Gå til innhold

Game of Thrones (USA-sendetid) Bokprat IKKE lov!


Rights

Anbefalte innlegg

Vel, siden du av prinsipp sutrer over at ting blir spoilet hver gang jeg åpner kjeften "fordi Mann42 har lest bøkene og vet noe, derfor er hvert komma en mulig spoiling" så tror jeg at jeg skal drite i det.

Nå har du drukket igjen. Jeg har den siste tiden snakket om en enkelt spoling du gjorde, og du har vært svært aktiv hele tiden i ulike deldiskusjoner uten at jeg har sagt noe om at du har spoilet der.

Hva får du ut av å lyve om folk? Er det fordi du ikke klarer å forsvare spolingen jeg og andre faktisk har påpekt?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi det henger ikke sammen med Jamies nye karakterark.

Du tror han plutselig har blitt en helt annen person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det Lannisters som bestilte det røde bryllupet også. Selv om ikke resten av Westeros vet dette sikkert, sier det at Tywin ikke er spesielt nobel, og driter i æreskodeks så lenge han kan slippe unna med det.

Innlegget mitt er forøvrig ikke spekulasjoner, jeg personlig tror ikke at Tywin gjorde det. Jeg påpeker bare at du ennå ikke har kommet med noe argument som kan avvise en slik teori med sikkerhet, og at for en som ikke har lest bøkene er det en like gyldig teori som mange av de andre som blir kastet rundt for øyeblikket.



Anonymous poster hash: c73ee...b02
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tywin sier gjentatte ganger i løpet av serien at det han anser for å være viktig, er familien. Slekten. Det er det som teller. Det er slekten som overlever, ikke det enkelte mennesket. Derfor må man ivareta slektens makt, slektens anseelse, og slektens medlemmer.

For en mann med en slik ethos å begynne å vilkårlig myrde sine etterkommere, sågar en som er konge, ville være ren galskap.

Derimot kan man tenke seg at drittungen ble ansett av Tywin for å være en trussel mot nettopp familien som helhet (alle de andre i familien, familiens rykte utad, osv.).

Så her kan man argumentere på mange måter. Problemet er at når du argumenterer så vet man at du har lest bøkene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spørre her:

Hvor kan jeg se GoT online?



Anonymous poster hash: 84cd5...daf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå var det Lannisters som bestilte det røde bryllupet også. Selv om ikke resten av Westeros vet dette sikkert, sier det at Tywin ikke er spesielt nobel, og driter i æreskodeks så lenge han kan slippe unna med det.

Innlegget mitt er forøvrig ikke spekulasjoner, jeg personlig tror ikke at Tywin gjorde det. Jeg påpeker bare at du ennå ikke har kommet med noe argument som kan avvise en slik teori med sikkerhet, og at for en som ikke har lest bøkene er det en like gyldig teori som mange av de andre som blir kastet rundt for øyeblikket.

Anonymous poster hash: c73ee...b02

Det var ikke Tywin som brøt gjestefreden. Det var den hevngjerrige Walder Frey. Jeg skulle tro at i slike saker er det svært så viktig hvem som faktisk bryter tabuet. Walder Frey fikk neppe direkte instrukser om nøyaktig hva han skulle gjøre, og man kunne tenke seg mange måter for Frey å ta Robb Stark i bakhold. Broen til Frey var i seg selv en festning, og det hadde ikke vært nødvendig å gjøre det akkurat på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derimot kan man tenke seg at drittungen ble ansett av Tywin for å være en trussel mot nettopp familien som helhet (alle de andre i familien, familiens rykte utad, osv.).

Så her kan man argumentere på mange måter. Problemet er at når du argumenterer så vet man at du har lest bøkene.

Drittungen som var både konge (og dermed en person som Tywin har sverget troskap til i egenskap av å være Kongens Hånd) og hans eget barnebarn? Hva ville det vært igjen av familiens rykte dersom overhodet for Lannister-slekten hadde myrdet sin konge, brutt sin ed, og tatt livet av en slektning i nedadstigende linje? Alt i en handling? Utenkelig. Problemet med DEG er at når du argumenterer så ser man at du har ikke tenkt over saken. Du tenker om Tywin Lannister som om han var Tony Sopranos.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke Tywin som brøt gjestefreden. Det var den hevngjerrige Walder Frey. Jeg skulle tro at i slike saker er det svært så viktig hvem som faktisk bryter tabuet. Walder Frey fikk neppe direkte instrukser om nøyaktig hva han skulle gjøre, og man kunne tenke seg mange måter for Frey å ta Robb Stark i bakhold. Broen til Frey var i seg selv en festning, og det hadde ikke vært nødvendig å gjøre det akkurat på denne måten.

The Lannister sends their regards?

Rains of Castamere spilles som tegn på å starte angrepet?

Eller alle fuglene som fløy frem og tilbake med beskjeder mellom Lannister/Frey før og etter?

Anonymous poster hash: c73ee...b02

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Lannister sends their regards?

Rains of Castamere spilles som tegn på å starte angrepet?

