Gå til innhold

Hvorfor er de på legevakta så sure?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Hikken

Hvor er det egentlig dere bor hen? Jeg bor i Bodø og har blitt møtt medvennlighet bestandig når jeg har dukket opp der midt på natten ( sist gang da jeg hadde en liten bit av kontaktlinsa mi igjen på øyet som jeg ikke fikk ut, fy faen det kjentes ut som noen hadde helt syre i det :snurt: men damen smilte og tok seg god tid på å hjelpe meg til tross for at det var en god del i venterommet etter meg ) samt at damen i resepsjonen faktisk trøstet meg

Kanskje jeg bare er heldig :sjenert:

Endret av Hikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest youlookslashy

Jeg syntes det er ganske ille å komme på legevakten med 39 i feber, tisser blod og spyr galle etter 3 dager uten matinntak og såvidt klare å gå og bli fortalt av sure ansikter at "dette kunne ventet til imorgen tidlig hos fastlegen, det er jo bare en ussel blabalbal, helt poengløst og komme hit"

De fleste løper ikke på legevakta for ingenting, og er man redd og forvirret og ganske så dårlig så forventer man i allefall en SMULE forståelse. Jeg syntes ikke det skal spille noe rolle om de har sett det samme sytten ganger den dagen, de må behandle deg som om de ikke har sett det før idag, syntes nå jeg. Selv om de har sett det mange gangen den dagen så er det første gangen du er der.

LITE KULT Å FÅ BAGATELLISERT PROBLEMET SITT NÅR MAN FØLER SEG GANSKE NEDKJØRT :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Nei vettu hva? Jeg har vært til legevakten med store og mindre seriøse problemet og _alltid_ blitt møtt med de samme sure trynene. :kjefte:

Nå tror jeg neppe det var et angrep mot deg. Du veit da ikke hvordan arbeidsdagen til disse legene har vært før du har kommet inn.

Skal si at hver gang jeg har vært på legevakta, med unntak av to eller tre ganger, så har jeg alltid blitt mottatt godt, og med et smil. Dette har jeg opplevd i hjembyen og i Bergen. Har også møtt opp rett før "åpningstid" på legevakta i Bergen, og det var allerede bortimot 20 stk som ventet på å komme inn.. Jeg skulle bare sjekke om jeg hadde hatt en SA dagen før.

Har jobbet på sykehus og vasket rundt omkring på akuttmottak og der renner det inn. De flyr fram og tilbake og prøver så godt de kan å smile, men så har du de som gneldrer mot dem. Skal sies at legevakta ligger rett ved, og under svineinfluensa-"epidemien" så var det notat på dørene at "Med mindre du var virkelig dårlig, mao, du hadde problemer med å ta til deg mat og drikke +++, så ble du hjemme". Årsak? Folk hadde kommet til legevakta med hvert minste tegn. Sånn er det utenfor "sesongen" også. Ja, jeg synes de burde smile mer om de er gretne, men det er ikke så veldig lett når de har en god del mennesker som kommer inn for småting, eller ingenting.

Endret av Delphina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som må fortelle at de er så redd for sprøyter, det skjønner jeg meg ikke på. Hva er det de vil, lissom? Er det å få en klem, og få høre at det skal gå så bra? Da oppnår du jo bare å lage vanskeligheter. Siste jeg var borti som ikke tålte sprøyter bannet og skrek, og sykepleierene brukte mer konsentrasjon på å unnskylde at de måtte stikke pasienten, enn å konsentrere seg om det de gjorde, var nervøse, og fikk det ikke til. Så måtte jeg trå til - som ifølge sykepleierene er så mye mindre flink til å gjøre sånt enn de erfarne og flinke sykepleierene - figures :rolleyes:

Jeg skjønner godt at folk er sure på legevakta. Folk jobber jo ofte ikke der frivillig. For å få jobbe som fastlege i Norge, så blir man tvunget til legevakt. Husker han legen i Bergen som dro på rockekonsert under vakta. Det digget meg så sinnsykt. Håper sjefen hans fikk 9/10 smertefull angina, og en liten hjerneblødning av påfunnet.

