Gå til innhold

Til alle dere som mener at kattefór fra dyrlege/dyrebutikk er "for dyrt"


Auri

Anbefalte innlegg

Katter som er ute-inne-ute etter eget forgodtbefinnende blir sjelden spesielt fete/overvektige.

Katter er dessuten små-spisere. De tar noen munnfuller..... går seg en tur... tar et par munnfuller til.... sover litt..... tar et par munnfuller.... går ut en tur... og slik fortsetter det :fnise:

De fleste katter doserer matinntaket selv (ingen regel uten unntak ! Noen katter har nærmest ulvehunger, og spiser så lenge det er noe tilgjengelig).

Det pleier være greit at det står tørrmat tilgjengelig hele tiden, men det må du nesten sjekket etter dersom du ser de begynner å legge på seg :)

Jeg tror jeg ville prøvd med å la tørrmaten stå tilgjengelig :)

...du skal se du må ned og kjøpe nye 10 kilo om en ukes tid ! :spise::fnise:

Håpet på at jeg skulle ha den 10 kilos sekken en måned eller to. Men da kan jeg la de ha litt tørrfor stående da også kan de spise når de har lyst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lille-pus

Håpet på at jeg skulle ha den 10 kilos sekken en måned eller to. Men da kan jeg la de ha litt tørrfor stående da også kan de spise når de har lyst?

Ja, jeg ville prøvd å la dem ha tørrfor tilgjengelig (stående) så de kan ta seg en munnfull når de har lyst på det :)

Skulle det gå fryktelig mye tørrfor, og de nærmest "eser ut" i bredden så er det greit å gå over til å posjonere ut maten :)

Tvi-tvi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La nå folk fore som de vil! Kattene "heime" har vokst opp på Friskies, mus og fugl. De var ute 5 uker i strekk hver sommer. Naboen fylte på vann og mat etter behov. Slik var vanlig der jeg vokste opp.

Selv gir jeg hunden min RC fordi jeg føler det er best for henne pga allergi og at hun liker det.

Vi har alle våre meninger og måter å gjøre ting på. Det viktigste er at vi vil våre dyr vel, enten det er RC, Friskies eller Eukanuba som ligger i skåla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håpet på at jeg skulle ha den 10 kilos sekken en måned eller to. Men da kan jeg la de ha litt tørrfor stående da også kan de spise når de har lyst?

Det beste er å la dem ha fri tilgang til tørrfor. Katter spiser visst i gjennomsnitt 16 ganger om dagen... Og da blir det skriking om du forer dem to ganger pr dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å la dem ha fri tilgang til tørrfor. Katter spiser visst i gjennomsnitt 16 ganger om dagen... Og da blir det skriking om du forer dem to ganger pr dag.

Har prøvd å fylle opp skåla dems etter behov nå siden torsdag, så dem har spist til det har vært tomt også har jeg ikke fylt på igjen før dem sier i fra at dem vil ha mat. På fredag fikk dem våtfor som kose mat, og da ble dem veldig fornøyd og var rolig i mange timer før dem ville ha litt mat igjen, men da spiste dem ikke så mye. I går var dem ute hele dagen og hadde kun tilgang på vann, mens vi var borte, når kom inn igjen var dem jo selvsagt kjempe sultne, men da fikk de våtfor med sardiner og var rolig til vi skulle legge oss, da ville dem ha litt påfyll, men dem roet seg da også:)

Hvor får jeg kjøpt våtforet mjau?skal til sverige føre jul og tenkte å kjøpe med der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...
Nio skrev (På 14.7.2011 den 22.52):

Jeg blir litt provosert av at noen ikke bryr seg om helsa til katten sin. Jeg har ikke sett på kattene til noen av dere, men det er BEVIST at kvalitetsfor er bra og butikkmat er dårlig, det er en grunn til at det kalles kvalitetfor og at alle seriøse oppdrettere bruker det.

 

Anonym som har dårlig veterinær: Bare fordi en veterinær absolutt ikke burde være veterinær gjør det ikke rema1000-mat noe bedre.

 

Edit: Dyrebeskyttelsen sør-rogaland gir royal canin til flere hundre katter, nærmere 1000 vil jeg tro. Tror dere de ville valgt noe så dyrt om kattene hadde vært like friske om de fikk butikkmat? I think not.

RC er jo faktisk ikke et veldig bra fôr. Det er et av de dårligste i dyrebutikkene. Inneholder altfor mye korn og fyllstoff, og lite kjøtt. Katter trenger kjøtt, og bør dermed ha et fôr med høyere kjøttinnhold (Orijen, Acana, N&D Farmina, monster el.).

  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MaxUflax skrev (På 31.7.2011 den 4.14):

 

Dette er en katt spm vi måtte avlive i denne alderen da den var både blind og døv på sine gamle dager. Katten var HELT vit og hadde et blått og et gult øye.. ALLE med litt kunnskap vet at dette er katter som desverre er utasatt for og kunne bli blinde og døve. Derfor ble denne avlivet da vi kunne se at den ikke hadde det bra lengre. Det skyldes ikke mat men genetiske problemer.

Case closed..

…og katter som går på butikkfôr kan bli blinde, nettopp fordi billigfôr ikke inneholder nok taurin. 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har regnet på pris. 3 kilo butikkmat koster ca 160 kr. De bæsjer ut alt etter kort tid. Har flere katter. På dyrebutikk, skikkelig mat, koster ca 800 kr for 10 kilos sekk. Har prøvd ut flere merker, men har landet på ett. Kattene elsker tørrforet sitt. I tillegg til tørrmat får de ren fisk, selvfisket. Ekstra proteiner. Dette handler også om pelsen deres. Dårlig mat, de røyter. Bedre mat,  de får blank og fin pels. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (9 timer siden):

RC er jo faktisk ikke et veldig bra fôr. Det er et av de dårligste i dyrebutikkene. Inneholder altfor mye korn og fyllstoff, og lite kjøtt. Katter trenger kjøtt, og bør dermed ha et fôr med høyere kjøttinnhold (Orijen, Acana, N&D Farmina, monster el.).

Nå var ikke alle disse merkene du foreslår tilgjengelig i 2011. Man må jo ta utgangspunkt i tidspunktet den du siterer faktisk skrev kommentaren sin. 

For øvrig er disse merkene du ramser opp ett alternativ for mange katter. Farmina har jeg ikke prøvd, men de andre kan jeg ikke bruke. 

Anonymkode: bc9cf...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 18.11.2022 den 12.21):

 Hva er poenget med å dra opp en TI ÅR gammel tråd?! 

 Anonymkode: a985b...624

Typisk Kvinneguiden! 

Anonymkode: e4824...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...