Gå til innhold

Til alle dere som mener at kattefór fra dyrlege/dyrebutikk er "for dyrt"


Auri

Anbefalte innlegg

Til alle som gir hunden eller katten sin mat fra dagligvare butikk: Gå til en dyrebutikk og si at du gjerne vil prøve et fôr fra dyrebutikk. Eukanuba har sånne kort til nye kunder der du får en gratis prøvepose med deg. I tillegg får du et gavekort på en fôrsekk og du får et rabattkort der du får den 11. sekken gratis, altså ti prosent rabatt på alt du kjøper av fôr. Det å kjøpe et ordentlig fôr koster faktisk mindre enn dagligvare fôr, selv uten rabattkort, hvis du kjøper den største sekken, da er kilo prisen veldig gunstig. For hund vil du i tillegg bruke mindre bæsjeposer fordi hunden kommer til å ha langt mindre avføring. For katt vil du bruke mindre kattesand og avføringen vil ikke stinke like ille. Til sist vil jeg legge ved at dyret ditt kommer til å spise langt mindre av dyrebutikk fôret. Dette får noen til å tro at dyret ikke liker den nye maten, fordi den spiser langt mindre. Husk at dagligvare fôr er proppet med salt, fargestoffer, rester, korn osv. Alt dette gjør at dyret må spise MYE for å bli mett, mesteparten går også rett gjennom fordi det er ting kroppen ikke nyttegjør seg av og slik går det i en ond sirkel, der dyret går konstant sulten. I tillegg er fôret tilsatt salt som sagt, kun for at fôret skal smake godt, dette er ikke bra da salt tetter urinveiene, spesielt på kastrerte og steriliserte, derfor er billigfôr veldig uheldig, både for hund og katt. Konsekvensene ser du ikke før det har gått mange år, og da kan det være for sent å gjøre noe med. Ja, vi har alle hørt om din bestemors katt som kun fikk wiskas hele livet og som ble 15 og aldri var syk, men for meg er det unntaket som bekrefter regelen. Har du dessuten tenkt på hvor gammel den katten kunne blitt på et annet fôr?

Iams har også sånne kort for katt i allefall. Og har man dårlig råd kan man jo kjøpe en 15 kilo med Iams hundefôr som koster 399,- Den prisen kan ikke en gang LABB hevde seg med. Det er ingen annen unnskyldning for å kjøpe dårlig fôr. Personlig bruker jeg Pro Plan til både hund og katt, og ville aldri drømt om å kjøpe noe tilfeldig dritt fra butikken. En hvit terrier naboen har fikk Froloic fra butikken, bikkja ble etter noen uker rød oppover bakbeina og rompa og fikk hudproblemer. Det var så mye fargestoffer i fôret at hunden ble rød! Veterinæren kjente godt til problemet og det første de hadde spurt om var om han fôret med Frolic. det var ikkeførste gang de hadde sett det problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Consensio

Om man tenker på pris så kan man jo kjøpe Norwegian Polar.

Kjempeflott fôr og det kommer verken fra dyrebutikker/veterinærer eller matbutikkene! :)

Jeg pleide å betale ca 260kr for 20 kilo, altså 20 blokker og hunden min spiste litt under en blokk pr dag.

Eneste aberet er jo at man trenger litt fryseplass, spesielt om man har en stor hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant, det er ikke dyrt i det hele tatt å fôre på godt fôr. Selv fôrer jeg på V&H kombinert med Eukanuba. Kjøper man de største sekkene får man dem for en 360 kr/sekken, det er 19 kilo hundemat. Sett at du har en hund på 25 kilo som lever i 8 år, vil du på de årene ha spart omtrent 11 tusen kroner bare på å fôre på Eukanuba fremfor Labb! Bonusordninger får man også nærmest kastet etter seg. ;)

Og det er jaggu ikke mye dyrere for katt! :) Både de flotte bonusordningene til Iams, oppdretterrabatter på RC, butikkens egne rabattordninger.. skulle egentlig vært unødvendig å få folk til å bruke MINDRE penger på at katta skal bli finere i pelsen, bedre i nyrene og gå mindre på do. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Iams til pusen min, og hun spiser og har lagt på seg mer av det enn av annet (hun var radmager da jeg adopterte henne stakkar)

I lengden tjener man penger uansett hvordan man ser på det, og jeg anbefaler det på det sterkeste, som de fleste andre i denne tråden ;)

I tillegg er det ganske godt å vite at katten får i seg for som er best mulig egnet for katten :)

Edit: Nå skal det sies at jeg hadde en pusekatt i nesten 17 år, og han fikk all mulig mat, men mest Iams han og, og han var aldri syk selvom det var butikkmat han fikk 2 uker innimellom. Men likevel. Dyrebutikk-for er og blir best :)

Men mat for kattunger styrer jeg unna, det er det ingen av mine katter som har likt uansett. Ser nesten på det som en ide man fikk for p tjene enda mer penger. Greit at bitene er mindre, men det er ingen katter (jeg vet om) som har blitt syk av å ikke få "vanlig" mat når de er små.

