Gå til innhold

Er innvandrere mer kriminelle enn nordmenn?


AnonymBruker

  

47 stemmer

  1. 1. Er innvandrere mer kriminelle enn nordmenn?

    • Ja, innvandrere er mest kriminelle
      35
    • Nei, nordmenn er mest kriminelle
      0
    • De er like kriminelle
      12


Anbefalte innlegg

Så snill du er da. Applauderer at folk lever nærmest fengslet før de så kastes ut. Virkelig stort av deg.

Spar meg.

Standarden på norske mottak er god, og oppholdet er midlertidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Svane

Spar meg.

Standarden på norske mottak er god, og oppholdet er midlertidig.

Spar deg selv, jeg kommenterte at du applauderer Lituaen.

Innlegget er ryddet for krenkelser.

Phaedra,mod

Endret av Phaedra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, akkurat, systemet i Norge gjør at det er bare å komme, og hvorfor ikke komme, når lønn er 10 ganger høyere enn i Litauen?

Og det er stor forskjell mellom innvandrere fra Øst-Europa og ikke vestlige innvandrere.

Vi fra øst Europa må klare oss fra dag en - jobbe og betale for alt, bolig, skatt, norskkurs, you name it.

Flyktninger derimot får gratis bolig, stønad i 5 år, alle trygdeordninger, gratis norskkurs i 2 år, og mye hjelp.

Jeg sier ikke alle folk skal inngjerdes sånn som i Litauen, men det skal være mer kontroll, ellers begynner man å føle seg ganske utrygg her i landet. Dessverre...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar deg selv, jeg kommenterte at du applauderer Lituaen.

Og denne setningen gikk deg kanskje hus forbi?

Det beste ville vært om vi hadde hatt en lignende ordning her til lands.

Endret av Phaedra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, akkurat, systemet i Norge gjør at det er bare å komme, og hvorfor ikke komme, når lønn er 10 ganger høyere enn i Litauen?

Og det er stor forskjell mellom innvandrere fra Øst-Europa og ikke vestlige innvandrere.

Vi fra øst Europa må klare oss fra dag en - jobbe og betale for alt, bolig, skatt, norskkurs, you name it.

Flyktninger derimot får gratis bolig, stønad i 5 år, alle trygdeordninger, gratis norskkurs i 2 år, og mye hjelp.

Jeg sier ikke alle folk skal inngjerdes sånn som i Litauen, men det skal være mer kontroll, ellers begynner man å føle seg ganske utrygg her i landet. Dessverre...

Ja du har helt rett, øst-europere er engler som ikke gjør noe galt her til lands mens alle ikke-vestlige innvandrere er snylter tyver og kriminelle som får alt inn med enn gullskje. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Det var det svaret jeg ventet. Der gir du helt HELT KLART uttrykk for at du ikke mener at en statsborger som har innvandret hit har like rettigheter som en etnisk norsk en. osv.

Jeg forstår ikke at du ikke ser hvor "feil" logikken du bruker er.

Utifra det du skriver så virker det som at du har litt for mye følelser om temaet, og om at ditt syn er riktig, til å kunne ha noe nøytralt synspunkt på det, og det virker ikke som at du er åpen for innspill fra andre, uten at du lukker deg helt.

Man burde holde seg unna temaer som skaper sterke følelser, da disse følelsene ofte gjør at man blir sta og blind.

Endret av Yme
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når sa jeg at østeuropeere var engler hele gjengen? Det finnes både kriminelle og hardt arbeidende, det er sant at mange fra Litauen kommer hit for å drive vinningskriminalitet, men de er ikke i flertalet!

Jeg kjenner mange litauere som er i jobb - fiskebabrikker, byggeplasser, renhold, restauranter. Kjenner også en psykolog og en ingeniør som jobber her, flere regnskapsførere, tolker osv. Jeg leser om mine landsmenn i aviser selvfølgelig, og det er forferdelig at de gjør det de gjør, men... det er for enkelt å gjøre det i Norge. Som sagt, mer kontroll!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart de er mer kriminelle. I fengselene her er en stor del fargede eller østeuropeere. Det vet jeg pga jobben min...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn82

Du som selv er innvandrer burde vel egentlig takke dette systemet. Du er fra øst-europa, ikke fra et krigsherjet ødelagt infrastruktur land. Du av alle burde heller takke enn å være enig. Hadde Norge vært som opprinnelseslandet ditt hadde vel ikke du fått komme inn hit. Det at du i det hele tatt drar det frem som et eksempel i mot Norge sier vel en del om deg.

