Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

De fleste har sikkert merket at med noen folk får man en enkel og grei kontakt, der samtaler flyter helt naturlig, mens med resten går det tregere, og med noen blir det fullstendig skjæring.

Hva kommer dette egentlig av, tror du?

I mine øyne er ikke personkjemi det samme som forelskelse eller kjærlighet, selv om begge deler også hjelper på personkjemien.

Felles interesser hjelper også, men det er ikke nok i seg selv til å gi en god personkjemi.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Lik humor og tankegang tror jeg det kommer an på. Hadde absolutt ingen kjemi med ei jente og der var humoren vår veldig forskjellig. Hun var også litt mer negativ enn meg som også gjorde at ting ofte kom i stå

Endret av Nessy
Skrevet

Dette med "personkjemi" er et konsept som jeg av og til stiller litt spørsmål til. Mitt inntrykk er at en del mener man alltid skal oppleve at en skal skal være som bestevenner få timer etter å ha blitt introdusert til et nytt menneske, skjer ikke det er det bortkastet å bli bedre kjent.

Selvfølgelig er det fullt mulig og fantastisk når det skjer at man finner tonen fra første stund, men jeg blir av og til overasket over hvor fort mennesker sorter bort andre som bortkastet tid å prøve og bli kjent med.

Skrevet

Dette med "personkjemi" er et konsept som jeg av og til stiller litt spørsmål til. Mitt inntrykk er at en del mener man alltid skal oppleve at en skal skal være som bestevenner få timer etter å ha blitt introdusert til et nytt menneske, skjer ikke det er det bortkastet å bli bedre kjent.

Selvfølgelig er det fullt mulig og fantastisk når det skjer at man finner tonen fra første stund, men jeg blir av og til overasket over hvor fort mennesker sorter bort andre som bortkastet tid å prøve og bli kjent med.

Ja, det som er dumt er at det er så lett å tro at førsteinntrykket er riktig. Fordi det er det nemlig som regel ikke, viser det seg.

Det eneste man kan klare å finne ut på et første treff vil være om man liker utseendet og stemmen til den andre, tenker jeg.

Umulig å få noen virkelig personkjemi etter bare få timer som du også skriver.

Skrevet

Lik humor og tankegang tror jeg det kommer an på. Hadde absolutt ingen kjemi med ei jente og der var humoren vår veldig forskjellig. Hun var også litt mer negativ enn meg som også gjorde at ting ofte kom i stå

At man er på samme bølgelengde?

Skrevet

Dersom man er flink sosialt klarer man å skape kjemi med de fleste. Eg tror det har mest med kor sosial man er av seg. En som er sosial vil komme i kontakt med flere mennesker og på den måten få sjangsen til å bygge kjemi med mange. H*n vil også få trent opp sine sosiale ferdigheter. Det kommer i bunn og grunn til hvilken interresse man har av å være sosial med andre. Eg hadde en periode eg var veldig sosial og det ikkje var noe problem å bygge vennekjemi med folk og det å være sosial gav meg masse. No er eg derimot inni en mer asosial / selektiv periode og eg tar ikkje noe særlig kontakt med bekjente :P, bare venner.

Skrevet

At man er på samme bølgelengde?

Det er vel ordet for det ja :) Er litt rart det greiene der, er folk jeg kan like automatisk mens andre personer føler jeg bare avsky mot.

Gjest KateW
Skrevet

Jeg svarer på dette med utgangspunkt i at vi snakker om personkjemi som skal lede til et forhold.

Enkelt sagt kan man si at en kvinne vet i løpet av de første tre minuttene av et møte om hun har lyst til å

A) gifte seg med mannen

B) pule ham

eller

C) drepe ham...

Dette er faktisk ikke så langt unna sannheten, og for meg er lakmustesten hvorvidt jeg føler B stemmer eller ikke.

Har jeg lyst på mannen seksuelt er det kjemi der, og da har jeg lyst til å treffe ham igjen for å se finne ut mer av dette.

A) har jeg ikke opplevd så ofte, mens C) har skjedd opptil flere ganger.

• Liker 1
Skrevet

Umulig å få noen virkelig personkjemi etter bare få timer som du også skriver.

Åjoda! Med noen så oppleves personkjemien umiddelbart!

Det kan oppleves i første møte med en av det motsatte kjønn (potensiell kjæreste), på et jobbintervju, møte med svigers...

Samtidig så har jeg opplevd å få god kjemi med folk jeg i utgangspunktet trodde jeg ikke likte...! Så det kan også utvikle seg over tid.

KateW's A), B) og C) er jeg helt enig i. I møte med en mann vet man dette rimelig raskt.

Skrevet

Jeg svarer på dette med utgangspunkt i at vi snakker om personkjemi som skal lede til et forhold.

