Gå til innhold

HASTER! hundeangrep på eieren -avlivning i dag


Gjest lolle

Anbefalte innlegg

Om hunden min hadde bitt meg hadde jeg ALDRI villa avlivet han av den grunn, ville ha funnet ut av problemet:-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke forskjell på en hund som har bitt og en hund som har gått til vilt og ukontrollert angrep med store skader som resultat? For meg er det i hvertfall det.

Og det er også forskjell på mennesker og dyr. Nei, mennesker blir ikke avlivet om de gjør noe galt. Men de blir ofte satt i fengsel. Skal man sette denne hunden i fengsel da eller? Nei, tror ikke det. Fordi det er forskjell på mennesker og dyr!

Å elske dyret sitt og sørge når det dør er fine egenskaper. Men når man likestiller dyr og mennesker så synes jeg man går for langt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WHAT? *målløs*

Hva er så rart med å være skeptisk til et dyr som har gått til vilt angrep på deg og ikke gitt seg før noen andre rev den løs? Hvordan vet du at en eventuell hjernesvulst ikke kommer tilbake og gjør hunden "gal" igjen?

Jeg vet om mange hunder som har vært syke og hatt vondt og derfor knurret eller glefset etter eieren sin i et desperat øyeblikk. Det er forståelig. Men et angrep som det ts beskriver i denne tråden ville nok ha gitt meg varige traumer i forhold til å stole på hunden igjen. Hvis det gjør deg målløs så kunne du sikkert øvd deg litt på mellommenneskelig empati.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Utfra hvordan situasjonen blir forklart her, så høres det ut som overslagshandling.

Hunden stod og tigget (hvor lenge?), den fokuserte på maten, og ble mer og mer stresset og oppjaget over å få seg en godbit. Så når den ble bedt om å gå inn og legge seg så var stresset/fokuseringen så stort at beskjeden gikk for døve ører. Så i det sekundundet faren skulle fjerne hunden så fikk den overslagshandling, fordi fokuset var så stort på maten, og så ble hunden hindret, og da tar gjerne hunden det nærmeste som er i frustrasjon.

- Kun en teori da man ikke kan vite hva som eksakt skjedde utifra ett innlegg.

- greit å sjekke om hunden er syk eller har smerter før man avliver.

Men visse holdninger ang hunder og hvor mye man skal akstepetere, før man avliver synes jeg ikke noe om. Som eier av hund har man ett stort ansvar å ta, og man må tenke på at en slik situasjon kan oppstå med andre mennesker også.

Man bør være sitt ansvar bevisst i forhold til sikkerthet overfor andre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den reagerte med å gå til angrep på han, bet han mange ganger i begge armene og hendene, helt til en av de andre klarte å overmanne hunden og legge den i bakken. De klarte å få hunden inn i buret sitt og lukket døren. Faren ble sendt til sykehus med så dype bitt at man ikke kunne sy før om flere dager, så han har blitt stripset flere steder inntil dette kan gjøres. Han ble sendt hjem sent igår kveld.

Hjelp!

Det eneste riktige er selvfølgelig å avlive den.

Hva om man lar den leve og den senere dreper et barn?

DET ville vært en tragedie.

Jeg har selv blitt angrepet av "verdens snilleste hund".

Eierne avlivet den dagen etter, av frykt for at den skulle angripe barn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp!

Det eneste riktige er selvfølgelig å avlive den.

Hva om man lar den leve og den senere dreper et barn?

DET ville vært en tragedie.

Jeg har selv blitt angrepet av "verdens snilleste hund".

Eierne avlivet den dagen etter, av frykt for at den skulle angripe barn.

Nei det er ikke det eneste rette!

Avlivning er siste mulighet, en må selv skjønne at hunden gir signaler og om du da velger å ignorer disse advarslene,da kan du bli bitt.Blikk-kontakt,måten hode til hunden er,stirrendes øyne,lav knurring osv. Dette er hundespråk og har du hund eller er i nærheten av hund,burde du respektere disse tingene.At du ble bitt kan ha mange grunner,men det er nesten 100% sikkert at du ble bitt fordi du ikke respekterte hundens advarsler.

Lær om hunden og hundespråk,respekt for hund så ungår du i 90 % av tilfellene å bli bitt.

Mennesker setter enorme krav til hunder i dag,de skal takle alle situasjoner.Hvor mange her som har lest eller har hund,har snakket/korrigert en hund som knurrer?? Sikkert de fleste og det er feil.Tar du i fra hunden språket ,har hunden ikke mange valg igjen.Ene er å stikke (vansklig da de fleste er bindt eller inne i hus/leilighet) eller andre : bite..

