Gå til innhold

Lille skatten vår <3


Knøtteliten

Anbefalte innlegg

Nå er det ikke lenge igjen uansett hvordan du vrir og vender på det! :hoppe:

Blir så spennende å høre hvordan fødselen gikk. Det er virkelig vondt å føde, men opplevelsen er jammen noe for seg selv! Allerede etter kun tre uker føler jeg at fødsel er noe jeg kan gå gjennom på nytt, for det er en så flott opplevelse til tross for smerter og til tross for at fødselen min var tøff. Så bare gled deg! Det er ikke mange ganger i løpet av et liv at man får være så priviligiert. :)

Ikke minst er det så fantastisk å se på utviklingen til de små. I starten så får man ikke spesielt med øyekontakt, og de lager ikke så mye lyder med mindre de gråter. Nå etter tre uker smiler han, ser meg i øynene, lager litt lyder med den flotte fornøyde stemmen sin. Det går fort altså :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:popcorn: No skal eg sette meg godt til rette i godstolen og vente på gode nyheter herifrå i løpet av forhåpentlegvis den neste veka ;)

Du kan få litt fødestøv med meg: :strix:

Håper han ikkje let vente på seg altfor lenge no da ;)

Håper jeg kan komme med gode nyheter ganske fort ;) Ruller meg inn i fødestøvet og krysser fingrene :pasha::nigo:

Nå er det ikke lenge igjen uansett hvordan du vrir og vender på det! :hoppe:

Blir så spennende å høre hvordan fødselen gikk. Det er virkelig vondt å føde, men opplevelsen er jammen noe for seg selv! Allerede etter kun tre uker føler jeg at fødsel er noe jeg kan gå gjennom på nytt, for det er en så flott opplevelse til tross for smerter og til tross for at fødselen min var tøff. Så bare gled deg! Det er ikke mange ganger i løpet av et liv at man får være så priviligiert. :)

Ikke minst er det så fantastisk å se på utviklingen til de små. I starten så får man ikke spesielt med øyekontakt, og de lager ikke så mye lyder med mindre de gråter. Nå etter tre uker smiler han, ser meg i øynene, lager litt lyder med den flotte fornøyde stemmen sin. Det går fort altså :jepp:

Nei det er jo virkelig ikke lenge igjen, hvis man tenker stort på det :bolledeig: det er jo faktisk ikke 2 uker en gang...ettersom de nå har gått ned fra 2 til 1 uke over termin med å sjekke/sette igang fødsel. Så hvis jeg ikke blir satt igang den 19.des er det evt fordi det ikke finnes modent der nede sa jordmor, at de på alle vis føler det er bedre og se det ann et par dager til. Men samtidig sa hun at jeg som fødende hadde stor innflytelse på om jeg ville bli satt i gang 1 uke over termin, så det skulle mye til før de ikke gikk med på det.. Vi får se, håper jeg slipper å komme til den problemstillingen :)

Jeg tviler ikke et sekund på at fødsel er drittvondt! Jeg er så forberedt nå på at det skal gjøre så inni hampen vondt at jeg tror jeg dauer, sånn at jeg skal bli positivt overrasket omtrent uansett hvor intense smertene blir.... :sjenert: Er nesten på det stadiet at "bare jeg overlever så skal jeg være fornøyd" :tunge1::fnise: Vet ikke om det er helt veien å gå, men føler det er bedre enn å gå ut ifra at det skal føles "helt greit og overkommelig", for så og gå totalt ned for telling pga at det gjorde så VANNVITTIG mye vondere enn man kunne forestille seg :overrasket:

*sukk* smil, øyekontakt og fornøyd pluddring er nok verdt alt ja :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg jammen meg rundet 40 uker :strix: Men kjenner fortsatt ingen dramatiske tegn på at lillegutt vil ut.... så "fully baked but may hang around a bit longer because it is so comfortable" kan vel stemme godt :fnise:

Håper egentlig det er siste gang jeg hopper her inne da..at han er på utsiden i uke 41 :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for veke 40! :strix: :strix:

Men håper for din del at han kjem snart no da :jepp: Det nærmar seg i alle fall med stormskritt, og snart er han her! :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom hjem igjen i dag :) gutten ble født sent mandags kveld og er selvfølgelig verdens nydeligste :rodmer: alt er bra med oss alle 3 og fødselen gikk uproblematisk :) fødselshistorie kommer når jeg får litt tid til å summe meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velkommen hjem og gratulerer :hoppe:

Herlig med uproblematisk fødsel! Hver gang noen sier det så sitter jeg og stusser på hvordan det føles. Stolt tipper jeg i alle fall at du er! Det er ikke bare bare å føde!

