Gå til innhold

Er innvandrere mer kriminelle enn nordmenn?


AnonymBruker

  

47 stemmer

  1. 1. Er innvandrere mer kriminelle enn nordmenn?

    • Ja, innvandrere er mest kriminelle
      35
    • Nei, nordmenn er mest kriminelle
      0
    • De er like kriminelle
      12


Anbefalte innlegg

Ja, er de det?

(Tar det som en selvfølge at bedømmelsen tas utifra hvor liten/stor prosentdel av Norge de faktisk er).

Grunnen til at jeg starter denne tråden er at jeg vil se om noen kan mene og begrunne at innvandrere ikke er mer kriminelle enn nordmenn. Jeg tror nemlig ikke det finnes noen statistikk som kan bevise det, så er spent på om noen trykker på "Nordmenn er mest kriminelle".

Denne tråden skal dreie seg om fakta, ikke troing og synsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo ikke dele verdens befolkning inn i innvandrere og nordmenn.. Innvandrere er ikke en egen rase og omfatter svensker, engelskmenn,irakere, somaliere og pakistanere..

Noen av disse kommer fra krigsherjede områder og kulturforskjelliger som gjør at de er sterkt preget av tidliger liv og vil ikke tilpasse seg like fort normer og regler i Norge.

Hvordan kriminialitet sikter du til, alvorlighetsgrad og sjanger? Hvilke faktorer ligger til grunn for denne type dømming av en del av samfunnet vårt som er en stor del av norsk historie?

Dette blir for enkelt rett og slett, og hadde det vært så enkelt hadde det blitt gjort noe med for lenge siden..

Kriminialitet er ikke en del av noen kulturers indentitet eller gener, det er like forskjellige som alle folk!

Hvem er mest kriminelle, en gutt fra Stavanger eller en jente fra Moss?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn82

Ja, er de det?

(Tar det som en selvfølge at bedømmelsen tas utifra hvor liten/stor prosentdel av Norge de faktisk er).

Grunnen til at jeg starter denne tråden er at jeg vil se om noen kan mene og begrunne at innvandrere ikke er mer kriminelle enn nordmenn. Jeg tror nemlig ikke det finnes noen statistikk som kan bevise det, så er spent på om noen trykker på "Nordmenn er mest kriminelle".

Denne tråden skal dreie seg om fakta, ikke troing og synsing.

Dersom det er ikke-vestlige innvandrere du sikter til, så er det jo liten tvil om at de gjør mere kriminalitet enn hva etnisk-norske gjør. Det blir jo stadigvekk vist til tall som beviser at ikke-vestlige innvandrere er mere kriminelle enn andre i Norge. Det vil neppe la seg gjøre å bevise at de er mindre kriminelle.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vil jeg si!

Mange ikke vestlige (afrikanere, pakistanere, litauere, rumenere, polakker, ...) er nok i snitt mer kriminelle i Norge enn nordmenn. Mens vestlige (svensker, dansker, tyskere, ...) nok er på linje med nordmenn. Snittet bør nok da tilsi at innvandrere leder på oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo greit å vite at statistikken avisene baserer sine fakta på er hvor mange som blir tatt.

Hvis et tre faller i skogen og ingen ser det. Lager det da lyd?

Kanskje man må gå ut i fra at alle er like kriminelle, men etniske nordmenn er mye flinkere til å gjøre kriminelle handlinger de vanskelig kan bli tatt for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ikke dele verdens befolkning inn i innvandrere og nordmenn.. Innvandrere er ikke en egen rase og omfatter svensker, engelskmenn,irakere, somaliere og pakistanere..

Noen av disse kommer fra krigsherjede områder og kulturforskjelliger som gjør at de er sterkt preget av tidliger liv og vil ikke tilpasse seg like fort normer og regler i Norge.

Hvordan kriminialitet sikter du til, alvorlighetsgrad og sjanger?