Mennesker må først se på seg selv,så lære om arten vi holder som kosedyr,respektere disse og lære språket. Respekter hundens grenser og gi en hund det den trenger ,ved siden av gode oppdretter,da vil bitestatestikken falle drastisk.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville uten tvil avlivet en hund som gikk til angrep som resulterte i store bittskader.

Det kan være eierens feil eller sykdom, men en hund som går til direkte angrep ville jeg ikke stolt på i omgang med barn og voksne. Evt måtte den gått med munnkurv. Har heldigvis ikke vært i den situasjonen.

Den tigget ved grillen, enda en grunn til å aldri gi hunder mat ved bordet. Men kunne den være så veldig syk når den satt og spiste opp maten med øynene? Kan høres ut som det var uklart hvem som egentlig var lederen, hunden eller eieren og det er jo trist. Tror jeg ville sjekket om hunden var syk og var den ikke det, ville jeg aldri fått meg en ny hund - for da hadde jeg tvilt på mine evner som hundeeier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hunder har bitehemninger og det er sært sjelden at de biter for å skade. Selv når de slåss seg i mellom er det stort sett bare masse lyd og biting i løse luften, for å skremme ikke for å skade.

Denne hunden panikkbet..for å skade( kanskje også for å drepe) - OG det er skremmende.

Det kan være at den er syk,DET kan være at den har svulst på hjernen,epilepsi div.. men DET eneste riktig er å la denne stakkars hunden få kose seg i hundehimmelen.

Også kan man takke alt og alle at det ikke var ett barn.. som det var i haugesund..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal leke dyrepsykolog et lite øyeblikk, så er hunder flokkdyr og adferden bør ofte tolkes sånn. Man kan tenke seg at hunden så på far i huset som flokklederen. Og når flokklederen nektet henne noe hun ville ha underordnet hun seg ikke sjefen - men gikk i stedet inn i en konfrontasjon om lederrollen.

Som oftes avgjøres maktkamper i hundeverdenen ved å vise aggresion, det er relativt sjelden at ulver virkelig sloss. Fordi selv for den som vinner kampen kan skadene bli for store.

Jeg mener at en hund som går så kraftig til angrep bør avlives fordi hun tydeligvis mangler de bremsene som som hindrer en henne å gå inn i en reell fysisk konfrontasjon.

Her er det ikke snakk om en hund som ble skremt og glefset / bet uforvarende. Men en hund som ble nektet noe, og som et resultat gikk til angrep.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal leke dyrepsykolog et lite øyeblikk, så er hunder flokkdyr og adferden bør ofte tolkes sånn. Man kan tenke seg at hunden så på far i huset som flokklederen. Og når flokklederen nektet henne noe hun ville ha underordnet hun seg ikke sjefen - men gikk i stedet inn i en konfrontasjon om lederrollen.

Som oftes avgjøres maktkamper i hundeverdenen ved å vise aggresion, det er relativt sjelden at ulver virkelig sloss. Fordi selv for den som vinner kampen kan skadene bli for store.

Jeg mener at en hund som går så kraftig til angrep bør avlives fordi hun tydeligvis mangler de bremsene som som hindrer en henne å gå inn i en reell fysisk konfrontasjon.

Her er det ikke snakk om en hund som ble skremt og glefset / bet uforvarende. Men en hund som ble nektet noe, og som et resultat gikk til angrep.

*kremt

Nei, jeg synes ikke du skal prøve deg som hundepsykolog. Dette har samme nivå som Cesar Milan, og null støtte i nyere hundeforskning..

Trist historie. Håper det løser seg til det beste for eiere og hunden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*kremt

Nei, jeg synes ikke du skal prøve deg som hundepsykolog. Dette har samme nivå som Cesar Milan, og null støtte i nyere hundeforskning..

Trist historie. Håper det løser seg til det beste for eiere og hunden.

Døden er vel det beste for eier og hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du ble bitt kan ha mange grunner,men det er nesten 100% sikkert at du ble bitt fordi du ikke respekterte hundens advarsler.

Ehh, det du skriver høres flott ut, men slik er det dessverre ikke i virkeligheten.

Det var absolutt ingen advarsler fra hunden, den bare sprang mot meg og angrep.

Det er ihvertfall 100% sikkert at du ikke har peiling på det du skriver om.

Tro meg, jeg var der, det var jeg som ble bitt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Ehh, det du skriver høres flott ut, men slik er det dessverre ikke i virkeligheten.

Det var absolutt ingen advarsler fra hunden, den bare sprang mot meg og angrep.

Det er ihvertfall 100% sikkert at du ikke har peiling på det du skriver om.

Tro meg, jeg var der, det var jeg som ble bitt!

