Gå til innhold

Tykke jenter og gutter


Gjest h

Anbefalte innlegg

Gjest Katten.

Hvilke 20 kilo gjør en person ekstra utsatt for sykdommer? Jeg har selv vært femti kilo over normalvekt, men hadde ingen følgesykdommer. Hadde jeg ikke de 20 kiloene det snakkes om her da?

... Du er mer utsatt for å få det, ergo er det større sannsynlighet for at du kan få det. Det betyr ikke at med en gang du runder 20 kilo "for mye", så får du umiddelbart alle følgesykdommene...

Hvem bestemmer hvilke 20 kilo som forhindrer en person fra å leve livet slik han eller hun vil? Det er vel igrunnen bare vedkommende selv? Hvorfor skal vi andre da mene noe om det?

Ved å normalisere, fortelle at det ikke er noe galt samt se det utbredt - så vil vi faktisk jobbe i mot en person som prøver å kvitte seg med de kiloene.

Hvis man selv ser at man er overvektig og at overvekten forhindrer en fra å få den partneren man vil ha, hvem er det da som kan gjøre noe med den overvekten? Vi, eller vedkommende selv? Tror du virkelig det vil hjelpe å få slengt etter seg ting som at en ikke lenger er sexy, sett ifra andres perspektiv, når man har selv har samme oppfatning?

Det hjelper definitivt med ekstern motivasjon, istedet for kun intern. Mange farer i sin egen verden, mangler motivasjon og selvinnsikt.

Man skal selvfølgelig ikke ordlegge seg slik at det er drittslenging.

------------------

Forresten har man kommet fram til en fysisk formel for skjønnhet: det gyldne snitt. http://www.imdb.com/title/tt0280262/ Anbefaler alle å se den.

(Og ja, om man i utgangspunktet har de trekkene som beskrives (du finner dem bl.a. her http://www.makeuptalk.com/forum/thread/69011/the-golden-ratio-and-the-quest-for-beauty ) så vil de bli ødelagt ved overvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du leser på side 1 i denne tråden kan du se at jeg allerede har bidratt med det jeg føler behov for å bidra med i forhold til "debatten".

Og at IQ ikke har noe særlig med rettskriving å gjøre er et uholdbart argument. Og flere av KGs brukere mangler nok EQ i tillegg...

IQ er faktisk ikke noe å gjøre med rettskriving å gjøre. Dette er nemlig et fonologisk problem, som har noe med hjernens koding å gjøre. Jeg har desverre et fonologisk problem knyttet til rettskriving. Feil i kodingen finnes også muligens hos personer som har vansker med matematikk,eller hos de som har store problemer med å huske ansikter.

Rettskriving betyr heldigvis ikke problemer i mitt yrke. Jeg arbeider med undervisning og forskning innen et

naturvitenskapelig fag. Mye av det jeg arbeider med kan ikke beskrives ved hjelp ord og setninger, men kun ved hjelp av formler og muligens metaforer. Pga mine rettskrivningsprobleme er jeg glad for dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mann på 45

Hvorfor er det galt å si at både tykke jenter og tykke gutter er ytrolig usexy? Det er hverken bra for helse eller for sex livet å gå rundt med 20 kilo ekstra. Et nasjonalt handlingsprogram må til. Norske jenter og gutter må på slankekur, ellers forsvinner all sex lyst. Hva mener dere?

Nå er det vel ikke du alene som definerer hva som er sexy. Selv synes jeg damer er mest sexy når de har kurver, og da er de gjerne noen kilo ekstra.Frister lite med jenter med kroppsform som en gutt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det galt å si at både tykke jenter og tykke gutter er ytrolig usexy? Det er hverken bra for helse eller for sex livet å gå rundt med 20 kilo ekstra. Et nasjonalt handlingsprogram må til. Norske jenter og gutter må på slankekur, ellers forsvinner all sex lyst. Hva mener dere?

Det er ikke alle som har samme smak som deg da. :balltre:

Har du noen gang tenkt tanken at det faktisk finnes mennesker der ute som gjerne vil ha sex med noen som har 20 kg ekstra?

Hvis du syns at det er usexy så har du lov til det, men du er nødt til å innse at folk er forskjellige og liker forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er i overkant mange sånne tråder her inne. Det tar jo helt over. "Å være syltynn er veien til et bra sexliv", "aldri i verden om jeg tar i ei feit jente", "man er feit om man veier over 60kg", "sånn må man slanke seg ellers blir man f-e-i-t!", "jeg mister lysta fordi dama mi la på seg fem kg".

Greit nok å mene sånt, men MÅ det ut her hver eneste dag? Gå rundt og tenk på hvor redd du er for fett, ok. Men må KG-leserne involveres hele tida?

