Gå til innhold

Hvilke ord og uttrykk irriterer deg mest?


Gjest Silvermist

Anbefalte innlegg

LOL er det verste. Har også opplevd folk som ikke bruker det bare når de skriver, men også i stedet for å le på ordentlig i "det virkelige liv". FRYKTELIG irriterende.

Endret av frøken_tralala
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser på Gøy på landet (Tv Norge) nå, og der er det en mann som bruker uttrykket "kult" om nesten alt, deriblant om hvordan forholdet til en dame kan utvikle seg. "Jeg tror dette kan utvikle seg til noe kult.. Ja, bli kult, rett og slett."

:sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

"Meg og en kamerat skulle lage..."

Det er en merkverdig uvane å bruke "meg" som subjekt. Det ser jeg ofte her på KG.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Meg og en kamerat skulle lage..."

Det er en merkverdig uvane å bruke "meg" som subjekt. Det ser jeg ofte her på KG.

Mange som seier det muntleg også. Rart ja, for ta vekk "og ein kamerat", så står du igjen med ei ganske spesiell setning :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse! Hatar det ordet. I alle fall når det blir brukt som i at her er det masse folk. Eller masse liv her i dag. Det heiter då vel mykje?!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse! Hatar det ordet. I alle fall når det blir brukt som i at her er det masse folk. Eller masse liv her i dag. Det heiter då vel mykje?!

Det er nok noe dialektbetinget, men det er fritt fram å skrive det i de sammenhengene du nevner. :)

Her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

folk som skriver sambo i stedenfor samboer, hallo det er snakk om to ekstra bokstaver! i tillegg høres det helt teit ut.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

folk som skriver sambo i stedenfor samboer, hallo det er snakk om to ekstra bokstaver! i tillegg høres det helt teit ut.

Dette minner meg om "Lille sorte sambo", en barnebok. Nå er jo ord som sambo, hottentott, neger forbudt å si, for da er man rasistisk.

Unnskyld, dette var en digresjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

folk som skriver sambo i stedenfor samboer, hallo det er snakk om to ekstra bokstaver! i tillegg høres det helt teit ut.

Heilt einig, det høyrast skikkeleg teit ut.

Og eg tenkjer også på lille sorte Sambo frå Egners barnebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som konstant skriver orddelingsfeil irriterer jeg meg grønn over :kjefte: Og det er enda værre når folk har orddelingsfeil i det muntlige språket sitt! Haff... :snurt:

Folk som konsekvent kaller særskrivingsfeil for orddelingsfeil!! :kjefte: Orddelingsfeil er noe heelt annet!

f.eks:

"Papir

dukke"

i stedet for:

"Papir-

dukke"

Og og/å-feil. Og "h" der det helt tydelig ikke skal være. "Hvet ikke, jeg."

Og folk som bruker verken feil. "Ikke jeg, verken Guri liker gulrotkake." :kjefte:

Og "forøvrig" i ett ord. Det heter "for øvrig". For øvrig irriterer jeg meg også meg over ett/et-feil. Og mennesker som sier "konkurransje". :snurt:

Endret av Ahava
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Folk som konsekvent kaller særskrivingsfeil for orddelingsfeil!! :kjefte: Orddelingsfeil er noe heelt annet!

f.eks:

"Papir

dukke"

i stedet for:

"Papir-

dukke"

I det øverste tilfellet ditt dreier det seg om særskrivingsfeil, og ikke om orddelingsfeil. Et eksempel på orddelingsfeil ved dette ordet, ville f.eks. vært

papird-

ukke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det øverste tilfellet ditt dreier det seg om særskrivingsfeil, og ikke om orddelingsfeil. Et eksempel på orddelingsfeil ved dette ordet, ville f.eks. vært

papird-

ukke

Åh. Trodde det ble klassifisert som orddelingsfeil om det tilfellet for eksempel var på en plakat, og bindestreken ikke var med, også, jeg.

Jaja, man lærer vel så lenge man lever. :sjenert:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor har det plutselig blitt populært å bruke ordet "svett" om noe som tidligere ville blitt kalt kult. Som i at person A har gjort noe gøy i helga og person B sier "svett ass".

Blir gal. Svett er ikke positivt med mindre det var det som var målet med treningsøkten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her jeg bor har det plutselig blitt populært å bruke ordet "svett" om noe som tidligere ville blitt kalt kult. Som i at person A har gjort noe gøy i helga og person B sier "svett ass".

Blir gal. Svett er ikke positivt med mindre det var det som var målet med treningsøkten.

Whaaat?! (det irriterer sikkert noen det og :fnise:)

Her jeg kommer fra sier enkelte "svett" om negative ting. For eksempel at en person er litt merkelig eller noe sånt kan de si: Svenn er så svett ass. Eller at en stemning er svett - da er det visst litt pinlig eller rart.

Jeg bruker det ikke selv, men har hørt småsøsknene til venninner bruke det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whaaat?! (det irriterer sikkert noen det og :fnise:)

Her jeg kommer fra sier enkelte "svett" om negative ting. For eksempel at en person er litt merkelig eller noe sånt kan de si: Svenn er så svett ass. Eller at en stemning er svett - da er det visst litt pinlig eller rart.

Jeg bruker det ikke selv, men har hørt småsøsknene til venninner bruke det.

Jeg trodde også at det var negativt først, kanskje med en eller annen slags ironisk overtone. Men neida. *rister på hodet og føler seg gammel og utdatert*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min mormor som klarer å dele opp ord på denne måten:

Kose lig

Euro pris

Kjøtt kaker

Holdt på å klikke da jeg fikk en sms som inneholdt alle disse tre :fnise:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg ekstremt mye over det som later til å være den nye folkesykdommen, spesielt etter 22. juli. Godt hjulpet av Jens Stoltenberg og Jonas Gahr Støhres dårlige grammatikk-kunnskaper sprer nå ord som "åpnere" (samfunn) og "Mest sjeldneste" (helt seriøst, sto i en nyhetsartikkel i går) seg som ild i tørt gress. Horribelt, ja! Men hvorfor hører ikke folk hvor feil det er å bøye enkelte adjektiv på denne måten?

Edit; Ble nå plutselig usikker på min egen korrekthet og skråsikkerhet her, så avventer en oppklaring. Er det lov å bøye ord som åpen til åpnere - åpnest? Anyone? Belladonna?

Endret av Blair
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er fattigst feil? Høres riktig ut for meg.

Det var kanskje sammenhengen eller resten av setningen som gjorde at det hørtes så feil ut, så det var et dårlig eksempel, skal ta det vekk. Men etter å ha lest en del om adjektiv nå, ser jeg at det er mulig at jeg tar feil om "åpnere". Så da stiller jeg spørsmålet; har man endret reglene på dette? Kan man nå bøye slike adjektiv på denne måten? Da jeg gikk på skolen lærte jeg at det skulle bøyes slik: åpen - mer åpen - mest åpen. Åpnere - åpnest høres jo ut som babyspråk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...