Kos dere framover. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha :rodmer:

ja gjett om jeg er stolt..og lettet! Fødselen var noe innerst inni hampen vond, og epiduralen funket ikke helt som den skulle etterhvert, så den var ikke heeeelt uproblematisk for meg underveis sånn sett :gjeiper: men sånn "medisinsk" helt uten komplikasjoner for både meg og barnet, veldig rolig og trygg fødsel, og i følge jordmor en veldig fin fødsel som ikke kunne gått stort bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha :rodmer:

ja gjett om jeg er stolt..og lettet! Fødselen var noe innerst inni hampen vond, og epiduralen funket ikke helt som den skulle etterhvert, så den var ikke heeeelt uproblematisk for meg underveis sånn sett :gjeiper: men sånn "medisinsk" helt uten komplikasjoner for både meg og barnet, veldig rolig og trygg fødsel, og i følge jordmor en veldig fin fødsel som ikke kunne gått stort bedre :)

Men det er jo kjempeflott! :jepp:

Hvor lang og tung var han forresten? Og hodeomkrets?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mykje! :strix:

Så bra at fødselen var ukomplisert og ei god oppleving :jepp:

(Og så er eg også nysgjerrig på dei vitale måla.. :sjenert: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her flyr dagene og det blir ikke mye til til data eller KG... Eller andre ting forsåvidt.

Det er slitsomt å være mamma! Men koselig også :) Gutten har til nå vært mye våken og spist ofte, men i natt var det bedre. Han var våken fra 22-00, 03-04, 06-07 og 08.30-09.15.. Mat og bæsjebleie. Så ble noen etapper med sammenhengende søvn i natt heldigvis :) håper det fortsetter... han har nemlig "angst" for å ligge selv... :sjenert: Han må helst holdes rundt for å roe seg, og ligge i senga vår. Nekter plent å ligge i sprinkelsenga (som står klin inntil senga vår). Men de 2 siste nettene har det gått bittelitt bedre, når vi la han i vognbagen og satte den oppi sprinkelsenga! Samt rullet et håndkle til en pølse og la rundt hodet hans og stappet godt med dyna rundt så det ble trangt og han lå som en mumie :gjeiper: Kombinert med smokk og stryking over håret har han da roet seg nok til å sovne der :) håper det fortsetter... mye enklere når han kan ligge selv, blir null søvn på meg når han ligger i senga vår.

Ellers var det hjemmebesøk i går og veiing - han har tatt igjen fødselsvekten sin på bare 1 uke! :bolledeig: Så han får nok mat :) Jeg har måttet ty til brystskjold, fordi jeg var så sår at blodet rant. Syntes det var uutholdelig vondt å amme, men med skjold går det som en lek :nigo: synes faktisk jeg får mer melk ut til gutten på det viset og jeg...enda det liksom skal være omvendt. Fikk litt "tyn" på hjemmebesøket i går fordi jeg ikke prøvde uten igjen, for skjold var jo "fy-fy" liksom..ungen kunne glemme å suge normalt og han fikk mindre melk og brystet tømte seg dårlig og jeg kom til å miste melka fortere osv... Kjente jeg ble litt irritert. Jeg gjør som jeg vil, tenk! :jolie: det er mine pupper og min unge. Og når alternativet er mme (for det hadde det virkelig vært, hadde det ikke vært for brystskjolda), er det bedre med brystskjold spør du meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og hopp!

Slitsomt at det er vanskelig å få han til å sove, da. Får håpe det funker slik at han lærer seg å finne søvnen selv :jepp: Det er jo koselig å pjuske og holde på dem, men i forold til at man selv skal få sove, og at man skal få gjort mer enn å holde på baby dagen lang, så er det absolutt et pluss om de sovner selv :jepp: I værste fall kan du jo investere i godt bæretøy som egner seg for spedbarn slik at du får litt friere armer, hvis du ikke allerede har gjort det. :)

Du har helt rett i at det er dine pupper. :jepp: Høres veldlig vondt ut å være så sår at blodet renner. Huff og huff..Men deilig at ammeskjoldet fungerte. Men vil likevell si at når du ikke er sår lenger, så er det verdt å prøve uten altså. :) Hvis han da har lært seg riktig sugetak slik at det ikke blir skjev suging eller noe sånt, så skulle du klare å ikke bli sår igjen :jepp: Hvis han har riktig sugetak, men du blir veldig sår likevell, så trengt sikkert brystvortene å herdes litt før du eventuelt prøver uten. :) Det er ikke værre enn at hvis du merker at han suger feil så fortsetter du med ammeskjold. :) Det merker du med en gang, så. :)

Hvordan føler du det går ellers? Stor omveltning, føles det overkommelig? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hopp!

