Gå til innhold

Game of Thrones (USA-sendetid) Bokprat IKKE lov!

Rights

Anbefalte innlegg

Gjest Hooty McOwlface

Litt skuffet over fluktscenen til Tyrion, men jeg kan skjønne at man vil bevare det gode brødreforholdet mellom Tyrion og Jaime. Jeg tror producerne har slitt litt med Shae, for hun har pendlet litt frem og tilbake mellom å være en "camp follower", dvs en prostituert som følger soldatene, og å være Tyrions trofaste kjæreste, noe som er litt pussig. I bøkene var hun ganske enkelt en hore, som Tyrion betalte ganske rundhåndet for at hun skulle være HANS hore. Men det var ingen kjærlighetshistorie der. Og slett ingen sjalu Shae som bitchet om ekteskapet hans med Sansa. Og mot slutten blir det klart hvor mye av en hore Shae er, når Tyrion finner henne i farens seng.

Ja, Shae var en litt forvirrende karakter i serien. Til tross for at sjalusien noen ganger bare virket som et resultat av at hun var en trassig drittunge som ville ha fine klær og god posisjon, så fikk den det innimellom til å virke som hun faktisk elsket Tyrion også. Når hun vitnet i rettssaken så trodde jeg en av mulighetene kunne være at hun var truet på livet eller hadde blitt lurt trill rundt til å tro at det var det beste for Tyrion eller noe. Men når hun lå i senga og ventet på sin "lion" Tywin så var det jo klart at hun bare hadde skiftet elsker for penger og hadde det veldig fint med det. Det var likevel litt rart at de ikke snakket sammen, at hun ikke forklarte seg eller at Tyrion var interessert i å høre. Dog så grep vel hun etter kniven først, så det ble som det ble.

Det var også litt WTF at Tyrion i det hele tatt dro på farens soverom i stedet for å bare forsvinne i natten med en gang. Jeg vet det er noe mer i bøkene her som er fjernet i serien altså, den type spoilere er helt umulige å unngå, men nå diskuterer vi jo TV-serien for seg selv frarevet fra bøkene i denne tråden, og da var det "out of character" for Tyrion for min del at han ville ha blod i stedet for å være smart. Hevngjerrigheten kom litt ut av det blå. Samtidig virket det jo litt som han hadde et behov å vite fra faren hvorfor han gjorde som han gjorde. Etter han så Shae ble det mer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så nå skal vel Bran fly drager! Håper Mance og Stannis blir bestevenner. The Hound håper jeg ikke er død, fin karakter. Ville vært teit om en så viktig karakter døde off screen. Veldig bra sesong!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt overrasket over hvordan hun var mot han der. Hun har jo vist sympati og snillhet mot han før, særlig nå mot slutten av denne sesongen følte jeg de har kommet nærmere. Kynisk er hun blitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper virkelig ikke at The Hound dør, har liksom vært litt svak for ham fra starten av. :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så er ikke The Hound på kill-listen hennes mer, kanskje? Selv om det hadde vært barmhjertig å drepe han, så ville hun kanskje ikke det alikevel? Håper han ikke dør!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville vært teit om de lot en slik karakter dø off screen. Mange trodde jo The Mountain var død også etter episode 8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes på en måte at det var sløvt at Arya/Hound skulle møte på Brienne. Det ble likevel den beste kampsenen serien har fått til så langt. Det at ingen har klev og/eller hjelm forstår jeg ut fra et TV perspektiv. Litt teit likevel, men det er utover det, den mest troverdige kampsenen i Got til nå.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Shae var en litt forvirrende karakter i serien. Til tross for at sjalusien noen ganger bare virket som et resultat av at hun var en trassig drittunge som ville ha fine klær og god posisjon, så fikk den det innimellom til å virke som hun faktisk elsket Tyrion også. Når hun vitnet i rettssaken så trodde jeg en av mulighetene kunne være at hun var truet på livet eller hadde blitt lurt trill rundt til å tro at det var det beste for Tyrion eller noe. Men når hun lå i senga og ventet på sin "lion" Tywin så var det jo klart at hun bare hadde skiftet elsker for penger og hadde det veldig fint med det. Det var likevel litt rart at de ikke snakket sammen, at hun ikke forklarte seg eller at Tyrion var interessert i å høre. Dog så grep vel hun etter kniven først, så det ble som det ble.

Det var også litt WTF at Tyrion i det hele tatt dro på farens soverom i stedet for å bare forsvinne i natten med en gang. Jeg vet det er noe mer i bøkene her som er fjernet i serien altså, den type spoilere er helt umulige å unngå, men nå diskuterer vi jo TV-serien for seg selv frarevet fra bøkene i denne tråden, og da var det "out of character" for Tyrion for min del at han ville ha blod i stedet for å være smart. Hevngjerrigheten kom litt ut av det blå. Samtidig virket det jo litt som han hadde et behov å vite fra faren hvorfor han gjorde som han gjorde. Etter han så Shae ble det mer enn det.

Joda, det fungerer kanskje greit nok. Jeg ville heller hatt originalhistorien, men scenen fungerer på en måte når Tyrion finner Shae i sengen til faren, etter at hun vitnet falskt i rettssaken mot ham og så videre. Men hele avstikkeren gir ingen umiddelbar mening, som du sier. En Tyrion med et noenlunde klart hode ville ikke gjort det valget, så det er et brudd med den personen vi har lært å kjenne gjennom fire sesonger. Tyrion gjør stort sett smarte valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor drepte ikke Arya the hound?

