Gå til innhold

HASTER! hundeangrep på eieren -avlivning i dag


Gjest lolle

Anbefalte innlegg

Gjest lolle

Hei alle sammen. foreldrene til min beste venninne eier en boxertispe som alltid har vært verdens snilleste hund, trygg og meget sosial i alle situasjoner...Inntil igår kveld. De var ute og grillet i hagen, og hunden stod ved grillen og tigget etter mat.

De ba den om å gå og legge seg inne i huset 2 ganger, før faren til min venninne tok den i halsbåndet for å følge den til plassen sin. Den reagerte med å gå til angrep på han, bet han mange ganger i begge armene og hendene, helt til en av de andre klarte å overmanne hunden og legge den i bakken. De klarte å få hunden inn i buret sitt og lukket døren. Faren ble sendt til sykehus med så dype bitt at man ikke kunne sy før om flere dager, så han har blitt stripset flere steder inntil dette kan gjøres. Han ble sendt hjem sent igår kveld. Dette er bare helt utrolig tragisk, det er ingenting som skulle tilsi at hunden skulle gå til angrep...og på eieren sin? Hunden har aldri hatt noen tidligere episoder der den har gått til angrep på hverken dyr eller mennesker, ikke i nærheten engang. Også plutselig helt uten forvarsel så skjer dette? Fatter det bare ikke. Alle i familien er naturlig nok veldig lei seg for de er utrolig glade i hunden, min venninne beskriver den som en av de mest glade hundene hun har møtt. Nå har de bestemt seg for at de skal ta livet av hunden idag, det er vel kanskje ikke noen andre utveier? Kan ikke helt se hva alternativet til dette kunne være heller....Selv om jeg gjerne skulle ønske det var en annen løsning.

Er noe med det at det rett og slett er forferdelig å skulle ta livet av en ellers så frisk og relativt ung hund. Stakkars får så vondt av hele situasjonen... Vil gjerne finne noen trøstens ord til min venninne men vet ikke helt hva man skal si oppi denne tragedien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En hund som en gang har smakt blod... Du vet aldri når den kan få for seg å angripe igjen. Den kan helt plutselig gå til angrep på et lite barn. Derfor er jeg enig med de i at det beste er å avlive den snarest mulig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde også verdens snilleste hund, men den angrep nabojenta. Enda hun provoserte frem angrepet avlivet vi den, for man vet aldri hva hunden er i stand til når den først har angrepet. (hunden lå og sov under huskestativet, så satte nabojenta seg på husken og husket over hunden. Og såklart gjorde ikke jenta dette på en diskret måte, men gjorde ALT for å vekke og skremme hunden. Da angrep den.)

Det er utrolig trist, men det er desverre ansvaret man tar på seg når man har dyr. :tristbla:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, for en tragisk situasjon, vet nesten ikke hva jeg skal si.

Hadde den bare bitt, og så tatt seg i det og stoppet når den innså hva den hadde gjort, så hadde det kanskje vært greit å gi den en sjangs til, men det i denne situasjonen høres det jo ut som om hunden mistet fullstendig kontroll over seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det hadde vært min hund, hadde jeg alltid kommet til å være redd for at dette skulle gjenta seg. Jeg hadde konstant vært nervøs og redd for at den skulle gå til angrep på andre, eller meg selv. Og det hadde nok hunden merket..

Så jeg synes de gjør det eneste rette.

:tristbla:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå kjenner jeg ikke til denne mannen som tok boxeren,men om denne mannen har vært hard i klypa tidligere,kan det være en grunn . Hunden burde sjekkes hos vetrinær for smerter eller skader som kan gjøre at den biter.

Det kan ligge mer i denne saken enn hva du vet ,hvordan eier har behandlet hunden tidligere.Har hunden hatt nok mat? Vant til å kunne tigge seg til mat og se da grillen (maten) som en ressurs hunden har krav på. Samme som et tyggebein eller annet kan utløse angrep OM folk ikke leser hundens advarsler først.Noen hunder har høyt resssursforsvar.Men som sagt,kjenner ikke detaljene i saken og det kommer ikke godt nok frem i posten din TS..

