Gå til innhold

Lille skatten vår <3


Knøtteliten

Anbefalte innlegg

Fysj for en kveld... :( jeg er sliten og kjenner jeg kunne trengt mer hjelp av samboer enn jeg får med gutten. Det er blitt sånn at jeg må ta hver eneste "kamp" med gråting og sutring, og han vil bare være med gutten når han er blid og førnøyd eller sover. Da duller han gjerne med han og pludrer og ordner eller lar han ligge på seg. Men når han begynner å gråte leverer han gutten til meg og går. Han blir irritert på bade meg og gutten når han hyler utrøstelig virker det som, og da blir jeg så lei meg :tristbla:

Det har blitt sånn etter at gutten har en tendens til å bare vil ha mamma og bare lar seg trøste hos mamma.. Skjønner det er frustrerende når ens egen sønn hyler utrøstelig og stort sett roer seg når han kjenner lukten av pupp. Men kunne ønske han hadde tatt seg skikkelig sammen og bare stått i det, løpet ut - for det må jo jeg gjøre, selv om jeg er fortvilet eller klar eller uansett. Jeg kan ikke (og vil heller ikke! Bare så det er sagt) bare legge han fra meg og gå.

Han gjør det nok fordi han innerst inne blir lei seg over å ikke strekke til. Og han synes det er så fælt å se han gråte sånn skikkelig - så det knyter seg sikkert i pappahjertet hans når han ikke får trøstet han tvert, og trekker seg derfor unna. Det har han bestandig gjort - trekt seg unna om han er trist eller lei seg. Alltid isolert seg for vonde følelser og problemer også, istedet for å jobbe med de og "takle" de - og blir frustrert om noen prøver å "tvinge" han til å bearbeide sånne ting. Så jeg skjønner at han reagerer på denne måten nå også. Men det er ingen unnskyldning fordi :trist:

Jaja..gutten har omsider sovnet i stua - så jeg går og legger meg... Så får samboer rett og slett bare ordne med å få flyttet han over i senga når han skal legge seg.. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjedelig at det skal bli sånn da :sukk: Men dessverre er det veldig mange pappaer som føler de ikke strekker til denne første babytiden, men uansett så bør de jo prøve. Er jo ikke sånn at det alltid er at vi som mammaer klarer å roe babyen, men i motsetning til dem, så kan ikke vi gi babyen i fra oss til noen andre.

Vil anbefale deg å begynne å dra ut noen ganger på ettermiddagen i uken slik at han blir tvunget til å ta seg av babyen. Gi han mat med en gang du drar, og pump ut et måltid hvis du har muligheten til det. På den måten lærer han seg bedre å håndtere babyen, og vil forhåpentligvis klare å takle det bedre når du er sammen med han også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig at det skal bli sånn da :sukk: Men dessverre er det veldig mange pappaer som føler de ikke strekker til denne første babytiden, men uansett så bør de jo prøve. Er jo ikke sånn at det alltid er at vi som mammaer klarer å roe babyen, men i motsetning til dem, så kan ikke vi gi babyen i fra oss til noen andre.

Vil anbefale deg å begynne å dra ut noen ganger på ettermiddagen i uken slik at han blir tvunget til å ta seg av babyen. Gi han mat med en gang du drar, og pump ut et måltid hvis du har muligheten til det. På den måten lærer han seg bedre å håndtere babyen, og vil forhåpentligvis klare å takle det bedre når du er sammen med han også. :)

Det gjorde jeg i går, og det var vel da det skar seg maksimalt.. :tristbla:

Jeg gav han mat, han var trett og la han ned for en dupp - også dro jeg på butikken for å handle inn til helga, mens samboer skulle være hjemme hos gutten. Jeg var borte max 1 1/2 time (men syntes det var så godt å komme meg ut at jeg tok meg god tid, snakket med kjentfolk osv..). Var så lykkelig da jeg parkerte i garasjen og bar inn varene (helt komisk at en runde på matbutikk skal være så befriende og gjøre noen glad :gjeiper: ). Det som møter meg når jeg kommer inn døra er en hylskrikende baby som er helt hes og en sur og irritert mann...gleden ble fort drept for å si det sånn :sukk: Og hele kvelden var dermed ødelagt pga gretten baby og en enda mer gretten samboer.