Slitsomt at det er vanskelig å få han til å sove, da. Får håpe det funker slik at han lærer seg å finne søvnen selv :jepp: Det er jo koselig å pjuske og holde på dem, men i forold til at man selv skal få sove, og at man skal få gjort mer enn å holde på baby dagen lang, så er det absolutt et pluss om de sovner selv :jepp: I værste fall kan du jo investere i godt bæretøy som egner seg for spedbarn slik at du får litt friere armer, hvis du ikke allerede har gjort det. :)

Du har helt rett i at det er dine pupper. :jepp: Høres veldlig vondt ut å være så sår at blodet renner. Huff og huff..Men deilig at ammeskjoldet fungerte. Men vil likevell si at når du ikke er sår lenger, så er det verdt å prøve uten altså. :) Hvis han da har lært seg riktig sugetak slik at det ikke blir skjev suging eller noe sånt, så skulle du klare å ikke bli sår igjen :jepp: Hvis han har riktig sugetak, men du blir veldig sår likevell, så trengt sikkert brystvortene å herdes litt før du eventuelt prøver uten. :) Det er ikke værre enn at hvis du merker at han suger feil så fortsetter du med ammeskjold. :) Det merker du med en gang, så. :)

Hvordan føler du det går ellers? Stor omveltning, føles det overkommelig? :)

Jeg har tenkt til å prøve uten skjold når sårene har grodd helt igjen :) men jeg har mine tvil om det går..han ser nemlig ut til å ha perfekt sugetak (alle på sykehus og barsel syntes det så helt riktig ut), og brystvorten er ikke skjevsugd når han slipper, den står rett ut. Men likevel kjennes det ut som han gnafser med gommene på tuppen. Men det kan han egentlig rent praktisk ikke få til, siden han gaper stort over.. Så det spørs om jeg har utrolig sensitive brystvorter? Jeg vet jeg er ømfintlig, tåler nesten ikke at kjæresten tar på dem, og ruller han dem på kødd (han vet hvor hysterisk følsom jeg er der) holder jeg på å dævve :fnise:

Ellers håper jeg også at han lærer seg til å sove selv snart. Det har jo som sagt gått delvis bra de 2 siste nettene, men han kaver en god del før han finner roen selv. Smatter febrilsk på smokken, kaver og lager litt stressende klynkelyder, på nippet til å grine akkurat som han synes veldig synd i seg selv. Så han må holde i en finger og bli strøket/holdt på til han sovner. På dagtid sovner han gjerne på oss, enten ved puppen eller over skuldra når han skal rape. Vi legger han somregel i bagen når han har sovnet da, så han skal bli vant til å våkne der - kanskje det blir litt mindre skrekkelig etterhvert å ligge for seg selv da tenker jeg....

Omveltningen er stor ja, og tårene sitter ekstremt løst..... :sjenert: er vel barseltårene :trist:

Det er vanskelig å forklare, men.. jeg er lykkelig, men å ofre så mye av meg selv har til tider vært litt vanskelig å takle. Bare den store selvfølgen og vanen med å ligge i armkroken til kjæresten om natta er blitt til et "problem" som er vanskelig nok å takle, iallefall som nybakt følsom mor. Vi legger oss kanskje sånn først, mens jeg omtrent ligger å krysser fingrene for at gutten ikke skal våkne mer enn det å nyte nærheten. Når gutten våkner er det amming, bleieskift og kanskje en amming til (lettere å legge gutten for seg selv om han blir søvnig ved puppen) også tar det en stund før gutten er i søvn igjen og jeg kan legge meg ned selv. Da har det gjerne gått 1 time og kjæresten har sovnet. I halvsøvne "finner vi hverandre" somregel igjen, men det går jo aldri lenge før gutten er våken igjen og det er samme leksa om igjen..

Nå hørtes jeg sikkert utakknemlig ut :sjenert: jeg var jo fullstendig klar over dette på forhånd, og forberedte meg som best jeg kunne - men når jeg er så trett så trett og alt jeg vil er å bare sove tett inntil kjæresten - er det vanskelig å takle det å måtte prioritere det bort. Selv om guttungen er verdt all oppmerksomheten i verden :rodmer: også får jeg dårlig samvittighet over at jeg har slike tanker etterpå, når jeg ser hvor fornøyd gutten smatter i seg melk og ligger på stellebordet og kikker på meg mens han får ren bleie - for han er jo hjelpesløs uten meg stakar :trist:

Det er kveldene som er verst, sånn sett - for jeg gruver meg til nettene, for det er ikke til å stikke under en stol at jeg synes nattammingen er forferdelig slitsom. Og når gutten atpåtil bruker så lang tid til sovne for seg selv etter ammingen, blir det ekstra slitsomt.