Dette blir for enkelt rett og slett, og hadde det vært så enkelt hadde det blitt gjort noe med for lenge siden..

Kriminialitet er ikke en del av noen kulturers indentitet eller gener, det er like forskjellige som alle folk!

Herregud, den posten din er full av så mye kreft og aids at ikke et eneste argument som du klarte å skrible ned holder vann.

Jo, man kan dele verden inn i nordmenn og resten av dem. Ellers hadde det jo ikke vært noe vits i å kalle oss nordmenn, om vi ikke var en egen folkegruppe/befolkning.

TS har aldri hevdet at innvandrere er en egen rase, og det er det ingen som sier. Her er du bare inne og insinuerer rasisme.

Det stemmer at noen av dem kommer fra land med mye vondt, men det forandrer ikke det faktum at de er mer kriminelle enn nordmenn. Faktisk, så støtter det TS' påstand om at de er mer kriminelle.

Hva slags kriminalitet man sikter til har vel fint lite å si, her er det vel snakk om all registrert kriminalitet, på generelt basis.

Kriminalitet kan faktisk være en del av folks kultur, det er jo derfor noen folkegrupper i Norge er mer kriminelle enn andre. Man kan se på de verste tilfellene, som sigøynerne, de har jo en kultur med tradisjoner for tyveri og bedrag.

I kulturer som f. eks. den somaliske, så er det mye mindre vanlig med lov og orden. Kulturer har mye å si for dette.

Hvilke faktorer ligger til grunn for denne type dømming av en del av samfunnet vårt som er en stor del av norsk historie?

Hva er det du røyker? Innvandring til Norge har ikke vært noe betydelig før de siste 4 tiårene, da Norge først ble rike. Før det har hele Norges historie (som strekker tilbake ca. 1000 år) ikke vært særlig preget av innvandring.

Hvem er mest kriminelle, en gutt fra Stavanger eller en jente fra Moss?

Her prøver du altså å likestille forskjellene mellom nordmenn og innvandrere med forskjelle mellom to nordmenn fra forskjellige landsdeler.

Skjønner du ikke hvor ekstremt idiotisk det er?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn82

Det er jo greit å vite at statistikken avisene baserer sine fakta på er hvor mange som blir tatt.

Hvis et tre faller i skogen og ingen ser det. Lager det da lyd?

Kanskje man må gå ut i fra at alle er like kriminelle, men etniske nordmenn er mye flinkere til å gjøre kriminelle handlinger de vanskelig kan bli tatt for.

Nei man kan ikke spekulere i at etnisk-norske er mere kriminelle fordi de er flinkere til å skjule sin kriminalitet. Derimot kan man bruke fakta som til stadighet kommer frem som utgangspunkt for å spekulere. Å det er nettopp disse faktaene som ikke ser helt gode ut for de ikke-vestlige innvandrerne. Derfor kan jeg si at de er mere kriminelle en norske.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt til å gå inn i en rasisme-debatt rett og slett..Jeg blir så sint at jeg ikke klarer styre meg så det gidder jeg ikke! Iallefall ikke når du sier at mine argumenter er idiotiske, insinuerer narkotikabruk og kreft/aids og hva det måtte være.. vi kommer ALDRI til å bli enige, så ser ingen grunn til å bruke tid på deg..

Jeg nekter tenke "oss" og "de"..Det blir for enkelt, for brutalt, uvennlig, grusomt og hjerteskjærende! Det er ikke så enkelt at man bare kan dele inn i to deler også stemple den ene delen som "mere kriminell".. DET er idiotisk!

Innvandrere som dere så fint kaller det, er mennesker, som er født et annet sted, i en annen kultur, i et annet land og eneste sammenligningen du kan trekke mellom de menneskene er at de bor i Norge! Ikke at de er brune i huden, er mann eller kvinne, er kriminell eller ikke, er snillere enn oss eller ikke.. Jeg får helt MARK av disse undersøkelsene som bare går ut på å sette mennesker i bås og gi gass på bålet med de som med statistikker i hånda ikke gjør noe annet enn det hitler gjorde for noen år siden..