Selv om du ikke så noen advarsler fra hunden, så betyr ikke det at advarsler ble gitt.

Alt fra et lite nikk på hodet, ørsmå forandringer i kroppsholdning og hale, blikket, ørene, slikke seg på nesa.

Du skal være kanskje godt trent til å se alle slike tegn hos alle hunder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om du ikke så noen advarsler fra hunden, så betyr ikke det at advarsler ble gitt.

Alt fra et lite nikk på hodet, ørsmå forandringer i kroppsholdning og hale, blikket, ørene, slikke seg på nesa.

Du skal være kanskje godt trent til å se alle slike tegn hos alle hunder.

Du skal ikke bare være godt trent, du skal ha øyne i nakken og en reaksjonsevne ut av en annen verden.

Det er godt mulig den ga slike tegn noen hundredels sekund før den angrep meg, men hva i all verden hjelper det?

Tviler på at en hundeekspert hadde kommet seg unna et slik angrep, når man har maks 1 sekund på seg før man blir bitt.

Hva skal man liksom gjøre?

Prøve å fly vekk fra hunden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del rosenrøde tanker ute og går om edle hundesjeler og at hunder skal slippe å dø før de sovner stille inn av alderdom. Våkne litt da!

Ja, selv den snilleste hund kan finne på å glefse eller bite EN gang i desperasjon, og slike hunder bør definitivt få en ny sjanse. Men det er ikke den slags biting som er saken i denne tråden. Her er det snakk om et ekstremt angrep der flere andre må til for å rive hunden løs og legge den i bakken. Det er IKKE verken normalt eller akseptabelt, uansett om det er hjernesvulst eller dårlige egenskaper fra eierens side. De fleste hunder ville ikke engang gjort noe sånt om eieren slo hunden og mishandlet den, langt mindre pga at eieren kanskje ikke var 100% korrekt i sin måte å håndtere situasjonen på.

Å forvente at mennesker til enhver tid skal være eksperter i å lese hundens språk er i beste fall naivt. Jeg vil anta at ingen hunder i hele verden lever et liv der alle menneskene rundt den forstår hundespråk. De fleste hunder blir faktisk behandlet som ... ja, dyr! Og selv de tusenvis av hunder som blir virkelig dårlig behandlet hver eneste dag nøyer seg med å glefse, bite EN gang til advarsel eller trekke seg unna situasjonen. Å gå til et sånt vilt angrep som det er beskrevet her er så fjernt fra naturlig hundeoppførsel at jeg ville ikke klart å stole på denne hunden igjen.

Jeg forsvarer IKKE dårlig behandling av dyr. Men vi må også være litt realistiske og skjønne noe om hvor hårreisende det som har skjedd i denne saken faktisk er. Det er IKKE snakk om at en hund har glefset eller bitt eieren sin, det er snakk om en hund som har gått til et alvorlig angrep som kunne endt med døden. For hva hadde skjedd om eieren var alene med hunden? Om ingen hadde vært der for å hjelpe? Han kunne endt opp med å blø ihjel.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er så rart med å være skeptisk til et dyr som har gått til vilt angrep på deg og ikke gitt seg før noen andre rev den løs? Hvordan vet du at en eventuell hjernesvulst ikke kommer tilbake og gjør hunden "gal" igjen?

Jeg vet om mange hunder som har vært syke og hatt vondt og derfor knurret eller glefset etter eieren sin i et desperat øyeblikk. Det er forståelig. Men et angrep som det ts beskriver i denne tråden ville nok ha gitt meg varige traumer i forhold til å stole på hunden igjen. Hvis det gjør deg målløs så kunne du sikkert øvd deg litt på mellommenneskelig empati.

Du synes det er rart at jeg blir målløs over at folk ville avlivet hunden etter et angrep, som skyldes svulst på hjernen SOM SENERE BLIR OPERERT VEKK OG HUNDEN ERKLÆRT FRISK? Jeg blir sjokkert. Ja, svulst kan komme tilbake. Den kan også dukke opp hos chihuahua'en til nabo'n. Ellers din bestefars schäfer. Skal vi avlive alle hunder da, i frykt for at de skal få hjernesvulst hele gjengen?

En hund som er erklært frisk, er frisk.

Det at hunden her angrep, ganske voldsomt, er jo i tillegg bare et tegn på at hunden virkelig er syk (fysisk), for en aggressiv hund ville vist tegn til aggresjon i flere former før det går så langt som dette.

Mellommenneskelig empati? Hva med empati for alle verdens skapninger, og ikke dømme dyr til døden når en handling har skyldtes sykdom?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei det er ikke det eneste rette!