Så jeg har absolutt havnet i den situasjonen som du: at når folk spør hvordan det går, svarer jeg "jo d går så bra!" og gidder ikke å legge ut om slitsomme nattamminger, barseltårer og søvnmangel :sjenert:

Men det må sies at samtidig så koser jeg meg med min lille familie og elsker gutten noe grenseløst :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg utrolig godt igjen i tankene dine! Og det er nok helt normalt. :klemmer: Ikke noe å ha dårlig samvittighet for!

Håper sovingen går seg til etter hvert. Jeg er vel heldig sånn sett. Kan telle på en hånd hvor jeg har slitt med å legge han etter amming på natten helt siden han ble født. Men til gjengjeld så sliter jo O med magevondt, da. :gjeiper:

Satser på en god sovenatt for oss begge i natt, tror vi trenger det :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei!

Korleis går det med dykk? Har de hatt ei fin jul?

Kjenner til maaaange av dei tinga du har skrivd om ovanfor, så husk at du er IKKJE åleine om å føle det slik :):klemmer: Håper alt går bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det dere :klemmer: det går bedre nå, kjenner jeg. Fortsatt veldig opp og ned, men takler det bedre føler jeg. Men godt å høre at det er normalt, selv om jeg egentlig vet det :)

Mannen er på jobb i dag, første dagen siden gutten ble født. Grua meg litt, for han pleier å ta gutten om morgenen når han står opp, slik at jeg får litt søvn mellom ammingene :) men i dag sov han eksemplarisk fra 8-11, så det gikk jo over all forventning :jepp: jeg tror jeg har litt tilstoppede melkeganger i ene brystet, for han vært vondt og litt hardt, så jeg satte meg til å pumpe med brystpumpe etter ammingen kl 8. Den pumpelyden gjorde han musestille og lyttende til han ble søvnig og sovnet :fnise:

Ellers har vi hatt det fint i jula :) gutten fikk masse ting, men sov seg glatt igjennom gavene på forskjellige fang ;) Vi hadde julaften hjemme hos oss, for første gang - med mine foreldre og søsken, og samboers far og søsken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig at du fikk sove litt, da! :jepp: Er det enda sånn at han kaver veldig mye om natten for å få til å sove? Kan være "white noise" kan fungere..Bare ta en radio og sette den på en kanal som ikke har signal slik at det blir den suselyden, så skal du se han roer seg :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig at du fikk sove litt, da! :jepp: Er det enda sånn at han kaver veldig mye om natten for å få til å sove? Kan være "white noise" kan fungere..Bare ta en radio og sette den på en kanal som ikke har signal slik at det blir den suselyden, så skal du se han roer seg :jepp:

Det kaves om natten fortsatt ja, blir ikke mye nattesøvn på meg. Så det var helt himmelsk at han sov 3 timer i strekk i sin egen seng :jepp: spesielt i dag da, siden jeg var for meg selv - var jo som bestillt. Trengte de 3 timene på morgenkvisten for å fungere til gubben kom hjem fra jobb igjen :jepp:

Lurer på hvordan det blir når hverdagen kommer da.. :sjenert: håper det går seg til, at han sover bedre om natta etterhvert.

Han roer seg litt når vi spiller musikk. Når samboer setter på black metal/death metal'n sin, blir han fascinert og rolig - tydelig at han har hørt pappa'n sin spille musikk da han lå inne i magen :fnise:

Men å skulle ligge å høre metal hele natta tror jeg hadde blitt for meget for min smak iallefall :overrasket::fnise: Så signalløs radiokanal kanskje er bedre :jepp: (eller..ved nærmere ettertanke er ikke death metal så ulikt skurrelyden mellom 2 radiokanaler, så jeg vet ikke jeg :ler: ).

Men fra spøk til alvor, susing og during funker til å berolige - så det er noe å tenke på! Skulle bare funnet noe som ikke suser så høyt at samboer våkner, men som suser så høyt at baby blir fornøyd ;) Hårføner og støvsuger funker ganske bra da, men lit vel heftig å sette på det etter hver amming kanskje :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...