Det er mennesker i disse tallene, med skjeber, med tanker og følelser.. De er ikke bare et tall, de er en sjel, en mor, en far, en datter, en sønn! De har kommet hit av en grunn, og vi har som menneskeplikt og ta vare på de som ikke har vært så heldig at de har vunnet i verdenslotteriet og har så FLAKS at de har blitt født her i Norge!

Man har ingen større menneskerettigheter selvom man er nordmann!

Jeg kan dele inn i landsdeler, for det er ikke så forskjellig som landegrenser. Landegrenser er bare større områder, og forskjellene innad i et land blir mindre enn forskjellene innad i en verdensdel..

Jeg blir kvalm av denne debatten, den gir en bismak i munnen som stinker!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sikter til innvandrere som i personer som har vandret inn til Norge ja, men dette har med forhold i Norge å gjøre. Kriminalstatistikken er ikke like ekstrem i hjemlandene deres og jeg nekter å si at utlendinger er mer kriminelle. Dette viser etter min mening viser at det er noe feil her hjemme i Norge og ikke med de som kommer hit, dårlig system for å hjelpe dem etc, etc. Noen av "Versting" folkegruppene i andre land som f.eks USA gjør det i enkelte land helt ufattelig mye bedre enn selv det nordmenn gjør bare så det er sagt. Ja, innvandrere er mer kriminelle men dette har ingenting med det at de faktisk ikke er norske, heller grunnet med at de faller utenfor systemet og ikke blir fulgt godt nok opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei man kan ikke spekulere i at etnisk-norske er mere kriminelle fordi de er flinkere til å skjule sin kriminalitet. Derimot kan man bruke fakta som til stadighet kommer frem som utgangspunkt for å spekulere. Å det er nettopp disse faktaene som ikke ser helt gode ut for de ikke-vestlige innvandrerne. Derfor kan jeg si at de er mere kriminelle en norske.

Hva da om de vestlige innvandrerne har tilsvarende lav kriminalitet i forhold til nordmenn? Slik at snittet blir som for nordmenn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste dette gjør er å nok engang oppmuntre fremmedfrykt og påfølgende fremmedhat hos mange av dere. Trådstarter gir meg nemlig inntrykk av at hun/han mener innvandrere er mer kriminelle fordi de er innvandrere, og i denne omgangen med hovedvekt på ikke-vestlige. Det har dere nemlig ikke noe belegg for å hevde, at personer med viss nasjonalitet er kriminelle. Kriminaliteten er nemlig ikke like stor i landene som den er hos gruppene her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du sikter til innvandrere som i personer som har vandret inn til Norge ja, men dette har med forhold i Norge å gjøre. Kriminalstatistikken er ikke like ekstrem i hjemlandene deres og jeg nekter å si at utlendinger er mer kriminelle. Dette viser etter min mening viser at det er noe feil her hjemme i Norge og ikke med de som kommer hit, dårlig system for å hjelpe dem etc, etc. Noen av "Versting" folkegruppene i andre land som f.eks USA gjør det i enkelte land helt ufattelig mye bedre enn selv det nordmenn gjør bare så det er sagt. Ja, innvandrere er mer kriminelle men dette har ingenting med det at de faktisk ikke er norske, heller grunnet med at de faller utenfor systemet og ikke blir fulgt godt nok opp.

Mente selvfølgelig at versting gruppene i Norge gjør det mye bedre i land som USA f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kriminialitet er ikke en del av noen kulturers indentitet eller gener, det er like forskjellige som alle folk!

Stort sett ikke, om man da ser bort fra sigøynere. Disse har i aller høyeste grad kriminalitet og svindel som en del av sin identitet og kultur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ikke dele verdens befolkning inn i innvandrere og nordmenn.. Innvandrere er ikke en egen rase og omfatter svensker, engelskmenn,irakere, somaliere og pakistanere..