Jeg gikk jo å la meg før gutten og samboer i går. Og kjæresten hadde sittet oppe til kl 2 i natt, til gutten våknet for mat, så jeg fikk sove. Han var nok ikke så stolt av oppførselen sin, men det hjelper lite hvis det er sånn det skal bli fremover.. Men jeg håper virkelig ikke det da.

Men for å over til noe annet: hva gjør du med melken du har pumpet? Hvis den skal brukes ganske umiddelbart holder vel kjøleskap, men. Fryser du ned så du har et lite lager?

Endret av Knøtteliten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, er kjipt når det blir sånn der ja :sukk:

Vet ikke hva annet du kan gjøre, enn å prøve å snakke med han..

Melken kan stå i ca. 3 døgn i kjøleskap (ikke i døren), så lenge beholderen er tett. :) Skal du bruke melken innen 6-8 timer kan den stå romtemperert.

Jeg har ikke frosset melk enda, men skal begynne med det nå. Skal pumpe noen dager i uken slik at jeg får et godt lager etter hvert. :) Nå når babyene er så små, så kan melken stå i ca. 3 månder i fryseren, så husk å merke godt dersom du skal fryse ned. Jeg skal kjøpe fryseposer å ha melken i. Men det går også an å bruke isbitposer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper han skjerper seg. I starten, når gutten ikke gjorde forskjell på folk og pappa klarte å trøste like bra som meg gikk alt greit. Er nok forferdelig sårt og ikke strekke til, og han får da denne "Ta han du! Det er ikke noe vits at jeg prøver, for han gråter bare - holdningen".

Når jeg pumpet var det fordi jeg var sår og jeg gav melken rett etterpå, mens den enda var lunken - så har ingen erfaring med å lagre melken enda. Men om melken er romtemperert er den sikkert for kald å gi da også? Så man bør sette flaska i varmt vann for å lunke den til ca 37 grader?

Har planer om å lage meg et lager i fryseren jeg også ja.. Til pappan ska ha permisjon. Så slipper vi å ty til MME bare fordi at jeg ikke er hjemme og jeg slipper å stresse med å pumpe der og da, hvis jeg i det heletatt har melk når den tid kommer da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klemmer:

Kjenner godt til problemstillinga di..her kan mannen min også bli gretten om M grin mykje, spesielt viss M var stille i mine armar og så begynner å grine når eg gir han til mannen.. :sukk: Eg merker det spesielt godt viss mannen min er litt sliten frå før, f.eks. etter ein lang dag på jobb. Men eg trur ikkje det blir betre av at han gir tilbake ungen, for ungen må jo bli kjent med pappaen sin også, ansiktet, stemma, lukta.. Og viss mannen min heile tida gir frå seg M, så vil jo ikkje M bli så godt kjent med han som mulig! Skjønner at det er frustrerande for mannfolka, men dei må berre prøve å stå løpet ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

....i natt ble det :sengekos: på oss :danse: Blødde ingenting i går og da var det bare å hive seg rundt! Litt over 6 uker siden sist og jeg trodde snart jeg skulle gå på veggen :fnise: Tror gubben syntes det var ok å komme igang igjen også jeg... ;) (ikke det at han har lidd noen stor nød disse ukene altså..jeg har vært flink til å dulle med loffen :lur: )

Gleden var stor da det ble konstatert at alt kjentes ut som før der nede :hoppe: Personlig følte jeg meg heller trangere enn videre, og det var absolutt ikke vondt :nigo: kjente bare såvidt arret etter riften, det var litt ømt i starten.

Hoppet av i svingen, da... :sjenert: For eg tar IKKE sjansen på amming som prevansjon og har ikke vært hos legen og fått annen prevansjon enda..

Endret av Knøtteliten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det fint vær! Strålende sol, vindstille og 6 minus, så i dag kunne vi ENDELIG prøve oss på en "langtur" med vogna :jepp: Trillet i 50 minutter i relativt rask gange :)

Tenkte jeg skulle få testet ut hvorden mini taklet å legge seg våken i vogna og bli trillet i søvn, men det fikk jeg ikke testet - han sovna nemlig da jeg holdt på å kle på han :fnise: Så han sov seg glatt gjennom 50 minutter med risting og gynging av vogna. Satte han ifra meg i yttergangen med ytterdøra åpen (så mye snø ute at det er ingen egnet plass å sette han ifra seg nå, annet enn rett nedom der det kan falle taksnø- og det tar jeg overhodet ikke sjansn på, selv om vi har snøfangere :sjenert: ) og håpet han skulle sove lengre, men...voknet etter 10 minutter.. :kgbaby: Men men! Ingenting å gjøre med det, han fikk iallefall 1 time på øyet, bedre enn 15 minutter til vanlig ;)

Kjente det var en lang nok tur for bekkenet mitt da.. Har ikke noe vondt lengre, men det ble ikke så godt når jeg hadde gått en stund i rask gange. Men gikk greit :) vet det til neste gang at jeg går litt saktere og heller litt kortere distanse!