Tja, enig i at det er mye teit ute å går. At dama ikke bryr seg om utseendet er et større problem enn vekt da! Jeg tror at et av hovedproblemene er at det er så vilt tabu, at hver gang noen nevner det blir trådene gigantiske. Og da begynner trolla å lage den typen tråder..

For det første er BMI teit å bruke, da det ikke tar hensyn til alt for mye.

*snip*

------

Må innrømme at jeg er lei av normaliseringen av overvekt.

(senere post, min redigering)

Ved å normalisere, fortelle at det ikke er noe galt samt se det utbredt - så vil vi faktisk jobbe i mot en person som prøver å kvitte seg med de kiloene.

Det hjelper definitivt med ekstern motivasjon, istedet for kun intern. Mange farer i sin egen verden, mangler motivasjon og selvinnsikt.

Man skal selvfølgelig ikke ordlegge seg slik at det er drittslenging.

Enig i at BMI er teit, BMI fungerer på det er meninga det skal fungere på, et tall som er littegrann bedre enn bare vekta. Ikke som en magisk formel som kan fortelle alt!

Det er ikke perfekt å være overvektig, men det er ikke nødvendigvis #1 på alles prioriteringslister heller! Hva legger du i ekstern motivasjon? At folk ser ned på deg? At avisene til enhver tid har "sååå lett er det å bli slank"-artikler? Jeg tror ikke overvekt blir normalisert mer enn at det er flere og flere som er det, og at det er blitt tabu å snakke om. Folk vet at den "foretrukne" kroppen ikke er overvektig!

Interessant med det gyldne snitt. Jeg tenker sånn at kroppene våre har ei ramme, et understell, som takler forskjellig mengde vekt. Jeg er blessed med ei ramme som tåler mye før det blir veldig tydelig/farlig, en av fordelene med å være en røslig gutt :)

Jeg tror vi kunne senke skuldrene litt, hver gang noen nevner vekt går alle helt fra konseptene her inne. Jeg har en smertegrense for hvor mye "ekstra" (ift. hva kroppen hennes kler) av vekt ei jente kan ha, og jeg tror også at det er mulig å ha en "gjengs oppfatning" av temaet som ikke er 100% subjektivt.

Det at utseendet vi liker er frodigere og/eller mer mangfoldig enn det rilm/reklame/media vil ha oss til å tro betyr ikke at saken ikke er en issue!

Nå betyr ikke utseendet alt, men vekt og kropp er en del av utseendet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Hvorfor er det galt å si at både tykke jenter og tykke gutter er ytrolig usexy? Det er hverken bra for helse eller for sex livet å gå rundt med 20 kilo ekstra. Et nasjonalt handlingsprogram må til. Norske jenter og gutter må på slankekur, ellers forsvinner all sex lyst. Hva mener dere?

Fordi det er tabubelagt og politisk ukorrekt å si det.

Forøvrig er jeg enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Consensio

Fordi det er tabubelagt og politisk ukorrekt å si det.

Forøvrig er jeg enig med deg.

Ikke så veldig tabulagt, men utrolig sårende for de hører det.

Jeg ser ikke poenget med å ha et behov for å fortelle folk at de er tykke.

At overvekt er et økende problem er jeg helt enig i. Og vi trenger å gi mer opplæring til barn og ungdom (og voksne) om ernæring og riktig kosthold (det betyr ikke at man skal følge en viss diett som lavkarbo bl.a.)

Og noe må gjøres, ja...men istedenfor å fortelle folk at de er tykke, klage sin nød over hvor usexy det er...det ser jeg bare rett og slett ikke vitsen med.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

Jeg er lei av samfunnets kroppsideal.

Det er på tide at vi fikk et kroppsideal som er sunt og friskt! Kan av og til være i meste laget siden det er så mye fokus på det hele tiden, men fedme er en av verdens største helseproblemer og det hadde ikke hjulpet en døyt om alle skulle normalisert fedme. Er kanskje like greit at noen er ekstreme i ordbruken og fremstillingen sin, fordi befolkningen må absolutt slankes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Du mener at det er greit at folk er ekstreme i ordbruken fordi befolkningen trenger å slankes?

Hva tror du da vil skje med alle hører hva som blir sagt? De kommer jo ikke til å ta seg selv i nakken og spise gulrøtter og trene hver dag. Nei, de kommer til å bli såret, lei seg og føle at de like gjerne kan gi opp.

Og om man først skal hetse overvektige...hva med de som er overvektige av andre grunner? Skal vi bare gjemme oss innendørs resten av livet for å slippe heksejakta?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

Du mener at det er greit at folk er ekstreme i ordbruken fordi befolkningen trenger å slankes?

