Gå til innhold

Til alle dere som mener at kattefór fra dyrlege/dyrebutikk er "for dyrt"


Auri

Anbefalte innlegg

Jeg har sett, både her på KG og andre steder, at mange unnskylder at de fórer kattene sine på Whiskas o.l., er fordi det er for dyrt med ordentlig fór. Jeg vil gjerne en gang for alle avlive denne myten.

Vi har to katter, innekatter (mao de får bare den maten vi gir de). Det står alltid en skål fremme med tørrfór, hvor vi bytter ut hele skåla hver dag. Det varierer om den er tom eller halvfull fra dag til dag.

Vi bytter litt mellom Hills og Royal Canin. Sist var det Hills. Da kjøpte vi en tikilos-sekk, som kostet et sted mellom 750-800kr. Det var i februar. Og vi har fortsatt mat for en måneds tid igjen. Er kattene våre undervektige? Neida, perfekt normalvekt.

Dvs. at vi bruker ca. 160kr i måneden på kattemat. Kjempedyrt! Har man én katt, har man en tikilos-sekk i nesten et år.

Så hva er dine grunner til å gi katten din junk food nå?

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fable

Hører den unnskyldninga støtt og stadig også.

Whiskas og billig for inneholder mindre næring og mer søppel, så de spiser jo mye mer.

Med godt for spiser de mindre og maten varer lengre og man får en sunnere pus...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Fôr fra matbutikkene inneholder mer salt og annet som gjør at ikke bare spiser de mer (noe som får eierene til å tro at maten er bra fordi dyret elsker det jo), men de får også mer avføring.

Skikkelig fôr inneholder det som dyret trenger, de spiser mindre, tar opp mer og får mindre avføring.

Ja, det er dyrt med fôr, men det er noe man faktisk må regne med når man kjøper et dyr.

Jeg bruker 15kg RC til min hund på en måned. Det er 600kr. Jeg syns faktisk ikke det er så innmari ille jeg.

Så jeg lurer på det samme som Pixie...hva er grunnene for å gi dyrene sine junk-food?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke ante at Whiskas og butikkfor er det samme som junk food i dyreverdenen. Jeg har jo lest en del litteratur og info når det gjelder katter, men har aldri fått med meg dette. Har hatt katter i 20 år, men har gitt dem mat etter hva jeg har sett at de liker og ikke blir dårlig av.

De to kattene jeg har nå, får kokt, fersk fisk, og for fra Matmonsen (som kjøpes på Felleskjøpet). Er det noen som vet om dette foret (Matmonsen) er like ille som Whiskas o.l.? Er overhodet ikke noe problem for meg å bytte over til ordentlig for hvis det er tilfellet!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min liker ikke annet enn Friskies, så det er nå så greit. I tillegg får han fisk i mindre posjoner et par ganger i uken. Pris er ikke for meg viktig, men jeg kjøper rett og slett ikke den markedsføringen der, ikke så lenge jeg vet at pus har det bra til tross for at han er 13 år og har vært rundt oss lenge. Dyrlegen karaktiserer han som en sunn, sterk og aktiv pus, og han virker glad og fornøyd. Forskjellen ligger nok i eierens egen selvfølelse som sikkert stiger ti hakk når han/hun kan belære andre katteeiere om hvor sunt fôret de bruker er.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Må bare slenge inn at det gjelder hundemat også. Hunden min er en fem kilos hund, jeg kjøper en ti kilos sekk til litt over 600 kr og bikkja har næringsrik mat det neste halve året. Finnes ingen grunn til å handle rævmat på nærbutikken:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forer også hund/katt med "dyrlege/dyrebutikkmat" (Pro plan, RC etc) men katten til min søster nekter å spise noe annet enn whiskas og friskies tørrfor :fnise: Har ofte tatt med smaksprøver av skikkelig mat og katten er ikke intr. i det hele tatt.

Tror mange ikke vet at dette ikke er bra mat for katten/hunden, og noen kjøper det sikkert fordi det er på matbutikken så man slipper å dra en annen plass for å kjøpe kun dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB fra innlegg #4 her: Ser nå at formerket er Matmons, ikke Matmonsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min liker ikke annet enn Friskies, så det er nå så greit. I tillegg får han fisk i mindre posjoner et par ganger i uken. Pris er ikke for meg viktig, men jeg kjøper rett og slett ikke den markedsføringen der, ikke så lenge jeg vet at pus har det bra til tross for at han er 13 år og har vært rundt oss lenge. Dyrlegen karaktiserer han som en sunn, sterk og aktiv pus, og han virker glad og fornøyd. Forskjellen ligger nok i eierens egen selvfølelse som sikkert stiger ti hakk når han/hun kan belære andre katteeiere om hvor sunt fôret de bruker er.

