt?! :vetikke: Får høre med helsestasjonen imorgen, tenkte jeg ville veie og måle lillebror mens vi likevel er der..hvis han har lagt greit på seg skal jeg ikke styre voldsomt med dette, men jeg mistenker at han har stagnert litt på vektfronten! Anyways, idag har jeg pumpet meg etter hvert måltid..og mannen gav lillebror det jeg hadde samlet opp ila dagen på flaske (!!) i stad..så får vi se! Nevnte jeg at han tok flaske?! :hakeslepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om dere har hatt en veldig fin helg og mandag :jepp: Høres så utrolig koselig ut å slumre i senga til langt utover morgenen med både liten og stor :hjerte: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei Diddles :) sniker meg innom for å gi den en kjempe :klem:

Skjedd en del siden jeg var her sist, gratulerer så mye med lillegutt :rodmer: 

 

Ha en flott søndag :kline:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sniker innom å leser meg opp litt hos deg Diddles :klem: Syns du er veldig flink jeg, til å holde det gående i en veldig travel hverdag:kose:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lever altså :fnise: Det.er.bare.så.travelt :bond: Gud hjelpe meg, hvordan i heiteste huleste har jeg klart å dra jul i havn når jeg ikke har vært i permisjon egentlig?! :klo: Haha!! For jeg er LANGT fra klar - det sier vel sitt når jeg fortsatt ikke har fått pakket inn alle kalendergavene liksom :sjenert: Men jeg er nesten ferdig med julegavene da, OG de er ferdig innpakket *credstilmegselv* Flesteparten av julekortene er utlevert og sendt i posten idag, jeg skal handle inn alskens godsaker til helga - for imorgen skal vi bake og lage julegodter, vaniljesukker og gløgg :strix:  På lørdag mens Liten er i bursdagsselskap på Leo`s Leke..eh..helvete er planen å kjøpe inn de siste 5 gavene (så sant ikke lillebror stikker kjepper i hjula :fnise: ) og på søndag blir det 5 slag i kakeboksene sammen med foreldrene mine, med påfølgende julekonsert og grøtfest etterpå :tommelopp: Også skal vi puste da, og kose oss mellom slagene :nigo: Jeg driver og tvinger meg selv inn i julemodus med julemusikk 24/7 :ler:  Den følelsen av at jul er rett rundt hjørnet kommer ikke helt av seg selv når det er 8 grader og regn ute..det virker helt feil ut å sette frem julepynt når gresset er grønt og vi faktisk enda finner en og annen løvetann som blomstrer i veikanten :daane: Men jul kommer jo om noen få dager, og stemninga kommer nok - må bare se noen julefilmer, fylle huset med julemusikk, pynte og spre deilig lukt av nellik, appelsiner, kanel og vanilje :hjerte: Ah, joda - det blir nok jul i år også!! 

Sånn ellers har vi det fint - med de vanlige ups and downs som hverdagen jo inneholder; latter og tårer, klemmer og kos, rot og orden om hverandre! Jeg har gått på et par smeller de siste ukene, men føler meg på vei opp til overflaten igjen, takket være gode venner :rodmer: Fine mennesker ass..jeg har flere av de i livet mitt - og er SÅ takknemlig!! 

Lillebror er fortsatt en fantastisk liten skapning som sprer glede hvor enn vi går! Han er så kontaktsøkende og blid og sukkersøt at vi blir helt satt ut!! Det gjør nesten litt vondt i hjertet å se på hvordan han søker kontakt og smiler som en liten sol til alle han ser, det er komplett umulig å ikke bli sjarmert rett i senk altså :daane: Vi er ikke bare LITT kry.........han er så..vakker!!!!! Det må være det beste ordet for å beskrive ham, han er et vakkert lite menneske!! 

Liten har vokst noe enormt den siste tiden, og da mener jeg ikke i høyden - hun er fortsatt..ehrm..liten :ler: Men hun har vokst som menneske, her er mye mestring og mye glede!! Merker veldig godt at hun nærmer seg skolealder..Hun sier selv hver eneste dag "nå e eg store jenta mamma, sant?" Lille vennen, det er mye som har vært så vanskelig for henne, ting som hun nå takler på strak arm - vi er ikke bare LITT kry av henne heller :hjerte: Håper hun kan få beholde den gode følelsen hun har inni seg nå over lang lang tid, det er veldig deilig både for henne og oss!! Hun gleder seg så stort over alle små ting i livet for tida; hvor vakkert det er med lys på trær, hvor godt det lukter overalt og fryder seg over alle de kjekke tingene som skjer i bhg i desember - det er SÅ godt å se!!  