Ta en runde på canis.no og hør der,samt si ifra til venninna om at hunden burde være hos en vetrinær for en helsesjekk+ kontakt manimal.no da de har erfaring med slikt.

Avlivning ville jeg hatt i bakhode,men igjen,kommer ann på hva som triggget anfallet

En hund som en gang har smakt blod... Du vet aldri når den kan få for seg å angripe igjen. Den kan helt plutselig gå til angrep på et lite barn. Derfor er jeg enig med de i at det beste er å avlive den snarest mulig.

Err seriøst?? Smakt blod? For et merkelig utsagn! En hund smaker ikke blod og blir dermed farlig. Hvilket århundre kom den der fra??

En hund som biter lærer at å bite = gir ønsket adferd fra mennesker/hunder/andre dyr. De lærer at den de biter trekker seg tilbake og at hunden oppnår det den ønsker, f.eks mat /leker/ tyggebein osv.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lolle

Hei Kårky og dere andre. Takk for gode svar, eieren har aldri vært voldelig eller for streng mot hunden, ifølge venninnen min altså som jeg stoler fullt og helt på. Kjenner også selv foreldrene rimelig godt...Var ingenting i forkant av angrepet som skulle kunne forklare dette, det er helt ulogisk. Den stod ved grillen og tigget etter mat, faren ba den gå å legge seg 2 ganger, da den ikke hørte så tok han henne i halsbåndet for å leie henne inn i huset på plassen sin. Det var ikke sånn at han dro henne med eller noe, kom aldri så langt før hunden overmannet faren. Ja håper de sjekker henne for nerveskader i hjernen eller evt annen sykdom.

Så forferdelig sånne ting er altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ufattelig trist. Hunden til kjæresten min fløy i strupen min engang, men det er fordi han sov (tror jeg) og ble skremt av meg som spratt ut av senga. Men vi vet ikke. Kjæresten min gikk til adferdsterapaut og sjekket han hos vetrinær, ingenting galt. Han har og bitt meg i nesa, har arr enda, men det var fordi jeg krabbet på alle fire på gulvet for og plukke opp søppel som han hadde dratt ut av søppelkassen ( da var jeg tydligvis på feil grunn med han) Han har og holdt på og løpe på meg da jeg skulle vekke kjæresten min endag, da løp jeg til soverommet og rev opp døren,da knurret han og skrek som en gal, kjæresten min fikk tak i han og dyttet han i bakken. Han har og knurret og glefset etter meg da jeg skulle ta han ned fra en vennine som satt i sofaen, han hadde da hoppet opp på hu og han er ganske ivrig av seg, så jeg tok han i halsbåndet. Han har og knurret til meg og flekket tenner da jeg skulle dytte han vekk da han hoppet opp i sofaen og holdt på og legge seg på valpen min. Men jeg tror det er noe som er galt med han, så jeg bare passer litt ekstra på. Biter han igjen blir han avlivet. Syntes det er ganske trist for jeg er jo glad i han, og jeg er redd kjæresten min vil hate meg, vist hunden må bli avlivet vist han biter meg igjen, virker som det er meg det er noe galt med, da hunden ikke har bitt/reagert slik på noen andre :tristbla: Det er en engelsk staff vist noen lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

En hund som en gang har smakt blod... Du vet aldri når den kan få for seg å angripe igjen. Den kan helt plutselig gå til angrep på et lite barn. Derfor er jeg enig med de i at det beste er å avlive den snarest mulig.

Tull og tøys. Dette er like dumt som å si at hunder som får rått kjøtt lettere går til angrep på mennesker.

Det er alltid synd når slikt skjer, men å gå rett til avgjørelsen om avlivning syns jeg blir litt for lett, samtidig som at jeg kan forstå da man plutselig føler seg utrygg med hunden.

Hadde det vært min hund så ville jeg definitivt tatt den med til veterinæren og fått en grundig sjekk. Hunder som plutselig biter gjør dette ofte pga sykdom, smerter e.l. som en hund jeg hadde som bet meg skikkelig i armen en gang. Han var 4 år og aldri vist tegn til å være aggressiv.