Endret av UnderCover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett, både her på KG og andre steder, at mange unnskylder at de fórer kattene sine på Whiskas o.l., er fordi det er for dyrt med ordentlig fór. Jeg vil gjerne en gang for alle avlive denne myten.

Vi har to katter, innekatter (mao de får bare den maten vi gir de). Det står alltid en skål fremme med tørrfór, hvor vi bytter ut hele skåla hver dag. Det varierer om den er tom eller halvfull fra dag til dag.

Vi bytter litt mellom Hills og Royal Canin. Sist var det Hills. Da kjøpte vi en tikilos-sekk, som kostet et sted mellom 750-800kr. Det var i februar. Og vi har fortsatt mat for en måneds tid igjen. Er kattene våre undervektige? Neida, perfekt normalvekt.

Dvs. at vi bruker ca. 160kr i måneden på kattemat. Kjempedyrt! Har man én katt, har man en tikilos-sekk i nesten et år.

Så hva er dine grunner til å gi katten din junk food nå?

Si meg... De dyra dine lider..

Jeg hadde en katt som fikk tørrfor og våt for, den var ute på kvelden sov om dagen og var inne på natten. Denne katten spiste nå alene opp en 3kg sekk prm mnd i tilleg til 2 pakker med frossen seiblokker som jeg trekte til han hver uke + våtforet.. Altså i uken blir det grovt regna:

ca 750 gram tørrfor.

2 800 grams seiblokker.

3 bokser med whiskas.

+ eventuelle fangser han hadde ute i det frie.

Var katten min overvektig? NOPE, sterk som en okse, solid og stor.

Var katten min noengang syk?? NOPE, kun da den blei bitt av et annet dyr og måtte sy.

Var katten min sykelig på noe vis?? NOPE, den var hoss dyrelegen 1 gang pr år for å få vaksier, orme kurer og vitamin sprøyte og full kontroll, den var 100% frisk og fikk masse skryt av dyrelegene. Et flott eksemplar kalte de ham.

Så det der svada fjaset om at dent der er direkte skadelig for dyrene om man passer på dem er feil og at de ikke eter for mer en 160,- pr mnd er nå hvertfall skadeligt om du har inne katter som ikke får jakte mat ute.. stakkars dyr..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis en gammel gubbe på 98 sier at sunn mat og mosjon er svada fordi han har levd på junkfood og røyket som en skorstein hele livet, og likevel hatt en sterk kropp uten sykdom, så skal vi rette oss etter det? Hvis man skal gå etter anektdotiske bevis som "vår katt" og "tanta til bestemor" finner man selvsagt "bevis" for at sunn mat er bare tull. Hvis man derimot samler flere bevis fra erfarne katteeiere, veterinærer og forskere vil man få et mer troverdig og sikkert grunnlag, og alle forskningsresultater viser at butikkfór ikke er bra nok for katter (og andre dyrs) helse. Og som forklart flere ganger her: det er heller ikke dyrere. Da lurer jeg (og sikkert flere med meg) på hvorfor det anses som så fælt/vanskelig/unødvendig å kjøpe kvalitetsfór?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hvis en gammel gubbe på 98 sier at sunn mat og mosjon er svada fordi han har levd på junkfood og røyket som en skorstein hele livet, og likevel hatt en sterk kropp uten sykdom, så skal vi rette oss etter det? Hvis man skal gå etter anektdotiske bevis som "vår katt" og "tanta til bestemor" finner man selvsagt "bevis" for at sunn mat er bare tull. Hvis man derimot samler flere bevis fra erfarne katteeiere, veterinærer og forskere vil man få et mer troverdig og sikkert grunnlag, og alle forskningsresultater viser at butikkfór ikke er bra nok for katter (og andre dyrs) helse. Og som forklart flere ganger her: det er heller ikke dyrere. Da lurer jeg (og sikkert flere med meg) på hvorfor det anses som så fælt/vanskelig/unødvendig å kjøpe kvalitetsfór?