Storesøster og Eldstemann er travle og knapt hjemme når de er hos oss ;) Eldstemann stortrives i jobben sin, er oppe tildig og jobber lange dager, brygger øl med kompiser på fritida og er egentlig bare hjemme for mat og søvn og rene klær :tunge1: Storesøster har også tusen jern i ilden, stråler og er simpelthen den beste 14 åringen! Joda, de roter og bidrar lite i heimen sånn generelt - men det er veldig lite trøbbel med dem, så det må vi være både stolte over og takknemlig for! De elsker småsøsknene sine over alt på jord begge to :hjerte:  Storesøster bidrar nok litt mer med latter, lek og kos enn Storebror gjør, men han prøver innimellom han også - på sitt litt klønete jeg-er-ikke-vant-med-babyer-vis :ler: Får helt kav hvis lillebror gulper når han holder ham og sånn --> "OI!! Eeeeeh...ørhhk..hvae..kan du ta ham???? Jeg må bare..dusje!!" :skratte: 

Nei, jeg får skrive en handleliste og to-do-liste for den kommende uka - blir ikke gjort mye når jeg sitter her og skravler! En klem til de som måtte stikke nesa innom --> :klemmer: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et fantastisk nydelig innlegg!! :strix: Godt å lese at du har funnet overflaten, ihvertfall mesteparten av døgnets timer. Det går opp og ned for oss alle! Kos dere med alle førjulsaktivitetene (og trekk pusten innimellom!!) 

:kyss: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig! :strix: 

Det plager meg litt at vi og manoens familie ikke har noen juletradisjoner eller glede. Vi må finne oss noen slike aktiviteter og tradisjoner selv, så får vi se om noen henger seg på! :jepp: 

Det var et veldig fint innlegg å lese @Diddles:hjerte: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Åh, for et fint innlegg. :rodmer: 

Har vi tid til å møtes før jul? Altså, vi MÅ møtes. Jeg har en pose med gaver + julekort (takk for deres forresten!), men har vi tid til å henge, lizzm? :nigo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.12.2016 den 15.58, Tennessee skrev:

For et fantastisk nydelig innlegg!! :strix: Godt å lese at du har funnet overflaten, ihvertfall mesteparten av døgnets timer. Det går opp og ned for oss alle! Kos dere med alle førjulsaktivitetene (og trekk pusten innimellom!!) 

:kyss: 

Takk vennen :klemmer: Du vet du er et av de menneskene som holder meg flytende håper jeg :hjerte: 

På 16.12.2016 den 21.07, LilleMy1989 skrev:

Så koselig! :strix: 

Det plager meg litt at vi og manoens familie ikke har noen juletradisjoner eller glede. Vi må finne oss noen slike aktiviteter og tradisjoner selv, så får vi se om noen henger seg på! :jepp: 

Det var et veldig fint innlegg å lese @Diddles:hjerte: 

Takk kjære du  :klemmer: 

56 minutter siden, ^^Belle^^ skrev:

Åh, for et fint innlegg. :rodmer: 

Har vi tid til å møtes før jul? Altså, vi MÅ møtes. Jeg har en pose med gaver + julekort (takk for deres forresten!), men har vi tid til å henge, lizzm? :nigo: 

Takk søte :klemmer:  Hmmm..møtes før jul..joda, det skal vi klare - sånn en liten halvtime, en kopp kaffe og en klem liksom? For playdate kan jeg vel ærlig si at jeg ikke ser for meg at jeg har sjans til :ler: I romjula derimot er jeg all in for sånt!! Men gaver kjære søte deg?! Jeg trodde dere hadde skjært inn til beinet på den fronten i år - så det forventet jeg alldeles ikke :daane:  ...og julekort har jeg fått, den søte mannen din og A hastet inn på kjøkkenet og fant et til oss den morgenen jeg kom og stakk kjepper i hjula og laget litt kaos for ham akkurat idet han skulle kjøre for å levere jentene :hoho:  

