Gå til innhold

Til alle dere som mener at kattefór fra dyrlege/dyrebutikk er "for dyrt"


Auri

Anbefalte innlegg

Gjest Fable

Katters mager er laget for u kunne sluke småvilt helt og rått og spise søppel fra gata. Tror ikke på at de har sensitive mager men at det heller er ting i kjøpefor de ikke tåler.

De er laget til å ete småvilt, men ikke søppel eller grønnsaker og korn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må bare slenge inn at det gjelder hundemat også. Hunden min er en fem kilos hund, jeg kjøper en ti kilos sekk til litt over 600 kr og bikkja har næringsrik mat det neste halve året. Finnes ingen grunn til å handle rævmat på nærbutikken:)

Ja, det er greir når man har hunder på 5 kg, værre med hunder på 30 kg -som bruker en sånn sekk på ca 1 mnd..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hills Science Plan Feline Adult Optimal Care Chicken:

Ingredients:

Chicken (min. 40% chicken), poultry meal, ground maize, ground rice, animal fat, corn gluten, protein, potassium chloride, fish oil, sodium chloride, taurine, vitamins and trace elements.

Har understreket de ingrediensene jeg tviler på at katter har så godt av å få i seg. Katter er ikke omnivore slik som mennesker.

Det foret vi pus med tidligere. Da kastet hun opp flere ganger i uken, og var generelt besatt av å spise.

Så kom jeg over en side om å lage sin egen rå kattemat, noe som ser litt komplisert ut sånn ved første øyekast, men det fikk meg til å tenke litt. Jeg begynte å lete etter et for uten kornprodukter og endte opp med å kjøpe Acana som ikke inneholder kornprodukter. Pus kster veldig sjelden opp nå, og er ikke så besatt av å spise. :)

Jeg tror fremdeles ikke at tørrfor er det beste for katter, det er jo slett ikke naturlig, men det er jo lettvint da ... Men jeg gir pus mer lever, kjøtt og fisk utenom og håper at det hjelper på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøper kattemat på felleskjøpet, dyrebutikk er 4 timer unna.

Men kan ikke si jeg synes synd i katta fordi den hadde fått kattemat fra landlord feks...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en test gjort nylig, av et ganske særiøst test-labratorium i Sverige kom Eukanuba best i test (Den "normale" typen). Hills kom på 2.plass, Iams på 3. og Royal Canin (FIT) på 4.plass. Whiskas kom på 8.plass syntes jeg å huske. Coop-fòret kom på 6.plass. Var en relativt utfylt test hvor de testet HVOR proteinene f.eks kom fra, og ikke bare hvor mye proteiner det er (Det ble gjort i tv2 hjelper deg-testen. Det er proteiner i en sko-såle, det betyr ikke at de proteinene er bra for en katt. Det viktigste er ikke hvor mye proteiner det er i fòret, men hvor dette kommer fra).

Selvfølgelig funker mange katter på f.eks Whiskas. Det finnes også mange tynne, pene jenter med perfekt hud som kun spiser kake og pizza hele dagen. Det betyr ikke at de er pene innvendig, i nyre, hjerter osv. Katter er 100% kjøttetere. I Firstprice-fòret er det 4% kjøtt. Det sier seg selv at en katt som fòres på FirstPrice fòret vil etterhvert utvikle mangelsykdommer pga f.eks mangel på taurin.

Når det finnes BRA fòr til katten/hunden sin, skjønner jeg ikke hvorfor man vil fòre dem på noe dårlig som reduserer levetiden og livskvaliteten dems. Min forje katt døde 18år gammel etter et liv på Whiskas. Vetrinær fortalte meg at hun døde som følge av for mye salt og for lite taurin i fòret og at hun kunne levd flere år til dersom hun hadde blitt foret rett.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Ja, det er greir når man har hunder på 5 kg, værre med hunder på 30 kg -som bruker en sånn sekk på ca 1 mnd..

Hva er verre med det?

