Gå til innhold

Opprette tråd for oss som sliter med sosial angst


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest idakaroline

Jeg kan ikke drikke kaffe. Jeg blir stressa av det og kan få panikkanfall. Ikke er jeg spesielt glad i kaffe heller, så det gjør meg ingenting at jeg må holde meg unna det. Har reagert på akkurat samme måte når jeg har drukket iskaffe også. Cola derimot går veldig bra.

Nå har jeg drevet veldig lite med trening den siste tiden pga en skade, så jeg husker ikke helt hvordan pusten min har vært tidligere. Nå er jeg forsiktig i gang igjen, og jeg merker egentlig ikke noe spesielt. Det eneste er at jeg merker at det skjer noe når jeg blir stressa og når jeg møter frykten. Hjertet går superfort og jeg puster sånn som jeg ville gjort etter å ha løpt fort. Ikke gøy!

Men er det noen her som har problemer med å være seg selv pga angsten? Jeg kjenner at jeg ikke klarer å slappe av og være meg selv når jeg er utenfor huset. Jeg klarer for eksempel ikke kle meg sånn som jeg selv vil. Føler at jeg må kle meg slik som andre vil. Jeg hater det. Har prøvd å gjøre noe med det opptil flere ganger, men jeg klarer det ikke. Slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Serena

Jeg er bare meg selv hjemme. Klarer ikke å være meg selv utenfor huset. Føler at jeg ikke passer inn i den virklige verden. Rett og slett klarer jeg ikke å slappe av utenfor huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stillness

Jeg er heller ikke meg selv utenfor huset.Er rett og slett bare så nervøs og greier ikke å slappe av.

Folk har som regel en oppfatning av meg som ikke stemmer i det hele tatt,men det er jo ikke så rart..

Dette er noe jeg vil jobbe med,men den veien er lang.Er liksom ikke gjort over natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Serena

Det kommer til å ta kjempelang tid å bli frisk. Så lang tid at jeg føler meg overvelmet av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stillness

Jeg savner egentlig norske forum for folk som sliter psykisk,men alle jeg vet om der er det lite eller ingen aktivitet eller så er de oversvømmet av spam.

Nærmeste jeg kommer er vel KG der denne tråden i alle fall eksisterer.

Er et annet forum jeg pleier å henge litt på,og er vel amerikansk,men ganske internasjonalt.Har hjulpet meg endel å være der så kanskje noen andre kan være interessert også :)

Her er en link: Socialanxietysupport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alle svarene her, men sliter selv med sosial fobi. Så nå har jeg lagt denne debatten under favoritter. Godt å vite at jeg ikke er alene med sosial fobi. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

veldig bra med en sånn tråd. Føler meg veldig alene om dette.

Jeg vil egentlig ha hjelp, men vet ikke hvordan. For noe av det jeg har mest angst for er leger :/ Skulle ønske det fantes en type e-terapi... Er det noen som har tips??

Fia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest idakaroline

Hei,

veldig bra med en sånn tråd. Føler meg veldig alene om dette.

Jeg vil egentlig ha hjelp, men vet ikke hvordan. For noe av det jeg har mest angst for er leger :/ Skulle ønske det fantes en type e-terapi... Er det noen som har tips??

Fia

Det finnes flere bøker som visstnok skal hjelpe. Det står litt om det lenger frem i tråden hvis du ser etter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandag

Hei

Er angst/sosial angst noe som kommer plutselig, eller kan den komme krypende?

Kan enkelte panikkangst anfall, føle uro der man også blir kvalm/vond i magen(men aldri hjemme) være starten på noe sånt?

Har tatt meg selv i å gå omveier hjem for å unngå gater med folk, trekke hetta over hode selv i fint vær osv

Har begynt å høre på musikk når jeg går ute- da går det greit...

Kan noen vennligst avkrefte at dette kan være begynnelsen på en slags anngst!!

(Har også andre "problem"- se evt hva jeg skrev her:Min lenke

Skal til legen imorgen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest idakaroline

Hei

Er angst/sosial angst noe som kommer plutselig, eller kan den komme krypende?

Kan enkelte panikkangst anfall, føle uro der man også blir kvalm/vond i magen(men aldri hjemme) være starten på noe sånt?

Har tatt meg selv i å gå omveier hjem for å unngå gater med folk, trekke hetta over hode selv i fint vær osv

Har begynt å høre på musikk når jeg går ute- da går det greit...

Kan noen vennligst avkrefte at dette kan være begynnelsen på en slags anngst!!

(Har også andre "problem"- se evt hva jeg skrev her:Min lenke

Skal til legen imorgen...

Fant en side med litt informasjon om sosial angst - kanskje du kan lese litt der?

Jeg har tenkt veldig mye på det å komme meg til legen og få en henvisning i det siste. Hva vil legen vite før h*n kan skrive en henvisning til psykolog? Noen her som vil fortelle litt om hvordan de opplevde nettopp dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Jeg sa bare at jeg var kjempedeprimert, og kom til å ta livet av meg, da fikk jeg psykolog to dager etter. Jo mere du gir inntrykk av at det haster, jo fortere blir du prioritert er min erfaring, og det sa psykologen min også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lebewesen93

Jeg har tenkt veldig mye på det å komme meg til legen og få en henvisning i det siste. Hva vil legen vite før h*n kan skrive en henvisning til psykolog? Noen her som vil fortelle litt om hvordan de opplevde nettopp dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest idakaroline

Jeg kjenner at jeg ble litt roligere etter å ha lest innlegget ditt, Lebewesen93!