Haha, ja jeg gir kattene det beste fóret jeg får tak i kun for å skryte av det, selvfølgelig!

Faktum er at Whiskas, Friskies, Pussi og de andre matbutikk-merkene er fulle av fyllstoffer (ris, hvete o.l.) og salt. Kattene må spise mer for å få i seg samme mengde næring, og får i seg alt for mye salt i forhold til hva de burde; ingenting du påstår om meg endrer de faktaene.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forer også hund/katt med "dyrlege/dyrebutikkmat" (Pro plan, RC etc) men katten til min søster nekter å spise noe annet enn whiskas og friskies tørrfor :fnise: Har ofte tatt med smaksprøver av skikkelig mat og katten er ikke intr. i det hele tatt.

Tror mange ikke vet at dette ikke er bra mat for katten/hunden, og noen kjøper det sikkert fordi det er på matbutikken så man slipper å dra en annen plass for å kjøpe kun dette.

Er nok ikke så rart i at katten til søsteren din ikke vil ha noe annet. Tenk deg et barn som er oppvokst på McDonalds, Peppes o.l.; det barnet kommer til å takke glatt nei til mer "ordentlig mat".

Det er mye uvitenhet ute og går, ja. Det er veldig trist i grunn!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye uvitenhet ute og går, ja. Det er veldig trist i grunn!

Ja, det er som sagt første gangen i løpet av mine 20 år som katteeier jeg hører om dette, og jeg er aktiv både på katteforum og i katteklubber. Men jeg tror nok at de aller fleste katteeiere (dyreeiere generelt) vil det beste for kattene sine, og at de fleste er villige til å kjøpe ordentlig fôr i stedet for butikkfôr (og især hvis prisen ikke er så skremmende).

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktum er at Whiskas, Friskies, Pussi og de andre matbutikk-merkene er fulle av fyllstoffer (ris, hvete o.l.) og salt. Kattene må spise mer for å få i seg samme mengde næring, og får i seg alt for mye salt i forhold til hva de burde; ingenting du påstår om meg endrer de faktaene.

Fra hvilke kilder har du det?

Spør ikke for å kverrulere, men fordi jeg faktisk lurer, prøver å google meg frem til forskning o.l, men kommer ikke så veldig langt egentlig. Det eneste jeg finner er dyrleger som kommer med veldig generelle uttalelser, og jeg blir litt skeptisk da de blant annet lever av å selge enkelte merker også videre.

Har jo prøvd å lese næringsinnhold, men kattens fordøyelse og evne til å ta opp næring er jo helt ulik menneskers, så jeg tror ikke at JEG (eller andre av oss uten utdannelse i feltet for den saks skyld) kan få noe reelt ut av det. Jeg har bare veldig hardt for å se for meg at "fastfood"-metaforen har noen verdi da et menneske som hadde levd på mcdonnalds ikke hadde tatt seg så bra ut som katten min. Selv om jeg selvfølgelig godt kan ta den påstanden litt mindre bokstavelig og legge til faktorer som gener og flaks, så får jeg litt vondt for å tro på det.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tirkes

rrakel, har ingen kilder desverre og ingen ork til å søke, men har snakket mye med en oppdretter av hunder. Hun sa at sammensetningen på "butikkmaten" ofte er slik som ferdigmat for mennesker, mye salt o.l for å holde på smaken og mye fyllstoffer som får de til å ete mer.

Hun sa også at hunder ikke "lider" (ingen dyr lider vel neppe direkte av butikkmat) like mye av billigmaten som katter, fordi hunder visstnok kan spise hundemat som baserer seg på delvis vegetabilsk mat (som blir brukt som fyllstoff) men at katter skal ha en diett som består av mye mer rent kjøtt og de kan få magevondt/luftsmerter av alt det vegatriske fyllstoffene.

Våtmat fra butikken inneholder visstnok både sukkerstoffer og saltstoffer for holdbarhet og smaksvarighet - noe som kan gi for tidlig aldring av tennene til dyret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi får Hills tørrfor og 1 ss butikk-våtfor som kos hver dag. Har jeg ikke penger til hills når jeg er tom kjøper jeg wiskas el. Også kjøper jeg stor sekk igjen nr jeg har råd, ikke dårlig samvittighet i det hele tatt. Fikk 10 kg for 500 kr fordi butikken skulle slutte å selge det. Tror det går ut på dato snart, kommer til å gi hu resten for det. Ikke dårlig samvittighet for det heller. Ei katte som sluker mus hele tåler det meste skulle jeg tro.