Min hund er 30+ og spiser en 15 kg sekk pr mnd. Jeg visste om dette når jeg skaffet meg hund, og tar derfor den utgiften uten å klage.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis billigmat er så dårlig så synes jeg det er rart at vår katt er 18 år og aldri har vært syk. Han er like sprek nå som for 15 år siden... Vi hadde en katt til som fikk leve frem til et par uker siden. Da var hun 17 år gammel og har heller aldri vært syk tidligere. Begges pels er/var frisk og sunn hele tiden, og de har ikke hatt problemer med avføringen. De har fått fisk et par ganger i uka i tillegg til billigforet fra butikken. Hukatta var et matmonster uten like, men vi så ingen forskjell på vekt og matinntak selv om vi i noen måneder forsøkte å gi dyr mat fra dyrlegen.

Endret av Sunshine
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Kjenner folk som lever på grandiosa og cola også, uten å bli syke eller noe som helst.

Betyr ikke at det er bra for kroppen likevel...

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er verre med det?

Min hund er 30+ og spiser en 15 kg sekk pr mnd. Jeg visste om dette når jeg skaffet meg hund, og tar derfor den utgiften uten å klage.

Ja, jeg var klar over det jeg og. Men hun sa at det kostet hun 600kr i halvåret med hundefôr, og jeg sa at det er dyrere med en stor hund. Ikke noe mer eller mindre. Bare en sånn "sukk - du er heldig som slipper unna med 100kr måneden - det var jaggu lite" - jeg har ikke hund lenger jeg, så jeg bruker ingenting på hundemat i mnd lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis billigmat er så dårlig så synes jeg det er rart at vår katt er 18 år og aldri har vært syk. Han er like sprek nå som for 15 år siden... Vi hadde en katt til som fikk leve frem til et par uker siden. Da var hun 17 år gammel og har heller aldri vært syk tidligere. Begges pels er/var frisk og sunn hele tiden, og de har ikke hatt problemer med avføringen. De har fått fisk et par ganger i uka i tillegg til billigforet fra butikken. Hukatta var et matmonster uten like, men vi så ingen forskjell på vekt og matinntak selv om vi i noen måneder forsøkte å gi dyr mat fra dyrlegen.

Ett enkelttilfelle gjør det ikke til en sannhet. Min bestefar røykte 40 om dagen i nærmere 50 år og var frisk og rask til han døde 96 år gammel. Da må det være ok å røyke, ikke sant?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett enkelttilfelle gjør det ikke til en sannhet. Min bestefar røykte 40 om dagen i nærmere 50 år og var frisk og rask til han døde 96 år gammel. Da må det være ok å røyke, ikke sant?

Det var ikke ett, men to jeg nevnte. Vi har også hatt to andre katter som ble gamle som også bare fikk butikkmat.

Selvsagt er det sikkert best å spise sunn mat både for dyr og mennesker, men jeg tror ikke det nødvendigvis avgjør levetid og livskvaliteten til dyrene. Det man kan stille spørsmål ved er hvor dårlig butikkmaten er i forhold til merkematen.

Vi fikk jo også testet at det ble ikke spist mindre mat selv om vi kjøpte merkemat og serverte noen mnd. De spiste like mye som før, og vekta var uforandret.

Endret av Sunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forje katt døde 18år gammel etter et liv på Whiskas. Vetrinær fortalte meg at hun døde som følge av for mye salt og for lite taurin i fòret og at hun kunne levd flere år til dersom hun hadde blitt foret rett.

Er ikke 18 år for en katt fryktelig gammelt da? Hva er gjennomsnittsalderen for en katt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut at gjennomsnittalder var på 12-15 år men at noen katter kan leve til de er over 20 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest uAnonymBruker
Ja, det er greir når man har hunder på 5 kg, værre med hunder på 30 kg -som bruker en sånn sekk på ca 1 mnd..

Det er klart, jeg er heldig sånn sett:)

Jeg har vært innom butikkfor med henne, men da spiser hun dobbelt så mye og driter dobbelt så mye, så sånn sett sparer vi også penger på mere næringsrik mat som gjør henne mett på mindre.