Eller alle fuglene som fløy frem og tilbake med beskjeder mellom Lannister/Frey før og etter?

Anonymous poster hash: c73ee...b02

Og det var fortsatt Walden Frey som drepte en gjest i sitt hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det var fortsatt Walden Frey som drepte en gjest i sitt hus.

Så hvis noen leier inn en leiemorder for å drepe en person, er det den innleide morderen som er mestergjernen som står bak hele greia?

Anonymous poster hash: e2111...a92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis noen leier inn en leiemorder for å drepe en person, er det den innleide morderen som er mestergjernen som står bak hele greia?

Anonymous poster hash: e2111...a92

Poenget her er vel det at det var Frey som brøt gjestfriheten. Han fikk selvsagt hjelp av både Lannister og Bolton, men det var Frey som myrdet en gjest. I westeros regnes det som en stor forbannelse. Som Bran og co snakket om etter det red wedding.

Endret av miaw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lannisters mister like mye moralsk sett, dersom dette blir kjent, selv om de juridisk sett kommer unna ved at det ikke var deres gjester. Ærebiten er knyttet opp til at man ikke skal drepe gjester, fordi en gjest skal kunne føle seg trygg. Ved å utnytte dette hos gjestene (starks) og lage en felle er det både masterminden og bøddelen som begår en æreløs handling. Se på hensikten med tabuet også, ikke bare den faktiske frasen.



Anonymous poster hash: c73ee...b02
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis noen leier inn en leiemorder for å drepe en person, er det den innleide morderen som er mestergjernen som står bak hele greia?

Anonymous poster hash: e2111...a92

Det hadde sikkert vært en ide om vi holdt oss til temaet, som foreløpig ikke innbefatter noen leide mordere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når noen får direkte kompensasjon for en avtale om å utføre et drap, er det strengt tatt leiemord vi snakker om.

Men dette blir jo Orderud-saken på nytt.



Anonymous poster hash: c73ee...b02
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lannisters mister like mye moralsk sett, dersom dette blir kjent, selv om de juridisk sett kommer unna ved at det ikke var deres gjester. Ærebiten er knyttet opp til at man ikke skal drepe gjester, fordi en gjest skal kunne føle seg trygg. Ved å utnytte dette hos gjestene (starks) og lage en felle er det både masterminden og bøddelen som begår en æreløs handling. Se på hensikten med tabuet også, ikke bare den faktiske frasen.

Anonymous poster hash: c73ee...b02

Men det er jo akkurat poenget her, er det ikke? Det blir ikke kjent. "The King of The North" blir drept i "The Red Wedding", av en person som har personlige motiver til å begå drapet.

At det har foregått ting bak scenen i form av kommunikasjon mellom Tywin Lannister og Walder Frey, er kanskje kjent for oss, men ikke for verden, og selv vi vet jo ikke hva det konkrete innholdet av alle brevene frem og tilbake var.

Skulle jeg gjettet, så vllle hvert enkelt av dem antakeligvis være enten uskyldig eller uforståelig, om det skulle blitt fanget opp av uvedkommende.

Og når alt er sagt og gjort, så sitter vi igjen med Walder Frey som mannen som brøt gjestefreden av ren hevngjerrighet, og som et frieri til kronen. Man må bringe et offer når man skifter side. Men det gjør bare Frey mer æreløs, og det smitter ikke av på Lannisters. Altså hvis man ser det fra den jevne Westeros-beboers side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lannisters mister like mye moralsk sett, dersom dette blir kjent, selv om de juridisk sett kommer unna ved at det ikke var deres gjester. Ærebiten er knyttet opp til at man ikke skal drepe gjester, fordi en gjest skal kunne føle seg trygg. Ved å utnytte dette hos gjestene (starks) og lage en felle er det både masterminden og bøddelen som begår en æreløs handling. Se på hensikten med tabuet også, ikke bare den faktiske frasen.

Anonymous poster hash: c73ee...b02

Jeg mener du gjør det alt for komplisert. Som det er nevnt, så blir det snakket om at de som dreper en gjest får en forbannelse. Ikke at alle medvirkende med på forbannelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det jo en eller annen i en episode, husker ikke hvem, men lyrer på om det var Tyrion som sa til Tywin, iaf. en samtale mellom to, der den ene sa at Walder Frey ikke hadde baller til å gjøre noe sånt på egenhånd... Sikkert flere som kan trekke den konklusjonen.



Anonymous poster hash: 63729...3ea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo akkurat poenget her, er det ikke? Det blir ikke kjent. "The King of The North" blir drept i "The Red Wedding", av en person som har personlige motiver til å begå drapet.

Men da er vi tilbake til at Tywin hypotetisk sett kunne brutt familiekodeksen, dersom han regnet med å ikke blir tatt for det, akkurat som han bryter andre kodekser av samme grunn. Det har ingenting med hans personlige ære og moral å gjøre. Og som nevnt over, det tiskes og hviskes om mye i Westeros.

Anonymous poster hash: c73ee...b02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...