Jeg skjønner godt at TS ikke fikk god behandling. Det er drit irriterende med nevrotiske damer som sipper og griner for ingenting, det beste er folk som holder kjeft, klarer å fortelle hva som feiler dem fort, greit, og enkelt, og ikke lager bøll. De får også best behandling. Dessverre er det mye psykiatri ute og går, samt tidstyver. Jeg hater tidstyver.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo ikke noe konkuranse om "kundene" så de trenger ikke være hyggelige... folk må komme til dem uansett når de trnger medesinsk hjelp og ikke kan vente på fastlegen. er samme problemet på biltilsynet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål fra trådstarter. Har alltid lurt på det samme.

Jeg jobber i et service yrke og må daglig forholde meg til stress, fulle mennesker, høy musikk osv osv. og jeg klarer alikevel å være både hyggelig og service minded.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nesten bare positive opplevelser av legevakten. De har tatt meg i mot med respekt og gitt meg behandling. Da synes jeg det er verre med leger på sykehuset.

Det er klart man skal være hyggelig mot pasientene, noe annet er ikke akseptabelt. Men er man stresset så er det ikke alltid så lett.

I følge min bror som jobber som lege, bla på legevakten så kommer det ofte folk som bruker legevakten som fastlege. De må selvfølgelig vente lenge, men inn kommer de tilslutt. Det skjønner jeg er irriterende, legevakten er for de som er akutte syke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som må fortelle at de er så redd for sprøyter, det skjønner jeg meg ikke på. Hva er det de vil, lissom? Er det å få en klem, og få høre at det skal gå så bra? Da oppnår du jo bare å lage vanskeligheter. Siste jeg var borti som ikke tålte sprøyter bannet og skrek, og sykepleierene brukte mer konsentrasjon på å unnskylde at de måtte stikke pasienten, enn å konsentrere seg om det de gjorde, var nervøse, og fikk det ikke til. Så måtte jeg trå til - som ifølge sykepleierene er så mye mindre flink til å gjøre sånt enn de erfarne og flinke sykepleierene - figures :rolleyes:

Jeg skjønner godt at folk er sure på legevakta. Folk jobber jo ofte ikke der frivillig. For å få jobbe som fastlege i Norge, så blir man tvunget til legevakt. Husker han legen i Bergen som dro på rockekonsert under vakta. Det digget meg så sinnsykt. Håper sjefen hans fikk 9/10 smertefull angina, og en liten hjerneblødning av påfunnet.

Jeg skjønner godt at TS ikke fikk god behandling. Det er drit irriterende med nevrotiske damer som sipper og griner for ingenting, det beste er folk som holder kjeft, klarer å fortelle hva som feiler dem fort, greit, og enkelt, og ikke lager bøll. De får også best behandling. Dessverre er det mye psykiatri ute og går, samt tidstyver. Jeg hater tidstyver.

Legevakten må jo elske deg. Og forøvrig alle resepsjonister-flyvertinner - you name it- over hele verden, som syntes det er helt greit at folk er så sure de bare vil, stønner oppgitt over deg og dine spørsmål og ikke prøver å skjule at de bare vil bli kvitt deg.

Jobber DU på et sykehus? Hjelpe meg. Du virker veldig lite tålmodig og forståelsesfull. Hvorfor jobber du med mennesker? En ting er folk som er treige og skeptiske i alle situasjoner, en annen ting er folk som har blitt utsatt for alvorlige ulykker og har sterke smerter. Åh nei, selvfølgelig kan de ikke vise redsel, legen har jo så dårlig tid :klaske:

Kan ikke du bare fortelle oss hvilket sykehus du jobber ved? Så skal vi aldri komme dit å plage deg med skadene våres.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også denne opplevelsen med legevakta. Nå har jeg flyttet ut av Norge, og gud bedre meg for en ny opplevelse jeg har fått med helsevesenet her! Stort sett alltid time på dagen hos fastlegen, og profesjonalitet og høflighet i alle ledd, fra resepsjonistene via legene til apotekbetjeningen - uansett. Godt å oppleve at det er nok ressurser til oppgavene som må gjøres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg har samme opplevelsen med legevakten i oslo. Jeg hovna opp over øyet og visste ikke hvorfor (JEg kunne ikke SE gjenom øyet) og ble møtt av en drittsur lege.

