Gå til innhold

Hvilke ord og uttrykk irriterer deg mest?


Gjest Silvermist

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

Jeg irriterer meg ekstremt mye over det som later til å være den nye folkesykdommen, spesielt etter 22. juli. Godt hjulpet av Jens Stoltenberg og Jonas Gahr Støhres dårlige grammatikk-kunnskaper sprer nå ord som "åpnere" (samfunn) og "Mest sjeldneste" (helt seriøst, sto i en nyhetsartikkel i går) seg som ild i tørt gress. Horribelt, ja! Men hvorfor hører ikke folk hvor feil det er å bøye enkelte adjektiv på denne måten?

Edit; Ble nå plutselig usikker på min egen korrekthet og skråsikkerhet her, så avventer en oppklaring. Er det lov å bøye ord som åpen til åpnere - åpnest? Anyone? Belladonna?

Du verden, blir jeg etterlyst :fnise: ?

Det forundrer meg ikke om det er blitt godtatt å gradbøye slik du forteller om. I min skoletid lærte jeg at adjektiv av denne typen, åpen, sjelden, rusten osv., skulle gradbøyes med mer i komparativ og mest i superlativ (perifrastisk gradbøyning).

Endret av Belladonna
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du verden, blir jeg etterlyst :fnise: ?

Det forundrer meg ikke om det er blitt godtatt å gradbøye slik du forteller om. I min skoletid lærte jeg at adjektiv av denne typen, åpen, sjelden, rusten osv., skulle gradbøyes med mer i komparativ og mest i superlativ.

Ja, du har så god peiling vet du, da må man jo spørre! :jepp:

Ja, jeg lærte det samme som deg, men ser jo nå at dette kan ha blitt forandret. Men, det irriterer meg like fullt, så jeg lar det stå.

Leste dessuten et innlegg i går hvor en fyr beklaget seg over at Stoltenberg ennå ikke hadde fått med seg den "nye" måten å telle på - som er over 60 år tror jeg - og fortsette å kalle det "toogtyvende" i stedet for "tjueandre", så jeg får vel opponere ved å motsette meg denne endringen, jeg da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne at det skal være så vanskelig å holde uttrykkene "brer seg" og "griper om seg" fra hverandre. I dag kunne jeg høre på NRK-nyhetene at demonstrasjonene på Wall Street "brer om seg". Da skal kanskje demonstrantene overnatte på gaten?

Så har vi den klassiske "forvente"-forvirringen. Det er faktisk et posiivt ladet ord, så hvis man sier at "utviklingen på børsene i Asia er bedre enn forventet", betyr det at man satt med et lønnlig håp om at aksjekursene skulle stupe, men ble skuffet.

Noe jeg har lagt merke til i det siste, er at enkelte sier at de "føler " at de er det ene eller det andre, når de egentlig mener at de føler seg slitne, syke e.l. Det må da være et ganske nytt fenomen? Det er ihvertfall utrolig irriterende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LOL er det verste. Har også opplevd folk som ikke bruker det bare når de skriver, men også i stedet for å le på ordentlig i "det virkelige liv". FRYKTELIG irriterende.

Dette irriterer meg også, hvorfor sier man "LOL" istedet for å le? Hvis noe er så morsomt at man vil le høyt kan man vel heller faktisk le?

Kleint/klein er jeg også ukomfortabel med, der jeg kommer fra betyr det syk, gjerne mer spesifikt magesyke, diaré og oppkast. Når noen forteller meg om et kleint møte med eksen får jeg automatisk et ufrivillig bilde av to mennesker som spyr i kryss.

Infinne/avfinne - hvor vanskelig er det egentlig?

Da og når. Dette har jeg sett at folk roter mye med i aviser (særlig sportssidene: "da han scorer det tredje målet") men også i bøker og ikke minst i dagligtale.

Og det aller, aller verste jeg hører er engelske uttrykk midt i en helnorsk setning. Eksempel: "og jeg bare, care, lissoms" "jeg blamer ikke sjefen for dette altså" (til og med bøyd på norsk her) "du må bare face the facts" "unnskyld at vi er late" (som i forsinket, ikke giddeløse) "den filmen er så overrated/underrated" "hun treater meg fint" "det er bare så unfair" "jeg bad'a henne" (du gjorde hva!?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fordiom" Er det egentlig et ord? Synes det høres forferdelig ut.