Endret av Knøtteliten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at :sengekos: gjekk bra! :) Vi fekk også gjort det i løpet av helga! :fnise: Det blir sjelden no for tida.. Må få flytta over M i eiga seng, då blir det lettare å få til :gjeiper:

Her er det også nydeleg ver i dag, så vi gjekk også trilletur i dag, etter helsestasjonen :) Deilig å få litt sol i fjeset :) Og utruleg nok så søv han endå! M kan også finne på å sovne når eg tek på han dressen sin, den er sikkert kjempedeilig :fnise: Og vanlegvis våknar han ca 5 minutter etter at eg har parkert vogna..så det var deilig at han sov litt no ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra han sov en times tid i vognen da. :) Dielig det. Så blir det kanskje lenger neste gang. Her tok det vel to-tre trilleturer før han begynte å sove tre timer hver gang, så de må vel tilvennes litt :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at :sengekos: gjekk bra! :) Vi fekk også gjort det i løpet av helga! :fnise: Det blir sjelden no for tida.. Må få flytta over M i eiga seng, då blir det lettare å få til :gjeiper:

Her er det også nydeleg ver i dag, så vi gjekk også trilletur i dag, etter helsestasjonen :) Deilig å få litt sol i fjeset :) Og utruleg nok så søv han endå! M kan også finne på å sovne når eg tek på han dressen sin, den er sikkert kjempedeilig :fnise: Og vanlegvis våknar han ca 5 minutter etter at eg har parkert vogna..så det var deilig at han sov litt no ;)

Ja det var befriende å vite at man fungerer igjen ;) Hehe..ser for meg at det blir litt vanskelig med poden liggende i sengen ja :gjeiper: er vel fare for at lillegutt spretter ut av senga om man gyver løs :sengekos: - blir vel som en trampoline det der :fnise:

Her ligger han i egen seng ved siden av meg (jeg holder meg hard, trøster han i senga si), og i går var han intet annet enn komisk og eksemplarisk da vi la oss og tok en runde med :sengekos::fnise: vi måtte le flere ganger, for han var i så godt humør der han lå for seg selv og kikket i taket! Lå og suttet på smokken og lagde koselydene sine på rams.. "aiaiaiaiai....aiAIAIAIIIaiaiai...aaa....." og "hjåh-hjåh-hjåh-HJÅH-HJÅH-hjåhhh-hjåååh" :rodmer::fnise:

Skal sies at han var i superhumør i hele går (bortsett fra en periode på kvelden da han hadde drukket tom puppene for melk...). Tror det var fordi jeg gikk inn for å gjøre NULL annet enn å sørge for at han fikk godt med søvn i hele går. Så han sov 2 laaange dupper på meg (3 timer hver). Og det tror jeg var grunnen til at han var så blid og opplagt når han var våken i går.

Så bra han sov en times tid i vognen da. :) Dielig det. Så blir det kanskje lenger neste gang. Her tok det vel to-tre trilleturer før han begynte å sove tre timer hver gang, så de må vel tilvennes litt :jepp:

Ja vi får satse på at det går seg til! Blir en lettere hverdag hvis han klarer å ta litt langdupper på egenhånd og ikke baaare i mammas armer.. Tror han likte å kjøre vogn altså :) så håper det lover godt :)

Endret av Knøtteliten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det kaldt her... Brrrr! 15 minus. Så ble ikke noen trilletur i dag da. Synd, for sola skinner og det er vindstille - bare kulden som stopper oss :sukk:

I natt var det en hærlig natt :jepp:

Gutten sovnet på sofaen 18.30 i går. Våknet 20.30 for mat og sovnet jammen meg på sofaen igjen! Sov til 22.30 og fikk mat. Koste med pappan på sofaen en halvtime, smilte og pludret og de hadde skikkelig kvalitetstid :rodmer: (og så utrolig godt at far og sønn fikk den tiden uten at gutten skulle begynne å grine etter mamman sin, som han ofte har pleid!). Så fikk han ny bleie og ble lagt i senga når vi la oss...og jammen sovnet han ikke søtt av seg selv der - uten gråting og at jeg måtte holde han i hånda og stryke han i søvn. Og han var klar for dagen 09.30 i dag :)