Neste gang jeg drar dit skal jeg sitte med sur skuffå ut, og offe meg sammen med de ansatte. :takke:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet da vitterlig under stress på kiosk med 30 i kø, men klarte da å lette på smilebåndet og si hei uansett.

:overrasket:

Ja, og det å slenge wienerpølser opp i en lompe og slå inn 30 melkesjokolader for en gjeng småsure mennesker som står i kø er jo sammenlignbart med det å stå under et enormt høyt trykk med ansvar for menneskers liv i hendene på en travel legevakt.

Skrev du virkelig det der??????

:balltre: :balltre: :balltre: :balltre: :balltre: :balltre: :balltre: :balltre: :balltre: :balltre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om å sammenligne stress og smilebånd, ikke yrker.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om å sammenligne stress og smilebånd, ikke yrker.

Ja, det var det jeg mente - tror du virkelig stresset i en kiosk med mange kunder er like høyt, og av samme type som stresset som preger legene og sykepleirene på legevakten er?? Pølse i brød og dritsure kunder (jeg nekter ikke for det) kontra "vi må ta en avgjørelse nå, ellers går det galt, i tillegg står det 324 andre utenfor som også skal ha behandling"??

Bevare meg vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt å vite at det ikke bare er jeg som blir møtt av sure folk på legevakta. Selv har jeg ikke angst for sprøyter og slikt, men har rett og slett blitt redd for å søke hjelp hos legevakt.

Selv er jeg sjeldent hos lege og plager ingen med mindre det virkelig er noe. Og når man den ene gangen i sitt liv ringer til legevakta, så hadde det vær fint å bli møtt av en som ikke var direkte ekkel.

Det var en vinter og helg hvor jeg ikke fikk puste, hadde hjertedunk og store smerter. Krabbet rundt på gulvet og klarte ikke å stå oppreist. Det gjorde vannvittig vondt å puste. Oksygenopptaket var lik null.

Jeg tenkte at jeg skulle vente til mandagen, slik at jeg kunne få time hos fastlegen. Men i familien har vi hjerteproblemer, så den ene tanta mi fikk giret meg opp til å ringe til legevakten.

Jeg har også tidligere hatt blodpropp i lungen. Og fikk den gang såpass sen hjelp at jeg var døende. Og siden det jeg hadde nå lignet på disse symptomene, så jeg var litt redd for at det kunne være noe slikt igjen .

Til legevakten fortalte jeg at jeg ikke fikk puste. Og lurte på om jeg kunne komme inn pålegevakten . Dama sa blankt nei. Med den årsak at så lenge jeg klarte å ringe, så klarte jeg å puste :sjokkert:

Siden hun ikke er lege, så spurte jeg om det ikke var lurt om en lege kanskje tok avgjørelsen på om jeg burde inn? For jeg var veldig dårlig. Klarte nesten ikke å gå på do og slike ting.Og jeg var redd for at det kunne være blodpropp eller noe annet. Men jeg fikk ingen time hos lege. Hun fortalte at selv om hun jobbet i resepsjonen så kunne hun ta slike avgjørelser. Og hun hang seg veldig opp i det at siden jeg kunne ringe, så trengte jeg ikke hjelp.

Den helga ble mildt sagt et mareritt. Jeg var totalt hjelpesløs. Viste seg senere at jeg hadde dobbelsidig lungebetennelse. Noe som heldigvis ikke var så alvorlig som hjerteproblemer eller blodpropp. Men jeg syntes det var skremmende at det var dama i resepsjonen som bestemte om folk kunne komme inn eller ikke.

Endret av nettvenninnen
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg syntes det var skremmende at det var dama i resepsjonen som bestemte om folk kunne komme inn eller ikke.