Og så irriterer jeg meg stort over feil bruk av hun/henne. "Jeg vet ikke hvem henne er" :klaske:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Syntes" brukt i presens. "Hva syntes dere om...?" Det er ikke snakk om hva vi syntes en gang i tiden, men om hva vi synes om noe nå.

SYNES i presens, SYNTES i preteritum.

Et/ett. "Vi har ett barn med problemer". Så bra da at de andre barna ikke har det. "Vi bor i ett hus". Ja, det holder vel, det.

De/dem. "Jeg så de, jeg har snakket med de". "Dem sier at...".

Jeg har mange andre eksempler, men gir meg nå.

:\

Hva er forskjell på "ett og "et"? og "de" og "dem"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette irriterer meg også, hvorfor sier man "LOL" istedet for å le? Hvis noe er så morsomt at man vil le høyt kan man vel heller faktisk le?

Kleint/klein er jeg også ukomfortabel med, der jeg kommer fra betyr det syk, gjerne mer spesifikt magesyke, diaré og oppkast. Når noen forteller meg om et kleint møte med eksen får jeg automatisk et ufrivillig bilde av to mennesker som spyr i kryss.

Infinne/avfinne - hvor vanskelig er det egentlig?

Da og når. Dette har jeg sett at folk roter mye med i aviser (særlig sportssidene: "da han scorer det tredje målet") men også i bøker og ikke minst i dagligtale.

Og det aller, aller verste jeg hører er engelske uttrykk midt i en helnorsk setning. Eksempel: "og jeg bare, care, lissoms" "jeg blamer ikke sjefen for dette altså" (til og med bøyd på norsk her) "du må bare face the facts" "unnskyld at vi er late" (som i forsinket, ikke giddeløse) "den filmen er så overrated/underrated" "hun treater meg fint" "det er bare så unfair" "jeg bad'a henne" (du gjorde hva!?)

LOL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"holdte jeg på å si", når de først har sagt det.

"I dag var jeg på kino, holdte jeg på å si"

Skjønner det bare ikke!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Kidsa". Hva er galt med det fine norske ordet "barna"?

Følte meg truffet der må jeg si. Vet ikke hvorfor jeg sier det, det har vel bare blitt en (u)vane :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

"holdte jeg på å si", når de først har sagt det.

"I dag var jeg på kino, holdte jeg på å si"

Skjønner det bare ikke!!

Jeg er enig med deg i hva du mener, men sier virkelig noen "holdte på"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julekalender! :nei: Grøssar berre ved tanken. Det er vel i adventstida ein har slike kalendarar, og ikkje i juletida? Adventskalendar. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bomullsdott

Når folk sier "si" etter at de har sagt noe. "Ja, nå ble du fornøyd, si!". Jeg forstår ikke hva de mener med det, mener de at jeg skal genta det som de sa? Har alltid irritert meg over det.

Endret av Bomullsdott
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg ekstremt mye over det som later til å være den nye folkesykdommen, spesielt etter 22. juli. Godt hjulpet av Jens Stoltenberg og Jonas Gahr Støhres dårlige grammatikk-kunnskaper sprer nå ord som "åpnere" (samfunn) og "Mest sjeldneste" (helt seriøst, sto i en nyhetsartikkel i går) seg som ild i tørt gress. Horribelt, ja! Men hvorfor hører ikke folk hvor feil det er å bøye enkelte adjektiv på denne måten?

Edit; Ble nå plutselig usikker på min egen korrekthet og skråsikkerhet her, så avventer en oppklaring. Er det lov å bøye ord som åpen til åpnere - åpnest? Anyone? Belladonna?

Både åpnere/åpnest og mer åpen/mest åpen er lov i følge "Norsk referansegrammatikk", men "mest sjeldneste" blir feil ettersom det jo er smør på flesk. "Mest sjelden" eller "sjeldnest" er allerede superlativ, så det må i så fall være "den aller sjeldneste" eller "den aller mest sjeldne".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:\

Hva er forskjell på "ett og "et"? og "de" og "dem"?

Ett er tallordet 1 i intetkjønn, f.eks. "Jeg eier ett hus, ikke to hus", mens når man sier "Jeg eier et hus" er det ikke så viktig å understreke at det kun er ett og ikke to det dreier seg om.

"De" er subjektsform, mens "dem" er objektsform. "Jeg ga dem boken = De fikk boken av meg", eller "De ga meg boken = Jeg fikk boken av dem"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...