Anonymous poster hash: 4ea66...3d1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor drepte ikke Arya the hound?

Anonymous poster hash: 4ea66...3d1

Kanskje hun ikke ville vise ham den nåden?

Kanskje det ikke var hevn for henne når han bad om det selv?

Kanskje hun ikke ville drepe ham fordi de har gått gjennom en del ting sammen, og hun hadde konfliktfylte følelser ang det.

Umulig å si. Hun har jo ikke noen egentlige problemer med å drepe folk lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun ikke ville drepe ham fordi de har gått gjennom en del ting sammen, og hun hadde konfliktfylte følelser ang det.

Er det lov og diskutere innholdet i bøkene som har vært? For dette trodde jeg kom ganske godt frem i boken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov og diskutere innholdet i bøkene som har vært? For dette trodde jeg kom ganske godt frem i boken?

Hvis du vil diskutere bøker vs. tv-serie så er det en egen tråd for det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du vil diskutere bøker vs. tv-serie så er det en egen tråd for det.

Ok, trodde det var greit og diskutere bøkene som allerede har blitt filmatisert, ser ikke helt problemet med det. Men fair enough.

Jeg diskuterer ikke i den andre tråden fordi jeg ikke har lest alle bøkene som har kommet ut og vil ikke ha spoilere. Så har ingen problemer med og forstå irritasjonen over det. Men det er jo ikke spoilere og diskutere innholdet i bøkene som allerede har blitt gjort om til tv?

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker hun synes han fortjener en lang og pinefull død. Selv om de har hengt sammen en stund så er vel ikke forholdet deres bare fyllt med positive opplevelser.

Anonymous poster hash: a5e0e...2b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hooty McOwlface

Ok, trodde det var greit og diskutere bøkene som allerede har blitt filmatisert, ser ikke helt problemet med det. Men fair enough.

Jeg diskuterer ikke i den andre tråden fordi jeg ikke har lest alle bøkene som har kommet ut og vil ikke ha spoilere. Så har ingen problemer med og forstå irritasjonen over det. Men det er jo ikke spoilere og diskutere innholdet i bøkene som allerede har blitt gjort om til tv?

Ikke for å være kverulant, det bare slo meg nå: jeg har begynt på bøkene, men har åpenbart ikke kommet til det punktet du sikter til hvor det kommer så godt frem. Så du ville spoilet bøkene litt, hehe.

Mer enn de allerede er "spoilet" av TV-serien da, jeg vet jo alle hovedlinjene i hva som skjer i de første bøkene pga den. Gleder meg til å lese meg forbi serien og komme til det punktet hvor det er nye historier. Samtidig vil jeg jo da spoile for neste sesong på TV.. dilemma dilemma, skal man lese først, eller se det på TV først? Jeg innbiller meg faktisk egentlig at det er kulere å se den på TV som "jomfru".

Men blir jo selvsagt til å at jeg leser alt da, umulig å legge fra seg de bøkene :)

Jeg kan heller ikke gå i den andre tråden siden jeg ikke er ferdig med bøkene. Vi er fanget i limbo, Tabris.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes i alle fall det er interessant å høre om at ting foregår annerledes i bøkene, så lenge det ikke spoiler hva som skjer videre i tv-serien. Og i og med at jeg ikke har lest bøkene så kan jeg jo ikke gå inn i den andre tråden... Burde vi hatt tre tråder om GoT da?

Anonymous poster hash: cd4c4...b16
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra sesongavsutning, selv om episoden hadde et veldig emosjonelt og trist preg over seg(bortsett fra helt i slutten der alt plutselig viser glimt av håp og nye tider, cliffhangers and so on..). Jeg begynte nesten å gråte når dragene begynte å hyle som små spedbarn når moren deres stengte de inne i mørket fastlåst i lenkene sine. *Hulke*

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden har en hissig allergi for at man trekker inn bøkene. Jeg har aldri skjønt det, men man får vel bare lære seg å leve med at de rett og slett ikke takler at selv helt overfladiske problemstillinger som dette berøres.

ENKELTE mener at man spoiler deres fremtidige leseropplevelse ved å diskutere bøkene, men det syns jeg er en anelse latterlig og inkonsekvent. Jeg mener, de ser jo den faens TV-serien. De VET at The Red Wedding kommer, de VET at Joffrey vil bli forgiftet og at Tyrion kommer til å få skylda, og at det vil bli en Trial by the Gods, og at Oberyn Martell, The Red Viper of Dorne, kommer til å vinne, men tape seieren fordi han ikke kunne TA den og kutte strupen på det faens vandrende fjellet fra litt mer enn en armlengdes avstand. De VET at Shae blir kvalt med embetslenken til The Hand of the King, og at Tywin like etter blir skutt på dassen. Så hva mer er det egentlig å spoile, annet enn GRRM`s miljøskildringer og glimrende litterære stil? Lesegleden kan ikke spoleres av at man diskuterer små detaljer.

But bitches will be bitches, I guess.

Endret av Mann 42
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...