Ikke dyrere med dyrebutikkfór, mente jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at mange kjøper dyrefôr på butikken er fordi de liker å shoppe og fordi de kan handle nesten daglig og føler at de tar mer vare på dyret sitt og viser omsorg når de legger dyremat i handlekurven på butikken. Og hvis de begynner å handle kvalitetsfôr forteller de seg selv at de har gjort en tabbe, kanskje daglig i mange år og det er ikke lett å se seg selv i speilet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis en gammel gubbe på 98 sier at sunn mat og mosjon er svada fordi han har levd på junkfood og røyket som en skorstein hele livet, og likevel hatt en sterk kropp uten sykdom, så skal vi rette oss etter det? Hvis man skal gå etter anektdotiske bevis som "vår katt" og "tanta til bestemor" finner man selvsagt "bevis" for at sunn mat er bare tull. Hvis man derimot samler flere bevis fra erfarne katteeiere, veterinærer og forskere vil man få et mer troverdig og sikkert grunnlag, og alle forskningsresultater viser at butikkfór ikke er bra nok for katter (og andre dyrs) helse. Og som forklart flere ganger her: det er heller ikke dyrere. Da lurer jeg (og sikkert flere med meg) på hvorfor det anses som så fælt/vanskelig/unødvendig å kjøpe kvalitetsfór?

Så du sier katten min fikk dårlig mat og undernæring eller mangel på rett mat?? Vennligst forklar uten å dra inn gubber på 98 år ++ Vi prater om mat til katter her om du ikke forsto det,,

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du sier katten min fikk dårlig mat og undernæring eller mangel på rett mat?? Vennligst forklar uten å dra inn gubber på 98 år ++ Vi prater om mat til katter her om du ikke forsto det,,

Hvis du ikke skjønte sammenligningen, er du vrang med vilje. Anekdotiske bevis er like håpløse uansett om man bruker gamle gubber eller katter som bevis for at kvalitetsmat er bedre enn lettvint mat som er full av tilsetningsstoffer og mangler nødvendige næringsstoffer.

Hvor skrev jeg at katta di er underernært?

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettelse:

Hvis du ikke skjønte sammenligningen, er du vrang med vilje. Anekdotiske bevis er like håpløse uansett om man bruker gamle gubber eller katter som bevis for at lettvint mat som er full av tilsetningsstoffer og mangler nødvendige næringsstoffer er like bra eller bedre enn kvalitetsmat.

Hvor skrev jeg at katta di er underernært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da forstår jeg det ikke for om katta ikke er undderærnert, og fikk det jeg skrev i tidligere post, så lurer jeg på hva i det kostholdet som ikke er godt nokk. Fisk?

Tørrfor? Våtmat? Hva er problemet? katten min var frisk, sunn og sterk. Ingen plager og det har faktisk ingen av de 9 andre kattene min mor har gjennom de siste 15 årene heller.. Så den der "fastfood" replikken som TS starter med er bare forbaska tull om man gir katten variert mat så kan katten FINT få whiskas også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da forstår jeg det ikke for om katta ikke er undderærnert, og fikk det jeg skrev i tidligere post, så lurer jeg på hva i det kostholdet som ikke er godt nokk. Fisk?

Tørrfor? Våtmat? Hva er problemet? katten min var frisk, sunn og sterk. Ingen plager og det har faktisk ingen av de 9 andre kattene min mor har gjennom de siste 15 årene heller.. Så den der "fastfood" replikken som TS starter med er bare forbaska tull om man gir katten variert mat så kan katten FINT få whiskas også.

Det er ikke katten din vi diskuterer her, selv om du stadig prøver å argumentere mot TS ved å bruke den som eksempel. Det er diskusjon om hva som er best i det lange løp og for de fleste katter. Katten vi hadde når jeg var liten fikk kun fór fra dagligvaren, både boksemat og tørrfór, ispedd litt fersk fisk av og til, og den ble 18 år. Likevel har jeg erfart med andre katter at kvalitetfór gjør en stor forskjell for kattens helse og velvære.

Jeg synes likevel ikke at enkelte erfaringer med helt grei mat, som funker bra på noen katter, er god nok grunn til å velge å ikke investere i den beviselig beste maten for katta si (eller andre dyr for den saks skyld).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke katten din vi diskuterer her, selv om du stadig prøver å argumentere mot TS ved å bruke den som eksempel. Det er diskusjon om hva som er best i det lange løp og for de fleste katter. Katten vi hadde når jeg var liten fikk kun fór fra dagligvaren, både boksemat og tørrfór, ispedd litt fersk fisk av og til, og den ble 18 år. Likevel har jeg erfart med andre katter at kvalitetfór gjør en stor forskjell for kattens helse og velvære.

Jeg synes likevel ikke at enkelte erfaringer med helt grei mat, som funker bra på noen katter, er god nok grunn til å velge å ikke investere i den beviselig beste maten for katta si (eller andre dyr for den saks skyld).