Og han har bare vært våken 3 ganger for mat i natt! :hakeslepp: Det har ikke hendt før. Vi er ofte oppi iallfall 5 måltider pr natt. Og intervallene var 3 timer (3 1/2 time ene gangen!), i motsetning til 1 1/2 til 2 timer :) Jeg fikk skikkelig melkespreng og måtte sjekke at han han pusta, skjønte jo ikke hvorfor han ikke våkna :fnise: Men så godt! Føler det var en helt over kommelig natt i forhold til det jeg er vant til, så bare det blir sånn fremover er jeg strålende fornøyd :) håper dette er den nye trenden *krysse fingre og tær* :Nikke:

Endret av Knøtteliten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, minus 15?! :daane: Her er det minus 1-2..og eg syns det er kaldt nok ;):fnise:

Herleg med ein god kveld og ei god natt da! :jepp: Det er så godt å få sånne stunder innimellom, så eg håper det blir det normale for dykk! M hadde også ein god kveld i går og kosa seg saman med pappaen sin (og då passar eg veldig på å seie "sjå kor han kosar seg med pappaen sin" eller "nååh, no kosar han seg" eller "no har de det fint", for å få opp sjølvtilliten til pappaen litt ;) ).

Her har vi ikkje fått til noko kveldsrutine endå, det trur eg vi burde bli flinkare til.. :sjenert: Pluss, vi må få han over i eiga seng snart.. Men han søv så godt mellom oss..det er så deilig å få sove i seks timar samanhengande! Eg fryktar at den gode vanen blir brutt når han kjem i eiga seng. Egoistiske meg :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe..jeg tok den klassiske snakke-gjennom-barnet-metoden jeg da :gjeiper: "naaammen, koser du deg hos pappa du da? Er det sååå godt med pappakos? Jaaaa så godt å kooose seg hos pappa!", "er pappa morsom? Jaaaaa er pappa så morsom? Jaaaa, ooooiii som du smiler" :fnise:

Ellers så var han ikke liiike flink å sove inatt igjen da.. :sjenert: men greit nok. Ikke værre enn jeg er vandt med, men hadde håpet at det skulle bli like bra som i går natt.

I dag er det 8 minus og stri vind her.. så ingen trilletur altså. Og det er meldt vind og nærmere 15 minus en hele uke fremover, så blir vel masse innetid fremover :sukk:

Skal møte 2 venninner med babyer i kveld da, det gleder jeg meg til :jepp: Vi skal hjem til hun ene og kose oss litt! :) Litt gamlere babyer de da, 4-5 mnd. Så mini'n min blir liten i forhold. Men han kommer vel etter snart han også! :gjeiper:

:opplyser: Så da bestiller jeg en stk rolig og blid baby uten luft i magen og overtretthet til ikveld :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, kjipt været er så kaldt og dårlig hos dere. Vi har strålende vær her i Bodø! Så flott vær at jeg vurderte å gå trilletur likevell, men måtte prioritere å sove litt når O skulle sove, så sliten som jeg var.. :sjenert:

Håper dere får en flott kveld! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bah...gi meg styrke!! :daane: Har så lyst på brus! Men tror gutten har reagert på det, så jeg kan bare ikke....vil ikke gi gullet magevondt. Har ikke drukket brus i 2012, erstattet det med saft i helgene. Har jo blitt et sunnere liv da :tommelsmil: når jeg drikker hovedsaklig vann, melk og juice - og saft når jeg skal koooose meg :tunge1: Men nå fikk jeg lyst til å kose meg med den kalde Ingefærøl-flaska som står i kjøleskapet....:sjenert: Nei jeg får vel blande meg saft og kose meg med Frustrerte Fruer! :Nikke:

Edit: Haha! Sjekke smileyne, han med tunga slikker han sjenerte i hodet :fnise: (i allefall slik min dataskjerm viser det)

Endret av Knøtteliten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Brus er godt :) jeg holdt meg unna i nesten to måneder før jeg prøvde det. Nå kan jeg drikke det uten problem. :) men ting som gir o magevondt frister ikke, for jeg er så lei og sliten av det, til tross for at det har vært over to uker uten nå :P to måneder var liksom lenge nok.