Tok han med til veterinæren, det viste seg at han hadde en knekt tann. Dette ble fikset og hunden bet aldri igjen de neste 5 årene han levde.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med Consensio i at dette var en veldig rask avgjørelse å ta. Jeg er oppvokst med hunder og ble selv bitt av vår hund (golden retriever tispe) da jeg var 12 år. Hun bet meg i munnviken (glefset etter meg) pga at jeg kom bak henne og ville gi henne en kos da hun satt og skulle få yndlingsretten sin. Dumt av meg.En gang gikk hun til angrep på min far og da sa veterinæren at det kunne være et epilepsianfall utløst av sterke smerter. Da var hun ganske gammel.

Senere hadde vi en golden retriever gutt som gikk til angrep på meg til stadighet når han skjønte at han var på vei hjem fra tur. Han hoppet opp og bet meg i armene. Det var stygge bitemerker. Jeg var redd han da (stor og sterk).

Begge hundene var kjempesnille og lydige både inne og ute med mine foreldre. Hørte aldri at foreldrene min vurderte avliving.

Hvordan gikk det? Ble hunden avlivet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at hunden, utifra det du skriver, er syk og ikke slem. Hun kan for eksempel ha en svulst/tomør, nevrologisk skade eller psykisk lidelse. Hunden bør undersøkes hos veterinær og adferdsterapaut. Det er helt galt å ta hennes liv uten å undesøke hva som feiler henne først. Det er det ingen som har "rett" til, umåtelig tragisk hvis det alikevel skulle bli slik.

Kan du og venninden din få stoppet avlivingen? Desverre har vi ikke dyrepoliti i Norge ennå, men du kan kanskje kontakte dyrebeskyttelsen - eller rett og slatt kontakte veterinæren?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Tull og tøys. Dette er like dumt som å si at hunder som får rått kjøtt lettere går til angrep på mennesker.

Det er alltid synd når slikt skjer, men å gå rett til avgjørelsen om avlivning syns jeg blir litt for lett, samtidig som at jeg kan forstå da man plutselig føler seg utrygg med hunden.

Hadde det vært min hund så ville jeg definitivt tatt den med til veterinæren og fått en grundig sjekk. Hunder som plutselig biter gjør dette ofte pga sykdom, smerter e.l. som en hund jeg hadde som bet meg skikkelig i armen en gang. Han var 4 år og aldri vist tegn til å være aggressiv.

Tok han med til veterinæren, det viste seg at han hadde en knekt tann. Dette ble fikset og hunden bet aldri igjen de neste 5 årene han levde.

Må bare signere dette. Slike angrep har alltid en grunn. Og da gjerne som smerter el hos hunden.

Og så må jeg si jeg synes fryktelig synd på denne familien :tristbla: Det er ingen fin måte å miste et familiemedlem på :tristbla:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at man bør undersøke en hund for smerter/sykdom hvis den biter "i vanvare" en gang. Men denne hunden har gått til skikkelig angrep og ikke gitt seg før flere andre har kommmet til å fått lagt den i bakken med makt. For meg er det stor forskjell på et sånt angrep og "bare" ett bitt.

For hvordan skal man kunne slappe av sammen med hunden igjen? Kan man noen gang stole på den igjen? Jeg ville i hvertfall vært veldig skeptisk i ettertid, selv om den hadde fått påvist hjernesvulst og blitt operert og erklært frisk. Jeg tror familiens engstelse og usikkerhet ville gitt hunden en dårlig framtid, og hvem vil vel overta en hund som gis bort fordi den har gått til et så voldsomt angrep på eieren sin?

Jeg tror det beste for hunden også er å bli avlivet på en human måte. Da slipper den å lide mer, uansett om det er noe fysisk eller mentalt som feiler den. Trist, men den beste løsningen synes jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan det ikke være at mannen tok for hardt i, har tatt for hardt i over lengre tid, hunden følte seg truet? Samme for meg hva de gjør, de må seffølgelig gjøre det de føler er best, å avlivet et dyr hos dyrlegen er virkelig ikke det verste som skjer med dyr. Jeg ville drimot aldri gjort det. Ikke etter et bitt på meg selv. Jeg ville skjekket for sykdommer/ smerter, trent aktivt om det var et adferdsproblem og gjort alt i min makt for at det aldri ville skje igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om hunden forstår "gå inn og legg deg" Det kan være en grunn til at han ikke gjorde det.