Endret av Liquorice
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra hvilke kilder har du det?

Spør ikke for å kverrulere, men fordi jeg faktisk lurer, prøver å google meg frem til forskning o.l, men kommer ikke så veldig langt egentlig. Det eneste jeg finner er dyrleger som kommer med veldig generelle uttalelser, og jeg blir litt skeptisk da de blant annet lever av å selge enkelte merker også videre.

Har jo prøvd å lese næringsinnhold, men kattens fordøyelse og evne til å ta opp næring er jo helt ulik menneskers, så jeg tror ikke at JEG (eller andre av oss uten utdannelse i feltet for den saks skyld) kan få noe reelt ut av det. Jeg har bare veldig hardt for å se for meg at "fastfood"-metaforen har noen verdi da et menneske som hadde levd på mcdonnalds ikke hadde tatt seg så bra ut som katten min. Selv om jeg selvfølgelig godt kan ta den påstanden litt mindre bokstavelig og legge til faktorer som gener og flaks, så får jeg litt vondt for å tro på det.

Forskjellen på deg og ts er nok ikke bare foret, men også det faktum at din katt antagelig får MYE trim fordi den går ute, i motsetning til ts' katter som er innekatter. En katt som har et sunt og aktivt liv med mye frisk luft og mulighet til å jakte fugler og mus har større mulighet til å klare seg bra på dette som ts omtaler som "fast food" for katter.

Ts, du har hatt katter i litt over et år, hvorfor er en som deg plutselig blitt så belærende? Rakel har hatt en katt i 13 år, og har vel ganske mye mer erfaring enn en som tror at innekattene hennes har et like fint liv som de som får være ute....

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Tirkes

Innekatter kan ha det ganske bra, så sant de har tumleplass og blir satt i aktivitet. Mulighet for frisk luft er også fint. Men om noen har sikret balkong og en leilighet stor nok for en katt til å rase rundt kan være helt OK. Mange katter er selvvalgte innekatter over halve året.

Jeg har en som får gå ut hver dag, men som nekter å trå utenfør ei dør om det snør eller regner, og når det er sol og fint vær så sitter han som regel på bilen vår, på trappa eller på verandaen. Enkelte småturer rundt i hagen, men som regel sitter han bare på et fint utkikkspunkt og glor. :P Leke og løpe rundt gjør han for det meste inne.

Han er nok innekatt over 90% av tiden og det er selvvalgt. Det er tilogmed en skogkatt som etter rasehåndboka skal stortrives ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper det er greit at jeg bruker hundemat som eksempel, omtrent samme prinsipp gjelder for kattemat.

Kvalitetsfôr har animalsk protein (kjøtt, egg osv.) som hovedingredienser, mens billig fôr har mais, ris eller andre andre vegetabilske kilder (fyllstoff med lav næringsverdi) som hovedingredienser.

Eksempel:

Pedigree Complete Nutrition:

Ingredient list:

Ground yellow corn, meat and bone meal, corn gluten meal, chicken by-product meal, animal fat (preserved with bha/bht), wheat mill run, natural poultry flavor, rice, salt, potassium chloride, caramel color, wheat flour, wheat gluten, vegetable oil, vitamins (choline chloride, dl-alpha tocopherol acetate [source of vitamin e], l-ascorbyl-2-polyphosphate [source of vitamin c*], vitamin a supplement, thiamine mononitrate [vitamin b1], biotin, d-calcium pantothenate, riboflavin supplement [vitamin b2], vitamin d3 supplement, vitamin b12 supplement), trace minerals (zinc sulfate, copper sulfate, potassium iodide).

*not recognized as an essential nutrient by the aafco dog food nutrient profiles.

Guaranteed Analysis:

Crude Protein (Min.) 21.0%

Crude Fat (Min.) 9.0%

Crude Fiber (Max) 4.0%

Moisture (Max.) 12.0%

Vitamin E (Min.) 225 IU/kg

Vitamin C* (Min.) 70 mg/kg

Halo Spot's Stew Salmon Recipe Dog Food:

Ingredients:

Salmon, whole dry egg, pea protein, oats, vegetable broth, pearled barley, chicken fat (preserved with mixed tocopherols and citric acid), pea flour, chicken liver, whole salmon, flaxseed, salmon oil (preserved with mixed tocopherols), pea fiber, sweet potatoes, apples, blueberries, green beans, carrots, cranberries, zucchini, alfalfa, inulin, calcium sulfate, potassium chloride, taurine, salt, folic acid, zinc proteinate, iron proteinate, cobalt proteinate, copper proteinate, manganese proteinate, vitamin A supplement, vitamin D3 supplement, vitamin E supplement, choline bitartrate, niacin, pantothenic acid, ascorbic acid, riboflavin supplement, thiamine mononitrate, pyridoxine hydrochloride, lactobacillus acidophilus, bifidobacterium longum, enterococcus faecium, lactobacillus plantarum, calcium iodate, biotin, sodium selenite