***

...og her kommer et innlegg i sterk kontrast til forrige! For idag fosser tårene, og hjertet mitt blør!! Det blør på grunn av all ondskapen i verden..det verker i magen, jeg er kvalm, svimmel og uvel etter en natt med marerittbilder flimrende foran øynene..jeg kan stå opp og puste lettet ut - for meg var det bare en drøm! For menneskene i Aleppo er det helvetet virkelighet...når da 5 åringen tilter fordi kalendergaven inneholdt noe annet enn det hun forventet - da er jeg ikke god å ha med å gjøre :rasende: For å forklare; jentene våre har julekulekalender; de har hvert sitt tre på rommet og får hver dag i desember en julekule som de henger opp..de får også lys og  helt til slutt en stjerne, sånn at julaften morgen er treet deres pyntet ferdig! I år har jeg i tillegg valgt å putte inn en liten overraskelse innimellom - og idag var en av de dagene! Jeg hadde kjøpt et sånt Frost-blad som jeg fant på Kiwi her nede, og trodde Liten kom til å bli kjempeglad..Såg for meg en koselig stund med glad jente på fanget før bhg idag..istedet får jeg kjeft! Tårer! Sinne!! Fordi hun trodde det var sjokoladekalender, og når hun såg at det ikke var det så trodde hun i det minste at det var en Frost-fargeleggingsbok (!!) Hun hyler, tramper i gulvet og skriker til meg - sint som et uvær!! Jeg reagerer kontant med tårer, prøver å snakke med henne - prøver å forstå, hvor kom dette sinnet fra? Sinne over å få noe?! Det har bare gått for langt!! Hun snur ryggen til meg når hun ser at jeg gråter, hyler og skriker til meg når jeg prøver å snakke med henne..jeg blir så sint!!! Sier - med høy stemme - at hun ikke vet hvor heldig hun er, at hun er utakknemlig og oppfører seg som en drittunge (ooops! minuspoeng i margen der gitt.... :flau: ) Tramper ut av rommet hennes..går noen runder med meg selv før jeg går inn igjen, tar henne på fanget og sier; "Egentlig har jeg lyst å kjefte mer på deg, for jeg synes du oppfører deg veldig dårlig akkurat nå..men det skal jeg ikke gjøre - for jeg er mammaen din, og jeg skal trøste når du er lei deg! Man skal ikke snu ryggen til når noen er lei seg..eller kjefte! Da skal man klemme hverandre, og kysse bort tårene..sånn som jeg gjør med deg nå!" Så roet hun seg og jeg kunne spør henne om hun skjønte at det var feil å bli sint for noe hun får..om hun forsto hvorfor mamma ble både lei seg og tilslutt sint hun også! At jeg var lei meg for det jeg sa..It was a kind of kiss and make up..fordi hun er 5 år og det er ikke hennes feil! Feilen er vår! Jeg skammer meg over å ha oppdratt henne til å bli en utakknemlig unge :grine: For her har vi feila altså!! Akkurat HVA vi har gjort feil er jeg usikker på, annet enn at hun får alt hun trenger og mere til..jeg føler vi har lagt vekt på takknemlighet, snakket om hvor heldige vi er..men her har det ikke nådd inn altså!! Hun er så totalt forskjellig fra storesøstera si..hun har også "fått alt oppi hendene", men har aldri oppført seg sånn som Liten gjør nå..Vi må definitivt snakke mer om dette; hvor heldige vi er..hvor fint det er med takknemlighet! Vi må definitivt gjøre mer for andre enn det vi gjør per idag..mer av sånne ting som får henne til å undre seg! Jeg gjør endel, men kan absolutt gjøre mer!!! Her om dagen sa hun; "mamma..koffår e du allti så snille me dei så tigge?! Alle andre går bare rett forbi! De e jo ikkje fint å tigga mamma!" ...da hadde jeg full fart i forbifarten - når jeg bare skulle inn igjen med handlevogna og ungene satt i bilen - kjøpt en kopp kaffe til hun som sto utenfor butikken og solgte "Folk er folk", gitt henne en klem og ønsket henne god jul..da hadde vi en lang prat, og jeg trodde det sank inn..men så innser jeg idag - når hun reagerer som hun gjør på kalendergaven - at veien til at hun kan forstå fortsatt er lang! 

..neste år blir det definitivt ikke noe annet enn sjokoladekalender i dette huset..en sånn billig en til typ en tier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første...dere har ikke gjort noe feil i oppdragelsen til Liten! Hun er jo en snill og god jente, som som oftest er takknemlig over det meste! Tingen er...hun er 5 år, med en vilje av stål. Jeg kjenner lusa på gangen, for jeg har en jeg også, nemlig. Og det er ikke det at de er utakknemlige. De er høysensitive, og overraskelser er ikke alltid så enkelt for dem. Om de oppi hodet sitt har trodd og ment én ting, og det ikke blir som de hadde trodd, nei, da blir det tårer og skriking, da! Og dette vet jeg at du vet. Jeg tror bare du er litt overvelda over alt det andre som skjer rundt omkring i verden. For faktum er at vi faktisk er ekstremt heldige her i livet. Og flyktningene i Syria blir ikke lykkeligere om vi har det fælt. Min filosofi som tidligere ekstrem-empatist (haha, nytt ord som jeg diktet opp nå - jeg hadde altså så masse empati for alt og alle at jeg ikke klarte å fokusere på noe annet) er at det går an å gjøre begge deler; vi kan hjelpe så godt vi kan ved å bidra på ulike måter SAMTIDIG som vi nyter de godene vi har. Og så fortsetter vi å terpe på disse jentene våre, forberede dem så godt vi kan på ulike ting. Om det så er å gi et smil og en klem til en tigger, eller at det faktisk ikke er sjokolade eller tegnebok i hver eneste pakke i pakkekalenderen (eller for vår del...at man ikke kan bruke de samme sokkene 5 dager på rad fordi ''alle andre'' er stive og klør :dry: ). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, ^^Belle^^ skrev:

