Gå til innhold

Opprette tråd for oss som sliter med sosial angst


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Åh, utrolig godt (misforstå meg rett) å lese at andre opplever og føler det samme som jeg selv gjør. Jeg føler meg veldig alene og skammer meg noe vanvittig over å ha sosial angst, og har mange ganger vært veldig vondt å ikke ha noen å prate med. Er inne i en skikkelig dårlig periode nå, og tenker konstant på å ta livet mitt.

Har en samboer som ikke har noe forståelse for hvordan jeg føler og at jeg rett og slett har store problemer. Ofte blir han sint på meg og kjefter meg ut, som bare gjør alt mye verre.

Han har hatt en veldig tøff oppvekst og et ganske vanskelig liv og synes mine problemer er bagateller og misbruk av tid (helt enig der), og tror jeg bare kan "ta meg sammen", noe jeg ikke kan. Leser at flere her har opplevd vonde ting i oppveksten som har ført til at de har utviklet angst. Det har ikke jeg, og det gjør at jeg føler jeg bør skamme meg enda mer. Har jo ingenting å skylde på.

Som barn var jeg alltid litt sjenert før jeg blir helt trygg på omgivelsene, men aldri i nærheten av hvordan jeg har det nå og har hatt det i 6-7 år. Da jeg var rundt 13- 14 utviklet jeg, av en eller annen grunn, anoreksi og etter det har det bare ballet på seg. Føler nå at jeg virkelig må ta tak i problemet før det ødelegger meg helt.

Har hatt det greit det ganske greit i perioder og vært nesten helt "angstfri" og har kunnet leve normalt, men nå er det så ille at jeg til og med er nervøs for å snakke med personer jeg anser som mine venner og til og med enkelte i familien. Fører ofte til at jeg er nødt til å drikke for å kunne "oppføre" meg normalt. Kan bli flau av tanker jeg har eller ting jeg gjør når jeg er bare med meg selv. Føler meg helt alene i verden og vet ikke hvor mye mer jeg orker hvis ikke jeg snart klarer å fikse meg selv.

Veldig vanskelig å ikke kunne være den jeg er og gjøre det jeg vil. Jeg ønsker virkelig å være mer sosial og treffe venner oftere. Slippe å analysere absolutt alt jeg sier og være flau i flere år senere for bagateller og ting andre kanskje ikke har bemerket seg.

Litt skeptisk til å skaffe psykolog, har forsøkt det tidligere uten hell, men kanskje mest fordi samboeren min er helt imot. Men må finne på noe nå. Aldri vært lenger nede enn nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet man kan finne symptomer på sosial angst om man søker litt, men jeg vil gjerne spørre om spesifikke ting, istedet for å risikere å finne flere ting når lete etter ting jeg selv kan ha.

- Jeg bruker ofte å glemme å puste, kan dette ha noe med sosial angst å gjøre? Noen ganger tar jeg meg selv i å holde pusten, både når jeg snakker med nye folk og når jeg går alene og det kommer noen mot meg.

- En person i nær slekt har sosial angst, kan dette være arvelig?

- Jeg blir lett stresset når jeg snakker med folk, og har vanskelig for å huske hva som blir sagt i ettertid - mao, jeg er så stresset at jeg ikke ordentlig får med meg ting.

- Øyekontakt er noe jeg synes er ubehagelig, men jeg prøver ganske hardt å ta meg sammen. Klarer ikke å holde øyekontakt lenge, noe som gjør at jeg virker veldig usikker.

- Fikler mye med hendene, klør meg når det ikke klør osv. I tillegg begynner jeg lett å svette i sosiale situasjoner, også når det er kaldt.

Det var vel det jeg kunne komme på... Håper noen vil ta seg tid til å svare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...