Hva tror du da vil skje med alle hører hva som blir sagt? De kommer jo ikke til å ta seg selv i nakken og spise gulrøtter og trene hver dag. Nei, de kommer til å bli såret, lei seg og føle at de like gjerne kan gi opp.

Og om man først skal hetse overvektige...hva med de som er overvektige av andre grunner? Skal vi bare gjemme oss innendørs resten av livet for å slippe heksejakta?

Jeg tenkte ikke på skjellsord, om det var det du trodde. Mulig jeg formulerte meg feil. Jeg tenkte mer i den banen der f.eks Kari Jaquesson gikk ut å sa at fedme ikke er arvelig, ergo kan man ikke skylde på gener.

Var overhodet ikke ment som at overvektige skal bli hetset, bare så det er klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest döderlein

Tykk eller tynn - er vel sunnheten det burde gå på. Kjenner da tynne mennesker som kan utstråle hvor usunne de er, samme med tykke. Men jeg kjenner også tykke mennesker som utstråler sunnhet.

Noe av det jeg reagerer på med samfunnet i dag er den tradisjonen om at det er lov å kose seg i alle situasjoner. Nå har vi det koselig på besøk dere, da kan vi spise kake og drikke brus. Det gikk så bra på jobben, det skal jeg feire. Det gikk så dårlig med jobben, da kan jeg trøste meg litt med mat. Osv osv. Og hvis man sier nei til den typen mat i sosiale sammenhenger blir man sett på som uhøflig. Synes det er mer viktig å forandre på sånne ting, enn å tvangsslanke.

Edit: Skriveleif

Endret av döderlein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

Pfft, man legger ikke på seg med kosespising i ny og ne! Det er all den jevnlige spisingen som gjør det.

Når tankegangen er "Jeg gikk opp trappen i dag, dermed skal jeg belønne meg selv." "Jeg var på jobb i dag, jeg skal belønne meg selv." Da har man bare tapt i ludo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest döderlein

Pfft, man legger ikke på seg med kosespising i ny og ne! Det er all den jevnlige spisingen som gjør det.

Når tankegangen er "Jeg gikk opp trappen i dag, dermed skal jeg belønne meg selv." "Jeg var på jobb i dag, jeg skal belønne meg selv." Da har man bare tapt i ludo.

Spørs på mengden kosespising om man legger på seg, da. Og det er ikke sunt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Consensio

Jeg tenkte ikke på skjellsord, om det var det du trodde. Mulig jeg formulerte meg feil. Jeg tenkte mer i den banen der f.eks Kari Jaquesson gikk ut å sa at fedme ikke er arvelig, ergo kan man ikke skylde på gener.

Var overhodet ikke ment som at overvektige skal bli hetset, bare så det er klart.

Ja, det er jeg enig i. Glad du ikke mente hetsing (slik som enkelte andre mener er helt greit).

Men det trengs de riktige personene som kan snakke høyt om det, Kari er vel en av dem som jeg personlig syns klarer å si det på riktig måte.

Og så syns jeg også det er viktig å ikke snakke så veldig mye om fedme, men om sunnhet, kosthold, bevegelse og aktivitet (ikke nødvendigvis trening)

Ha bedre opplæring fra barneskolen av, det med å ha et sunt forhold til bevegelse (ikke slik nazi gymnastikk som får de fleste til å hate det til slutt) og ikke minst, få tilbake gode, gamle heimkunnskapen, hvor man lærer om mat, lærer å lage mat og ikke minst riktig type mat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest döderlein

Ja, det er jeg enig i. Glad du ikke mente hetsing (slik som enkelte andre mener er helt greit).

Men det trengs de riktige personene som kan snakke høyt om det, Kari er vel en av dem som jeg personlig syns klarer å si det på riktig måte.

Og så syns jeg også det er viktig å ikke snakke så veldig mye om fedme, men om sunnhet, kosthold, bevegelse og aktivitet (ikke nødvendigvis trening)

Ha bedre opplæring fra barneskolen av, det med å ha et sunt forhold til bevegelse (ikke slik nazi gymnastikk som får de fleste til å hate det til slutt) og ikke minst, få tilbake gode, gamle heimkunnskapen, hvor man lærer om mat, lærer å lage mat og ikke minst riktig type mat.

Synes også man kan få vite hvor mye man bør ha i seg i løpet av en dag, og hvordan man regner ut hvor mye kroppen din trenger. Dette har ikke jeg skjønt før i år, har ikke skjønt sammenhengen mellom noe. Skulle gjerne ha lært det fra barneskolen/u.skolen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Synes også man kan få vite hvor mye man bør ha i seg i løpet av en dag, og hvordan man regner ut hvor mye kroppen din trenger. Dette har ikke jeg skjønt før i år, har ikke skjønt sammenhengen mellom noe. Skulle gjerne ha lært det fra barneskolen/u.skolen :)

Ja, det burde også være en del av opplæringen i skole. Ikke at man nødvendigvis må telle kalorier osv, men at man iallefall har et utgangspunkt om hva man burde ligge på og så lære seg hvordan man lager mat utifra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BettyBoop28

Ikke så veldig tabulagt, men utrolig sårende for de hører det.