For det første...dere har ikke gjort noe feil i oppdragelsen til Liten! Hun er jo en snill og god jente, som som oftest er takknemlig over det meste! Tingen er...hun er 5 år, med en vilje av stål. Jeg kjenner lusa på gangen, for jeg har en jeg også, nemlig. Og det er ikke det at de er utakknemlige. De er høysensitive, og overraskelser er ikke alltid så enkelt for dem. Om de oppi hodet sitt har trodd og ment én ting, og det ikke blir som de hadde trodd, nei, da blir det tårer og skriking, da! Og dette vet jeg at du vet. Jeg tror bare du er litt overvelda over alt det andre som skjer rundt omkring i verden. For faktum er at vi faktisk er ekstremt heldige her i livet. Og flyktningene i Syria blir ikke lykkeligere om vi har det fælt. Min filosofi som tidligere ekstrem-empatist (haha, nytt ord som jeg diktet opp nå - jeg hadde altså så masse empati for alt og alle at jeg ikke klarte å fokusere på noe annet) er at det går an å gjøre begge deler; vi kan hjelpe så godt vi kan ved å bidra på ulike måter SAMTIDIG som vi nyter de godene vi har. Og så fortsetter vi å terpe på disse jentene våre, forberede dem så godt vi kan på ulike ting. Om det så er å gi et smil og en klem til en tigger, eller at det faktisk ikke er sjokolade eller tegnebok i hver eneste pakke i pakkekalenderen (eller for vår del...at man ikke kan bruke de samme sokkene 5 dager på rad fordi ''alle andre'' er stive og klør :dry: ). 

Æææææ, du er så god :daane: ...jeg vet jo egentlig dette her, og helt sant; jeg var fullstendig ute og kjørte igår etter å ha sett altfor mye dritt på nyhetene kvelden før :sukk: Evnen til å skru av og lukke igjen for inntrykk må jeg visst jobbe litt med...der er Facebook en stor synder, jeg får mange av inntrykkene mine derfra! ...egentlig lurer jeg litt på hvorfor jeg åpnet den kontoen igjen :dry: 

Ekstrem-empatist var et helt fantastisk ord, det må jeg adoptere..for jeg tror jeg er en sånn..det blir bare for mye innimellom, og jeg blir kvalm av alt vi har og får og hvor lite vi gir i forhold til :grine: Jeg hadde en lang prat med søs igår, og hun sa mye av det samme som du sier her :sjenert: Alle kan gjøre litt..men vi redder ikke noen med å plage oss selv fordi vi vant i livets lotteri og ble født i Norge! 

Min reaksjon på Liten`s reaksjon har gjort inntrykk ihvertfall! Hun kom og kastet seg om halsen min når jeg hentet henne i bhg, og var supersamarbeidsvillig og positiv i hele går..og idag morges!! Hun hadde fortalt i bhg hva hun hadde gjort om morgenen når hun åpnet gaven - og at mamma hadde begynt å grine :sjenert: Så er hun fin da, for jeg fortalte henne jo om disse små barna i Syria som har mistet alt; mamma, pappa, huset sitt og alt de eiger..når vi skal kjøre hjem fra bhg igår da, så sier hun; "men mamma, nå har jo me hatt besøk av dessa flyktningane fra Syria i barnehagen..å di hadde ikkje mista mammen sin altså - hu va me hu og!" :skratte: Måtte le litt og forklare henne at det jeg snakket om selvsagt ikke gjaldt ALLE barn fra Syria..stakkar lille, hun er bare 5 år..det er fort gjort å glemme! Vi får fortsette som du sier; å forberede henne så godt vi kan på det vi vet kan bli vanskelig for henne..gudene skal vite at det er ikke få ting :ler: Selv om hun - som nevnt i innlegget lenger oppe - har vokst på mange områder og landet på enda flere..

Idag skal jeg gjøre et iherdig forsøk på å bli ferdig med julegavene..siden det ikke gikk så bra igår! Jeg fatter ikke at det er julaften om 4 små dager, jeg har fortsatt mye igjen å gjøre - men om alt er like viktig kan vel diskuteres ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...