Noen av disse kommer fra krigsherjede områder og kulturforskjelliger som gjør at de er sterkt preget av tidliger liv og vil ikke tilpasse seg like fort normer og regler i Norge.

Hvordan kriminialitet sikter du til, alvorlighetsgrad og sjanger? Hvilke faktorer ligger til grunn for denne type dømming av en del av samfunnet vårt som er en stor del av norsk historie?

Dette blir for enkelt rett og slett, og hadde det vært så enkelt hadde det blitt gjort noe med for lenge siden..

Kriminialitet er ikke en del av noen kulturers indentitet eller gener, det er like forskjellige som alle folk!

Hvem er mest kriminelle, en gutt fra Stavanger eller en jente fra Moss?

Forresten er det lagt ut utallige statestikker om innvandrere og kriminalitet. Les litt heller.

Endret av Kråkesaks
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du sikter til innvandrere som i personer som har vandret inn til Norge ja, men dette har med forhold i Norge å gjøre. Kriminalstatistikken er ikke like ekstrem i hjemlandene deres og jeg nekter å si at utlendinger er mer kriminelle. Dette viser etter min mening viser at det er noe feil her hjemme i Norge og ikke med de som kommer hit, dårlig system for å hjelpe dem etc, etc. Noen av "Versting" folkegruppene i andre land som f.eks USA gjør det i enkelte land helt ufattelig mye bedre enn selv det nordmenn gjør bare så det er sagt. Ja, innvandrere er mer kriminelle men dette har ingenting med det at de faktisk ikke er norske, heller grunnet med at de faller utenfor systemet og ikke blir fulgt godt nok opp.

Det har ikke med systemet vårt å gjøre.

For det første er det mye kriminalitet i verstinglandene som Irak, Somalia, Kosovo, you name it.

For det andre finnes det innvandrergrupper i Norge som gjør det bra, som ikke har blitt kriminelle pga. systemet vårt.

Dessuten er USA langt i fra et godt eksempel, der har rundt 25% av befolkningen vært innom fengsel (se national graphics dokumentar "prison nation"), og det finnes gettoer og samfunn hvor minoritetsgrupper er veldig opposjonelle mot politi f. eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke med systemet vårt å gjøre.

For det første er det mye kriminalitet i verstinglandene som Irak, Somalia, Kosovo, you name it.

For det andre finnes det innvandrergrupper i Norge som gjør det bra, som ikke har blitt kriminelle pga. systemet vårt.

Dessuten er USA langt i fra et godt eksempel, der har rundt 25% av befolkningen vært innom fengsel (se national graphics dokumentar "prison nation"), og det finnes gettoer og samfunn hvor minoritetsgrupper er veldig opposjonelle mot politi f. eks.

Somalia som er stasløs og krigsherjede Irak skal jeg ikke si noe om. Men er du virkelig en så stor tulling at du hevder at mener at tilnærmet 20% av kosovs befolkning er kriminelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk en smule rasistisk at dere mener innvandrere er kriminelle fordi de er innvandrere. Og det gir jo faktisk en del av dere uttrykk for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er de det?

(Tar det som en selvfølge at bedømmelsen tas utifra hvor liten/stor prosentdel av Norge de faktisk er).

Grunnen til at jeg starter denne tråden er at jeg vil se om noen kan mene og begrunne at innvandrere ikke er mer kriminelle enn nordmenn. Jeg tror nemlig ikke det finnes noen statistikk som kan bevise det, så er spent på om noen trykker på "Nordmenn er mest kriminelle".

Denne tråden skal dreie seg om fakta, ikke troing og synsing.

Det finnes det statistikk på, SSB kom jo ut med statistikk på det den 17 Juni 2011. Se her Norske fengsler er fylt opp av utlendinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...