Jeg ser ikke poenget med å ha et behov for å fortelle folk at de er tykke.

At overvekt er et økende problem er jeg helt enig i. Og vi trenger å gi mer opplæring til barn og ungdom (og voksne) om ernæring og riktig kosthold (det betyr ikke at man skal følge en viss diett som lavkarbo bl.a.)

Og noe må gjøres, ja...men istedenfor å fortelle folk at de er tykke, klage sin nød over hvor usexy det er...det ser jeg bare rett og slett ikke vitsen med.

Det er mer tabubelagt enn å si til en tynn person at man ser anorektisk og stygg ut. Det er "lov" å si. ingen bryr seg om det sårer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan bare gi opp, vi lever i et overflodsamfunn hvor vi bare kommer til å bli tykkere og tykkere. Om 20 år er gjennomsnittsvekten økt enda mer. Vi kommer til å se ut som den jevne amerikaner hele gjengen, bare vent å se. Jeg var i usa for 15 år siden, allerede da la jeg merke til at de var feite. Ble spurt etpar ganger om jeg var modell, følte meg supertynn i det landet. Tynne jenter er mangelvare. De er også lavere enn gjennomsnittet i norge og det er sjelden med jenter på 1,76.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Det er mer tabubelagt enn å si til en tynn person at man ser anorektisk og stygg ut. Det er "lov" å si. ingen bryr seg om det sårer.

Hvilken verden er det du lever i? Det er ikke greit i det hele tatt å slenge dritt til undervektige, verken her på KG eller ute i den virkelige verden. Blant normale folk med et minimum av sosial intelligens er det ikke greit å slenge dritt om andres kropp og vekt i det hele tatt. Det er lov å mene noe om under- og overvekt, men det er da helt unødvendig å skulle kommentere kroppen til folk. Det er ikke snakk om å lyve og smiske, men å lære seg og klappe igjen av og til. Det er ikke alt som må buses ut med. Ikke fordi det er tabu, men fordi det er normal høflighet å ikke kommentere andres utseende i hytt og pine.

Det virker som om at enkelte, og spesielt her inne, lar det gå sport i å synse om andres kropp og vekt. Skulle nesten tro de har gjort det til en sær hobby å påpeke andres kroppslige lyter. Det morsomste er når noen virker seriøst redde for at overvektige skal gå rundt og innbille seg at de er slanke og "normale", og langer ut med tordentaler om hvor overvektige og usunne disse uvitende tjukkasene er. Jeg skjønner ikke hvor denne vrangforestillingen kommer fra, for jeg vet ikke om noen overvektige som går rundt og innbiller seg at de er slanke eller har normal kroppsstørrelse. Alle vet at undervekt og overvekt kan være helseskadelig og det er overhodet ikke tabu å si det i generelle vendinger, men å føle behov for å minne folk på at de er "unormale" eller har en lite tiltrekkende kropp, er mangel på folkeskikk. Eller lav selvtillit som man prøver å øke ved å tråkke på andres selvfølelse.

Uansett om man leser seg blå på innlegg her inne, leser aviser/magasiner eller bare lytter til folks holdninger i samfunnet, så får man hele tiden kraftige påminnelser om hvilket utseende man burde ha for å være tiltrekkende. Det er alt annet enn tabu å snakke om overvekt i dagens samfunn. Det snakkes om vekt, kosthold, dietter og idealer i alle medier, og alt fokuset på den perfekte, photoshoppede kroppen gjør at selv de slankeste føler seg for tjukk.

Det som er aller mest tabu i dette kroppsfikserte samfunnet er faktisk å trives med sin egen kropp til tross for at den ikke passer inn i idealet! Hvis man våger å være glad i seg selv og vise det, får man fort en pekefinger i trynet og klar beskjed om å jekke seg ned noen hakk. Man må fankern ikke tro man er noe, og spesielt ikke om man veier feil antall kilo. Og skal man ta denne tråden alvorlig er det tydeligvis ikke lov til å pynte seg og gå ut på byen for å ha det gøy heller hvis man er overvektig, og man må for all del ikke innbille seg at man skal få seg noe. Man kunne jo risikere å ødelegge både sexlysten og hele kvelden til noen ømfindtlige mennesker... :roll:

Endret av Ylvina
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...