Noen ganger kjenner jeg på det at det hadde vært godt å ha en psykolog å snakke med. Andre ganger tenker jeg motsatt. Jeg vet ikke hvorfor jeg har det sånn. Merkelige greier. Jeg har vært hos en psykiater en gang tidligere og da knakk jeg fullstendig sammen. Det var ubehagelig og noe flaut. Det er så klart ingen big deal å gråte foran legen, det er liksom settingen det går på føler jeg. Sitte på et legekontor, kjenne på den spesielle lukten i tillegg til at det er ekkelt å skulle fortelle om seg selv til en fremmed. Da jeg var hos psykiateren, fikk jeg beskjed om å se det an et par måneder. Jeg ble noe bedre på de månedene, men så gikk jeg på en smell og ble dårligere.

Det er liksom vanskelig å vite om jeg er syk nok, siden jeg har dager der jeg tenker - "nei, psykolog er bortkasta og tull" mens jeg har andre dager igjen som er - "det hadde vært veldig fint å snakke med en person som kunne hjulpet meg". Må nok bare bite i det sure eplet og snakke med legen. Vil nok tippe at det er verdt det den dagen jeg har blitt frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen som går på angstdempende medisiner?

Jeg har fått tilbudet siden jeg var 11 år for å dempe angsten min, men jeg har vært for redd for bivirkninger og endring av personlighet og jeg har alltid takket nei. Jeg har hørt endel skrekkhistorier om dette.

Nå er jeg derimot fed up av hvor redd jeg er hver dag og hvor bekymret jeg er. Hvis jeg ikke har full kontroll på hverdagen stresser jeg helt utrolig og det går utover alt. Nå har vennene mine trukket seg unna, vurderer å slutte i jobben og klarer ikke konsentrere meg om eksamen.

Kan noen fortelle litt om sine erfaringer, både gode og ikke gode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raggy

Er det noen som går på angstdempende medisiner?

Jeg har fått tilbudet siden jeg var 11 år for å dempe angsten min, men jeg har vært for redd for bivirkninger og endring av personlighet og jeg har alltid takket nei. Jeg har hørt endel skrekkhistorier om dette.

Nå er jeg derimot fed up av hvor redd jeg er hver dag og hvor bekymret jeg er. Hvis jeg ikke har full kontroll på hverdagen stresser jeg helt utrolig og det går utover alt. Nå har vennene mine trukket seg unna, vurderer å slutte i jobben og klarer ikke konsentrere meg om eksamen.

Kan noen fortelle litt om sine erfaringer, både gode og ikke gode?

Jeg brukte cipralex i ca et år. Ble trøtt og slapp til å begynne med men det gikk over. Fikk disse medisinene når jeg hadde det som værst, dvs jeg klarte ikke gå på butikken el.

Medisinen hjalp meg til å komme meg ut å få gjort de daglige "normale tingene. Utover det hjalp det lite.

Sluttet med cipralex fordi jeg ble så "tung av dem, var hverken glad eller lei og orket bare sitte stille.

Alt i alt er jeg glad jeg brukte cipralex, men på en annen siden er jeg nesten like dårlig igjen nå... Jeg vurderer å be om å få beroligende som jeg kan ta en av når situasjonen krever det, feks 17 mai. Tror jeg hadde klart å delta sammen med ungene 17 mai visst jeg kunne tatt en beroligende. Men samtidig så er jo dette skremmende med tanke på avhengighet.

Du vet vel at det er forskjell på antideprisiva og beroligende? En blir ikke avhengig av antidepprisiva slik som en kan bli av beroligende.

Ellers så anbefaler jeg deg å prøve healing, det løser spenninger og gir energi. Yoga er også godt for kropp og sjel ved angst og spenninger:)

Jeg har alltid søkt mot det alternative som krystaller, healing, meditasjon. Mye mulig det hjelper fordi det får tankene mine bort fra angsten. En slags distraherende effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har nettopp lest gjennom hele tråden, og jeg må si at jeg kjenner meg så godt igjen i det dere skriver. Jeg har ikke fått diagnosen "sosial angst" og vet heller ikke om jeg akkurat har denne diagnosen. Dette er fordi jeg sliter med noen av kjennetegnene til sosial angst.

- Jeg føler et ubehag når jeg er utenfor huset. Jeg føler meg rett og slett ukomfortabel rundt mennesker. Med en gang jeg kommer inn døren hjemme, puster jeg lettet ut og jeg kan endelig slappe ordentlig av.

- Jeg hater å være i sosiale settinger. Får jeg en invitasjon til en sosial setting, kommer angsten raskt. Hjertebank, skjelving, svetting,osv. Hjernen min sier automatisk nei, før jeg får tenkt over det. Holder meg derfor unna de sosiale settingene jeg kan.

Likevel, har jeg ikke problemer med å snakke med fremmede og ha foredrag foran publikum. Vet ikke helt hva det er med meg :klo:

Er vel mer som jeg ikke kommer på nå, men jeg kommer nok med flere innlegg her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angsten min kom for rundt 3 år siden. Har aldri hatt noen gode venner og følte at ingen likte meg. Dette gjorde meg usikker og jeg begynte å trekke meg mer og mer unna. I tillegg tror jeg angsten skyldes min overdrevne svetting. Sliter med klamme hender og det har gjort at jeg har utviklet angst for å møte nye mennesker, siden jeg må håndhilse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Jeg har diagnosen sosial angst, men ingen problemer med å snakke til et publikum eller snakke med fremmede:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...