Guaranteed Analysis:

Crude Protein (min.) 28.0%, Crude Fat (min.) 16.0%, Crude Fiber (max.) 6.5%, Moisture (max.) 10.0%, Omega 6 Fatty Acids (min.*) 3.0%, Omega 3 Fatty Acids (min.*) .48%, Taurine (min.*) 0.1%, Lactobacillus Acidophilus (min.*) 120,000,000 CFU/lb, Bifidobacterium Longum (min.*) 120,000,000 CFU/lb, Lactobacillus Plantarum (min.*) 120,000,000 CFU/lb, Enterococcous Faecium (min.*) 120,000,000 CFU/lb

*Not recognized as an essential nutrient by the AAFCO Dog Nutrient Profiles

Søkte litt mer og fant et kattemateksempel:

Friskies Seafood Sensations:

Ingredients:

Ground yellow corn, corn gluten meal, poultry by-product meal, meat and bone meal, animal fat preserved with mixed-tocopherols (form of Vitamin E), soybean meal, animal liver flavor, ocean fish meal, phosphoric acid, salt, tuna meal, choline chloride, potassium chloride, salmon meal, crab meal, dehydrated seaweed meal, calcium carbonate, taurine, added color (Yellow 5, Red 40, Yellow 6, Blue 2), Vitamin E supplement, zinc sulfate, ferrous sulfate, DL-Methionine, manganese sulfate, niacin, Vitamin A supplement, calcium pantothenate, thiamine mononitrate, copper sulfate, mixed-tocopherols (form of Vitamin E), riboflavin supplement, Vitamin B-12 supplement, pyridoxine hydrochloride, folic acid, Vitamin D-3 supplement, calcium iodate, biotin, menadione sodium bisulfite complex (source of Vitamin K activity), sodium selenite. D-6003

Guaranteed Analysis:

Crude Protein (Min) 30.0 %

Crude Fat (Min) 11.0 %

Crude Fiber (Max) 4.5 %

Moisture (Max) 12.0 %

Linoleic Acid (Min) 1.2 %

Arachidonic Acid (Min) 0.03 %

Calcium (Ca) (Min) 1.0 %

Phosphorus (P) (Min) 0.8 %

Zinc (Zn) (Min) 125 mg/kg

Selenium (Se) (Min) 0.3 mg/kg

Vitamin A (Min) 10,000 IU/kg

Vitamin E (Min) 100 IU/kg

Taurine (Min) 0.12 %

Solid Gold Katz-n-Flocken All Life Stages Cat Food

Ingredients:

Lamb, Chicken Meal, Brown Rice, Millet, Menhaden Fish Meal, Cracked Pearled Barley, Rice Bran, Canola Oil, Flaxseed Oil, Garlic, Amaranth, Blueberries, Dried Chicory Root, Taurine, Carotene, Choline Chloride, Vitamin E Supplement, Iron Proteinate, (a chelated source of iron), Zinc Proteinate (a chelated source of zinc), Copper Proteinate (a chelated source of copper), Manganese Proteinate (a chelated source of manganese), Potassium Iodide, Thiamine Mononitrate, Ascorbic Acid, Vitamin A Supplement, Biotin, Calcium Pantothenate, Sodium Selenite, Pyridoxine Hydrochloride (vitamin B6), Vitamin B12 Supplement, Riboflavin, Vitamin D Supplement, Folic Acid.

Guaranteed Analysis:

Crude Protein 34%, Minimum. Crude Fat 12%, Minimum. Crude Fiber 4%, Maximum. Moisture 10% Maximum. Calorie Content (calculated): Calories (ME) 323 kcal/cup 3455 kcal/kg

Endret av Fairchild
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kjøpes det tørrfor på dyrebutikken ja! Litt våtfor/fisk innimellom fra butikken...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, du har hatt katter i litt over et år, hvorfor er en som deg plutselig blitt så belærende? Rakel har hatt en katt i 13 år, og har vel ganske mye mer erfaring enn en som tror at innekattene hennes har et like fint liv som de som får være ute....

Jeg har hatt disse to kattene i litt halvannet år, ja. Men jeg har vokst opp med både hund og katt. I tillegg leser jeg mye, siden dyrehold er noe jeg er veldig interessert i.

Og det er fint om du ikke begynner å blande diskusjonen fra andre tråder over her; har du noe å si til meg om det andre emnet, tar du det i den tråden.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...