- Løp han bort til hunden og tok kraft i halsbåndet?

- Kom han brått på hunden?

Kanskje hunden hadde vondt et sted som gjorde veldig vondt for han da han dro i båndet?

Hunden så på han som en trussel fordi kroppspråket tydet på det.

:klo: Han burde sjekkes før de avlivet han, om de har gjort det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at man bør undersøke en hund for smerter/sykdom hvis den biter "i vanvare" en gang. Men denne hunden har gått til skikkelig angrep og ikke gitt seg før flere andre har kommmet til å fått lagt den i bakken med makt. For meg er det stor forskjell på et sånt angrep og "bare" ett bitt.

For hvordan skal man kunne slappe av sammen med hunden igjen? Kan man noen gang stole på den igjen? Jeg ville i hvertfall vært veldig skeptisk i ettertid, selv om den hadde fått påvist hjernesvulst og blitt operert og erklært frisk. Jeg tror familiens engstelse og usikkerhet ville gitt hunden en dårlig framtid, og hvem vil vel overta en hund som gis bort fordi den har gått til et så voldsomt angrep på eieren sin?

Jeg tror det beste for hunden også er å bli avlivet på en human måte. Da slipper den å lide mer, uansett om det er noe fysisk eller mentalt som feiler den. Trist, men den beste løsningen synes jeg.

Enig med deg.

Har selv hatt en hund som fikk svulst på hjernen. Hunden angrep en mann og bet han skikkelig. Hunden ble avlivet dagen etter. Hadde aldri turt å ha en slik hund. Jeg mener det er noe riv ruskende galt når en hund velger å angripe på den måten, syk eller ikke.

Hunden jeg har nå har i mange år vært mye syk ,med mange forskjellige sykdommer. Men den har aldri vist aggresjon, enda den har hatt vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er enig i at man bør undersøke en hund for smerter/sykdom hvis den biter "i vanvare" en gang. Men denne hunden har gått til skikkelig angrep og ikke gitt seg før flere andre har kommmet til å fått lagt den i bakken med makt. For meg er det stor forskjell på et sånt angrep og "bare" ett bitt.

For hvordan skal man kunne slappe av sammen med hunden igjen? Kan man noen gang stole på den igjen? Jeg ville i hvertfall vært veldig skeptisk i ettertid, selv om den hadde fått påvist hjernesvulst og blitt operert og erklært frisk. Jeg tror familiens engstelse og usikkerhet ville gitt hunden en dårlig framtid, og hvem vil vel overta en hund som gis bort fordi den har gått til et så voldsomt angrep på eieren sin?

Jeg tror det beste for hunden også er å bli avlivet på en human måte. Da slipper den å lide mer, uansett om det er noe fysisk eller mentalt som feiler den. Trist, men den beste løsningen synes jeg.

WHAT? *målløs*

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så utrolig fint å se at vi mennesker bestemmer hvem som får leve og hvem som får dø pga. diverse årsaker :regler: Ingen som dreper mennesker hvis de plutselig banker driten av folk, eller har hjerne svulst. Er ikke bikkjas feil at den ble sånn, garantert noe rundt som skjedde. Er det ingen av dere hunde eiere som ser på Cesar Millan?? :kjefte:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så utrolig fint å se at vi mennesker bestemmer hvem som får leve og hvem som får dø pga. diverse årsaker :regler: Ingen som dreper mennesker hvis de plutselig banker driten av folk, eller har hjerne svulst. Er ikke bikkjas feil at den ble sånn, garantert noe rundt som skjedde. Er det ingen av dere hunde eiere som ser på Cesar Millan?? :kjefte:

er bittelitt enig med deg. Jeg ville som sagt ikke gjort dette. Men vær så snill da. Ikke oppford mennekser til å herme etter millan, da blir det flere av disse episodene!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...