Enkelt sagt kan man si at en kvinne vet i løpet av de første tre minuttene av et møte om hun har lyst til å

A) gifte seg med mannen

B) pule ham

eller

C) drepe ham...

Dette er faktisk ikke så langt unna sannheten, og for meg er lakmustesten hvorvidt jeg føler B stemmer eller ikke.

Har jeg lyst på mannen seksuelt er det kjemi der, og da har jeg lyst til å treffe ham igjen for å se finne ut mer av dette.

A) har jeg ikke opplevd så ofte, mens C) har skjedd opptil flere ganger.

Jeg antar at tilfellene av C) dreier seg om frekke folk som ikke vet hvordan de skal oppføre seg?

Så når du går på en date så tenker du bare på B)?

Jeg ser forutsetningen din, men kan ikke se at B) er helt det samme som personkjemi. Det kan inngå selvfølgelig, men personkjemi viser seg også imellom individer av samme kjønn uten at noe seksuelt er med i bildet.

Skrevet

Åjoda! Med noen så oppleves personkjemien umiddelbart!

Det kan oppleves i første møte med en av det motsatte kjønn (potensiell kjæreste), på et jobbintervju, møte med svigers...

Samtidig så har jeg opplevd å få god kjemi med folk jeg i utgangspunktet trodde jeg ikke likte...! Så det kan også utvikle seg over tid.

KateW's A), B) og C) er jeg helt enig i. I møte med en mann vet man dette rimelig raskt.

I mine øyne har i hvertfall ikke førsteinntrykket og personkjemi noe med hverandre å gjøre - egentlig.

Og det viser jo forsåvidt det du skriver her også.

Personkjemi er et merkelig fenomen. Og vanskelig å forklare.

Gjest KateW
Skrevet (endret)

Nei, jeg ser ikke etter B, men ved fravær av B blir det ikke en date to.

Jeg snakker ikke om sex på første date, men om mannen tenner meg eller ikke.

C? Om jeg har lyst til å drepe ham, ja det kjenner jeg ofte fortere enn B. Det handler ikke om å oppføre seg dårlig, nødvendigvis.

Endret av KateW
  • Liker 1
Skrevet

C? Om jeg har lyst til å drepe ham, ja det kjenner jeg ofte fortere enn B. Det handler ikke om å oppføre seg dårlig, nødvendigvis.

Hmmmmmm, da forstår jeg ikke helt.

Irriterende og frekke folk forstår jeg, men hva annet?

Skrevet

En kvinne bare vet...

Ja, særlig :ler:

Du mener vel egentlig at en kvinne bare innbiller seg, eller blir innbilt ;)

Men som jeg sa tidligere, dette med personkjemi er faktisk rimelig mystisk.

Skrevet

KateW har rett. Kvinner bare vet dette.

Og nei, selv om du (som mann) ikke forstår det så betyr det ikke at kvinner bare innbiller seg det.

For å snu på flisa: alt du mener å vite som andre ikke forstår - kan det hende du bare innbiller deg det???? :ler:

• Liker 2
Gjest KateW
Skrevet

Som jeg skrev, i løpet av de første tre minuttene av en samtale vet en kvinne om hun vil gifte seg med, pule eller drepe en mann.

Jeg syns dette er et veldig godt BILDE på personkjemi.

Bilde, altså, jeg har personlig ikke drept så mange menn.

Hvordan man vet hvilket av disse alternativene som gjelder, er nesten umulig å si, men som sagt, man bare vet, og det er en grei måte tenker jeg å forklare noe så udefinert som personkjemi og persontiltrekking.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mener du at kvinner bare innbiller seg at de har lyst eller ikke lyst til å pule en mann???? :gjeiper:

• Liker 2
Gjest Ruccola
Skrevet

For meg er det å ha personkjemi det rett og slett å slippe å lure på hva en person mener.

Altså etter man har blitt kjent med en person, så sitter du ikke fortsatt der og tenker "Hm, hva mente hun nå egentlig? var hun ironsk" ?

Men man har forstått personens kroppspråk og språk på en måte som gjør at man ikke har store tvil.

For meg er det aller verste å gå å lure på hva man skal si, fordi man aldri helt vet hvordan den andre personen reagerer på det.

Jeg har et par i vennegjengen som er sånn, selv om jeg kjenner dem godt. Da føler jeg rett og slett at jeg har ikke så god kjemi sammen med dem som jeg har med de andre. Spekulerer ikke noe mer utover det - bare aksepterer at sånn er vi ;)

Skrevet

KateW har rett. Kvinner bare vet dette.

Og nei, selv om du (som mann) ikke forstår det så betyr det ikke at kvinner bare innbiller seg det.

Snakker du om intuisjon da eller? :klo:

For å snu på flisa: alt du mener å vite som andre ikke forstår - kan det hende du bare innbiller deg det???? :ler:

Nope, jeg er realist vettu :smoke: hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...