Avlivning er siste mulighet, en må selv skjønne at hunden gir signaler og om du da velger å ignorer disse advarslene,da kan du bli bitt.Blikk-kontakt,måten hode til hunden er,stirrendes øyne,lav knurring osv. Dette er hundespråk og har du hund eller er i nærheten av hund,burde du respektere disse tingene.At du ble bitt kan ha mange grunner,men det er nesten 100% sikkert at du ble bitt fordi du ikke respekterte hundens advarsler.

Lær om hunden og hundespråk,respekt for hund så ungår du i 90 % av tilfellene å bli bitt.

Mennesker setter enorme krav til hunder i dag,de skal takle alle situasjoner.Hvor mange her som har lest eller har hund,har snakket/korrigert en hund som knurrer?? Sikkert de fleste og det er feil.Tar du i fra hunden språket ,har hunden ikke mange valg igjen.Ene er å stikke (vansklig da de fleste er bindt eller inne i hus/leilighet) eller andre : bite..

Mennesker må først se på seg selv,så lære om arten vi holder som kosedyr,respektere disse og lære språket. Respekter hundens grenser og gi en hund det den trenger ,ved siden av gode oppdretter,da vil bitestatestikken falle drastisk.

Veldig bra skrevet! Helt enig; vi stiller altfor store krav til hundene. Få gidder å lese en eneste bok om hunders kroppsspråk før de skaffer seg hund. Det er VI som må lære oss hundenes språk, og ikke forvente at DE skal lære seg våres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra skrevet! Helt enig; vi stiller altfor store krav til hundene. Få gidder å lese en eneste bok om hunders kroppsspråk før de skaffer seg hund. Det er VI som må lære oss hundenes språk, og ikke forvente at DE skal lære seg våres.

Men altså.. selv om man ikke kan lese en hund utifra hva som er skrevet på ett forum, så bør jo alle som har giddet å lest og forstår hundens kroppspråk forstå at denne adferden IKKE er normalt?

En hund som angriper og angstbiter slik denne gjorde.. er IKKE normalt.

OM det var at eier tok tak i nakkeskinnet.., what ever som kunne gjøre vondt... så skulle hunden ha snappet/knurret etter eier ikke angstbite med slike store skader.

En hund som snapper/biter for å skremme ( gi beskjed om at hey dette gjør du ikke) lager sjelden så store hull.

hadde vært moro å vist om hvordan hunden oppførte seg når man fikk stoppet angrepet.. hvordan var den når de fikk den i buret? hvordan var den etterpå?

Den kan ha hatt ett illebefinnende av noe slag.. og da kan det komme tilbake, forhåpentligvis er det ikke ett barn som da står i dens munn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstå seg i hjel på hundens psyke.... ????

Det er ikke normal oppførsel, og hvis hunden angrep er det noe fundamentalt galt med eieren - i en ulveflokk ville aldri dette skjedd. Selv om ts sier at hunden alltid har vært snill.

Denne hunden glefset ikke, men bet dypt og flere ganger. Jeg ville avlivet den fordi jeg ikke ville stolt på den og psyken dens.

Hvor mange av dere ville overtatt denne hunden på dagen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du synes det er rart at jeg blir målløs over at folk ville avlivet hunden etter et angrep, som skyldes svulst på hjernen SOM SENERE BLIR OPERERT VEKK OG HUNDEN ERKLÆRT FRISK? Jeg blir sjokkert. Ja, svulst kan komme tilbake. Den kan også dukke opp hos chihuahua'en til nabo'n. Ellers din bestefars schäfer. Skal vi avlive alle hunder da, i frykt for at de skal få hjernesvulst hele gjengen?

En hund som er erklært frisk, er frisk.

Det at hunden her angrep, ganske voldsomt, er jo i tillegg bare et tegn på at hunden virkelig er syk (fysisk), for en aggressiv hund ville vist tegn til aggresjon i flere former før det går så langt som dette.

Mellommenneskelig empati? Hva med empati for alle verdens skapninger, og ikke dømme dyr til døden når en handling har skyldtes sykdom?

Du har jo ikke fått med deg halvparten av det enkelte har prøvd å få fram i denne tråden. Nemlig at SELV OM en hund har hjernesvulst eller hva som helst så er det IKKE normalt at den går til et sånt voldsomt angrep som det ts beskriver her i denne tråden. Knurring/glefsing/ett bitt er normalt hvis hunden har veldig vondt. Men her er det beskrevet et langvarig og ukontrollerbart angrep som kunne endt i tragedie. De aller fleste hunder ville ikke gjort noe sånt, uansett hvor syke de var. Denne hunder er/var altså et særtilfelle som jeg ikke tror noen kunne stolt på igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...