Hårreisende opplevelse du hadde der, det hører ikke hjemme noen steder. Men bare så det er sagt: det er ikke "hvem som helst" som sitter i resepsjonen hos legevakten, de har alle en form for medisinsk bakgrunn nettopp fordi de må ta slike avgjørelser, vurdere hvem av pasientene som skal inn først, rådgi folk på telefon osv.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her, hos "vår" legevakt så er det kun sykepleiere som sitter i resepsjonen/telefonen. Jeg har alltid blitt tatt på alvor og bedt om å komme inn, enten jeg ringer for meg selv, barna mine eller mannen min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har null medfølelse for dere.

De fleste av dere er sosialdemokrater.

Når ble det noe nytt at monopolister ikke yter bra service?

Lønn som fortjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er ganske ille å komme på legevakten med 39 i feber, tisser blod og spyr galle etter 3 dager uten matinntak og såvidt klare å gå og bli fortalt av sure ansikter at "dette kunne ventet til imorgen tidlig hos fastlegen, det er jo bare en ussel blabalbal, helt poengløst og komme hit"

De fleste løper ikke på legevakta for ingenting, og er man redd og forvirret og ganske så dårlig så forventer man i allefall en SMULE forståelse. Jeg syntes ikke det skal spille noe rolle om de har sett det samme sytten ganger den dagen, de må behandle deg som om de ikke har sett det før idag, syntes nå jeg. Selv om de har sett det mange gangen den dagen så er det første gangen du er der.

LITE KULT Å FÅ BAGATELLISERT PROBLEMET SITT NÅR MAN FØLER SEG GANSKE NEDKJØRT :)

Nyrebekkenbetennelse???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som må fortelle at de er så redd for sprøyter, det skjønner jeg meg ikke på. Hva er det de vil, lissom? Er det å få en klem, og få høre at det skal gå så bra? Da oppnår du jo bare å lage vanskeligheter. Siste jeg var borti som ikke tålte sprøyter bannet og skrek, og sykepleierene brukte mer konsentrasjon på å unnskylde at de måtte stikke pasienten, enn å konsentrere seg om det de gjorde, var nervøse, og fikk det ikke til. Så måtte jeg trå til - som ifølge sykepleierene er så mye mindre flink til å gjøre sånt enn de erfarne og flinke sykepleierene - figures :rolleyes:

Jeg skjønner godt at folk er sure på legevakta. Folk jobber jo ofte ikke der frivillig. For å få jobbe som fastlege i Norge, så blir man tvunget til legevakt. Husker han legen i Bergen som dro på rockekonsert under vakta. Det digget meg så sinnsykt. Håper sjefen hans fikk 9/10 smertefull angina, og en liten hjerneblødning av påfunnet.

Jeg skjønner godt at TS ikke fikk god behandling. Det er drit irriterende med nevrotiske damer som sipper og griner for ingenting, det beste er folk som holder kjeft, klarer å fortelle hva som feiler dem fort, greit, og enkelt, og ikke lager bøll. De får også best behandling. Dessverre er det mye psykiatri ute og går, samt tidstyver. Jeg hater tidstyver.

Jobber du seriøst med mennesker i et omsorgsyrke? GRUNNEN til at man forteller det er vel for å gi beskjed i tilfelle det skulle skje noe slik at legen eller sykepleieren kan være forberedt på å kunne takle situasjonen riktig, Hva med om du skulle ta sprøyte på et barn? De er ofte redde for sprøyter.. Slutt i jobben din du! Er nok det beste for deg...og mange andre tenker jeg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber du seriøst med mennesker i et omsorgsyrke? GRUNNEN til at man forteller det er vel for å gi beskjed i tilfelle det skulle skje noe slik at legen eller sykepleieren kan være forberedt på å kunne takle situasjonen riktig,

Ja, hva er å takle situasjonen riktig da? "Dakar lille deg, det er ikke noe fali å stikke, skal gi deg plastikkflymaskin og rød bil etterpå." De blir ikke noe bedre stukket, folk gjør bare ufrivillig en dårlig jobb. Akkurat som om stikkingen forsvinner, dersom man banner, sverter, vrir seg litt osv. Hold kjeft og suck it up.

Hva med om du skulle ta sprøyte på et barn?

Å fy f#¤%n, ikke f#%n om jeg skal gjøre det noen gang. Fins det noe mer j#"%g, sier jeg bare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...