Så klart jeg bruker katten min som eksempel, for man kan ikke diskutere og argumentere med beviser og eksempler man ikke har personlig bekjentskap til. Det blir synsing, og feil info.. La nå folk få fore katten sin med den mate DE velger vel? Tviler sterkt på at katten min var noe anderledes en alle andre, er i 99% eiger som er problemet når det er snakk om hva katten kan spise eller ikke.. katten klare fint å spse det den trenger selv.. herregud, de kan leve i det fri som ville, helt uten kostholds ekspert å annet fjas.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... men det er jo, som sagt ørten ganger, forskjell mellom å "klare seg" og å faktisk ha det ideelt. Hvis man er så fornøyd med at katta "klarer" seg på dyrt møkkafôr fra matbutikken, have fun, men ikke få det til å høres ut som om alle vi som velger å fôre på kvalitetsfôr er hysteriske forbrukere som bare hiver penger rundt oss i vilden sky.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da forstår jeg det ikke for om katta ikke er undderærnert, og fikk det jeg skrev i tidligere post, så lurer jeg på hva i det kostholdet som ikke er godt nokk. Fisk?

Tørrfor? Våtmat? Hva er problemet? katten min var frisk, sunn og sterk. Ingen plager og det har faktisk ingen av de 9 andre kattene min mor har gjennom de siste 15 årene heller.. Så den der "fastfood" replikken som TS starter med er bare forbaska tull om man gir katten variert mat så kan katten FINT få whiskas også.

9 katter på femten år?! :sjokkert: !!!!!!!!!!!!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så klart jeg bruker katten min som eksempel, for man kan ikke diskutere og argumentere med beviser og eksempler man ikke har personlig bekjentskap til. Det blir synsing, og feil info.. La nå folk få fore katten sin med den mate DE velger vel? Tviler sterkt på at katten min var noe anderledes en alle andre, er i 99% eiger som er problemet når det er snakk om hva katten kan spise eller ikke.. katten klare fint å spse det den trenger selv.. herregud, de kan leve i det fri som ville, helt uten kostholds ekspert å annet fjas.

Det er vel her du bommer totalt. Det er nettopp din personlige erfaring og opplevelse med katta di som blir synsing og feil info. Det er én katt, og for alt vi vet kan du lyve (og nei, jeg beskylder deg ikke for det) for å fremme saken.

Forøvrig enig med MsFoster.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo også legge til at jeg har naboer som selv synes katta deres har det helt utmerket, men når jeg ser katten gå forbi synes jeg synd på den. Ikke bare er den ukastrert (slåss mye) og er mye alene (noen ganger i ei uke eller to), men pelsen bærer preg av dårlig kosthold. Den katta får Friskies og Whiskas og det vises. Den er også ganske tynn og ser generelt ikke veldig sunn ut. Det er jo ikke det at katten er syk eller pines, men med bedre kosthold hadde den garantert sett mer frisk og spenstig ut.

For all del, hvis man synes butikkfór er bra nok kan jo ingen nekte en å gi det til katta si. Men jeg har så langt ikke sett et eneste godt argument for å velge det foran kvalitetsfór.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart jeg bruker katten min som eksempel, for man kan ikke diskutere og argumentere med beviser og eksempler man ikke har personlig bekjentskap til. Det blir synsing, og feil info.. La nå folk få fore katten sin med den mate DE velger vel? Tviler sterkt på at katten min var noe anderledes en alle andre, er i 99% eiger som er problemet når det er snakk om hva katten kan spise eller ikke.. katten klare fint å spse det den trenger selv.. herregud, de kan leve i det fri som ville, helt uten kostholds ekspert å annet fjas.

Feil! Det kalles forskning, hvor mennesker som er gode på kattens fordøyelsessystem og kan vesentlig mer om dette enn en gjennomsnittelig katteeier, prøver seg frem. Det du sier, er synsing, da dette ikke kan backes opp av vitenskapelig fakta!

PS!

Om du går litt fremover i tråden, ser du flere steder det er linket til hvor veterinærer og tester viser at dyrebutikkfor er bedre enn Friskies og Whiskas. Så kanskje du skal slutte å synse, og faktisk linke til noe som vitenskapelig viser at dagligvarebutikkfor er bedre enn dyrebutikkfor? Hvis du gjør det, og kilden er en uavhengig part med kunnskap på linje med veterinærer og andre ernæringseksperter på katt, så skal jeg gi meg.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 katter på femten år?! :sjokkert: !!!!!!!!!!!!!!

Jepp.. hva er det så rart med da??

Går an å ha flere samtidigt vettu..

Ene døe av alder etter 14 år og 2 blei påkjørte resten lever i beste velgående så hva er så hårreisende?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...