Skriver på mobil, så ser ikke det med smilyene ":P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flink du da, som held deg unna brus så lenge! Eg har prøvd å la vere i vekedagane, men i helgene drikk eg :) M reagerte på Coca Cola, så det drikk ikkje eg, men ellers har han ikkje hatt noko særleg vondt i magen av det, men han kan prompe veldig av det :fise::fnise: (Hehe, fise og fnise er kodane for dei to smileyane :fnise: )

Eg ser forresten smileyen som slikkar den andre på hovudet ;)

Her går det forresten mykje i FunLight når eg prøver å stagge brustørsten min. Drikk med sugerør frå litermål, hehe :gjeiper: Den nye med fruktsmak (champagne) er god! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brus er godt :) jeg holdt meg unna i nesten to måneder før jeg prøvde det. Nå kan jeg drikke det uten problem. :) men ting som gir o magevondt frister ikke, for jeg er så lei og sliten av det, til tross for at det har vært over to uker uten nå :P to måneder var liksom lenge nok.

Skriver på mobil, så ser ikke det med smilyene ":P

Brus er altfor godt, Teri.... :gjeiper: Kanskje jeg kan prøve litt igjen snart, og se om han tåler det nå :) En dag vi ikke skal noe som helst, i tilfelle det blir rabalder :sjenert:

Flink du da, som held deg unna brus så lenge! Eg har prøvd å la vere i vekedagane, men i helgene drikk eg :) M reagerte på Coca Cola, så det drikk ikkje eg, men ellers har han ikkje hatt noko særleg vondt i magen av det, men han kan prompe veldig av det :fise::fnise: (Hehe, fise og fnise er kodane for dei to smileyane :fnise: )

Eg ser forresten smileyen som slikkar den andre på hovudet ;)

Her går det forresten mykje i FunLight når eg prøver å stagge brustørsten min. Drikk med sugerør frå litermål, hehe :gjeiper: Den nye med fruktsmak (champagne) er god! :jepp:

Har gått til innkjøp av den FunLight'n nå, og om den drikkes iskald er den en god erstatning for brus :jepp: Smaker som vissen champagnebrus :fnise: takk for tips! :takke:

---------

Jeg skjønner ikke hvorfor gutten har begynt å tulle sånn om natta igjen.... :sukk: De 3 siste nettene har han kommet på at han skal være lys våken og hyle som en stukken gris om han blir lagt ned, etter 1. amming (som har vært i 2-3 tiden). Nekter plent å sove, og iallefall i sin egen seng.. Så har brukt 1-2 timer på å få han til å sovne igjen.

Han hadde jo ca 3 uker der han var sååååå flink å legge seg til å sove etter jeg la han ned etter ammingene. Men da ammet jeg han fortsatt hyppig (toppen 2 timer mellom måltidene). Nå har han plutselig beynt å sove lengre mellom måltidene (i natt gikk det 5 timer(!) til første amming :hakeslepp: og 2-3 timers intervall resten av natten/morgenen). Men til gjengjeld skal han da være lys våken og nekte å legge seg igjen etter ammingen(e)... Er det ikke det ene så er det det andre... :sjenert:

Han har forresten begynt å spytte smokken også...akkurat som han ikke vil ha den :klo: Han tar den noen ganger, men ofte så ser det ikke ut til at han vil ha den. Og før trøstet han seg med smokken og roet seg somregel, hvis han lå våken - men nå funker jo ikke det heller.... Tror han har begynt å foretrekke å gnage og sutte på knyttneven og fingrene sine fremfor smokken, for han stapper hendene i munnen dagen lang og koser seg :tunge1: Men dette kommer han ikke på når han blir oppkavet og sinna/lei seg om natta fordi han ikke vil ligge..ergo får han ikke til å roe seg ned med sutting heller.

Endret av Knøtteliten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går nok veeldig opp og ned dette her med søvn og slikt. Håper det går seg fort til igjen! :)

Ang. smokk så vet jeg egentlig ikke hva jeg skal si..Du må vel bare prøve å se om han vil ha den, kan jo hende han blir å slutte helt med den. Har du prøvd å ha en kose/klut som lukter deg? Gjerne med litt morsmelk-lukt på. Kansje det vil funke? Å legge den rett ved nesa hans, slik at han kjenner den trygge, gode lukten?

Forresten, hvis du skal prøve brus, så prøv noe annet enn cola/pepsi. Mange unger reagerer på de sortene der, mens sånn som mozell (min favoritt) går helt fint. :)

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...