Kan fortsatt ikke sammenliknes med innvandrer som har helt motsatt kultur enn hva vi har. En europeer er mere som en nabo.

Innlegget er endret som ledd i rydding.

Phaedra,mod

Endret av Phaedra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ikke MERE kriminelle selvom de i gjennomsnitt er bredere representert i norske fengsler! Det er det jo helt andre grunner til..

Det er ikke fordi de er innvandrere, men fordi de ofte har vært i og fortsatt er i desperate situasjoner!

Jeg føler jeg trår vann her altså..

Hvorfor så sinnsykt oppsatt på at innvandrere er mere kriminelle? Hvilke løsninger presenterer det?

Integrering er nøkkelen, men med de skremmende holdningene mange folk i det landet her har, så tror jeg vi kan se langt etter det.. Og det er ikke innvandrerenes feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn82

Ikke-vestlige har en kultur som er sterkt preget av Islam. Kulturen og Islam passer ikke inn i et moderne samfunn og sålenge man med åpne armer skal importere tilhengere av kulturen vil man ikke klare å få til noen integrering. Vi i Norge blir kalt for kristne, men landet begynte ikke å utvikle seg før man fikk et mer liberalistisk syn og praksis av religionen.

idag er vi verdens beste land å bo i , og vi har kristendommen som en eventyrfortelling i bakhodet som vi bruker til jul og påske. Muslimene har ikke utviklet seg dit enda og sålenge de henger 500år bak i tiden så er det vanskelig å få til noen god integrering i et moderne samfunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk en smule rasistisk at dere mener innvandrere er kriminelle fordi de er innvandrere. Og det gir jo faktisk en del av dere uttrykk for.

Man må visst ignorere fakta og åpenbare sannheter for å ikke være rasist i disse dager. Ærlig talt, det kommer jo klart frem på kriminalstatestikken! JA det er det! Hva grunnen er vet jeg ikke, jeg ser bare at de er det! I forhold til den totale andelen står utlendinger for klart mest alvorlige forbrytelser her i landet. Sånn er det bare. Du kan skrike rasist så mye du vil, men det endrer ikke på fakta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørn82

Det det er like fullt ikke et motargument. Du bare konstaterer fakta om hvordan ting er uten å gå i mot det jeg sa om hvorfor som er at vestlige regjeringer aldri går aktivt inn for å motarbeide land som er vennelige mot dem. Jeg avfeier ikke vestlige verdier. Jeg ser nemlig ikke på frihet, likhet og demokrati som vestlig verdier men universale verdier. I motsetning til deg og mange andre har ikke jeg behovet for å si at vi er bedre enn de og hele tiden definere oss og dem og indirekte trekke oss selv frem som bedre og dermed bevist eller underbevist se ned på dem. Vi har faktisk ingen nøytral målestokk som kan fortelle oss om en verdi er bedre enn annen. Det at du og jeg og millioner av andre verdsetter demokrati og frihet er noe subjektiv som gjør det til et paradoks når jeg sier at jeg ser på de som universale verdier men samtidig sier at det er subjektivt. Problemet ditt og mange andres er at dere sier ta våre verdier, ikke ta våre verdier og gjør dem til deres egne og det er der problemet ligger.

Gah..

Det du sier spiller jo ingen rolle for noe som helst. Det er vestlige verdier det er snakk om, fordi verdiene har opprinnelse i vestlige kulturer og ikke i Saudi, Irak, Kuwait, Somalia etc.

Om du kaller de vestlige verdiene for gyngehest så har det fortsatt like lite relevant betydning. Men om du forstår at det er gjennom å praktisere verdiene man får resultater så er jeg enig.

Men religionen lar ikke de verdiene slippe frem, fordi praksisen av sånne verdier er imot religionen. Ergo må man først jobbe for at religionen får mindre feste og betydning, før man kan implementere menneskesyn, likestilling og alt som hører det frie mennesket til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smule

Gah..