Bruker frolic butikkfor som godbiter da, for som godbiter så er det jo kjempebillig og varer helt til krampa tar deg :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart, jeg er heldig sånn sett:)

Jeg har vært innom butikkfor med henne, men da spiser hun dobbelt så mye og driter dobbelt så mye, så sånn sett sparer vi også penger på mere næringsrik mat som gjør henne mett på mindre.

Bruker frolic butikkfor som godbiter da, for som godbiter så er det jo kjempebillig og varer helt til krampa tar deg :fnise:

Ja, det brukte vi og. Frolic altså! Hunden skulle visst at det nammenammet der egentlig var mat!! Tror hun hadde tatt av om hun hadde fått en skål med det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker
Ja, det brukte vi og. Frolic altså! Hunden skulle visst at det nammenammet der egentlig var mat!! Tror hun hadde tatt av om hun hadde fått en skål med det!!

Her også, det smaker tydeligvis himmelsk. Min kjenner igjen posen, så hver gang jeg tar den frem så går hun helt av skaftet og gjør alle triksene og tingene hun kan på gulvet, før jeg i det hele tatt har åpnet posen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min katt får butikkmat, har dessverre ikke dyrebutikk her. :snurt:

Er det noen som har tips til nettbutikker som kanskje har gratis levering? Om det finnes da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nylig en pose kattemat fra Royal Canin, fra serien for svært kresne katter, Exigent aromatic. Første ingrediens var mais (corn)... Første ingredient i ethvert kvalitetsfor skal alltid være proteiner i form av kjøtt, fisk eller kylling.

Så det er ikke alltid de kommersialiserte dyrebutikk/dyrlegefor-produsentene, som Royal Canin, Hills og Eukanuba, følger opp med kvalitetsingredienser. Når det er sagt er det stort sett bedre å kjøpe denslags enn Whiskas og Friskies, hvor sistnevnte inneholder mye karbohydrater som katten ikke klarer fordøye (derav mageproblemer og mye avføring), høyt nivå av magnesium (kastrerte katter kan få nyrestein av dette) og det lille kjøttet som finnes er ofte biprodukter av dyr (øyne, hud, pels og bein som er malt sammen).

Skal man ha virkelig kvalitetsfor til dyra sine tror jeg man helst bør sjekke ut produsenter som Innova og Orijen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to katter på 11 år nå, som fikk butikkfór til de var åtte år gamle. Nå får de kun RC anti-hairball, fordi det er det eneste fóret som fungerer for dem. Så der kan jeg ikke se mer på innholdsfortegnelse, fordi valget står mellom å gi dem dette fóret, eller flere turer til dyrlegen i mnd pga diare, uvi, luft- og nyreproblem.

Nå går jeg litt off-topic, men: det som irriterer meg aller mest med diskusjoner om fór til katt (dyreklinikk vr. matbutikk) er at de som ikke gir klinikkfór blir sett ned på av dem som gir slikt fór. Det er virkelig ikke alle som bor på steder hvor det finnes dyrebutikk/-klinikk. I tillegg, hva med dem som har noen i familien/vennekretsen som alltid har bedyret at man ikke skal gi katten "drittmat", men "kvalitetsmat", hvor kattene til denne personen ikke har sluppet unna noen av mage/pels/vekt/nyreproblemene som ofte trekkes frem i slike diskusjoner? Da tenker man lett "100 til kattemat fra matbutikken i måneden, eller 200 til klinikkmat pluss 500 til dyrlegen i måneden?"

Nå har ikke jeg forutsetningen til å si hva slags fòr som er det beste for katten, men jeg vil bare si at de som mener at man skal gi fòr fra dyrebutikk/-klinikk, ikke vær så veldig nedlatende mot dem som ikke gir samme fòr som dere selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, måtte fore katten min med friskis en helg fordi alt var stengt utenom en matvarebutikk som ikke hadde whiskas en gang. Katten har aldri vært så dårlig i magen før, satt seg ned ved skålen og så opp på meg og mjauet som om han sa "vææær så snill kan jeg få den gamle maten min?". Whiskas går greit, FK maten går greit men han liker ikke de harde bitene, og favoritten er royal canin.

Om man tar harryhandel iblant så anbefaler jeg å kjøpe en 10kgs sekk når man først er der.

Enig med ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...