Det du sier spiller jo ingen rolle for noe som helst. Det er vestlige verdier det er snakk om, fordi verdiene har opprinnelse i vestlige kulturer og ikke i Saudi, Irak, Kuwait, Somalia etc.

Om du kaller de vestlige verdiene for gyngehest så har det fortsatt like lite relevant betydning. Men om du forstår at det er gjennom å praktisere verdiene man får resultater så er jeg enig.

Men religionen lar ikke de verdiene slippe frem, fordi praksisen av sånne verdier er imot religionen. Ergo må man først jobbe for at religionen får mindre feste og betydning, før man kan implementere menneskesyn, likestilling og alt som hører det frie mennesket til.

Vestlige verdier er ikke fullstendig vestlige. Om du virkelig tror at det er et vestlig fenomen å ha respekt for andre mennesker f.eks eller frihet tar du grundig feil. Visste du f.eks at en Iransk middelalder poets ord er skrevet på inngangen til FN? eller at de har en replika av noe som heter Cyrus sylindern? kanskje noe anakronistisk men formuleringen er det nærmeste vi kommer dokumentert respekt for andre folkeslag uavhenige av tro. Jeg synes ikke du skal si så mye om vestlige verdier. Du kan jo egentlig ikke så mye. Gå å les litt bøker du. Det kunne du trengt hvis du har et så snevert syn og tror at vestlige verdier ble til i vesten uten påvirkning fra østen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smule

Gah..

Det du sier spiller jo ingen rolle for noe som helst. Det er vestlige verdier det er snakk om, fordi verdiene har opprinnelse i vestlige kulturer og ikke i Saudi, Irak, Kuwait, Somalia etc.

Om du kaller de vestlige verdiene for gyngehest så har det fortsatt like lite relevant betydning. Men om du forstår at det er gjennom å praktisere verdiene man får resultater så er jeg enig.

Men religionen lar ikke de verdiene slippe frem, fordi praksisen av sånne verdier er imot religionen. Ergo må man først jobbe for at religionen får mindre feste og betydning, før man kan implementere menneskesyn, likestilling og alt som hører det frie mennesket til.

Må likevel at jeg er delvis enig med deg i at religion ikke må tas så bokstavelig og dermed slakke grepet og heller tolkes metaforisk slik den gjøres i den kristne verden som igjen har ført til åpenhet. Må likevel si at jeg ikke synes religion som helhet skal forkastes. Står jo en del om solidaritet menneskeverd osv til en viss grad og må i tillegg poengtere at bibelen og Koranen har minimale forskjeller. Les begge og du vil forstå hva jeg mener. Koranen er en rip off av bibelen med noe nytt her og der, faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mahatma Gandhi frigjore India fra England på en fredelig måte. Det er ikke bare vesten som har disse "verdiene".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smule

Mahatma Gandhi frigjore India fra England på en fredelig måte. Det er ikke bare vesten som har disse "verdiene".

Ja, India er jo faktisk verdens største demokrati ifh til folketall! Rart at jeg ikke tenkte på det :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smule

På tide å legge meg men jeg forlater deg med dette Bjørn: Utviklingen i vest mht demokrati, frihet osv skjedde ikke fullstendig uavhengige av østlig innflytelse. Østen og vesten har påvirket hverandre ganske så mye siden tidenes morgen og det å skulle så konkret skille mellom folk herfra og derfra vitner mer om mangel på kunnskap da sivilisasjonene her og der har hatt kontakt med hverandre i over 2000 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide å legge meg men jeg forlater deg med dette Bjørn: Utviklingen i vest mht demokrati, frihet osv skjedde ikke fullstendig uavhengige av østlig innflytelse. Østen og vesten har påvirket hverandre ganske så mye siden tidenes morgen og det å skulle så konkret skille mellom folk herfra og derfra vitner mer om mangel på kunnskap da sivilisasjonene her og der har hatt kontakt med hverandre i over 2000 år.

Bare så synd at de ikke har tatt til seg noe særlig av det tankegodset som ble til i vest fra opplysningstiden og fremover. Det hjelper ikke med kontakt hvis det ikke er noe som smitter over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...